PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies voor een VPS



melwet
20/10/12, 00:02
Hallo Forumleden,

Graag zou ik advies willen over de verbetering van mijn huidige situatie. Op dit moment heb ik een reseller hosting pakket waar ik meerdere (joomla) websites host Daarnaast draai ik binnen deze omgeving een zelf ontwikkelde applicatie die kritisch is voor mijn klanten (deze mag dus eigenlijk niet down zijn). Mijn huidige hosting pakket is zeer traag en is behoorlijk vaak down, hier kan ik dus niet op vertrouwen. Vandaar dat ik ben gaan zoeken naar alternatieven. Zodoende kwam ik bij VPS hosting.

Nu zou ik graag wat advies willen over; of VPS de juiste keuze is en zo ja aan welke specificaties deze VPS moet voldoen.

Wat moet de hosting aankunnen:
- Hosten van meerdere (joomla) websites, een soort reseller pakket
- Snelheid is van belang
- Downtime zo laag mogelijk
- De websites hebben rond de 3000 bezoeken per maand
- Meerdere applicaties op verschillende domeinen (deze domeinen moeten ieder worden voorzien van een ssl certificaat)
- Uitbreiding moet mogelijk zijn

Zelf heb ik geen verstand van het configureren van een VPS, daarom gaat mijn voorkeur uit naar een managed VPS.

Is dit genoeg informatie om mij te kunnen adviseren?

The-BosS
20/10/12, 02:18
Hallo Forumleden,

Graag zou ik advies willen over de verbetering van mijn huidige situatie. Op dit moment heb ik een reseller hosting pakket waar ik meerdere (joomla) websites host Daarnaast draai ik binnen deze omgeving een zelf ontwikkelde applicatie die kritisch is voor mijn klanten (deze mag dus eigenlijk niet down zijn). Mijn huidige hosting pakket is zeer traag en is behoorlijk vaak down, hier kan ik dus niet op vertrouwen. Vandaar dat ik ben gaan zoeken naar alternatieven. Zodoende kwam ik bij VPS hosting.

Nu zou ik graag wat advies willen over; of VPS de juiste keuze is en zo ja aan welke specificaties deze VPS moet voldoen.

Wat moet de hosting aankunnen:
- Hosten van meerdere (joomla) websites, een soort reseller pakket
- Snelheid is van belang
- Downtime zo laag mogelijk
- De websites hebben rond de 3000 bezoeken per maand
- Meerdere applicaties op verschillende domeinen (deze domeinen moeten ieder worden voorzien van een ssl certificaat)
- Uitbreiding moet mogelijk zijn

Zelf heb ik geen verstand van het configureren van een VPS, daarom gaat mijn voorkeur uit naar een managed VPS.

Is dit genoeg informatie om mij te kunnen adviseren?

Eerst en vooral zeer slim dat je kijkt naar een managed oplossing, maar hou er wel rekening dat er managed en managed bestaat. Hiermee wil ik zeggen dat voor de ene hoster managed gelijk staat aan up to date houden van je server en dat voor de andere managed gelijk staat aan ik doe alles wat je vraagt en meer. Kortom hier zal veel verschil in prijs zitten en response tijden (SLA's). Aangezien je stelt dat je applicatie eigenlijk nooit down mag gaan zou je dus voor een SLA met een zo kort mogelijke response tijd moeten kijken in het geval er toch iets fout gaat.

Wat betreft de VPS zelf en beschikbaarheid (nooit down gaan) moet je hier al kijken naar een High-Availability cluster (automatische fail-over naar andere node), maar het is nog beter om dan direct te gaan kijken voor HA over verschillende datacenters. Maar in het geval dit dan bij dezelfde provider is kan het netwerk nog steeds down gaan op cruciale plaatsen en is je applicatie ook weer niet bereikbaar. Let er wel op data HA meer kost dan een simpele VPS en dat HA over verschillende locatie nog meer kost.

Wat je eventueel zou kunnen doen is 2 VPS'en nemen bij 2 verschillende providers (verschillend netwerk en datacenter) en de databases syncroniseren, in het geval van mysql een master/master setup en je data up to date houden met rsync. En dan bij nog een andere provider load balanced dns diensten af nemen die de load tussen je 2 vps'en kunnen verdelen en in het geval er 1 down is alles naar de andere vps doorverwijzen.

Dat zijn zowat de opties (simpel uitgelegd) die je hebt als het in geen geval down mag, kortom hoeveel mag het kosten.

vDong
20/10/12, 13:14
Mijn huidige hosting pakket is zeer traag en is behoorlijk vaak down, hier kan ik dus niet op vertrouwen. Vandaar dat ik ben gaan zoeken naar alternatieven. Zodoende kwam ik bij VPS hosting.

Hoe vaak is behoorlijk vaak? Is dat elke dag? Elke week, elke maand? elk jaar? Hoe lang is dat? is dat 5 minuten, 10 minuten, een uur? of hele dagen?
Heel traag en vaak down is vaak een hint dat het platform overbelast is, als daar niks aan gedaan wordt door de provider kan dat een onderdeel zijn van het business plan, dat sites die te veel resources gebruiken vanzelf weggaan en dat de overselling van het platform blijft werken.
Dit gedrag zie je vaak aan de onderkant van de markt qua prijzen.

Wat je je moet afvragen is hoeveel heb ik over om m'n downtime te beperken, je zou bv in het extreme met een budget van een paar miljoen per jaar een akamai achtige contructie kunnen afnemen, maar ik vermoed dat je iets realistischers zoekt.

Let wel op dat als je kiest voor managed VPS en dan vervolgens weer dezelfde type overseller kiest dat hoogstwaarschijnlijk je hetzelfde gedrag gaat zien in downtime/traagheid.

t.bloo
20/10/12, 16:30
VPS zou een goede optie kunnen zijn, maar een reseller pakket bij een goede hoster zou zo te lezen ook nog steeds kunnen. Met een VPS heb je natuurlijk veel meer vrijheid en meer mogelijkheden en vooral zeggenschap, maar ook veel meer kosten en onderhoud. Laat in ieder geval je hoster de updates uitvoeren, kost je hooguit iets van 50 euro ofzo per maand bovenop de hardware prijs.

avanmessen
20/10/12, 16:37
Stapsgewijs heb je dit dus :

1. Managed VPS afnemen
2. Managed VPS op HA platform
3. Managed VPS op HA platform in verschillende DC's

De kostprijs loopt samen op en er zijn echter dingen
waar je best op let ... node failover is leuk maar als
er maar één storage achter zit of één switch, tja ...

Stel zeker vragen over de infrastructuur en overselling.
Vaak zul je ook een VPS kosteloos voor bvb een week
mogen uittesten alvorens een beslissing te nemen ...

Mark17
20/10/12, 16:47
Kies voor een hoster die goede VPS en/of reseller opties heeft. Vraag ook gerust om een proefperiode of kortlopende contracten om te kijken of de hoster doet wat je verwacht. De kosten van een managed VPS liggen vaak hoger dan voor reseller hosting, bij een managed VPS krijg je vaak vrij veel vrijheid om aanpassingen uit te laten voeren en het naar je wens aan te passen. Bij een reseller pakket is dit vaak minder mogelijk. Kijk ook of de hoster specifieke Joomla! hosting aanbiedt als je dit veel gebruikt, geef dat dan ook aan aan de hoster.

Ga niet gelijk voor de goedkoopste hoster die je kunt vinden, betaal liever iets meer (daar krijg je vaak betere support/hardware prestaties voor terug). Vraag ook aan de hoster welke maatregelen deze genomen heeft om onderbrekingen beperkt te houden en om te zorgen dat alles veilig is.

melwet
20/10/12, 20:15
Bedankt voor al jullie reacties. Nu heb ik een beter beeld over wat ik nodig heb en wat er mogelijk is wanneer ik voor een VPS kies. In het verleden heb ik al een aantal hosters gehad en hier was ik zeker niet altijd tevreden over, helemaal niet eigenlijk. Zouden jullie mij een aantal goede hosters voor (managed) VPS kunnen aanraden, zodat ik deze kan vergelijken en een VPS kan gaan aanschaffen. Ik ben bereid tussen de 50 en 150 euro per maand te betalen voor een managed VPS.

bibawa
20/10/12, 20:53
Domenico edit:

Pardon? Misschien beter even de regels lezen (http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-mededelingen-idee-n-en-suggesties/announcements.html). Hier mag je geen aanbiedingen plaatsen!

golden
20/10/12, 22:00
Kies voor een hoster die goede VPS en/of reseller opties heeft. Vraag ook gerust om een proefperiode of kortlopende contracten om te kijken of de hoster doet wat je verwacht. De kosten van een managed VPS liggen vaak hoger dan voor reseller hosting, bij een managed VPS krijg je vaak vrij veel vrijheid om aanpassingen uit te laten voeren en het naar je wens aan te passen. Bij een reseller pakket is dit vaak minder mogelijk. Kijk ook of de hoster specifieke Joomla! hosting aanbiedt als je dit veel gebruikt, geef dat dan ook aan aan de hoster.

Ga niet gelijk voor de goedkoopste hoster die je kunt vinden, betaal liever iets meer (daar krijg je vaak betere support/hardware prestaties voor terug). Vraag ook aan de hoster welke maatregelen deze genomen heeft om onderbrekingen beperkt te houden en om te zorgen dat alles veilig is.

Het best kan je even een aanvraag voor een aanbieding doen in het topic. Kunnen wij en andere leden je een aanbieding doen.

Mark17
21/10/12, 13:11
Bedankt voor al jullie reacties. Nu heb ik een beter beeld over wat ik nodig heb en wat er mogelijk is wanneer ik voor een VPS kies. In het verleden heb ik al een aantal hosters gehad en hier was ik zeker niet altijd tevreden over, helemaal niet eigenlijk. Zouden jullie mij een aantal goede hosters voor (managed) VPS kunnen aanraden, zodat ik deze kan vergelijken en een VPS kan gaan aanschaffen. Ik ben bereid tussen de 50 en 150 euro per maand te betalen voor een managed VPS.

Plaats een aanvraag in het daarvoor bestemde forum onderdeel, geef duidelijk aan wat je wilt bereiken met de VPS (Joomla! hosting met minimale/geen downtime). Vermeld hierbij een budget indicatie en je weet dat alle/de meeste aanbiedingen hier binnen zullen zitten. Vergeet niet om duidelijk aan te geven wat je nodig denkt te hebben (IP adressen, schijfruimte, dataverkeer, beheer). Als je verwacht 5GB dataverkeer te gebruiken vraag dan geen offerte aan voor 50TB dataverkeer, dat zal de prijs enkel verhogen zonder dat je hier veel aan hebt.