PDA

Bekijk Volledige Versie : Cloud file system



Drumstick_nl
30/11/12, 14:43
Ik ben al een tijdje opzoek naar een software pakket net zo iets als dropbox of nomadesk. Maar dan om zelf te hosten. Dus alles in eigen beheer.

Ik ben wel een aantal pakketten tegen gekomen op internet maar helaas nog geen geschikt pakket. Voorbeeld owncloud

Ik hoor graag of iemand een geschikt programma weet.

Netbulae
30/11/12, 15:56
Je bent niet de enige denk ik. Wij krijgen regelmatig vragen naar een Dropbox alternatief. Dropbox heeft erg veel werk gestopt in hun software en diensten en dat is lastig te evenaren zonder het zelf als dienst te verkopen.

Sparkleshare claimt een open source variant van Dropbox te zijn, ik heb alleen nog niet de tijd gehad om het te testen.

http://sparkleshare.org/

Bart L
30/11/12, 16:00
Owncloud draaien wij in productie voor onze klanten, gaat prima.
Losse VPS per klant, indien gewenst met VPN bereikbaar.

Wat voor problemen loop je tegen aan?

Drumstick_nl
30/11/12, 16:41
@Netbulae: bedankt maar dan vind ik owncloud beter passen bij de klant.

@bart L: Dat is wat ik vervelend vind om voor elke klant een eigen VPS te hosten en te beheren. Het mooiste zou zijn dat je 1 owncloud kan gebruiken voor alle klanten.

The-BosS
30/11/12, 17:02
Dat is wat ik vervelend vind om voor elke klant een eigen VPS te hosten en te beheren. Het mooiste zou zijn dat je 1 owncloud kan gebruiken voor alle klanten.

Dat kun je toch ook, zie ook feature's op hun website


LDAP / Active Directory
Want to manage ownCloud users from a directory? Now ownCloud enables admins to manage users and groups from their LDAP or AD instance.
http://owncloud.org/support/custom-user-configuration/

Drumstick_nl
30/11/12, 17:20
@The-BosS: Ik zie het nu ook inderdaad. Alleen hoever is dat afgeschermd voor andere user van ander bedrijven. Ik ben nu een test server aan het inrichten met owncloud.

Ik vraag mij af welke software gebruike strato voor hun dienst HiDrive? Of zullen ze dit zelf ontwikkeld hebben?

Dreas
30/11/12, 17:25
Alleen hoever is dat afgeschermd voor andere user van ander bedrijven.

Ieder account kan eigen encryptie toepassen.

t.bloo
01/12/12, 12:02
Owncloud kun je gewoon per user deployen, zelfs met zoiets als Installatron. Dat is net zo veilig als meerdere websites of email accounts op een server.

Grischje
01/12/12, 21:35
Cloudstation van Synology? Moet je wel een synology nas hebben :)

Drumstick_nl
02/12/12, 22:32
Ik heb owncloud getest van het weekend. Bij het delen van een map zie ik ander users. Dus dan moet ik voor elke klant een eigen VPS opzetten voor owncloud. Dat wil ik graag niet.

Bestaat er geen pakket net als ashay voor online backup maar dan voor online harddisk?

t.bloo
02/12/12, 22:40
Nee, je moet per user een owncloud installatie doen. Het zijn maar een handjevol php scripts, stelt niets voor (wel om te ontwikkelen, niet om op je server te hebben). Of sub-admins aanmaken of hoe dat ook alweer heet.

BReady
02/12/12, 23:37
Owncloud is een leuk alternatief voor dropbox, vooral de encryptie mogelijkheden maakt dit softwarepakket erg aantrekkelijk. Ik heb het een tijdje geleden getest en na een aantal weken werden alle bestanden plotseling 0byte. Dit heeft mij doen besluiten om er niet mee verder te gaan. Een goede reden of oplossing kon ik niet vinden omdat de community toen nog niet echt groot was. Ik ga ervan uit dat dit nu wel opgelost zal zijn. Het is zeker het testen waard denk ik want ze worden steeds beter en groter (lees ik op twitter). Of je de 'open source' editie overigens mag gebruiken voor klanten weet ik niet, ze hebben namelijk ook een commerciele versie waarvoor - uiteraard - betaald moet worden.

BReady
02/12/12, 23:43
Nee, je moet per user een owncloud installatie doen. Het zijn maar een handjevol php scripts, stelt niets voor (wel om te ontwikkelen, niet om op je server te hebben). Of sub-admins aanmaken of hoe dat ook alweer heet.

Dat is inderdaad de beste oplossing. Je zit dan wel met het feit dat je elke owncloud installatie moet updaten. Wat je wellicht kunt doen is per klant een subdomein aanmaken, vervolgens maak je per klant een eigen config.php (met daarin eigen paden, database etc) aan en met een .htaccess bestand geef je aan waar de config.php staat van de betreffende klant. Zo creer je dus per klant een eigen omgeving. Of dit werkt weet ik niet, je kunt het altijd proberen!

kixtart
10/12/12, 14:35
Je zou eens contact kunnen opnemen met: http://officedrive.nl/

In mijn ogen een beter alternatief zonder extra software etc.