PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulp bij start van hostingdiensten



ExIT
30/11/12, 19:19
Beste webhostingtalk,

Recent heb ik besloten zelf hostingdiensten te gaan bieden. Dit is een heel klein deel van mijn bedrijf dat je meer kunt zien als service dan core-business. Ik wil er echter graag meer mee doen en over leren.

Eerder heb ik dit elders onder gebracht. Nu ben ik aan het testen om zelf te beginnen.

Wat ik dusver heb is:
- Cloud Server bij Rackspace (1 server draaien, 1 ip, moet als shared host gaan werken)
- TransIP als domein registrar (nog niets onder gebracht)
- DirectAdmin als hosting panel (geinstalleerd al)

Mijn vragen:

1. Rackspace is geen registrar. Wel krijg ik er DNS servers. Zoals ik het zie dien ik een IP adres aan te schaffen bij TransIP ofwel te verhuizen van mijn huidige hoster naar TransIP. Vervolgens stel ik bij TransIP in dat de nameservers dns1.stabletrans.com en dns2.stabletrans.com zijn (dat zijn de DNS servers van Rackspace). Daarna voeg ik op de DNS server van Rackspace het domein toe. Als laatste stap voeg ik het domein toe in DirectAdmin. Klopt dit?

2. Het komt professioneler over om ns1.(mijnbedrijf).nl en ns2.(mijnbedrijf).nl te gebruiken voor domeinen. Kan ik dit instellen? (en dus doorverwijzen naar dns1.stabletrans.com en dns2.stabletrans.com van Rackspace als ik goed begrijp hoe het werkt)

3. Mijn server bij rackspace heb ik een naam gegeven. Ik verwacht er meerdere te gaan afnemen. Even fictief kun je "blauw" indenken als mijn server naam. Graag wil ik dat er op blauw.(mijnbedrijf).nl een algemene pagina komt te staan. Echter wil ik graag op www.(mijnbedrijf).nl mijn eigen website tonen. Heeft iemand ervaring met DirectAdmin hoe je dat kunt instellen?

4. Heeft iemand betere ideeën om het in te richten? (Rackspace/TransIP/DirectAdmin combinatie)

Bij voorbaat dank voor de hulp.

dreamhost_nl
30/11/12, 19:52
Heb je enige vorm van marktonderzoek gedaan? De hostingbusiness in de Benelux is al zo goed als verzadigd. Als je geen onderscheidend vermogen hebt zie ik het somber in voor je.

The-BosS
30/11/12, 19:57
Om even heel simpel te antwoorden, je gebruikt je eigen "cloud" server als primaire dns server, je gebruikt 1 dns server van rackspace als secundaire en je gebruikt 1 dns server van transip als secondaire. Zo staan je dns servers in verschillende as netwerken en op verschillende servers, of je kunt ook gewoon ergens een vps met 128mb/256mb afnemen en daar een dns server op runnen voor secondair gebruik.

Je eigen DA server niet als (hidden) primaire gebruiken is een heel slecht plan, tenzij je iedere 5 minuten de dns records manueel van je klanten wilt aanpassen bij transip of rackspace.

golden
30/11/12, 19:58
Met de huidige kennis zal het snel de "vorm" van je naam aannemen. "Exit" Doe marktonderzoek zoals dreamhost_nl al aangeeft. Ook eerst wat meer inlezen of ervaring opdoen is verstandig. Want je kan straks ook niet bij elke vraag van een van je klanten hier een topic openene.

RichardVD
30/11/12, 20:06
Waarom stel je deze vragen niet direct bij TransIP en Rackspace? hun betaal je ervoor en hun weten exact te vertellen welke stappen je binnen hun systemen moet doorlopen.

1. Je dient geen IP adres aan te schaffen bij TransIP maar de domeinnamen te verhuizen naar TransIP. Bij TransIP wijzig je de nameservers naar die van Rackspace en vermoedelijk klopt de rest wat je schrijft maar hiervoor kun je beter contact opnemen met Rackspace.

2. Voeg hiervoor 2 A records toe bij de domeinnaam (mijnbedijf).nl. Dit doe je vanuit de DNS beheer van Rackspace nadat je de namservers van Rackspace gebruikt voor de betreffende domeinnaam. Rackspace kan je hier meer over vertellen.

3. Ook een A record hiervoor toevoegen in de DNS beheer.

4. Denk er eens goed over na op welke manier je het beste zelf hostingdiensten gaat aanbieden. Je hebt er nu voor gekozen om alles in eigen hand te nemen maar je kunt er ook voor kiezen om wedeverkoper te worden van een partij die alles voor jou regelt en waarvan je veel kunt leren en op kunt terugvallen.

Klinkt heel bod maar aan jouw vragen te zien weet je er minder van af dan vele eindgebruikers van een shared hostingpakketje. Ik hoop dat je bij Rackspace een managed server hebt afgenomen met back-up en alles erop en eraan of iemand achter de hand hebt als je het op deze manier wilt voortzetten.

ExIT
30/11/12, 20:52
Bedankt voor de reacties dusver.

Ik ben bang dat er wat verwarring is. Ik ben aan het testen, aan het leren. Wat ik nu afneem gebruik ik om ervaring op te doen. Als je iets wilt gaan doen dan zal je ooit vanaf nul moeten beginnen, en daar ben ik. Maar ik kan het alleen maar waarderen dat jullie uitspreken om voorzichtig te zijn.

Hoe dan ook, er zit waardevolle informatie tussen. Ik snap nog niet helemaal wat The-BosS zegt, maar dat zoek ik zeker uit. Ik vat de helft. Wat betreft RichardVD, punt 1 wist ik. punt 2 en 3 zijn duidelijk. punt 4: in die situatie zit ik, nu wil ik een stapje verder.

Bedankt zo ver! Als meer mensen ideeën hebben dan hoor ik het graag.

visser
01/12/12, 00:23
Bedankt voor de reacties dusver.

Ik ben bang dat er wat verwarring is. Ik ben aan het testen, aan het leren. Wat ik nu afneem gebruik ik om ervaring op te doen. Als je iets wilt gaan doen dan zal je ooit vanaf nul moeten beginnen, en daar ben ik. Maar ik kan het alleen maar waarderen dat jullie uitspreken om voorzichtig te zijn.

Hoe dan ook, er zit waardevolle informatie tussen. Ik snap nog niet helemaal wat The-BosS zegt, maar dat zoek ik zeker uit. Ik vat de helft. Wat betreft RichardVD, punt 1 wist ik. punt 2 en 3 zijn duidelijk. punt 4: in die situatie zit ik, nu wil ik een stapje verder.

Bedankt zo ver! Als meer mensen ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Bedenk inderdaad heel goed wat voor waarde je wilt en kunt toevoegen door zelf hosting als nevenactiviteit te doen.
Iets opzetten om te leren is goed, en altijd nuttig, ook als eventueel alsnog besluit de zaak toch uit te besteden.

Ik denk dat kleinschalig (per definitie, voor een nevenactiviteit) zelf een 'standaard' hosting dienstje aanbieden gewoon niet de moeite waard is; Je hebt een zekere vaste overhead aan beheersactiviteiten die jij niet over een behoorlijk volume aan gehoste sites kunt verdelen, en partijen die dit als bulk dienst hebben wel.
Ik neem aan dat je andere activeit in een richting zit dat je klanten je zo af en toe ook vragen te hosten, maar daarvoor kun je dan denk ik beter wat tijd stoppen in het vinden van een goede partij (partner?) die dit doet, en die dienst wederverkopen.
Alleen als je nog wel eens wat afwijkende vragen/wensen/eisen hebt en bij andere hosters dan ook in het maatwerk terecht komt, is het eerder interessant om het geheel in eigen beheer te nemen.

Voor wat betreft je eigen vragen

1: Nee, als je je server bij rackspace wilt hebben gebruik je gewoon dat IP adres en heb je geen IP adressen of servers van TransIP nodig.
Je stelt bij TransIP alleen in welke servers de DNS servers zijn voor jouw domein(en). Daar zijn een paar mogelijkheden voor; Je kunt er DNS'en van rackspace en/of TransIP voor gebruiken, of in het voorstel van The Boss merendeels eigen servers.

2: Wat je schrijft moet je liever niet doen. Je kunt technisch best het IP adres van de rackspace of transIP aan een naam onder jouw domein hangen, en dat als DNS opgeven.
Echter, iedereen die ook een reverse lookup doet kan zien dat het een cosmetisch kunstje is.

Erger, die partij (Rackspace,TransIP) is zeker niet verplicht om de DNS server op hetzelfde IP adres te houden.
DNS servers geef je op als naam, dus het veranderen van het IP adres van hun authoritieve servers kunnen ze prima doen zonder impact voor hun normale dienst zolang ze maar het IP adres van de naam *die zij zelf gebruiken* mee aanpassen.

Ze hoeven dat niet aan jou te vertellen of met jou/andere klanten af te stemmen , tenzij ze dit concept echt als dienst verkopen.
Wil je een DNS server onder je eigen naam, gebruik dan je eigen machine, en eventueel een VPS ergers als tweede DNS.
Of neem gewoon de DNS'en (op normale naam) van je providers als tweede en derde DNS.
Dat is feitelijk wat The Boss zegt.

Een 'hidden master' is een DNS server die authoritief voor de zone is, en ook de master (waarop je wijzigingen maakt), maar alleen in de zone en bij de bovenliggende servers niet genoemd staat als DNS.
De servers zie wel genoemd zijn in de zone en bij de toplevels zijn dan allemaal feitelijk slaves, die van de master de zone binnenkrijgen.

3: geen DA ervaring
4: Dit is prima, of je dingen anders moet hangt er ook van af wat je wilt gaan bereiken met je setup.