PDA

Bekijk Volledige Versie : inschrijven KvK maar nog geen omzet



vpsserv
20/10/12, 19:47
Beste WHT-leden,

Ik wil mij binnenkort inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Mijn vraag is wat er gebeurd als je nog niks verdient, geef dat gewoon op bij de Belastingdienst?
Ik wil mij namelijk inschrijven om mijn bedachte bedrijfsnaam(VPSserv) alvast "veilig te stellen", maar ben nog wel bezig om diverse zaken nog uit te zoeken, zowel financieel als de uitvoering.

p.s
Ik ben nog aan het oriënteren wat betreft een zakelijke rekening. Misschien een overbodig vraag maar kan ik ik gewoon een X bedrag van mij eigen vermogen(privé rekening) erop storten onder het mom van bedrijfsvermogen om van dat geld zakelijke aankopen te doen?

Ik hoop op een reactie!

VPSserv

RichardVD
20/10/12, 20:08
Ik raad je aan om een afspraak te maken bij de kamer van koophandel. Dit is een kosteloos gesprek en dat kan je erg op weg helpen.

Je kunt inderdaad gewoon een x bedrag overmaken op je zakelijke rekening. Op de site van de belastingdienst vind je een handleiding. Ik zou die eens doorlezen want daar zal nog veel meer in staan wat handig of zelfs noodzakelijk is om te weten.

CeeReM.com
20/10/12, 20:56
Dat kan absoluut prima. De belastingdienst kan wel na heel lang uitblijven van omzet, je niet meer gaan beschouwen als ondernemer. Maar ze geven je wel even hoor ;)

Overigens wil ik je adviseren dit soort vragen niet onder je eigen bedrijfsnaam te plaatsen, in de toekomst (nadat je de ervaring als het goed is al hebt opgedaan) kan het vrij knullig overkomen voor eventuele klanten.

Alexander
20/10/12, 21:57
Je wilde je naam toch beschermen, dan heeft het weinig zin hem nu hier te noemen toch? Domein heb je al wel zie ik, KVK nog niet.

Daarnaast moet ik je wel waarschuwen dat de KVK je naam niet beschermd. Daarvoor moet je bij een merkenbureau zijn die de naam registreert bij het "trademark and design registration office of the european office". (http://oami.europa.eu) Echter is dit vrij prijzig.

Voorbeeldje hoe het mis kan lopen: jij registreert vpsserv als je naam bij de KVK. Morgen registreert iemand anders vps-serv als naam bij de KVK. Jij gaat nog geen omzet draaien, vps-serv wel. Over een half jaartje gaat vps-serv jouw naam(vpsserv) opeisen. Dit komt bij de rechter. Jij bent nog inactief, goede kans dat je de naam mag gaan afstaan.
De KVK gaat je hier niet beschermen. het merkenbureau wel. Daar kijken ze naar de datum van deponering. First come, first serve.

Verder succes met de opstart.

Huib
21/10/12, 11:24
Als het goed is heeft iedere nieuwe inschrijving op het moment van inschrijving nog geen omzet?

Alexander
21/10/12, 13:14
Dat klopt, maar als je al een paar klanten hebt "klaarstaan" kan je de dag na inschrijven al omzet hebben. Plus TS geeft zelf aan een (langere) tijd te willen wachten met omzet genereren. Dan is het wel handig te weten wat daar de risico's van zijn.

romict
21/10/12, 19:00
Het is wel verstanding om na je KVK inschrijving een zakelijke rekening af te sluiten. Hier kan je dan ( Prive ) geld naar overmaken. Vanaf deze rekening kan je dan je aankopen van doen. Het voordeel hiervan is dat je dan je btw kan aftrekken. Houd hierbij wel rekening dat je in je administratie moet opnemen dat dit gaat om een investering. Omdat je dan al wel een kvk nummer hebt kan je wel de zaken regelen zoals je rekening etc.

t.bloo
21/10/12, 19:13
Het hebben of gebruiken van een zakelijke rekening heeft niets te maken met het al dan niet voeren van je zakelijke administratie. Het is wel heel erg aan te raden, omdat het rommelig is om je zakelijke uitgaven tussen de dagelijkse boodschappen door te hebben staan. Er zijn echter genoeg kleine bedrijven die geen zakelijke rekening hebben.

Spyder01
21/10/12, 19:15
Er zijn echter genoeg kleine bedrijven die geen zakelijke rekening hebben.

Als die paar tientjes op jaarbasis al niet uit kan, moet je jezelf de vraag stellen of je wel goed bezig bent, denk ik dan bij mijzelf.
Wanneer het nou 10 inkomende facturen per jaar en 10 uitgaande per jaar is, is het een ander verhaal, maar dan nog...

t.bloo
21/10/12, 19:32
jij denkt echt dat iedere zzp'er een zakelijke rekening gebruikt?

Mark17
21/10/12, 19:47
Zolang er een duidelijk verschil (op papier) is tussen de zakelijke en prive administratie dan kan alles gerust via 1 rekening lopen voor de belastingdienst. Wel kan het handig zijn om het op te splitsen, maar mocht je weinig facturen versturen/ontvangen dan kan het minder zinvol zijn. Vergeet niet om ook vanaf het begin goed bij te houden welke zakelijke uitgaven je doet en welke facturen je verzonden hebt (de "schoenendoos met administratie" voldoet overigens wel bij kleine bedrijven).

Alexander
21/10/12, 20:29
Staat een zakelijke rekening met een juiste tenaamstelling ook niet wat professioneler. Voor die paar tientjes per jaar dubbel en dwars waard.

cfmweb
21/10/12, 20:34
Het beste kun je gewoon een afspraak maken bij de KvK. Je kunt dan al je vragen stellen en er zal je een hoop duidelijk worden.

Tegenwoordig kun je bij de KVK een gecombineerde inschrijving doen. Ze melden je inschrijving dan gelijk bij de belastingdienst. Als te verwachten jaaromzet vul je gewoon 5000 in ofzoiets, dat is verder nog niet zo belangrijk.
Niet jij maar de belastingdienst bepaald of jij btw plichtig bent. Waarschijnlijk wel; hiervan krijg je bericht thuis gestuurd.

Een zakelijke rekening is helemaal niet zo duur en meestal kun je het eerste jaar zelfs profiteren van een starters aanbieding. Dit is vooral handig om zaken goed gescheiden te houden. Je kunt gewoon privé geld op je zakenrekening storten om een begin te maken. Als je slim bent 'leen' je het bedrag van privé aan de zaak en kun je dit later weer terugbetalen aan privé.
Als het een aparte rekening is kom je minder snel in de verleiding om het geld uit te geven aan andere dingen. Als je wat omzet hebt gemaakt kun je jezelf beter een arbeidsvergoeding uit de zaak betalen en die naar je privérekening storten. Ik zie het als een spaarrekening om m'n belastingaanslagen te kunnen betalen.

Een van de eisen die de belastingdienst stelt is dat je een fatsoenlijke administratie voert. Het is dus van belang dat je dit gelijk goed opzet.

t.bloo
22/10/12, 01:12
Als je een zogenaamde eenmanszaak start dan is het geld van de zaak en privé hetzelfde, geen onderscheid. Je hoeft dan dus ook niets uit te lenen als je begint. Uiteraard neemt je boekhouder dat niet mee in de winst etcetera, maar het is in de praktijk echt simpeler om te starten dan soms wordt voorgesteld.

vDong
22/10/12, 20:02
Zolang er een duidelijk verschil (op papier) is tussen de zakelijke en prive administratie dan kan alles gerust via 1 rekening lopen voor de belastingdienst. Wel kan het handig zijn om het op te splitsen, maar mocht je weinig facturen versturen/ontvangen dan kan het minder zinvol zijn. Vergeet niet om ook vanaf het begin goed bij te houden welke zakelijke uitgaven je doet en welke facturen je verzonden hebt (de "schoenendoos met administratie" voldoet overigens wel bij kleine bedrijven).
Wat mij op gevallen is is dat ik niet de zakelijke en prive administratie gescheiden hou. maar dat ik een extreem nette zakelijke administratie heb en ter compensatie een compleet afwezige of extreem slordige prive administratie.

Gek genoeg komt het er prive nooit wat van en kan ik de schoenendoos vrij letterlijk nemen voor prive.