PDA

Bekijk Volledige Versie : Verkopen onder kostprijs



Dezo
16/11/12, 09:07
Is het in Nederland, in tegenstelling tot België, eigenlijk toegelaten om onder kostprijs te verkopen (dus met verlies) ?

Ramon Fincken
16/11/12, 09:18
brood heeft een minimum prijs, maar wat voor product bedoel je precies ( en waarom ? )

Dezo
16/11/12, 09:28
Het gaat niet om een specifiek product, het gaat om alle producten. Dus dat kan gaan van voeding, elektro, telefoons tot domeinnamen. Mag je verkopen onder je aankoopprijs in Nederland ?

patrickekkel
16/11/12, 09:34
Uiteraard mag je onder de kostprijs verkopen.

Of het verstandig is, dat is punt 2 natuurlijk.

Dezo
16/11/12, 09:36
Uiteraard mag je onder de kostprijs verkopen.
Of het verstandig is, dat is punt 2 natuurlijk.

Ok, dat wou ik even weten. In België is dit strafbaar :)

Mark17
16/11/12, 09:42
brood heeft een minimum prijs, maar wat voor product bedoel je precies ( en waarom ? )

Dat is nieuw voor mij, aangezien je her en der brood voor een beduidend lagere prijs ziet dan op andere plekken. Wat is de minimum prijs voor brood?

Mark17
16/11/12, 09:44
Ok, dat wou ik even weten. In België is dit strafbaar :)

In Nederland zijn er verschillende partijen die actief onder de kostprijs verkopen (vaak wel met een beperking in volume of enkel het eerste jaar). Het eerste jaar verkopen verschillende Nederlandse partijen domeinnamen onder de kostprijs (kostprijs gebaseerd op de registry op basis van de maximale korting).

visser
16/11/12, 09:53
Ok, dat wou ik even weten. In België is dit strafbaar :)

Altijd, voor alle producten ?

In Nederland speelt het wel als je een 'dominante marktpartij' bent, dan is prijsdumping , of kruissubsidies (verlieslijdende producten sponsoren vanuit de winst op andere producten) wel verboden.

Ramon Fincken
16/11/12, 10:11
Dat is nieuw voor mij, aangezien je her en der brood voor een beduidend lagere prijs ziet dan op andere plekken. Wat is de minimum prijs voor brood?

Blijkt die regel afgeschaft te zijn!
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8#hl=en&safe=off&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&q=minimum%20prijs%20brood&oq=&gs_l=&pbx=1&fp=440398e620954c8f&bpcl=38625945&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&biw=1855&bih=1088

t.bloo
16/11/12, 10:36
in de vorige eeuw zelfs al

gjtje
16/11/12, 10:50
Je moet het wel met beleid doen, anders krijg je de belastingdienst op je dak.

Dezo
16/11/12, 10:55
Altijd, voor alle producten ?



Klopt, altijd.

YolkNet
16/11/12, 10:57
of de apk-keuring bij de garage. Die is vaak gratis, maar de kostprijs is al rond de 30 euro.
vervolgens krijg je een reparatiebeurt van 200 euro, maar de apk is gratis :D

t.bloo
16/11/12, 11:49
hee hebben wij dezelfde garage :-)

Rez
16/11/12, 12:33
Rockefeller, eerste wat bij mij in gedachte springt.

(zo heette die toch?).

Daarom is die regel er gekomen gok ik zo.

The-BosS
16/11/12, 17:10
Altijd, voor alle producten ?


Klopt, altijd.

Niet altijd, het ligt wat genuanceerder ;). Het mag bvb wel in de solden periode om van oude stock af te komen en het mag ook voor bederfbare producten, maar enkel de laatste dag. Maar in normale omstandigheden mag je er dus vanuit gaan dat het niet mag en je op alles minimaal € 0,01 winst moet rekenen.

Wat dan weer een totaal andere discussie onder hosters/isp's/... met zich mee brengt, mag je dan bvb aan overboeking doen en de prijs bereken op overboeking of op normale afname. Als in ik verhuur 10GB webspace op een 1TB disk (die kost 100 euro [om even simpel te rekenen]). Daar kunnen dan 100 klanten op dus zou het 1 euro per klant kosten, maar wat als je er van uit gaat dat er 200 klanten op kunnen mag je dan uitgaan van een € 0,50 kostprijs per klant. En zo heb je nog andere voorbeelden bvb bus/tram/vliegtuig waar je je kunt afvragen is de prijs berekend op maximaal capaciteit of gemiddeld verbruik of ....

Domenico
17/11/12, 00:40
Is het in Nederland, in tegenstelling tot België, eigenlijk toegelaten om onder kostprijs te verkopen (dus met verlies) ?

Klopt, altijd.

Dus een xbox360 was in Belgie altijd stukken duurder dan in de rest van Europa ???

patrickekkel
17/11/12, 00:52
Dus een xbox360 was in Belgie altijd stukken duurder dan in de rest van Europa ???

Gaat het niet enkel om de retailer ? dus dat zij niet onder hun inkoops prijs verkopen ?

Clanhost
17/11/12, 01:15
Kijk maar naar partijen die domeinnamen aanbieden voor 1 euro per jaar voor het eerste jaar... Enkel maar om te hopen dat die klanten het weer verlengen of vergeten het jaar erop, dan betaal je de hoofdprijs. Dat is ook onder de kostprijs aanbieden...

Domenico
17/11/12, 01:25
Is het in Nederland, in tegenstelling tot België, eigenlijk toegelaten om onder kostprijs te verkopen (dus met verlies) ?


Klopt, altijd.


Gaat het niet enkel om de retailer ? dus dat zij niet onder hun inkoops prijs verkopen ?

Natuurlijk dat zal het zijn. Beetje krom eigenlijk maar ik snap het waarom wel van deze regel. Grote reus crusht alle calimero's van deze wereld. Blijft over de MediaMarkt, AH en andere ketens zoals de McDonalds en H&M. Kijk eens naar alle grote/bekende winkelstraten in de Europese steden. Het is echt om te janken die eenheidsworst. En waarom?

Je ziet het nu ook bij enkele webhosters die domeinnamen voor 1 euro per jaar verkopen. Tja...

Maarten95
03/12/12, 20:59
Mag je verkopen onder je aankoopprijs in Nederland ?

Waar wil je dan op verdienen? hosting?

Dezo
03/12/12, 21:06
Waar wil je dan op verdienen? hosting?

Ik wil helemaal niet onder de kostprijs gaan ... mag ook niet in Belgie.
Maar ik zag dat bepaalde hosters in Nederland domeinnamen gewoon met verlies verkopen, vandaar mijn vraag.

PS. Zag net dat het nu gewijzigd is en er toch een halve euro winst is :)

patrickekkel
03/12/12, 22:29
Ik wil helemaal niet onder de kostprijs gaan ... mag ook niet in Belgie.
Maar ik zag dat bepaalde hosters in Nederland domeinnamen gewoon met verlies verkopen, vandaar mijn vraag.

PS. Zag net dat het nu gewijzigd is en er toch een halve euro winst is :)

Dan zullen zij ook wel weer zakken met hun prijs :)

Arie.
23/12/12, 19:44
Aanbiedingen met domeinnamen voor € 1,- worden voornamelijk gebruikt voor eerste registratie, daarna betaal je 15,- of meer per jaar ;)

Dezo
25/12/12, 13:06
Aanbiedingen met domeinnamen voor € 1,- worden voornamelijk gebruikt voor eerste registratie, daarna betaal je 15,- of meer per jaar ;)

Sommigen wel, anderen niet ... bv. versio ?

advandeput
26/12/12, 14:25
In Nederland gebeurt dit dagelijks om publiek naar de winkel te trekken en hierna extra producten te verkopen met een hoge marge. Het kan onderdeel zijn van een prijs strategie, je ziet dit ook voornamelijk bij grotere partijen. Denk maar aan vliegtuigtickets die ver onder kostprijs verkocht worden en aanbiedingen van telecom partijen.