PDA

Bekijk Volledige Versie : Spaanse en latijns amerikaans bezoekers



ozzz
22/11/12, 15:51
Mijn site heeft Spaanse en latijns amerikaanse bezoekers; ongeveer 50:50.
Commercieel gezien is de Spaanse markt meer van belang.

Waar te hosten? In Spanje hosten betekend dat verkeer voor Latijns Amerika via amsterdam en new york verloopt? Of zijn er verbindingen ri zuid amerika vanaf zuid europa oid? :S

SF-Jeroen
22/11/12, 16:40
Je kan op internet gewoon kaartjes vinden met verbindingen hoor :)

http://image.guardian.co.uk/sys-images/Technology/Pix/pictures/2008/02/01/SeaCableHi.jpg

ozzz
22/11/12, 16:51
Ah die had ik al eens gezien. Zie dat er een kabel loopt vanaf Lisbon naar Brazilie; maar of dat een kabel is van belang? Ik dacht altijd dat veel verkeer via de VS loopt?

visser
23/11/12, 16:22
Ah die had ik al eens gezien. Zie dat er een kabel loopt vanaf Lisbon naar Brazilie; maar of dat een kabel is van belang? Ik dacht altijd dat veel verkeer via de VS loopt?

Er is natuurlijk heel veel capaciteit naar de VS, en heel veel transitboeren hebben daar een grote presence, zodat hun verkeer vaak via VS hubs verloopt.
Aan de andere kant kun je van een Spaanse telco eerder verwachten dat ze goede (low-latency) verbindingen naar Latijns Amerika hebben dan van een Nederlandse of Brits/Amerikaanse partij.
Ik heb geen idee hoe de markt ligt wat dat betreft, en mogelijk dat de bulk prijzen van partijen die via Ams/Lon - NY gaan dusdanig goedkoper zijn, dat een kabel van Spanje/Portugal naar Latijns Amerika alleen maar voor verkeer met hoge marges (bedrijfs VPN services, telco voice circuits) gebruikt wordt.

Als je lang genoeg speelt met looking glasses (en het geluk hebt dat je er een paar in Spaanse hosting netwerken, of Latijns Amerikaanse access netwerken vindt) kun je wel uitvogelen of verkeer 'rechtstreeks' gaat of met de omweg via N.Am - NW Europa . Dwz: voor verkeer van de betreffende netwerken en providers op het moment dat je kijkt.
Als een contract herzien wordt en een andere transit gekozen kan dat veranderen.
Het verschil in afstand is zo groot dat je dat prima moet kunnen zien in round trip tijden.

Overigens is *ook* de directe afstand (en dus RTT) tussen L.Am en Spanje/Portugal zodanig groot dat je site er heel zichtbaar last van kan hebben als die latency gevoelig is.
Wat dat betreft denk ik dat als je site prima werkt op 60-70 msec, het wellicht op 120-150 mse ook wel goed zal gaan.
Als je in Amsterdam host zit je trouwens voor Latijns Amerika (en ook Noord Amerika) ook al 'ver' .

Als je je site makkelijk kunt repliceren zou je voor een optimale verdeling eerder in zowel Spanje, en dan ook in Latijns Amerika (misschien een paar landen ? ) hosten.
Redirecten kan op een paar manieren, of gewoon vanaf de index pagina naar een andere domein naam, of iets leuker op DNS met geolocatie gebaseerd. (Je DNS geeft queries uit L.Am IP's een ander antwoord dan die uit de EU).

Apoc
23/11/12, 17:42
Waar te hosten? In Spanje hosten betekend dat verkeer voor Latijns Amerika via amsterdam en new york verloopt?

In de praktijk: ja.

Kortweg: als je je site in Spanje host, zal in ieder geval het grootste gedeelte van het verkeer naar Zuid Amerika, via West Europa naar Oost VS naar Zuid VS verlopen. En hoewel ze in Zuid Amerika wel aardig aan latency gewend zijn, is dat toch wel erg ver. Als je dus van 1 locatie uit wilt gaan, is het wellicht geen verkeerd idee om een locatie in het midden (in de VS dus) te kiezen. Mocht je budget toereikend zijn, dan is het interessant om eens naar de mogelijkheid te kijken om de site op meerdere locaties te hosten (hetgeen overigens ook vanuit SEO perspectief interessant zou kunnen zijn).