PDA

Bekijk Volledige Versie : Startkapitaal door naar jezelf te factureren?



vpsserv
10/12/12, 15:08
Beste WHT'ers,

Ik hoorde dat het mogelijk is om je startkapitaal vanaf je privé naar je zakelijke rekening te storten.
Dat je met je eigen naam een factuur maakt en dit betaald aan je eigen bedrijf?

Kan dit volgens de belastingdienst en hoe moet ik dit noteren?

Voor mijn aanstaande bloghosting bedrijfje heb ik nog een facturatie systeem nodig, ik zat te denken aan WHMCS
maar omdat ik managed hosting bied hoeft een klant niet een uitgebreid klantenpaneel te hebben(?), omdat ik alles voor ze regel.(ze hebben alleen toegang tot het CMS/blog beheer)

Ik hoor het graag.

bibawa
10/12/12, 15:54
Ik denk dat je je hiervoor best informeert bij de belastingsdienst / KVK zij gaan je een gepast antwoord kunnen bieden..

t.bloo
10/12/12, 16:01
Eenmanszaak? Dan mag je gewoon rondstorten zoveel je wil. Het geld privé = geld zakelijk namelijk. Je moet vooral jezelf geen factuur sturen, want dan betaal je privé de BTW er over en zakelijk moet je die dan vervolgens afdragen.

Apoc
10/12/12, 17:04
Kan dit volgens de belastingdienst en hoe moet ik dit noteren?

Niet, dat moet je aan een boekhouder over laten.

wila
10/12/12, 17:22
Het advies dat anderen geven om het aan je boekhouder te vragen is een goed advies.
Heb je nog geen boekhouder? Dan is het aan te raden om daarnaar om te kijken, een goede boekhouder is erg belangrijk om je goed advies te geven qua je boekhouding en dan zou ik zeggen beter een klein bureau dan een goede kennis die wel wat van boekhouden weet. Niet dat het zo moeilijk is, maar een goede boekhouder betaalt zichzelf terug.

Verder.. als ik het zo hoor spreek je inderdaad over een eenmanszaak en dan heeft t.bloo absoluut gelijk.
JIJ bent dan je bedrijf en alhoewel in mijn ogen een zakelijke rekening is aan te raden (makkelijk te overzien boekhoudtechnisch) en dan kan je dus inderdaad geld vanaf je prive rekening naar je zakelijke rekening overboeken zonder daar fakturen voor te gaan schrijven.
Je boekt dat namelijk in als komende van "prive" en dat kan prima zonder extra informatie, net zoals je ook prima de andere kant op kan boeken zonder erbij te zetten waar het voor is.

Een goed boekhoudpakket doet ook wonderen.. en ik ken WHMCS persoonlijk niet, maar een facturatiesysteem is niet hetzelfde als een boekhoudsysteem.

vpsserv
10/12/12, 19:21
bedankt voor jullie tips en/of uitleg :thumbup:

Mark17
11/12/12, 01:01
WHMCS kan overigens ook voor een managed hoster een goede optie zijn. Wat een klant zelf kan is te beperken, je kunt een klant wel het recht geven te zien welk pakket hij heeft en zorgen dat de facturen online in te zien/te betalen zijn terwijl er verder weinig mogelijk is. Dit bepaal je als admin voor je klanten.

WHMCS is geen boekhoudsysteem en het een boekhoudsysteem maken is ook niet aan te raden. Wel zijn er koppelingen met enkele veel gebruikte pakketten.

Netbulae
11/12/12, 11:28
Mijn advies, begin geen hosting bedrijf zonder facturatie systeem. Wij zijn hier na een paar maanden achter gekomen.

Met een goed facturatiesysteem wordt je boekhouder wel weer een stuk goedkoper...

Onze boekhouder heeft zelf een boekhoudsysteem voor meerdere klanten, hij leest nu 1 keer per maand een bestand uit ons facturatiesyteem in en kan zijn ding gaan doen.

Zelf hebben we voor WeFact gekozen omdat dat goed op de nederlandse regels is afgestemd en de nieuwe interface echt simpel is.

The-BosS
11/12/12, 12:55
Mijn advies, begin geen hosting bedrijf zonder facturatie systeem. Wij zijn hier na een paar maanden achter gekomen.

Uhuhum staat dat niet in iedere cursus ondernemen 1-o-1 (bedrijfsbeheer), dat geldt trouwens voor gelijk welke bedrijf. Of schrijf je alles op een bierviltje en geef je dat aan je klanten?

Cybafish
11/12/12, 21:13
Zelfs als je een BV hebt kun je gewoon geld storten op de rekening. Kun je nog kiezen of je het als volstorting op aandelen doet (mits er aandelen zijn om vol te storten), wegboekt op R/C directie, of er een lening van maakt. Keuze is reuze ;-)

Netbulae
13/12/12, 14:35
Uhuhum staat dat niet in iedere cursus ondernemen 1-o-1 (bedrijfsbeheer), dat geldt trouwens voor gelijk welke bedrijf. Of schrijf je alles op een bierviltje en geef je dat aan je klanten?

Ik heb geen cursus ondernemen gevolgt, zelfs niet eens economie gehad op school vroeger... Ben wel goed met computers.

We hadden voor veel geld een boekhoud pakket aangeschaft en dachten (met de beperkte hoeveelheid klanten die wij van plan waren te hebben) dit wel via de factuur module hiervan te kunnen doen.

Blijkt een hele hel zelfs bij een paar facturen, dus die troep vervangen door wefact en boekhoudsoftware probleem van de boekhouder gemaakt.

vpsserv
16/12/12, 13:35
Dus ik registreer de privé betaling(of opname) in mijn boekhoudpakket? Dit bewaar ik voor de belastingdienst mocht er een steekproef uitgevoerd worden.
Als ik maar genoeg heb om mijn crediteuren te betalen?

Apoc
17/12/12, 10:13
Dus ik registreer de privé betaling(of opname) in mijn boekhoudpakket?

Elke transactie, dus ook deze, dient bijgehouden te worden in je boekhouding. Je hebt overduidelijk niet de benodigde kennis om dat zelf te doen, dus zoek een boekhouder. Pak zaken professioneel aan, of begin niet.

ErikKosters
17/12/12, 16:39
Een goede boekhouder doet wonderen. En zo voorkom je vervelende problemen in een later stadium.

vpsserv
17/12/12, 18:45
boekhouder in het beginstadium is niet te betalen, met minimale/geen klanten in het begin.

CT0
17/12/12, 18:52
Waarom bel je de belastingdienst / belastingtelefoon niet ff, die kunnen je dat zo vertellen neem ik aan ;-)

t.bloo
17/12/12, 19:40
boekhouder in het beginstadium is niet te betalen, met minimale/geen klanten in het begin.

Dat heet investeren. Een boekhouder verdien je zo terug. Niet dat ik meteen met een boekhouder ben begonnen, maar achteraf gezien zou het me geld hebben opgeleverd. Weet jij precies hoe het met de kleine ondernemingsregeling zit? Met de startersaftrek? De investeringsaftrek?

tvm
20/12/12, 21:09
boekhouder in het beginstadium is niet te betalen, met minimale/geen klanten in het begin.

Mijn boekhouder die ik heb gevonden door eens te kijken op de naamplaatjes in de straat, kost mij € 150 p/j en bespaard mij +- € 500 meer dan als ik de boekhouding zelf doe.

t.bloo
21/12/12, 09:33
Goede tip inderdaad, neem een boekhouder in de buurt. Als het bedrijfje een beetje loopt dan zul je er tussen de 10 en 20 keer per jaar naar toe moeten tijdens kantoortijd.

vpsserv
21/12/12, 16:49
Elke transactie, dus ook deze, dient bijgehouden te worden in je boekhouding. Je hebt overduidelijk niet de benodigde kennis om dat zelf te doen, dus zoek een boekhouder. Pak zaken professioneel aan, of begin niet.

dat ik niet kan boekhouden is niet gelijk dat ik het maar moet opgeven...

The-BosS
21/12/12, 16:54
dat ik niet kan boekhouden is niet gelijk dat ik het maar moet opgeven...

Lees eens wat er staat, je kunt het niet zelf dus zoek een boekhouder of anders stop je er best mee. Dat wil toch niet zeggen omdat je niet kunt boekhouden dat je geen "zaak" mag beginnen, maar je dan moet omringen met mensen die er wel verstand van hebben. Of optie 3, je volgt een cursus bedrijfsbeheer/boekhouden en als je daar mee klaar bent start je je eigen "zaak" en doe je het allemaal/grotendeels zelf.

CT0
21/12/12, 21:01
Los van dat een goede boekhouder je geld bespaart is het ook een enorme besparing aan tijd. Als je dat zelf goed wilt doen ben je daar best veel tijd aan kwijt. Zeker de jaar aangiftes.

vDong
21/12/12, 21:55
dat ik niet kan boekhouden is niet gelijk dat ik het maar moet opgeven...

Geloof niet dat iemand hier dat zegt. een groot aantal zal ook heus zonder boekhouder begonnen zijn en gewoon adviezen online gevonden hebben. Zelfs die dingen die genoemd zijn heb ik voor de zekerheid toen het relevant was ook opgezocht online "de kleine ondernemingsregeling zit? Met de startersaftrek? De investeringsaftrek" zoals t.bloo zei.

Het kost extra veel tijd als je het zelf uitzoekt of in een cursus probeert te leren, dat kan je ook uitbesteden, die keuze is aan jou, zoals je als ondernemer nog 10.000x zo'n keuze tussen zelf doen en aan een expert overlaten moet maken.

Exsilia
22/12/12, 00:18
Je kunt je prive tegoeden aan de onderneming "uitlenen" door een rekening courant verhouding. De schuld die de zaak aan jouw prive heeft komt dan in de boeken te staan, en als de onderneming op de rit is kan je die rekening courant verhouding weer aflossen. Je mag hier ook rente over vragen, dus dat je bedrijf uiteindelijk meer terugbetaald dan is geleend.

Het betalen door een factuur kan ook, maar dat heeft fiscale gevolgen. Je moet er dan waarschijnlijk BTW over afdragen en afhankelijk van je rechtsvorm ook IB/VPB. Een factuur lijkt mij technisch gezien niet de jusite oplossing, omdat je feitelijk geen diensten hebt geleverd. Het is dus een beetje een nepfactuur. Een rekening courant lijk me daarom beter en netter.

brinkie
22/12/12, 23:11
Nou, enige basiskennis van 'boekhouden' is toch gewenst. Zelf heb ik ooit een MBO opleiding bedrijfsadministratie gegaan (met ouderwetsch doorschijfboekhouden als één van de vakken :)) en ik heb er nog elke dag profijt van in mijn bedrijf. Ben in de ICT gerold overigens door die opleiding bedrijfsadministratie, omdat ik toen de kracht van ICT (nog in opkomst op dat moment) zag en het m'n interesse had.

Zag dat je eerder meldde geen geld voor een boekhouder te hebben (... en dan wil je een bedrijf starten?) maar wellicht is dit iets voor je dan: http://www.fnvzzp.nl/zzp-academy/trainingsaanbod/basiscursus-eenvoudig-boekhouden/. Het kan echt uit jezelf je er in te verdiepen en zo zelfs mogelijkerwijs een boekhouder helemaal uit te sparen want moeilijk is het echt niet. Ik doe het gewoon zelf (incl. aangifte OZB, balans, V&W enz).

vpsserv
24/12/12, 23:48
Nou, enige basiskennis van 'boekhouden' is toch gewenst. Zelf heb ik ooit een MBO opleiding bedrijfsadministratie gegaan (met ouderwetsch doorschijfboekhouden als één van de vakken :)) en ik heb er nog elke dag profijt van in mijn bedrijf. Ben in de ICT gerold overigens door die opleiding bedrijfsadministratie, omdat ik toen de kracht van ICT (nog in opkomst op dat moment) zag en het m'n interesse had.

Zag dat je eerder meldde geen geld voor een boekhouder te hebben (... en dan wil je een bedrijf starten?) maar wellicht is dit iets voor je dan: http://www.fnvzzp.nl/zzp-academy/trainingsaanbod/basiscursus-eenvoudig-boekhouden/. Het kan echt uit jezelf je er in te verdiepen en zo zelfs mogelijkerwijs een boekhouder helemaal uit te sparen want moeilijk is het echt niet. Ik doe het gewoon zelf (incl. aangifte OZB, balans, V&W enz).

ik heb het er niet voor over om gelijk een boekhouder in te huren terwijl ik nog geen klanten heb, dat betaald zich natuurlijk terug met een x aantal klanten.
in het begin zal er niet zoveel financiële stroom zijn, in een later stadium kan ik alsnog een boekhouder in de armen nemen.

slotje?

The-BosS
25/12/12, 14:37
ik heb het er niet voor over om gelijk een boekhouder in te huren terwijl ik nog geen klanten heb, dat betaald zich natuurlijk terug met een x aantal klanten.
in het begin zal er niet zoveel financiële stroom zijn, in een later stadium kan ik alsnog een boekhouder in de armen nemen.

slotje?

Rare manier van zaak opstarten heb jij, je business plan maak je ook 5 minuten voor je failliet gaat ofzo? Net om je zaak op te starten zou je dus raad bij een fiscalist en/of boekhouder moeten vragen om er zeker van te zijn dat alles wettelijk verloopt. Zelfs al is dat maar een eenmalige raadpleging bij de opstart of jaarlijks om je belastingbrief en/of ... in te vullen.

vDong
25/12/12, 15:43
Het affikken van nieuwe leden hier begint wel een beetje te gortig te worden, men lijkt hier te vergeten dat toen zij enige jaren geleden begonnen ze ook niet direct vele racks afnamen, redundant clouds in 1x aanschaften en gelijk 10 man personeel waaronder een fulltime boekhouder aannamen. Voor vele dingen zal de vraag "afnemen bij een ander bedrijf" of "zelf uitzoeken en zelf doen" een issue zijn, beetje vreemd om hier luidkeels te roepen dat een boekhouder zich altijd terugverdiend omdat jij die tijd niet besteed, in het begin is je tijd niet duur heb je daar veel van en is budget (bewust) schaars. De basis beginselen van een kleine boekhouding zijn prima zelf aan te leren (of blijkbaar bij de FNV goedkoop op cursus te leren) en zullen voldoende zijn voor een opstart. Wel is het handig als je iemand alvast zoekt waar je bij meer complexe dingen wel aan kan kloppen,voor als je ergens echt niet uitkomt.

advandeput
26/12/12, 14:30
Voodat je gaat starten kun je het beste jezelf eens verdiepen in het voeren van een bedrijf of hier advies voor inwinnen. Ik zie veel startende hostingpartijen allemaal stuk lopen op administratie, facturatie, debiteurenbeheer, afdragen van de BTW etc. etc. Dit zijn zaken waar je meestal weinig verstand van hebt of geen zin in hebt maar wel heel belangrijk zijn. Als je als eenmanszaak winst maakt, moet je dit ook verwerken in je loonbelasting aangifte en dien je geld gereserveerd te hebben voor de afdracht.