PDA

Bekijk Volledige Versie : Routers



InstantXs
19/02/03, 15:37
Ik vroeg me af of en zoja welke routers jullie gebruiken in jullie colo.

Ik neem aan dat alleen de grotere jongens deze hebben staan, aangezien je voor een paar servers er natuurlijk geen nodig hebt.

ProServe
19/02/03, 18:02
Juniper Juniper Juniper Juniper Juniper Juniper Juniper

Juniper!! :D

InstantXs
19/02/03, 18:05
heeft ie ook een type? (en als je de prijzen weet mag je dat ook zeggen) :p

WebBizz
19/02/03, 18:24
http://www.juniper.net

Er zijn meerdere typen. Vaak gebruikt: M5, M10 en M20.

Web123.nl
19/02/03, 18:31
Waarom geen Cisco voor local routing en switching?
(Cisco kan overigens ook backbone switching doen (BGP).

thomas
19/02/03, 20:26
Juniper is een sommige testen veel beter gebleken voor BGP routing en kost wel wat stukken minder als cisco.

Prijzen liggen 'hoog' voor een klein bedrijf dus ik spreek over 10 000$ voor de chasis van een M5, een M10 gaat al naar de 25 000$. Een M20 chasis kost je 20 000$. Voedingen gaan bij de 2500$ de deur uit. De FE of gigE pic's zijn volgens list price 10 000$ voor 4 FE poortjes of 20 000$ voor 1 gigE (in US zijn ze te koop voor +-3000$ bulk).

DennisP
19/02/03, 21:15
Wij gebruiken op dit moment 1 M40 en 2 M20 backbone routers. Er komen nog 2 M20 routers bij en een M40.

Juniper Rulez om het zo maar te zeggen :)

ProServe
19/02/03, 21:57
Origineel geplaatst door thehunter
Waarom geen Cisco voor local routing en switching?
(Cisco kan overigens ook backbone switching doen (BGP).

Cisco loopt op heel wat vlakken flink wat stappen achter op Juniper.
In heel erg veel netwerken voldoet Cisco gewoon niet meer.
Dit heeft vooral te maken dat Cisco meer tijd in marketing dan product verbetering en development stopt.

ProServe
19/02/03, 21:57
Ohja, wij gebruiken een Juniper M10 en M5.

InstantXs
19/02/03, 23:15
als je bijvoorbeeld de M5 neemt... dus dat chasis.. dan heb je er nog niks aan??

Moet je altijd zon extra ding erbij kopen?

DennisP
19/02/03, 23:41
Nou zoals in iedere backbone/core router,

routing engine
soms nog een packet / forwarding engine
natuurlijk de interfaces
de voedingen

noem maar op. Zelfs in een veels te oude 7206 moest je dat al doen. En als je denkt stoer te zijn, en dus een switch neemt als router, zoals een foundry en/of extreme hoor je dus ook daar de cpu (routing engine packet engine) en de interfaces er apart in te steken plus de voedingen en de licenties op de software e.d.

thomas
20/02/03, 00:46
Als je een goed uitgewerkt netwerk wilt moet je al over een budget van 50 000$ - 100 000$ beschikken voor alles leuk dubbel te kunnen aanleggen.

WebBizz
20/02/03, 01:06
En dan heb je alleen maar routers/switches, nog geen enkele verbinding...!

We Dare
20/02/03, 01:32
Origineel geplaatst door DennisP
*knip*
En als je denkt stoer te zijn, en dus een switch neemt als router, zoals een foundry en/of extreme hoor je dus ook daar de cpu (routing engine packet engine) en de interfaces er apart in te steken plus de voedingen en de licenties op de software e.d.

Wat heeft dat met stoer doen te maken ?
Het is gewoon een keuze die je maakt... de een zweert bij een router-switch opstelling en de ander gebruikt een stevige switch als router, dat heeft naar mijn idee niets met stoer doen te maken.
En qua prijs ontlopen deze opstellingen elkaar ook niet... het is dus gewoon een keuze.

thomas
20/02/03, 03:15
Origineel geplaatst door WebBizz
En dan heb je alleen maar routers/switches, nog geen enkele verbinding...!

Bwa, verbindingen kosten je niet veel de meeste transit providers geven je een 100mbit/s verbinding en betaal je alleen voor het gebruik dus dat is de minste zorg. Een grotere stap is dat je RIPE member moet zijn om in bezit te zijn van eigen ip's en een AS nummer en dat kost je ook de eerste keer een goede 7500$.

InstantXs
20/02/03, 11:57
Nu jullie toch over transit verbindeingen beginnen, wat zijn de prijzen ongeveer, die we kunnen verwachten bij de diverse partijen?

ProServe
20/02/03, 12:31
Origineel geplaatst door We Dare


Wat heeft dat met stoer doen te maken ?
Het is gewoon een keuze die je maakt... de een zweert bij een router-switch opstelling en de ander gebruikt een stevige switch als router, dat heeft naar mijn idee niets met stoer doen te maken.
En qua prijs ontlopen deze opstellingen elkaar ook niet... het is dus gewoon een keuze.

Router<>switch. Ik ben van mening dat je bedrijven die een switch als router gebruiken, niet serieus kan nemen als betrouwbare partner.

We Dare
20/02/03, 14:42
Tuurlijk ben je dat van mening omdat jezelf Juniper hebt staan.
Als bedrijven op Foundrys en Extreme machines draaien van een paar ton dan zijn ze volstrekt onbetrouwbaar, LOL.
Naar mijn weten gaat het nog steeds om de performance en de uptime die een bedrijf op zijn verbinding heeft.
Ga mij nu niet vertellen dat je dat met de toprange van grote switch fabrikanten niet kan bewerkstelligen.
Het is natuurlijk leuk dat je je mening geeft maar een aantal argumenten geven zou ook handig zijn.
Wat levert het bijvoorbeeld voor de klant aan voordelen op om een router te gebruiken ?

ProServe
20/02/03, 16:21
Switches zijn gebouwd om te switchen, routers om te routeren. Zo moeilijk is dat niet lijkt me. Switches die ook denken te kunnen routeren zijn puur dozen waar ze extra "routing" software op gezet hebben.
Kan ook een Opel kadet kopen, en er een VW Golf R32 logo op plakken, maar dat betekent ook niet gelijk dat hij zo hard gaat.
De "routing" die een switch doet, zal altijd switching blijven. (lastig, ik weet het) De architectuur is gewoon anders.
Buiten dat kan ik je flink wat referenties geven van bedrijven die geprobeerd hebben switches als corerouters in te zetten, en hier heel snel van terug gekomen zijn.
Als switches nou echt zo goed konden routeren, waarom denk je dat 99,999% van de carrier backbones uit echte routers (Juniper/Cisco) bestaan.

We Dare
20/02/03, 17:21
Klinkt allemaal mooi en prachtig maar het is niet de antwoord op mijn vraag, de vraag was wat levert zo'n router op aan voordelen voor de klant ?
Daarnaast is het onzin dat je zegt dat het alleen maar 'dozen' zijn waar routing software op is gezet aangezien een groot deel van de routing harwarematig verwerkt wordt (althans op onze Extreme en Foundry).
En als je een Extreme Blackdiamond en een Foundry 8000 met een Opel Kadet wil vergelijken dan moet je dat zelf weten maar dan sla je toch behoorlijk de plank mis.
Mij hoor je overigens niet zeggen dat Junipers geen mooie machines zijn want dat zijn ze zeker (vooral de M20) maar qua bruikbare performance zijn ze echt niet beter dan grote switches.

superior-is
20/02/03, 17:23
Is Nortel eigenlijk nog een beetje in de picture, want ik hoor daar nauwelijks iets over.

We Dare
20/02/03, 17:32
Wij hebben hier een aantal grote Nortels in het gebouw staan, maar die worden vooral gebruikt voor telefonie.

thomas
20/02/03, 17:44
Origineel geplaatst door InstantXs
Nu jullie toch over transit verbindeingen beginnen, wat zijn de prijzen ongeveer, die we kunnen verwachten bij de diverse partijen?

Dat varieert van 130 - 175euro per mbit als je al een gebruik hebt van 10 of meer mbit/s. Reken 200euro per mbit voor zekerheid.

ProServe
20/02/03, 17:49
Origineel geplaatst door We Dare
Klinkt allemaal mooi en prachtig maar het is niet de antwoord op mijn vraag, de vraag was wat levert zo'n router op aan voordelen voor de klant ?
Daarnaast is het onzin dat je zegt dat het alleen maar 'dozen' zijn waar routing software op is gezet aangezien een groot deel van de routing harwarematig verwerkt wordt (althans op onze Extreme en Foundry).
En als je een Extreme Blackdiamond en een Foundry 8000 met een Opel Kadet wil vergelijken dan moet je dat zelf weten maar dan sla je toch behoorlijk de plank mis.
Mij hoor je overigens niet zeggen dat Junipers geen mooie machines zijn want dat zijn ze zeker (vooral de M20) maar qua bruikbare performance zijn ze echt niet beter dan grote switches.

Misschien eens leuk voor je om te gaan praten met sales/tech mensen bij Juniper of Cisco? Die kunnen je haarfijn de details uitleggen. Maar als jij denk dat een Foundry of Extreme hetzelfde doet als een router, dan sla jij de plank flink mis :)
Voor klanten kan dat best veel impact hebben ja. Onstabiele verbindingen, hoge latency, etc.
Je zult bijv. bij extreme zien dat ze alles met 1 CPU doen, waardoor je problemen krijgt als deze cpu vol belast is. Wat al snel gebeurd met 100+ peers.

DennisP
20/02/03, 17:51
Onzinnige discussie,

maar ik heb hem al vaker gevoerd, het is zo dat bijvoorbeeld een juniper M20 backbone Router 20 Gigabit kan routeren, filteren, analyseren zonder performance verlies, bijvoorbeeld een foundry die wij veelvuldig inzetten (8000 en 4000 series) gewoon knetter goede switches zijn.

Ga ik bijvoorbeeld er over routeren met het verkeer dat wij nu hebben dan heb ik een probleem dan heb ik het niet over een hutje mutje standaard bgp config met een stel carriers eraan.

Nee dan heb ik het over communities, mpls vlans en routing, cflowd op aparte GigE poort (400 mbit +), en natuurlijk bgp routing met meer dan 160 peers en meer dan 1,2 miljoen aangeleverde routes. (die natuurlijk vanaf meerdere partijen komen en hiervan kiezen wij zelf na veelvuldig bellen met andere providers de snelste route uit.), natuurlijk moet voor iedere peer damping informatie opgeslagen worden en gelogd worden zodat we op ieder moment van de dag kunnen zien als er ergens een probleem is geweest.

Nu heb ik een mooi voorbeeld van iemand die performance problemen hebben, Interned Services draaien op Extreme Network Switches als hun core bgp switches, 1 en al ellende volgens insiders met de traffic die ze hebben (een geschatte 80 mbit pff.) Cybercomm probeerde het ook, het maakte hun netwerk alleen maar langzamer en veel ergere problemen door hun 120 mbit amsix verkeer er door heen te proppen inclusief bgp sessies en heel de mikmak. Nu gaan we naar de klapper, packet loss, hoge pings, soms slopende throughput, internet online zit nu op een dikke 80 tot 90 mbit transit en 80 mbit amsix. Op de foundry 4000 switch en zowel op de 8000 beginnen nu aardig warm te lopen en denk maar niet dat ze nog veel partijen kunnen aansluiten en/of ingewikkeld kunnen doen omdat dit toch fout gaat lopen.

Onder geen enkel beding is een routing switch slecht, maar wel voor een goed kwalitatief netwerk met een hoog verbruik.

We Dare
20/02/03, 18:22
Onzinnige discussie... ben ik met je eens tot op zekere hoogte.
Neemt niet weg dat een hoop mensen denken dat de tijd stil heeft gestaan en dat de Switches met BGP nog steeds hetzelfde zijn als 5 jaar geleden.
Zoals ik al in mijn eerste bericht zei... je hebt voor en tegenstanders van beide opties.
Op dit moment draait ons netwerk prima op de Extreme Black Diamond 6808i en hebben we nog nooit performance issues gehad daarnaast hebben we ook sinds kort een Foundry Big Iron 8000 draaien dus warm zullen we het niet snel krijgen.
Ik weet niet op wat voor Extreme's Interned services loopt maar het lijkt mij bijzonder sterk dat je bij 80mbit een oververhitte en slecht presterende switch krijgt.

Web123.nl
20/02/03, 18:37
Nortel... ahh!! Bij mijn andere job die ik heb (netwerkbeheerder WAN bij een grote verzekeraar/bank) werk ik dagelijks met Nortel.

Vooral ATM draaien we daar. En voor de LAN's is daar dan Cisco op aangesloten. Maar ik heb nog nooit een Nortel bij een hostingprovider gezien (niet dat ik er zoveel gezien heb, maar goed).

ProServe
20/02/03, 20:04
Origineel geplaatst door We Dare
Onzinnige discussie... ben ik met je eens tot op zekere hoogte.
Neemt niet weg dat een hoop mensen denken dat de tijd stil heeft gestaan en dat de Switches met BGP nog steeds hetzelfde zijn als 5 jaar geleden.
Zoals ik al in mijn eerste bericht zei... je hebt voor en tegenstanders van beide opties.
Op dit moment draait ons netwerk prima op de Extreme Black Diamond 6808i en hebben we nog nooit performance issues gehad daarnaast hebben we ook sinds kort een Foundry Big Iron 8000 draaien dus warm zullen we het niet snel krijgen.
Ik weet niet op wat voor Extreme's Interned services loopt maar het lijkt mij bijzonder sterk dat je bij 80mbit een oververhitte en slecht presterende switch krijgt.

Bel eens Cybercomm. Die hebben 3 Blackdiamonds 6808i loaded, en vraag die gasten eens wat ze van de routing functies vinden :)
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat je hier ooit op terug gaat komen.
Interned services draait met een Alpine 3804 dacht ik.

Hoorde trouwens van verschillende kanten dat jullie netwerk toch behoorlijk problemen heeft gehad met die windows worm toen :)

We Dare
20/02/03, 20:13
Net zoveel problemen als jullie hadden ja...
1 keer een reboot access-list aangepast en that's all....

ProServe
20/02/03, 20:15
Origineel geplaatst door We Dare
Net zoveel problemen als jullie hadden ja...
1 keer een reboot access-list aangepast en that's all....

Die problemen waren 0 bij ons, maargoed. Alleen de klanten die zelf de worm hadden, hadden problemen.
Wel raar dat je een reboot van je router normaal vind.

Voor de modjes, no flame intended, alhoewel dit misschien wel het verkeerde topic is hiervoor :)

We Dare
20/02/03, 20:19
Trouwens als er ooit een probleem mocht onstaan met de routing functies van de switches is het een kleine moeite om alsnog een Juniper M20 of M10 aan te schaffen, nu hebben we het gewoonweg niet nodig want het draait perfect.
Ik begrijp niet waar grote bedrijven als Cybercomm over zeuren want als er een probleem is dan zorg je toch dat het goed komt. ze kunnen wel investeren in 3 loaded Extreme switches maar een M10 kunnen ze niet betalen ??

ProServe
20/02/03, 20:22
Het gaat er niet om of ze het wel of niet kunnen betalen, het gaat er om dat switches gewoon niet geschikt zijn als core routers.
Dat het nu perfect draait is super, alleen weet ik bijna zeker dat het een keer fout gaat, waardoor je wel een echte router gaat kopen :)

We Dare
20/02/03, 20:34
We zullen zien :)
Ik zal jullie op de hoogte houden ....
En je kan wel zeggen dat het er niet om gaat of ze het wel of niet kunnen betalen maar mij gaat het erom dat als er bij een bedrijf (ik hoor overigens wel meer rare berichten over Cybercomm) een paar switches niet optimaal lopen dat dan gelijk iedereen die een switch als router gebruikt een onbetrouwbaar netwerk heeft (zie je eerste reactie)
Dat is natuurlijk volstrekt niet waar.

Cybercomm
20/02/03, 21:11
Origineel geplaatst door We Dare
We zullen zien :)
(ik hoor overigens wel meer rare berichten over Cybercomm)


o leuk vertel es wat hoor je nog meer over Cybercomm dan ?
Ik ben nu wel erg nieuwschierig.

Cybercomm
20/02/03, 21:13
je moet idd niet gaan routeren op switches en zeker al helemaal geen BGP doen met meer als 100+ peers. Dan gaat het gewoon stuk zeker op extreme.

Daarom routeren we nu ook op juniper en niet op extreme.

We Dare
20/02/03, 21:27
Lees voor het gemak deze thread even;
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=1553&highlight=cybercomm

En zoals ik al zei ik hoor berichten, ik heb geen ervaring met jullie bedrijf dus kan ik ook niet oordelen of jullie goed of slecht zijn.
Routeren op switches werkt prima en op dit moment hebben wij alleen transit peers.
Als de verbinding naar Amsterdam klaar is zullen wij in Amsterdam apart BGP gaan draaien voor de AMS-IX peers, zoals het er nu uitziet op een Riverstone 8000.

[Elwin]
20/02/03, 22:15
Origineel geplaatst door Cybercomm


o leuk vertel es wat hoor je nog meer over Cybercomm dan ?
Ik ben nu wel erg nieuwschierig.

niet in deze topic in ieder geval.. zou een beetje offtopic zijn he :)
En dat willen we niet :p

thomas
21/02/03, 01:01
Origineel geplaatst door We Dare
Routeren op switches werkt prima en op dit moment hebben wij alleen transit peers.
Als de verbinding naar Amsterdam klaar is zullen wij in Amsterdam apart BGP gaan draaien voor de AMS-IX peers, zoals het er nu uitziet op een Riverstone 8000.

Waarom Riverstone en geen juniper M5 ofzo ?

EDIT: Wat kost zo een Riverstone 8000 eigenlijk ?

superior-is
21/02/03, 09:30
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de kosten zijn voor Juniper op een lullig 34mbit lijntje? PM'n mag ook natuurlijk.

DennisP
21/02/03, 10:12
Voor een 34 mbit lijn zou ik eerder een cisco 7206 pakken. Als het gaat om gewoon static routing e.d. En BGP met een NPE-400 routing engine kan ook nog wel enigzins.

InstantXs
21/02/03, 10:46
en de lijn zelf, wat kost da?

superior-is
21/02/03, 12:14
DennisP bedankt voor het antwoord, maar ik ben zelf ook niet zo te spreken over Cisco. Maar een Juniper is dus pas interessant als je >34mbit afneemt?

InstantXs: Dat ligt eraan. Wij hebben een vezel naar onze locatie in Helmond en daar betalen wij zo'n 2000 á 2500 euro/maand voor. In A'dam in een colohok kan je den'k wel op ethernetbasis afnemen en dat scheelt wel qua kosten.

We Dare
21/02/03, 12:25
Origineel geplaatst door thomas


Waarom Riverstone en geen juniper M5 ofzo ?

EDIT: Wat kost zo een Riverstone 8000 eigenlijk ?

Het chassis van een 8000 is niet zo gek duur, het ligt er natuurlijk aan wat voor kaarten je er in stopt.
Onze config bestaat uit;
2 x Gig E, 16 x Fast E en 4 x POS OC3 SMI
En vooral die POS kaart maakt hem behoorlijk aan de prijzige kant.
Voor de rest is de prijs/kwaliteit verhouding bijzonder goed te noemen.

We Dare
21/02/03, 12:31
Origineel geplaatst door superior-is
DennisP bedankt voor het antwoord, maar ik ben zelf ook niet zo te spreken over Cisco. Maar een Juniper is dus pas interessant als je >34mbit afneemt?

InstantXs: Dat ligt eraan. Wij hebben een vezel naar onze locatie in Helmond en daar betalen wij zo'n 2000 á 2500 euro/maand voor. In A'dam in een colohok kan je den'k wel op ethernetbasis afnemen en dat scheelt wel qua kosten.

Als dat de prijs voor een 34Mbit is dan is dat aan de hoge kant, ik heb zelf een paar maanden geleden een quote voor een 34Mbit AMS > RDAM aangevraagd bij Versatel en die was 3400 Euro !! :)
Maar nu zit ik voor een 155Mbit tussen de 2500 en 3000 Euro bij verschillende leveranciers...

(We gaan een beetje offtopic ;) )

InstantXs
21/02/03, 12:35
Zijn de prijzen ergens op te zoeken?? of net zoals kpn zon reken programma ofzo? want het ligt natuurlijk ook aan de afstand.

Welke leveranciers zijn hier zoal behalve versatel/kpn enzo?

ProServe
21/02/03, 12:51
Nee, dit is niet op te zoeken. Elke case is wat dat betreft weer anders. Ligt er wel of geen fiber in de buurt of naar binnen etc etc.

ProServe
21/02/03, 12:53
Origineel geplaatst door superior-is
DennisP bedankt voor het antwoord, maar ik ben zelf ook niet zo te spreken over Cisco. Maar een Juniper is dus pas interessant als je >34mbit afneemt?


Ligt er aan wat je budget is, en wat je qua kwaliteit wil. Slimste is even contact op nemen met een toko die Juniper verkoopt. Denk dat je voor de prijs van een 7206 en NPE-400 ook een Juniper M5 koopt.

InstantXs
21/02/03, 12:54
owja...
Hoe kunnen we hier achterkomen zonder dat ze je gelijk 10 keer gaan bellen over of je al een beslissing hebt genomen.

We zijn gewoon benieuwd wat zoiets ongeveer gaat kosten, misschien voor de toekomst, maar das echt meer voor op de lange baan..

ProServe
21/02/03, 12:57
Helaas werkt dat toch op case by case basis. Of je moet in bekende colo ruimte staan.
Probeer anders ook Essent en BT eens te bellen.

InstantXs
21/02/03, 13:09
Ik heb ze gemailt, ben benieuwd wat het gaat kosten.. Ik post het anders wel zodra we antwoord hebben

thomas
21/02/03, 20:11
Origineel geplaatst door InstantXs
Ik heb ze gemailt, ben benieuwd wat het gaat kosten.. Ik post het anders wel zodra we antwoord hebben

Ik heb het zojuist ff berekent en het zal wel rond de 30 000 - 40 000 uitkomen

thomas
21/02/03, 20:13
Origineel geplaatst door We Dare


Het chassis van een 8000 is niet zo gek duur, het ligt er natuurlijk aan wat voor kaarten je er in stopt.
Onze config bestaat uit;
2 x Gig E, 16 x Fast E en 4 x POS OC3 SMI
En vooral die POS kaart maakt hem behoorlijk aan de prijzige kant.
Voor de rest is de prijs/kwaliteit verhouding bijzonder goed te noemen.

Heb je geen lijst per onderdelen ? Kzou wel is willen weten wat die kosten in vergelijking met juniper.

InstantXs
21/02/03, 20:51
Origineel geplaatst door thomas


Ik heb het zojuist ff berekent en het zal wel rond de 30 000 - 40 000 uitkomen

Welke spcs heb je dan?? en dat is de prijs per maand?? lijkt me een beetje aan de hoge kant...

thomas
21/02/03, 21:16
Origineel geplaatst door InstantXs


Welke spcs heb je dan?? en dat is de prijs per maand?? lijkt me een beetje aan de hoge kant...

lol ik had het over de prijs van de router,
- M5 Base Bundle, AC power, JUNOS world-wide. Includes M5 Base Unit: 4 PIC slot chassis, 1 built-in FPC, cooling, midplane, AC power supply, Forwarding Engine Board (with Internet Processor II, 8 MB SSRAM); JUNOS (world-wide version), RE board (333 MHz Pe (9000$)
- 4-port Fast Ethernet PIC, TX interface, RJ45 connector. with PIC ejector (10 000$)
- Dan vond ik niet direkt de PIC die jij zocht dus reken ik daar 10 000 - 20 000$ voor

We Dare
21/02/03, 22:38
Een Riverstone met de specs die ik reeds noemde en een controle module met 256mb ram komt uit rond de 38000 dollar.
Maar dan heb je wel 4 OC-3 poorten.
En het is een 8 slots chassis dus er is nog uitbreidingsruimte.

thomas
21/02/03, 23:22
Origineel geplaatst door We Dare
Een Riverstone met de specs die ik reeds noemde en een controle module met 256mb ram komt uit rond de 38000 dollar.
Maar dan heb je wel 4 OC-3 poorten.
En het is een 8 slots chassis dus er is nog uitbreidingsruimte.

Maarja die OC3 poortjes kosten bij juniper al een vermogen dus prijs met alleen de chasis, voedingen en RE zou leuk zijn. Interface's apart als dat kan.

We Dare
22/02/03, 00:47
Ik heb een lijst op de zaak liggen ... ik zal het eens opzoeken.
De POS kaart kost uit mijn hoofd 16400 dollar.
Ter vergelijking de POS kaart van de Extreme kost bijna 40000 dollar :)

thomas
22/02/03, 01:06
Origineel geplaatst door We Dare
Ik heb een lijst op de zaak liggen ... ik zal het eens opzoeken.
De POS kaart kost uit mijn hoofd 16400 dollar.
Ter vergelijking de POS kaart van de Extreme kost bijna 40000 dollar :)

Bij juniper gaan ze tot de 80 000$ voor die kaartjes :)

We Dare
22/02/03, 01:15
Tsja..... je kan voor de Extreme ook WDM kaarten kopen maar die prijzen zijn niet echt leuk meer

thomas
22/02/03, 01:23
Origineel geplaatst door We Dare
Tsja..... je kan voor de Extreme ook WDM kaarten kopen maar die prijzen zijn niet echt leuk meer

BD 6800 P3cMi BlackDiamond 6800 4-port SONET/SDH OC-3c/STM-1 PoS MMF Module $30.595,00

We Dare
22/02/03, 01:42
Yep die is een stuk goedkoper....
Dat is multimode fiber (MMF) wij gebruiken singlemode fiber.

InstantXs
25/02/03, 22:53
Het duurde even, maar heb eindelijk een offerte binnen.. zoals beloofd zal ik hier ff het een en ander neer zetten..

Te beginnen met de Juniper M5:
M5 Base Unit: 4 PIC slot chassis, 1 built-in Enhanced FPC, cooling, midplane, 1 AC power supply, Forwarding Engine Board (with Internet Processor II, 8 MB SSRAM) with RE-333-768: 333 MHz RE board (333 MHz Pentium II, 768 MB DRAM, 80 MB flash drive, 6.4 GB hard disk drive)

Dit gaat bij hun de deur uit voor $ 11.000. De list prijs is volgens hun $30.000


Dan heb je ook zon interace geval nodig had ik begrepen, en ik heb gekozen voor de PE-4FE-TX:

4-port Fast Ethernet PIC, TX interface, RJ45 connector. with PIC ejector **subject to availability (1 in stock)

Prijs: $6.500 (listprice: $ 15.000)

Ik moet er bij zeggen dat het geen nieuwe zijn.. bedrijf handelt in 2ehands router spul..

* All Items come with a 90 Day Warranty against defects
* Free pre-configuration!
* All Equipment is "equivalent to new" / "refurbished" unless otherwise specified.
* Free "Advance Exchange"!

dus laat maar eens weten wat jullie er van vinden :D

thomas
25/02/03, 22:57
Leuke prijzen, mogen we ook het urltje weten van dat bedrijf ?

InstantXs
25/02/03, 23:00
Origineel geplaatst door thomas
Leuke prijzen, mogen we ook het urltje weten van dat bedrijf ?

nou vooruit dan maar :D

http://www.genesisglobalinc.com

maar zijn die prijzen een beetje acceptabel dan?

thomas
25/02/03, 23:54
Ik denk het we ja, maar de list price dat die mensen aangeven is soms wel wat hoog, bv die 4 FE kaart kost 10 000$ volgens de list.

InstantXs
25/02/03, 23:59
Heb je die list die hebt misschien ook ff voor mij?

thomas
26/02/03, 00:15
Ik mag niet de ganse lijst geven maar ik zal wel ff je config hier posten.
- M5 Base Unit: 4 PIC slot chassis, 1 built-in Enhanced FPC, cooling, midplane, 1 AC power supply, Forwarding Engine Board (with Internet Processor II, 8 MB SSRAM): $10 000
- Routing Engine board with 333 MHz Pentium II, 768 MB DRAM, 80 MB flash drive, 6.4 GB hard disk drive: $20 000
- 4-port Fast Ethernet PIC, TX interface, RJ45 connector. with PIC ejector: $10 000
- 1 port Gigabit Ethernet PIC, SX Optics with PIC ejector (supports CCC-for-VLANs): $20 000

De listprice voor de M5 komt dus mooi overeen met die van hun, alleen heb ik de indruk dat ze wat meer winst willen maken op de interface's (logisch ook)

thomas
27/02/03, 00:31
Hmz waarop je nog moet letten is dat je bij dat bedrijf waarschijnlijk de US versie krijgt van JunOS

InstantXs
27/02/03, 00:45
owj, en wat is het vershil?? kan ik dat niet gebruiken??

thomas
27/02/03, 00:54
Origineel geplaatst door InstantXs
owj, en wat is het vershil?? kan ik dat niet gebruiken??

Geen idee wat het verschil is ik zie ze hier gewoon apart in mijn lijsten staan :) Ik zie de world wide version en de US version. Zal wel weer iets met beveiliging en encryptie te maken hebben.

DennisP
27/02/03, 23:29
Wij vragen speciaal om de US versie, wat eigenlijk verboden is, maar de world wide word zonder SSH afgeleverd. En de US versie wel met SSH.

thomas
27/02/03, 23:42
Origineel geplaatst door DennisP
Wij vragen speciaal om de US versie, wat eigenlijk verboden is, maar de world wide word zonder SSH afgeleverd. En de US versie wel met SSH.

Hmz dus in US aankopen heeft zijn voordelen :). Is wel raar dat ze op US versie SSH steken en niet op de WW omdat ze in US verplicht zijn niet boven een bepaalt security level te gaan. Zijn er nog dingen anders ?

DennisP
27/02/03, 23:50
Voor de rest niet nee... Heeft echt ermee te maken dat de staat in principe verbied encrypte te exporten. pff

thomas
05/03/03, 04:16
Origineel geplaatst door We Dare
Ik heb een lijst op de zaak liggen ... ik zal het eens opzoeken.
De POS kaart kost uit mijn hoofd 16400 dollar.
Ter vergelijking de POS kaart van de Extreme kost bijna 40000 dollar :)

Kan je me ook is de url geven waar je ze koopt ?

We Dare
05/03/03, 18:59
Origineel geplaatst door thomas


Kan je me ook is de url geven waar je ze koopt ?

Gewoon bij de Nederlandse importeur in het geval van de Extreme en de Benelux importeur voor Riverstone in Belgie.

Ik heb even geen links bij de hand, aangezien ik in Frankrijk zit :)

RobbertC
05/03/03, 19:57
En dan toch nog op Webhostingtalk.nl posten :D

WebBizz
05/03/03, 21:08
En zo hoort het ook, klasse! :)

Plons
31/07/03, 18:21
ik wil deze topic nog wel even omhoog schoppen en terug komen op de discussie.

IO draait op 1 BI4000 met MGMNT 4 en die draaien gewoon 300 Mbit en 125+ peers

Laatste tijd hebben ze erg veel ddos en gaan ze toch over op juniper maar daarvoor dus gewoon gedraaid met 1 BI4000 voor routing en 2 x BI8000 voor switching.

En dan mijn laatste vraag, stel ik bestel een router in USA, hoe zit het met importkosten, dus de invoerrechten

Reden van deze post is dat ik zelf op zoek ben, indien mensen dus denken voor een leuke prijs te kunnen leveren gooi even je email adres in een post, altijd handig :)

tom
31/07/03, 19:02
IO heeft er enorm een zootje van gemaakt, ddos of niet.
ze hadden ergens rond 10u nieuwe firmware op de foundrys gezet en dezelfde middag om 16u30 komt er ddos, tot de !volgende! dag tot 11u50 heeft het boeltje bij IO zo goed als plat gelegen of zeer traag.


<sarcasme>
maar ja, we mogen niet klagen want we krijgen een compensatie :D
</sarcasme>

vandaag toch maar de drie laatste servers buitengedragen bij IO :)

Plons
31/07/03, 22:23
maar kan iemand mij vertellen hoe dat zit met invoerrechten, dus ik bestel iets bvb van ebay of bij een shop?

[Elwin]
31/07/03, 23:20
Origineel geplaatst door Plons
maar kan iemand mij vertellen hoe dat zit met invoerrechten, dus ik bestel iets bvb van ebay of bij een shop?

als je uit het buitenland iets besteld, dus via ebay of dergelijke zul je inderdaad invoerrechten moeten betalen.

Plons
31/07/03, 23:32
en hoe bereken ik zoiets of zijn daar standaard regels voor?

[Elwin]
31/07/03, 23:45
Origineel geplaatst door Plons
en hoe bereken ik zoiets of zijn daar standaard regels voor?

ik weet niet of daar standaard regels voor zijn..ik weet wel dat je ongeveer voor een router rond de 700 euro moet rekenen, maar dat is ook afhankelijk van de aantal kilo's en volgens mij ook nog het bedrag..maar 100% zeker weet ik het niet.

[Elwin]
31/07/03, 23:48
Origineel geplaatst door Plons

Reden van deze post is dat ik zelf op zoek ben, indien mensen dus denken voor een leuke prijs te kunnen leveren gooi even je email adres in een post, altijd handig :)

Ik heb je via het forum een mail gestuurd, is die wel aangekomen ?

Plons
01/08/03, 00:30
ik vond dit op internet: http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm#Goederen_internet

ik denk dat routers vallen onder:

Computer-apparatuur:
automatische gegevensverwerkende machines
voorbeeld: complete pc's (incl. notebooks)

daarvoor gelden geen invoerrechten aka douanerechten maar je moet er wel btw over betalen

maar er zal vast wel iemand ervaring hebben die een switchje via ebay heeft gekocht ? :)

W2KMaster
02/08/03, 09:47
Inderdaad. Wij halen ook wel eens het duurdere netwerkspul bij een aantal leveranciers uit de US en je betaalt inderdaad op computerartikelen de BTW en de invoerrechten gaat tegen 0%. BTW kun je weer aftrekken, dus of je nu in Nederland of de US koopt maakt eigenlijk geen bal uit. Alleen moet je er rekening mee houden dat het verzenden gewoon heel duur is vanuit de US. Het loont zich niet om relatief goedkope artikelen te kopen, maar zwaar van gewicht zijn.

Plons
02/08/03, 20:35
Nee maar juniper is in eu relatief veeeeeel duurder dan in de usa

GetHosted
03/08/03, 11:40
/Even off-topic (heeft er wel iets mee te maken hoor :D), heeft iemand een site met goede informatie over BGP/-4?.

Ik ben van plan om binnenkort maar eens te gaan stoeien met een Zebra of met BIRD. Maar zonder (veel) BGP/-4 kennis kom ik niet ver... :(

Ik heb al flink lopen Googlen, wat Engelse boeken gevonden maar ik heb meer aan een site met wat voorbeelden ;)

GetHosted
03/08/03, 11:49
Origineel geplaatst door Plons
Nee maar juniper is in eu relatief veeeeeel duurder dan in de usa

Ik heb een tijd geleden een half-loaded Juniper M5 gekocht bij eBay.de voor +/- € 2500 (verzendkosten waren duur), deze was gewoon "bulk" en werkte perfect...

Er zat 1 * 1000BASE-SX in en 2 * 1000BASE-LX en zelf heb ik er nog een 4 * 100M bijgekocht.

Toen heb ik hem voor 10 * de aankoopprijs weer verkocht :)

ProServe
03/08/03, 13:35
4 PICs en dan half loaded?
Bij onze M5's passen er niet veel meer dan 4 PICs in hoor :)

GetHosted
03/08/03, 14:03
Ik quote :)



en zelf heb ik er nog een 4 * 100M bijgekocht.


Dus er zaten er maar 3 in :)

Jefke
04/08/03, 10:35
Misschien een domme vraag, maar wat kan zo'n Juniper M-serie meer wat je met een Linux box, met eventueel commerciële software zoals ZebOS, niet zou kunnen?
Afgezien van de throughput zie ik niet echt een probleem, maar ik kan mis zijn natuurlijk.

ProServe
04/08/03, 13:44
Dat zie je heel erg verkeerd ja.

Plons
04/08/03, 14:10
Waarom denk je dat juniper een paar ton kost en toch iedereen het gebruikt? haha

http://www.juniper.net/products/ip_infrastructure/m_series/100042.html

Jefke
04/08/03, 15:13
Origineel geplaatst door Plons
Waarom denk je dat juniper een paar ton kost en toch iedereen het gebruikt? haha


Weet ik wel, en voor >>100Mbps routing zal gewone pc hardware toch niet volstaan, maar als ik zo kijk naar de spec's en test raporten van die linux software, lijken ze mij exact het zelfde te kunnen.

Ik vroeg me gewoon af of dergelijke toestellen zin hebben als je niet boven de 100Mbps verkeer verwacht. Dus gewoon qua mogelijkheden, niet qua performantie.

Trouwens, door dezelfde software op een ander hardware platform te plaatsen (zoals http://www.bivio.net/product/1000_platform.html, rond de $35000 als ik me niet vergis) zijn snelheden tot een paar Gbps te halen, en heb je het voordeel dat je alles naar je hand kan zetten.

Plons
04/08/03, 15:24
Juniper kan je ook helemaal configgen hoor en routers met zebra is wel leuk als je een paar mbit doet maar boven de 30 mbit kan je toch beter een hardware router nemen

ProServe
04/08/03, 17:41
Ook onder de 100Mbit zal een zebra router niet volstaan.
Misschien een goed idee om je eens te verdiepen in het onderwerp voordat je dit soort kortzichtige uitspraken doet.
Leg voor de grap de features van JunOS en Zebra maar eens naast elkaar. En de specs van je pc doos, en een Juniper (throughput, packet lookup, filtering, etc).

Jefke
04/08/03, 18:38
Ik had het niet over Zebra, wel over de commerciële versie ervan ZebOS. Ook Gated is nu commerciëel en ziet er sterk uit op het eerste gezicht. ....
... Even opgezocht: Junos bestaat trouwens uit een groot deel FreeBSD en Gated. Zij hebben dus het warm water niet moeten uitvinden.
Maar zoals ik al zei: Ik twijfel zeker niet aan de mogelijkheden een Juniper en z'n performantie, ik vroeg me gewoon af of die dingen nodig zijn voor een netwerk met minder verkeer.

(eu... en rustig hé, ik stelde gewoon een vraag, daarvoor moet je me nog niet kortzichtig noemen. Maar no hard fielings, 't is warm voor iedereen)

wimg
04/08/03, 20:48
Origineel geplaatst door thomas


Kan je me ook is de url geven waar je ze koopt ?

Ben je op zoek naar nieuwe of 2de hands ?
Geef me een seintje anders...

ProServe
04/08/03, 22:25
Origineel geplaatst door Jefke
Ik had het niet over Zebra, wel over de commerciële versie ervan ZebOS. Ook Gated is nu commerciëel en ziet er sterk uit op het eerste gezicht. ....
... Even opgezocht: Junos bestaat trouwens uit een groot deel FreeBSD en Gated. Zij hebben dus het warm water niet moeten uitvinden.
Maar zoals ik al zei: Ik twijfel zeker niet aan de mogelijkheden een Juniper en z'n performantie, ik vroeg me gewoon af of die dingen nodig zijn voor een netwerk met minder verkeer.

(eu... en rustig hé, ik stelde gewoon een vraag, daarvoor moet je me nog niet kortzichtig noemen. Maar no hard fielings, 't is warm voor iedereen)

Een veronderstelling dat een Zebra (ZebOS/Gated whatever) hetzelfde zou zijn als een Juniper is genoeg om aan te nemen dat je jezelf er niet echt in verdiept hebt. Nu je uitspraken over JunOS, FreeBSD en gated zeggen wel weer genoeg. Ja, JunOS is gebaseerd op FreeBSD, maar daar is echt vrij weinig meer van over, en de fbsd architectuur is gewoon goed. Daarbij weet ik vrij zeker dat de routing functies niet vanuit gated oid komen. Dit is wel het geval bij Riverstone dacht ik.
Trouwens, bij Juniper is het nog altijd zo dat JunOS alleen een besturende functie heeft, dus niet zelf de packet verwerking doet (daar zijn ASICs voor, en die zitten niet in een intel doos met ZebOS/gated e.d.).

Je kan heus een netwerk op een Zebra doos draaien, alleen wat als je ineens veel piek verkeer krijgt door bijv. een site die in het nieuws komt of als je bijv. een DDoS attack krijgt?

luser
04/08/03, 22:47
RapidOS van riverstone is idd based op GateD

Jefke
04/08/03, 23:41
Origineel geplaatst door ProServe


Een veronderstelling dat een Zebra (ZebOS/Gated whatever) hetzelfde zou zijn als een Juniper is genoeg om aan te nemen dat je jezelf er niet echt in verdiept hebt. Nu je uitspraken over JunOS, FreeBSD en gated zeggen wel weer genoeg. Ja, JunOS is gebaseerd op FreeBSD, maar daar is echt vrij weinig meer van over, en de fbsd architectuur is gewoon goed. Daarbij weet ik vrij zeker dat de routing functies niet vanuit gated oid komen. ...

Je bent echt een gezellege mens om mee te praten...
(btw: Gated staat zelfs vermeld in de licentie van JunOS...)
In plaats van me af te breken, leg me dan gewoon uit wat die Junipers kunnen (een voorbeeld) wat een softrouter onmogelijk kan, buiten de voor de hand liggende performantie.
Dat was mijn originele vraag waar ik nog steeds geen antwoord op weet. Iemand ??
Dit is dus gewoon uit interesse, niet om Juniper af te breken of zo. Ik wil gewoon weten of het zin heeft om in een softrouter tijd en geld te investeren, of als ik zeker op onoverkomelijke problemen zal stoten.

Plons
05/08/03, 00:13
Juniper heeft op gebied van preventie van bvb DDOS een hoop te bieden.

neographikal
06/08/03, 15:27
Origineel geplaatst door Plons
Juniper heeft op gebied van preventie van bvb DDOS een hoop te bieden.

preventie?? Wat doet tie, de scriptkiddo een draai om zijn oren geven? :)

Lijkt me eerder detectie + blokkeren, maar dat ben ik dan weer met mijn lekenverstand :P


Origineel geplaatst door Jefke


Je bent echt een gezellege mens om mee te praten...
(btw: Gated staat zelfs vermeld in de licentie van JunOS...)
In plaats van me af te breken, leg me dan gewoon uit wat die Junipers kunnen (een voorbeeld) wat een softrouter onmogelijk kan, buiten de voor de hand liggende performantie.
Dat was mijn originele vraag waar ik nog steeds geen antwoord op weet. Iemand ??
Dit is dus gewoon uit interesse, niet om Juniper af te breken of zo. Ik wil gewoon weten of het zin heeft om in een softrouter tijd en geld te investeren, of als ik zeker op onoverkomelijke problemen zal stoten.

Het gaat niet om het kunnen, maar om de performance, stabiliteit (ja sorry, maar ik vertrouw een dual Xeon minder dan een Juniper :) ) Ik geloof dat die Juniper van Trueserver in NL op 20% van zijn cpu stond te draaien ofzo.
Een Xeon gaat dit gewoon niet redden tegen zon monster van een router :)

GetHosted
14/08/03, 19:12
Ik ga het binnenkort wagen op een Zebra machine :)

Het wordt een P3 1,26GHz met 1 Gb DDR :).

De planning staat om een 512Mb RAMDISK te maken in het geheugen en daar de Zebra installatie op te zetten.

Er komen 4 x 3Com netwerkkaartjes (100m) in omdat ik die als beste verwacht, vaak hoor ik mensen ook nog wel eens Intel schreeuwen maar komen nooit met een reden waarom :P En ik gooi er een 3Com 1000m in voor in de toekomst :P of voor als uplink... :/

We zullen zien wat m'n ervaringen worden :)

Plons
14/08/03, 21:26
en je had een juniper M5?
dan is mijn keuze toch snel gemaakt

tom
14/08/03, 21:59
Origineel geplaatst door GetHosted
Het wordt een P3 1,26GHz met 1 Gb DDR :).


ur kidding? :D

GetHosted
14/08/03, 22:55
Origineel geplaatst door tom


ur kidding? :D

Nee, dat is toch prima... Pentium 3 is uiterst stabiel & snel.

Geef anders eens een paar redenen om het niet te nemen...

Of wat heb je zelf...


Origineel geplaatst door Plons
en je had een juniper M5?
dan is mijn keuze toch snel gemaakt

Quote: had verkocht voor cash... En die keuze is snel, de M5, maar nu ga ik het cheap met Zebra uittesten, en er zijn meer providers die prima werken met Zebra, Eweka bijvoorbeeld voor een lange tijd.

En anders iets van GateD ofzo.

neographikal
14/08/03, 23:02
Origineel geplaatst door GetHosted


Nee, dat is toch prima... Pentium 3 is uiterst stabiel & snel.

Geef anders eens een paar redenen om het niet te nemen...

Of wat heb je zelf...



Quote: had verkocht voor cash... En die keuze is snel, de M5, maar nu ga ik het cheap met Zebra uittesten, en er zijn meer providers die prima werken met Zebra, Eweka bijvoorbeeld voor een lange tijd.

En anders iets van GateD ofzo.

no offence maar als je netwerk álleen (dat haal ik tenminste uit je verhaal + je speciale aanbieding) via die router naar buiten loopt en hij crasht dan ben je zuur. Powerswitches onbereikbaar... En de kans dat een pc'tje crasht acht ik iets groter dan dat een juniper op zijn bek gaat. Een beetje ISP heeft dan ook 2 routers staan ivm redundancy, en er word nogal getwijfeld aan Zebra voor bedrijfskritische dingen. Zie de draad die uit de hand liep over colinks...

Like i said, nofi.

Draadloos netwerkje waarmee we hier in Arnhem mee bezig zijn gaat ook Zebra draaien via OSPF, maar das net wat minder kritisch dan een ISP.

GetHosted
14/08/03, 23:12
Origineel geplaatst door neographikal


no offence maar als je netwerk álleen (dat haal ik tenminste uit je verhaal + je speciale aanbieding) via die router naar buiten loopt en hij crasht dan ben je zuur. Powerswitches onbereikbaar... En de kans dat een pc'tje crasht acht ik iets groter dan dat een juniper op zijn bek gaat. Een beetje ISP heeft dan ook 2 routers staan ivm redundancy, en er word nogal getwijfeld aan Zebra voor bedrijfskritische dingen. Zie de draad die uit de hand liep over colinks...

Like i said, nofi.

Draadloos netwerkje waarmee we hier in Arnhem mee bezig zijn gaat ook Zebra draaien via OSPF, maar das net wat minder kritisch dan een ISP.

Hij blijft nog steeds bereikbaar, de ip ranges blijven via NetHolding lopen, als ineens m'n router eruit gaat kan ik hem via de APC bereiken via een NetHolding link, en ook de router zelf. En ik kan hem via een switch terugkoppelen met NetHolding, maar is weer een heel lang redundancy verhaal en wordt nog uitgebreid.

Ik test met Get Fragged! het netwerk, en wanneer het goed loopt dan gaat het ook echt over naar alle klanten.

Maar ik wil ook geen Cisco die maar 25Mbps aankan, dan vind ik een NetBSD bak met Zebra toch echt wat beter... En ik denk ook stabiel genoeg.

Maar time will tell.

neographikal
14/08/03, 23:17
Dat die router 25mbit+ aankan twijfel ik niet aan. Maar die redundancy wanneer je volledig op jezelf gaat draaien is wel erg belangrijk. Houd dus gewoon in 2 routers bouwen. PC kan crashen omdat 1 schijf niet goed is, voeding uitvalt, enz enz.

Anders OS op een CompactFlash van 1GB proppen? :P

GetHosted
14/08/03, 23:22
Hmmm... Dat zou wel een grappig idee zijn, of op een USB disk ofzo... Maar dat is niet zo snel...

Maar redundancy is m'n tweede nog heel even, eerst ga ik testen of het allemaal wel zo zo word als ik in m'n gedachten heb.

Wat wel kan is een goedkope oude PC met 100% mirror capaciteit inzetten en die gebruiken voor de redundancy, en pas als er meer traffic over mijn netwerk gaat dan dat die spare PC aan kan aan uitbreiding denken ;)

Het is wel iets waar ik niet direct aan gedacht heb, maar voor cheap hosting moet je dingen over hebben zeg ik maar :)

Je kent mijn verhaal van dat ultra cheape gedoe, werkte ook met een Zebra (danwel niet door mij geconfigged).

neographikal
15/08/03, 15:14
Over dat switch-router verhaal. Een van de grootste aanhangers van deze constructie is nu toch ook maar om gegaan, internet-online om precies te zijn. Na de veelvuldige storingen in het netwerk (ik ben er net 2 weken weg, en werd ook een beetje ziek van storingen) hebben ze toch maar besloten een Juniper M40 neer te zetten. Of tie ook redundant word geplaatst is me niet duidelijk maar ze zijn er dan toch overstag. Heel vreemd aangezien Harry me altijd heeft verzekerd bij de vorige storingen dat het toch echt niet aan die foundry lag (Hij zou sterker zijn dan een M10 maar daar heb je weinig aan als tie op zijn neus gaat)...enz enz. In ieder geval, 150mbit ams-ix en ding ging op zn neus :)

Ben benieuwd hoe het netwerk daaro nu gaat draaien :D Ik blijf meer vertrouwen in een Juniper houden dan in een opgevoerde switch :)

ProServe
15/08/03, 15:41
Het gaat niet alleen om de apparatuur, maar ook om de mensen die het configureren.