PDA

Bekijk Volledige Versie : Problemen met een (ex)-klant



Huib
19/10/12, 16:58
Beste WHT'ers

Ik zit met een klein probleempje met een van onze klanten, Ik wil graag even weten of ons plan van aanpak juist is of dat er een betere weg is.

We hebben 3 maanden geleden een klant gekregen via WHT voor colocatie, hiervoor hebben we een contract opgesteld waarin staat dat hij voor een x bedrag per maand een 2u colocatie huurt, dat de betaling geschied per maand en dat er een opzegtermijn is van 1 maand(en). Opzegging geschied schriftelijk en aangetekend, hier is voor getekend door de klant. 1 maand geleden besteld de klant via de website nog maals 2 u hosting in hetzelfde rack.

Nu 2 weken geleden heeft de klant aangegeven te willen verhuizen naar een andere provider binnen hetzelfde datacentrum. Hiervoor is een contract opgesteld dat dit vrijwillig ging enz enz en nu komt het. De klant is afgelopen weekend verhuist naar de andere provider omdat het ineens met spoed moest, ik was zelf niet erbij aanwezig (werd geïnformeerd over de verhuizing toen deze al gaande was.)

Na de verhuizing komt het bericht dat wij in gebreke zijn gebleven omdat zijn toegangspas niet werkte en dat hij nu acht niet meer te betalen. We hebben hem erop gewezen dat we daar vooruit over geinformeerd dienen te worden (het lijkt me logisch dat als je het datacentrum niet in kan dat je gelijk eventjes belt?).

Nu hebben we dus 2 maanden aan facturen openstaan, waarbij we aangegeven hebben dat we tot vandaag 18:00 uur wachten op een betaling en dat we het daarna zullen doorzetten naar een incassobureau. Het is namelijk een leuk bedrag 2x 2u hosting, 1x /27 range. Wat ik mij nu afvraag is het volgende, de klant heeft de tweede colocatie besteld via onze website, hiervoor is dus geen los contract opgesteld en in onze algemene voorwaarden staat netjes dat alle diensten voor 1 jaar lopen tenzij anders aangegeven.

De klant zegt dat hij niks hoeft te betalen om zijn pas niet werk, we hebben hem op dit moment een schikking voorgelegd voor het openstaande bedrag... Maar als het naar het incassobureau gaat kunnen we dan de 11 niet gebruikte maanden (immers het is een jaarcontract) in rekeningbrengen? Of is dat niet toegestaan?

Het betreft hier een zakelijke klant, dus van zichttermijnen is geen sprake.

Spyder01
19/10/12, 17:50
Omdat een pas niet werkt, niet betalen, dat werkt natuurlijk niet zo. De firma in kwestie zou de gelegenheid moeten geven het op te lossen binnen redelijk termijn. Dat is 1. Daarnaast het stukje over besteld via de website, jaarcontract enz, daar zou ik mij eerlijk gezegd niet op focussen. Je kunt aangeven dat hij akkoord is gegaan via de website met een looptijd van een jaar, maar dat je daarin coulant wilt zijn en geen extra kosten in rekening brengt (een "boete") als hij fatsoenlijk de openstaande facturen betaald.

Die 11 maanden eisen gaat je sowieso niet lukken, anderzijds moet je dat uberhaupt niet willen denk ik.

RichardVD
19/10/12, 17:52
Een niet werkende pas vind ik geen reden om niet te betalen. De klant had jou in de gelegenheid moeten stellen om het op te lossen binnen een redelijke termijn en dat heeft hij niet gedaan. De schikking die je hebt gedaan is netjes en meer zou ik niet tegemoet komen. Als er buiten dit verder niets speelt heb je gewoon recht op je geld.

dennis0162
19/10/12, 18:05
Zonder pas krijg je die servers toch niet uit het DC?

-edit-
Zelfde datacenter dus:)

Normaal gesproken mag je niet in andere racks behalve je eigen rack. (racks met elektronische sloten :thumbup:)
Lijkt mij dat je je dan 2x aanmeld voor het DC, huidige leverancier (server ophalen) en nieuwe leverancier (server ophangen).

golden
19/10/12, 18:27
Ik snap het niet helemaal.

Aan de ene kant zeg je dat ie dit weekend verhuisd is. Aan de andere kan zeg je dat zijn pas niet werkte. Welke pas (van DC) werkte niet, en waarom werkte hij niet? Gedeactiveerd na het opzeggen?

Of had ie zijn bezoek gewoon niet aangekondigd?

Huib
19/10/12, 20:02
Waarom de pas niet meer werkte is vaag, maar indien er voor gebeld was waren we vast tot een oplossing gekomen. Nu heeft de nieuwe leverancier hem binnen gelaten en het datacentrum hem in het rack gelaten.

ichosting
19/10/12, 20:04
Misschien dat de racks in hetzelfde datahal staan en daardoor met de pas van de "nieuwe" locatie toegang heeft gekregen?
Buiten dat. Een niet werkende pas is geen reden tot niet betalen, dat is in ieder geval al een pluspunt.

Theoretisch hebben ze een jaar contract maar zoals al is gesuggereerd, zou je daar niet achteraan moeten willen. Belangrijkste is dat je het daadwerkelijk gebruik in rekening brengt en eventueel naar incasso stuurt. Dat lijkt me het belangrijkste.

patrickekkel
19/10/12, 20:52
Waarom de pas niet meer werkte is vaag, maar indien er voor gebeld was waren we vast tot een oplossing gekomen. Nu heeft de nieuwe leverancier hem binnen gelaten en het datacentrum hem in het rack gelaten.

Huib,

Moet je wel eerlijk zijn dat er op dat moment geen problemen waren met de verhuizing. En dat jij zelfs wist dat wij op dat moment alles zouden verhuizen.
Jij hebt 1 probleem met jou debiteur en dat is dat hij de openstaande facturen niet wil betalen.
Ik heb jou vanaf het moment dat ik (helaas) er bij in getrokken werd het advies gegeven. dat als jij vindt dat jou debiteur de factuur moet betalen.
Dat je na het verloop van de betaal termijn en de aanmaningen alles netjes moet deponeren bij het incasso.

Ik baal er van dat ik nu door verschillende mensen wordt aangesproken en zelfs gebeld met de vraag waar of ik mee bezig ben.
Ik heb jou gevraagd om te vermelden in deze topic om aan te geven dat de nieuwe provider, ik dus geen schuld hier aan heeft.

Helaas geef jij hier geen gehoor aan, vandaar dat ik nu hier ook even reageer.
Had gehoopt dat het niet had gehoeven en jij enkel een kleine vermelding had gedaan dat de nieuwe provider hier verder geen schuld aan had.
En dat jij ook op de hoogte was. dit is zelfs nog na gevraagd via de telefoon door personeel van het datacenter.

Helaas Huib had veel meer van jou verwacht.

cfmweb
19/10/12, 21:29
@Patrick, waarom trek je dit jezelf zo aan. Ik lees nergens een verwijt naar jouw kant?

Niet gehinderd door enige nuance denk ik dat het verhaal met de niet werkende pas een smoesje is...

Huib
19/10/12, 22:00
Patrick,

In het topic staat dat ik een contract had met jouw betreft de verhuizing.

Mijn punten zijn dat als de debiteur ons in gebreke zou willen stellen dat er:

A: Direct na het niet werken van de pas direct contact met ons opgenomen had moeten worden, niet twee dagen later. Daarbij heeft het datacentrum contact gehad over het verhuizen van de range, niet over het niet werken van een pas.
B: Ik zit niet 24 uur per dag op skype, en er stond al in het topic dat ik een contract had met de nieuwe leverancier.
C: Ik maak gebruik van zowel EvoSwitch als Serverius en ik heb geen namen van alle betrokken partijen genoemd dus ben me verder van geen kwaad bewust. Nergens staat Patrick of USCN vermeld.

vDong
19/10/12, 22:23
Pas niet werkend had ik je redelijk duidelijk laten weten dat dat echt niet kon en taart/bier/etc ter compensatie verwacht, zeker als je flink lang onderweg ben. Echter als je een contract heb met iemand en dat is minimaal een maand opzegtermijn, dan betaal je die laatste maand en ook het stukje van de maand dat je niet gebruikt. Wil je dat niet, dan probeer je daar samen uit te komen.
Gewoon niet betalen voor geleverde diensten kan nooit, ook niet als er een random klein ander excuus is. Verhuizingen kosten over het algemeen een overlaptijd.

Randy
19/10/12, 22:38
Opzegging geschied schriftelijk en aangetekend, hier is voor getekend door de klant.

Dit is natuurlijk een misselijke voorwaarde. Opzeggen moet op dezelfde wijze kunnen alsook besteld is. Dat een provider dergelijke eisen durft te stellen "Hoe maak ik het mijn ex-klant zo moeilijk mogelijk" zegt natuurlijk al genoeg over je eigen werkwijze.

Huib
19/10/12, 22:42
Dit is natuurlijk een misselijke voorwaarde. Opzeggen moet op dezelfde wijze kunnen alsook besteld is. Dat een provider dergelijke eisen durft te stellen "Hoe maak ik het mijn ex-klant zo moeilijk mogelijk" zegt natuurlijk al genoeg over je eigen werkwijze.

Ehm.... Wat zegt dit over mijn eigen werkwijze? De opzegging moet op dezelfde manier als besteld is, schriftelijk in persoon... Dat lijkt me helemaal moeilijk. Anyways het maakt me niet uit hoe een klant opzegt zodat ik het maar kan verwerken in de administratie (Rooksignalen zijn zo makkelijk verkeerd te begrijpen). De klant heeft trouwens niet schriftelijk en aangetekend opgezegd, daar niet van. In 9 van de 10 topics hier word gevraagd naar je voorwaarden, dus deze vermelde ik hier even.

t.bloo
19/10/12, 23:55
Je zult deze persoon maar als nieuwe klant krijgen... tijdbom totdat er bij hem of haar ook niet betaald wordt (met een of ander lullig smoesje).

Ik snap ook echt niet wat een andere hoster bij jou in je rack te zoeken heeft.

cyberbootje
20/10/12, 00:30
Wat ik nou niet snap, waarom moet dit nu weer op een publiek forum uitgevochten worden?
Goed ik snap dat het eigenlijk om advies ging maar we weten allemaal dat dit altijd in een popcorn topc eindigd, er zijn zoveel voorbeelden van zulke topics op WHT dus wees voor de verandering verstandig en vecht het lekker achter de schermen uit;)

Alexander
20/10/12, 02:11
Dergelijke topics verschijnen wel steeds meer. Wisselen mensen tegenwoordig voor een dubbeltje van aanbieder?? Verhuizen kost ook geld/moeite.

The-BosS
20/10/12, 02:23
Dergelijke topics verschijnen wel steeds meer. Wisselen mensen tegenwoordig voor een dubbeltje van aanbieder?? Verhuizen kost ook geld/moeite.

ot: Misschien hoppen ze van de ene 30 dagen niet goed geld terug leverancier naar de andere om zo gratis hosting te hebben ;).

vDong
20/10/12, 12:44
ot: Misschien hoppen ze van de ene 30 dagen niet goed geld terug leverancier naar de andere om zo gratis hosting te hebben ;).

Kost dat niet vele malen meer in uren en moeite dan het opleverd?

cyberbootje
20/10/12, 12:47
Kost dat niet vele malen meer in uren en moeite dan het opleverd?

Niet voor de mensen die alleen maar gefixeerd zijn op het maandbedrag zelf :)

patrickekkel
20/10/12, 12:57
Debiteur is juist meer gaan betalen. van shared colocatie heeft de debiteur private rackspace.
Dus het zal de debiteur niet te doen zijn om het geld lijkt mij.

Alexander
20/10/12, 18:15
Is het een klant of een debiteur ;-)

bibawa
20/10/12, 20:57
Je moet in zo'n situaties ook een beetje denken aan de reputatie van je onderneming.
Het zal inderdaad over wat geld overuit gaan, maar langs de andere kant kan je klant wel zorgen voor meer negatieve publiciteit dan dat jezelf positief in beeld kan komen.

Yourwebhoster
20/10/12, 21:19
Die 11 maanden zou ik vergeten en dat je je moet richten op wat nu open staat. Stel dat het uiteindelijk een stap verder gaat dan het incassobureau dan moet je aan kunnen tonen dat je genoeg gedaan hebt om de factuur betaald te kunnen krijgen (/flexibiliteit) om de beste kans te maken. Als de klant vanwege een pasje er niet in kon en de klant heeft niet dat van tevoren aangegeven voordat hij met die reden kwam om niet te betalen van heeft hij niet veel kans. Indien de klant blijft weigeren om te betalen dan zou ik hem het gewone debiteuren traject in gooien.

Huib
21/10/12, 11:27
Ik heb de huidige openstaande facturen doorgezet naar het incasso, ben benieuwd of hij nu wel betaald. Hij heeft in elk geval gisteren per aangetekend brief (aan de buurvrouw) weer een nieuwe reden om niet te betalen laten horen.

IT-worX
21/10/12, 19:07
Aangetekende brief? Gisteren? Werkt de post op zaterdag in NL?

Spyder01
21/10/12, 19:08
Aangetekende brief? Gisteren? Werkt de post op zaterdag in NL?

Ja, de post werkt op zaterdag (bezorgen). Op maandag wordt er geen post bezorgd (wel pakketten).

IT-worX
21/10/12, 19:16
Ow dat is dan even anders in België : hier werkt de post wel op weekdagen voor brieven, aangetekende zendingen en pakjes. Maar in het weekend doen ze niks van bedeling.

Huib
21/10/12, 19:39
Pakketdienst werkt wel op zaterdag, maar niet op maandag :)

davinci
21/10/12, 20:27
een voordeel:

er zijn weer voldoende puntjes verzameld met posts in dit topic om samen in de volgende 'colocatie gezocht' weer prima 'een dubbeltje op de eerste rang aanbieding' te doen met alle mogelijke ellende als deze....

enfin.. u snapt het wel

Thijsvdbrink
22/10/12, 12:25
Waarom de pas niet meer werkte is vaag, maar indien er voor gebeld was waren we vast tot een oplossing gekomen. Nu heeft de nieuwe leverancier hem binnen gelaten en het datacentrum hem in het rack gelaten.
Blabla klant debiteur mopper mopper... en dan... De nieuwe leverancier laat zijn nieuwe klant binnen. Top.
Het datacenter laat de klant in het Rack.

eehm. what?
Ik weet niet hoe het daar zit met de procedures, maar dat is hopelijk een Deviatie van de geldende procedures, en anders een CAPA, waarin het datacenter als de gesmeerde bliksem procedures gaat opstellen.
God weet wat die ex-klant allemaal nog meer in je kast heeft uitgevroten.

Yourwebhoster
22/10/12, 12:44
Blabla klant debiteur mopper mopper... en dan... De nieuwe leverancier laat zijn nieuwe klant binnen. Top.
Het datacenter laat de klant in het Rack.

eehm. what?
Ik weet niet hoe het daar zit met de procedures, maar dat is hopelijk een Deviatie van de geldende procedures, en anders een CAPA, waarin het datacenter als de gesmeerde bliksem procedures gaat opstellen.
God weet wat die ex-klant allemaal nog meer in je kast heeft uitgevroten.

Denk dat de klant de code van het rack van Huib gekregen heeft?

thunder
22/10/12, 18:00
Beetje rare manier van werken door het Datacenter...

Voor losse colo's deden wij vroeger enkel een code op aanvraag, die code kon ook gegeven worden door een telefoontje op een 24/7 nummer als ze zelfs al onderweg waren voor dringende gevallen, maar zo weet je toch altijd op voorhand wie er in een shared rack zit, secured racks haden wel 24/7 zelfstandig toegang.

Eveneens zou ik mij er al niet bij neerleggen dat het DC iemand in een rack laat zonder toelating van de eigenaar.

vDong
22/10/12, 19:57
Voor losse colo's deden wij vroeger enkel een code op aanvraag, die code kon ook gegeven worden door een telefoontje op een 24/7 nummer als ze zelfs al onderweg waren voor dringende gevallen, maar zo weet je toch altijd op voorhand wie er in een shared rack zit, secured racks haden wel 24/7 zelfstandig toegang.
Dit is zeker de reden waarom ik altijd zelfstandige toegang eis, zelfs bij 1U. Een 24/7 nummer is best wel een gevoelig iets, je zal niet de eerste zijn waarbij zo'n nummer een paar uur onbeschikbaar is.
Overigens is "in een rack van een ander" een moeilijk iets. Het is niet heel ongebruikelijk dat er bedrijven zijn die voor meer dan 1 klant in het DC werken (Mijn record is geloof ik in de racks van 3 verschillende klanten in 1 uur moeten zijn), heel zwart/wit is dat niet.

Yourwebhoster
22/10/12, 20:32
Beetje rare manier van werken door het Datacenter...

Voor losse colo's deden wij vroeger enkel een code op aanvraag, die code kon ook gegeven worden door een telefoontje op een 24/7 nummer als ze zelfs al onderweg waren voor dringende gevallen, maar zo weet je toch altijd op voorhand wie er in een shared rack zit, secured racks haden wel 24/7 zelfstandig toegang.

Eveneens zou ik mij er al niet bij neerleggen dat het DC iemand in een rack laat zonder toelating van de eigenaar.

Ter duidelijkheid, Huib geeft aan dat de leverancier van de nieuwe klant hem binnen gelaten heeft en niet het datacenter.

patrickekkel
22/10/12, 20:43
Het is natuurlijk nooit zo dat iemand zomaar toegang in een datacenter krijgt. En toegang passen worden natuurlijk niet zomaar blokkeert door een datacenter. Op het moment dat een pas van Huib z'n klant door het datacenter wordt geblokkeerd is daar natuurlijk een goede reden voor...

Deze klant wilde snel overstappen naar ons. Ik heb daar toen in goed overleg met Huib een heldere afspraak gemaakt. Daarbij is er voor het datacenter ook een schriftelijke bevestiging brief opgesteld en door ons beide ondertekend waarin stond deze klant in zijn geheel met hardware ip's e.d. van Huib naar ons zou overgaan. Het datacenter heeft op basis daarvan voordat ze mij en de klant toegang gaven tot het rack van Huib, mij en Huib nog voor de zekerheid gebeld of het allemaal klopte en we akkoord gingen. En dat was dus zo. Ik ging akkoord, Huib ging akkoord, de klant ging akkoord en de hardware van die klant is overgezet.
Niemand heeft dus zomaar ergens toegang tot gekregen want naast de gewone afspraken stond het ook op papier en is dat daarna zelfs nog bebestigd door Huib.

De persoonlijke klantpas is nadat zijn hardware bij ons stond weer aangezet zodat de klant weer toegang had tot zijn hardware bij ons in het rack. Dit kon vrij gemakkelijk omdat deze klant nog niet zo lang geleden door het datacenter was geverifieerd en was goedgekeurd.

The-BosS
22/10/12, 20:45
Eveneens zou ik mij er al niet bij neerleggen dat het DC iemand in een rack laat zonder toelating van de eigenaar.

Ik veronderstel dat als je iemand een pasje geeft voor zelfstandige toegang je hiermee ook direct toestemming geeft dat deze persoon in het rack mag. Dus waarom zou het datacenter dan die persoon niet in het rack mogen laten als deze er blijkbaar toch al in mag aangezien die een pasje heeft.

Huib
22/10/12, 22:56
Met de klant die je van ons overnam stond duidelijk op papier dat er op 11/11 verhuisd ging worden nadat alle openstaande facturen waren voldaan, dat is met ons via e-mail overeengekomen. Daarna vroeg jij alvast de papieren. Hierin stond geen datum vermeld. Hierin stond vermeld dat jij de ipv4 range + ipv6 range mag overnemen, er staat niks in het contract dat je zonder aanwezigheid van WickedWay de spullen uit het rack kan verwijderen.

Er stond ook niks in vermeld dat jij pasjes kan overnemen, en in goed overleg... Tja, wij hebben een overeenkomst en dat neemt niet weg dat er ook afspraken met de klant zijn dit staat los van elkaar. Daarnaast Patrick ben jij geen vertegenwoordiger van WickedWay, je bent een concurrent. Dat jij vervolgens gaat regelen dat een klant binnenkomt (zonder telefonisch overleg) dat het materiaal verwijderd word zonder overleg en vervolgens met het datacentrum overeenkomt dat jij klantenpassen overneemt van Wickedway stond NERGENS in de overeenkomst.

Daarnaast heb ik jou in ons telefoongesprek ook gezegd dat de klant eerst moest betalen, en dat je dit gehoord had heb je bevestigd. Maar ja, mensen je diensten aanbieden als je iemand tegen komt in het datacentrum? Of nee, we hadden een afspraak en de klant was er toen ook nog is volgens mij al erg laag...

Huib
22/10/12, 22:58
Ow ja, in goed overleg was een telefoontje geweest voordat je een klant binnenliet omdat zijn pas niet werkte... Goed overleg was een telefoontje geweest of ik er mee akkoord ging dat je zijn passen had overgenomen... In goed overleg was de klant de afspraken laten na komen die al met WickedWay waren gemaakt...

Nee Patrick, niks is in goed overleg gegaan...

patrickekkel
22/10/12, 23:04
Zucht...

U hoort nog van ons buiten Webhostingtalk om.

Huib
22/10/12, 23:11
Is dat een dreigement?

Anyways, ik wou advies en USCN heeft zich er zelf in betrokken, ik vind het mooi geweest. Bedankt voor de wel inhoudelijke reacties.

Spyder01
22/10/12, 23:35
Tering he, zijn jullie een stel pubers ofzo? Van beide kanten weinig professionaliteit in ieder geval. Los dit inderdaad lekker buiten WHT om. Niet dat ik geen zin heb in popcorn, maar het straalt 0 professionaliteit uit.

thunder
23/10/12, 02:23
Ik blijf het vaag vinden van het DC dat het zo omgaat met toegangsprocedures.
Bij ophalingen was er bij ons altijd iemand aanwezig zodat er geen verkeerde kabels werden uitgetrokken, of dingen werden meegenomen.
En als een pas of code niet zou werken word er normaal gezien gebeld naar de hoster, deze kan indien nodig het DC informeren dat deze klant weldegelijk binnenmag.
De reden dat een hoster toegang blokkeert komt meestal door betalingsachterstand, bij de meeste hosters zal dat trouwens ook wel in de AV staan dat je toegang mag blokkeren bij betalingsachterstand.

Thijsvdbrink
17/11/12, 18:01
in reactie op http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/176721-storing-bekend.html#axzz2CUJPumAx

in deze thread geeft een klant aan dat zijn website plots niet meer werkt, en een ander verwijst naar https://www.wickedway.nl/ het bedrijf van Huib, de topistarter.

Geeft een idee waarom de pas was geblokkeerd.

Wel top dat WW de klanten via deze weg de kans geeft data te saven, en zo vlot de boel te verhuizen.
Beetje laat wellicht, maar tot het moment dat je stopt, ga je dus nog door.

Goed bezig dus.

Magus
27/11/12, 15:19
10539

BsHosting
27/11/12, 17:39
It's been a hell of a ride...and I thank you.

Pantsy
27/11/12, 17:49
Denk dat een slotje wel gepast is.. zeker na een onnodige topic kick.