PDA

Bekijk Volledige Versie : Streamen naar 20.000 tablets, wat heb ik nodig?



Arthurk
20/11/12, 22:02
Hallo, even een vraagje aan wat experts.

Een zorginstelling in onze regio gaat binnenkort al haar clienten met een zorgpas van een tablet voorzien, in totaal gaat het om ongeveer 20,000 stuks (jawel, twintig duizend!)

Een aantal huizen van die zorginstelling wordt door ons voorzien van een permanente stream en hun vraag aan ons is om al die tablets te laten koppelen met onze stream.

Dat gaat ons 100mb lijntje en eenvoudige media server niet trekken denk ik dus wordt het een probleempje voor ons hoe dit aan te pakken.
Nu zal het niet zo zijn dat al die 20.000 tablets tegelijk onze stream willen horen maar we denken/gokken dat toch gemiddeld 10% wel eens een mogelijkheid is.

Op dit moment streamen we wma via mediaserver 2003 op 128kbit.

Wat voor besturingssysteem de tablets hebben is ons nog niet bekend (we gokken op Android omdat dat het goedkoopste zal zijn bij die aantallen)
Zal het niet mogelijk zijn om wma te streamen moeten we dus overstappen op Shoutcast/Icecast oid.

Wat willen we graag weten.

a. Wat voor hardware is er nodig om 10% (2000 streams) 24/7 mogelijk te maken.
1. Redden we het met 1 server (quadcore met veel geheugen, Windows of Linux)
2. Is colocated met gigabit lijntje het verstandigst?

b. Wat kunnen de kosten p/m gaan zijn aan bandbreedte uitgaande van die 10%.

c. En kan een linuxserver als relay dienen met Shoutcast/Icecast?


Hoor graag wat suggesties van jullie,

Arthur
Zorgradio Haaglanden

asusk7m550
20/11/12, 22:30
Hebben die huizen een eigen internet verbinding? Mocht dat niet het geval zijn, dan weet je nu al dat dat technisch niet mogelijk is.

Wat betreft je vragen:

a1: Dit moet mogelijk zijn met een dedicated fatsoenlijke server. Als ik in de documentatie van bv icecast kijk, dan is het mogelijk om 14.000 gebruikers te halen met 2GB en een 3Ghz processor.
a2: Dat zou ik wel doen. Bij 2000 tegelijktijdige streams trek je 250MB. Gigabit is niet onverstandig.

b: Daar zit een redelijk prijskaartje aan. Dit kost je tussen de 7.000 en 10.000 euro per maand.

c. Technisch moet dit kunnen.

Waarom gebruik je eigenlijk tables, en geen set-up boxen oid? Ga je de tables ook voor andere dingen gebruiken? Mocht je idd voor tablets gaan, dan zou ik idd voor android gaan. Deze zijn veel goedkoper dan iPads of de windows tables.

Ramon Fincken
20/11/12, 22:33
1 niet doen: want SPOF
zeker wel doen loadbalancen ( ook met het oog op server updates / faillures )

xaban
20/11/12, 23:00
Hebben die huizen een eigen internet verbinding? Mocht dat niet het geval zijn, dan weet je nu al dat dat technisch niet mogelijk is.

Wat betreft je vragen:

a1: Dit moet mogelijk zijn met een dedicated fatsoenlijke server. Als ik in de documentatie van bv icecast kijk, dan is het mogelijk om 14.000 gebruikers te halen met 2GB en een 3Ghz processor.
a2: Dat zou ik wel doen. Bij 2000 tegelijktijdige streams trek je 250MB. Gigabit is niet onverstandig.

b: Daar zit een redelijk prijskaartje aan. Dit kost je tussen de 7.000 en 10.000 euro per maand.

c. Technisch moet dit kunnen.

Waarom gebruik je eigenlijk tables, en geen set-up boxen oid? Ga je de tables ook voor andere dingen gebruiken? Mocht je idd voor tablets gaan, dan zou ik idd voor android gaan. Deze zijn veel goedkoper dan iPads of de windows tables.

Vergis je je niet in de prijs? Een gigabit lijn kost je echt geen 7-10k :)
Verder zou ik inderdaad kiezen 1 krachtige (dedicated) server.

Ik neem aan dat maintenance gewoon 's nachts kan en je dus geen loadbalancing nodig hebt?

Arthurk
20/11/12, 23:34
Vergis je je niet in de prijs? Een gigabit lijn kost je echt geen 7-10k :)
Verder zou ik inderdaad kiezen 1 krachtige (dedicated) server.

Ik neem aan dat maintenance gewoon 's nachts kan en je dus geen loadbalancing nodig hebt?

Hoe ben je aan die 7-10K gekomen?

Gaat effe boven ons budget (want ziekenomroep = no subsidies) :-(

Arthur

Arthurk
20/11/12, 23:37
hmmm deel van reactie is niet aangekomen.

asusk7m550

Die tablets worden uitgedeeld door zorgleverancier die ons vraagt een stream te leveren, tablets worden gebruikt door clienten die zo contact kunnen onderhouden met huisarts, wijkverpleging e.d.

+/- 90% van die clienten zitten gewoon thuis of in aanleunwoning, dus niet op centraal netwerk van zorg/verpleeghuis.

MediaServe
21/11/12, 00:16
Wat betreft de kosten, om even een referentiekader voor je te maken. Ik denk dat je zoiets kwijt zou kunnen op een dikke machine met 1 Gbps uplink en zeg eens 250 Mbps dataverkeer, dat zijn ongeveer 2000 streams van 128 Kbps. Reken dan qua kosten op 400 a 500 euro per maand, afhankelijk van de exacte eisen die je stelt aan bijvoorbeeld management. Wil je twee servers om de load te verdelen, dan zit je qua prijs zo'n 50% hoger.

Mark17
21/11/12, 03:23
Doe anders een offerte aanvraag in het daarvoor bestemde forum onderdeel waarbij de eisen/wensen aangegeven worden en dat het voor een zorgradio is. waarschijnlijk is er dan een partij te vinden die het voor relatief weinig wil doen. Tussen de 150 en 250 euro bij Icecast is denk ik haalbaar bij 2000 luisteraars.

The-BosS
21/11/12, 04:21
Misschien moet je ook eens "outside the box" denken en je niet vast pinnen op 128kbps, je zou bvb een aac(+) codec kunnen gebruiken. Hiermee kan je met een 32kbps stream dezelfde kwaliteit halen als met een 128kbps mp3 stream. Of met andere woorden 4 keer zoveel luisteraars voor dezelfde bandbreedte. Aangezien het voor thuiszorg is ga ik er van uit dat de meeste het verschil zelf niet zullen horen tussen 96kbps en 128kbps, wat ook winst kan opleveren.

Is het ook niet aan te raden om eerst een proefperiode te draaien om te zien hoeveel het daadwerkelijk gebruikt gaat worden, je kan wel denken dat er 10% van de mensen zal luisteren, maar hoe weet je dat zeker zonder een enquete te doen of een proefperiode. Het zou zonde zijn om grote investeringen te doen om er achteraf achter te komen dat er maar constant 400 mensen luisteren en je dat dus met een 100mbit lijn kunt opvangen. Of dat er bvb 10000 mensen tegelijk luisteren en dan mag je achteraf je plannen herzien.

Je kunt ook vertrekken van het budget dat haalbaar is en daar het maximale uithalen zonder te kijken hoeveel mensen er kunnen luisteren, zelf al is dat maar 100mbit. Want je kunt wel dromen over een 10gbit flat fee om iedereen te kunnen laten luisteren, maar als het budget maar maximaal € 200,- per maand is zul je er niet komen.

asusk7m550
21/11/12, 07:21
Zoals hieronder ook geschreven kan het blijkbaar ook en stuk goedkoper. Ik ben uit gegaan van onze kostprijs per mbit. Je kunt idd beter kiezen voor een flatfee 100mbit of 1gbit internet lijn. Ik moet daar zelf ook maar eens naar kijken. Een paar jaar geleden heb ik daar navraag naar gedaan, maar blijkbaar is er nog het een en ander veranderd.

Eflicta
21/11/12, 09:10
Afhankelijk van de internetverbindingen, mogelijkheden et cetera zou je ook kunnen kijken naar multicast.

Gaat het om clienten die thuis wonen (dus zo'n 20K huizen waar die tablets komen) of zijn het een aantal grote flats?

golden
21/11/12, 09:36
Persoonlijk zou ik niet gaan voor 1 dedicated server. Het is naar verhouding wel wat goedkoper maar hoe erg is het als de boel een keer plat gaat. Wel kan een stevige machine wanneer het om enkel audio gaat gemakkelijk trekken. Ook zou ik wel een stuk ruimer in specs gaan zitten dan software pakketten aanraden aangezien we uit ervaring weten dat ze het vaak mooier formuleren dan het is.

Ook denk ik dat 10% van de gebruikers tegelijk actief is vrij beperkt is. Daarnaast is een 100Mbit flatfee mooi qua hoeveelheid traffic maar zulle ze 's nachts bijv bijna niemand luisteren en overdag meer. Dus of de flatfee het beste is is nog maar de vraag.

Wij verzetten per maand ruim 1 miljoen GB aan streaming (voornamelijk video danwel).

The-BosS
21/11/12, 13:33
Daarnaast is een 100Mbit flatfee mooi qua hoeveelheid traffic maar zulle ze 's nachts bijv bijna niemand luisteren en overdag meer. Dus of de flatfee het beste is is nog maar de vraag.

Of flat fee beter is dan 95 percentile maakt niets uit, het gaat uiteindelijk om de prijs. Of met andere woorden betaal je bijvoorbeeld liever € 5,-/mbit of € 200,- voor 100mbit flat fee, eens je over de 40mbit zit in dit voorbeeld komt flat fee goedkoper uit. En je moet ook niet gaan denken dat je enkel 10/100/1000/10000 mbit aan flat fee kunt afnemen, want bij een beetje deftige provider kan dat met elke hoeveelheid bandwidth.

golden
21/11/12, 14:08
Waar het mij omgaat dat je bij flatfee vaak de beperking van de snelheid hebt. Een degelijke provider kan 200Mbit traffic tegen een zelfde tarief leveren als een 200Mbit flatfee maar dan met een uplink van 1Gbit of meer.

Arthurk
21/11/12, 22:54
ok, bedankt voor jullie bijdrage allemaal!

Ik heb inmiddels gekeken hoe AAC(+) 32kbps klinkt en dat is inderdaad best te doen, hifi is op een tablet toch niet nodig en AAC wordt door veel players ondersteund. (Het is nu nog niet duidelijk welke player er op die tablets zit)

We gaan toch eerst maar eens testen op ons 100mb lijntje op hoeveel luisteraars we gaan uitkomen (en die 20.000 worden ook niet allemaal tegelijkertijd uitgegeven dus opbouwende fase).
Zodra het drukker gaat worden dan wordt het inderdaad tijd om eens een oproep voor een aanbieding te plaatsen.
Nu eerst maar uitvogelen hoe een Icecast relay op te zetten.

nogmaals bedankt voor de suggestie's!

Arthur Krijgsman
www.zorgradiohaaglanden.nl

Mark17
21/11/12, 23:06
Waar het mij omgaat dat je bij flatfee vaak de beperking van de snelheid hebt. Een degelijke provider kan 200Mbit traffic tegen een zelfde tarief leveren als een 200Mbit flatfee maar dan met een uplink van 1Gbit of meer.

Soms is het risico van een naheffing te groot, het hangt in belangrijke mate van het budget af. Noem een budget en de wensen en er komt vast iets uit.