PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhuizen van Rijndata naar andere ISP



IT-worX
15/10/12, 16:19
Beste WHT members,

Ik ben gisteren gecontacteerd door de VZW Hulpdienstenforum Vlaanderen of ik hun wou helpen met de verhuis van hun website "hulpdienstenforum-vlaanderen.be" naar een andere ISP. Zowel Rijndata als de andere ISP werken met DirectAdmin dacht ik dat dit een klusje ging zijn van 2x niks...forum op "onbeschikbaar" zetten, backup maken, backup overzetten naar de nieuwe ISP, uitpakken, de MySQL instellingen aanpassen van het forum, DNS aanpassen, forum terug op "beschikbaar" zetten en klaar. Blijkbaar had ik het mis...

Vroeger, toen het forum nog actief was bij BullCat, werkte dit op een VPS waarvan zij "eigenaar" waren. Echter sinds de overname van BullCat door Rijndata in 2011 zit het forum op een shared host plots. We kunnen dus op directadmin niet inloggen dmv een adminaccount, laat staan via SSH. Het enige dat we hebben is een reselleraccount.

Ik wou dus beginnen met in DA in te loggen, en daar als "user level" de Create/Restore Backups functie te gebruiken. Echter als ik daar klik op "create backup" dan blijft mijn browser staan op "verbinden" terwijl er niks gebeurd. De reden hiervan zou (volgens Rijndata zelf) zijn dat de backup teveel plaats in beslag neemt (de website is inderdaad vrij groot). Toen heb ik maar geprobeerd om in te loggen op het reseller level en daar te kiezen voor "Manage User Backups" waar ik ervoor koos (step 3 : Where) om de backups via FTP door te sluizen naar een server van mezelf. Ook dit bracht geen soelaas : ik zie geen backup binnen komen op mijn server en krijg evenmin een foutmelding in DA dat deze backup niet werkt.

Ten einde raad ben ik begonnen met de folder /public_html/ via FTP naar mijn pc te versluizen en via directadmin de database te downloaden (grootte : 3.32 GB). Deze download wou wederom niet starten, waardoor ik via phpmyadmin dan maar de download heb voltooid.

Nadat ik deze voormiddag een mailtje had verstuurd of Rijndata zelf een backup wou maken van de gehele site, kreeg ik om 13u12 een mailtje terug:

Dat komt omdat deze te groot is, kunt u aangeven welke backup u precies nodig heeft, dan maken wij deze, direct aan.

Met vriendelijke groet,

Rijndata BV
Technische dienst

Nadat ik doorgegeven had dat enkel een backup van de DA gegevens prima is (de public_html folder en de MySQL database had ik immers reeds) heb ik hier geen antwoord meer van gekregen. Toen ik exact één uur later belde met de vraag of mij mail goed was aangekomen en hoe men de backup juist ging tot bij mij krijgen (mail? download? etc) werd ik afgeblaft dat Rijndata een groot bedrijf is met tienduizenden klanten en dat ik maar moest wachten op mijn beurt. Rijndata mag dan misschien wel groot zijn, maar klantvriendelijk zijn ze dus niet echt (of tenminste niet die ene persoon die ik aan de lijn had). Ik begrijp dat amper één uur bellen vrij "snel" is, maar men kon dit ook op een normale manier zeggen.

Inmiddels zijn we 16u14, dus reeds 3u na melding, en nog altijd geen spoor te bekennen van de backup. Het lijkt er dus op dat ik op hun medewerking alvast niet moet rekenen (er zijn nog firma's met tienduizenden klanten, waar men wel behulpzaam is, zeker voor zo kleine dingen als even snel een backup in gang steken).

Ik heb dus besloten om het zelf aan te pakken, en de transfer handmatig te doen. De public_html directory is inmiddels dmv FTP overgezet op de nieuwe server echter zit ik nu met de vraag hoe ik de database kan overzetten. Deze is vrij groot (3.22GB) en ik merk dat ik deze via phpmyadmin niet kan uploaden (max 8MB). Dus hoe kan ik deze krijgen op de nieuwe server?

patrickekkel
15/10/12, 16:21
Als je ssh toegang hebt kan je het via de command line doen.

Meerdere database's hiermee geimporteerd.

Om een MySQL databse te exporteren

mysqldump -u username -p database_name > dumpfile.sql

Om een MySQL database te importeren

mysql -u username -p database_name < dumpfile.sql

dennis0162
15/10/12, 16:23
Uploaden via FTP en dan importeren via de command line?

mysql -u da_admin -p -h localhost user_datab < data.sql

-edit-

Zie hierboven dus:)

IT-worX
15/10/12, 16:28
WHT blijkt nog altijd even snel als vroeger :)
Ga dit straks eens proberen en laat het resultaat hier weten.

ichosting
15/10/12, 19:04
Je kunt eventueel ook gebruik maken van BIGDUMP script. Deze importeert het in fases via de browser.
Maar via de shell kan uiteraard ook en is nog sneller.

dreamhost_nl
15/10/12, 19:59
Blijf me toch verbazen hoe de backups in DirectAdmin geregeld zijn. Dan gaat dit in cPanel toch wel een stuk soepeler. Is er zelf in real-time een web site over te zetten. Niet dat je daar wat aan hebt natuurlijk.

IT-worX
15/10/12, 20:40
Als er mensen zijn die het overschakelen willen proberen...be my guest! Je moet dat factuur maar sturen.

Ik geef het boeltje op. Dat ikzelf er niet aan uit geraak tot daar nog toe, maar één van de mensen die ik ken, die zelf in de branche zit en dat zelfs hij er niet meer aan uitgeraakt (en zich dood ergert aan de traagheid van die servers van Rijndata dit is er ferm over.
Al 12u bezig voor die site over te zetten...is dat er niet wat over?

Ohja ter verduidelijking : zonet wist Rijndata mij te zeggen dat het maken van backups voor een shared hosting klant geen prioriteit is voor hun. Geen probleem voor mij, maar zorg er dan voor dat ik zelf backups kan maken...


//EDIT
Eén van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de VZW heeft zonet van Rijndata een mail gekregen dat ze morgen moeten bellen (!) ivm het maken van de backup.

Yourwebhoster
15/10/12, 20:54
Wat ik zou doen (als de verhuizing nog niet is voltooid) met Rijndata een afspraak proberen te maken wanneer zij een backup gaan maken. Ondertussen wel al de TTL verlagen of course, dat kan sinds kort ook via de DNS manager indien je daar toegang tot hebt. Door de afspraak weet je wanneer je de backup kan verwachten en kan je alles hier om heen plannen.

Tip: phpMyAdmin kan ook de databases synchroniseren. Moet je wel even de access hosts bij de database instellen op de externe MySQL server. Scheelt je weer een up-en-download en het is handig voor als je geen SSH toegang hebt. Maar daarmee heb je natuurlijk nog niet de e-mail accounts en andere instellingen natuurlijk.

IT-worX
15/10/12, 20:59
De verhuizing is helaas nog niet voltooid, maar gelukkig is er morgen telefonisch contact tussen de verantwoordelijke van de VZW en Rijndata zelf ivm het maken van de backup. Ivm de TTL : op welke waarde worden deze het beste gezet om een snelle overgang te verzekeren (er is bij ons weten geen toegang tot de DNS manager).

Wat betreft phpMyAdmin sync, ga ik eens nagaan!

Yourwebhoster
15/10/12, 21:05
TTL moet je minimaal 24 uur van te voren aanpassen (afhankelijk van wat de instelling was). Zonder DNS manager moet je het vragen bij je huidige provider om deze te verlagen, ik zou deze naar 60 zetten en als de verhuizing over is naar 14400 of iets dergelijks. Bij een TTL van 60 hebben de bezoekers bij een IP change snel het nieuwe IP adres. Lager kan maar dan belast je de DNS servers weer extra veel. En bij een aangekondigde migratie zullen je bezoekers 60 seconden zonder een werkende pagina niet vervelend vinden vermoed ik. Zorg er wel voor dat voordat je een backup maakt (en dus voor de IP change) de website suspend of uit zet omdat wijzigingen anders niet meegenomen worden. Mocht een gebruiker toch de oude server krijgen na een IP change dan kunnen er in ieder geval geen forum posts verloren gaan.

Hierbij ga ik echter wel uit van het gebruik van dezelfde nameservers.

IT-worX
15/10/12, 21:11
Gedurende de migratie zal het hele forum op "offline/onderhoud" modus staan zodat posts, PM's, ... niet mogelijk zijn.
Nameservers gaan veranderen overigens

cyberbootje
15/10/12, 21:32
Wat ik nou niet begrijp, waarom kan je samen met de klant en Rijndata niet van tevoren dit afspreken.
Lijkt me wel zo netjes vooral als ze die backup zelfs voor je willen maken, geen ruzie dus lijkt me.
Nu doe je alles op eigen houtje/met de klant en komt erachter dat het moeilijker gaat dan verwacht, aangezien de klant geen 24/7 SLA zal hebben verwacht je wel binnen een middag een fix? Tuurlijk, dat zou zeer fijn zijn maar het had ook anders gekund.

Als je bij voorbaat al een afspraak had gemaakt met alle betrokkenen dan had je een hoop hoofdpijn, ergernis en dit hele topic kunnen vermijden.
Nu lijkt het meer op een bash topic, kan aan mij liggen hoor.. ;)

IT-worX
15/10/12, 21:54
Cyberbootje,

Ergens kan ik mij wel vinden in jouw uitleg. Aan de andere kant vind ik het perfect normaal dat ik ten aller tijde een backup kan maken van de data van mijn webhost (zeker vandaag!) en dat ik deze backups kan downloaden. En zelfs dat is niet volledig mogelijk.

Een afspraak maken met Rijndata ivm deze verhuis zou in normale omstandigheden misschien nuttig zijn, maar als ik zie wat bij hun de prioriteit is voor het maken van een backup (als we geluk hebben 24u later...) dan vraag ik mij af in hoeverre ze ons wouden bijstaan tijdens deze verhuis en hoe hun prioriteiten daarop zijn.

Er is inderdaad geen 24/7 SLA (kunnen we dit verkrijgen bij hun? Staat ook bvb nergens op hun website?) maar als wij een simpele backup konden maken van onze data dan hadden we dit ook niet nodig. We spreken dus niet over een fix die we nodig hebben, maar om iets dat in mijn ogen vrij common is : het maken van een backup samen met eventueel het aanpassen van de DNS records. Ik vergelijk dat wat met het maken van een e-mailadres : als ik dat moet doen heb ik mijn ISP ook niet nodig, ik doe dat snel snel even zelf en een minuut later heb je een werkend e-mailadres. Daar moet je niet voor bellen en mailen en doen, je moet dit zelf kunnen. In de jaren 2000 was dit nog normaal misschien, maar aangezien dergelijke functie standaard in DA zit, is het toch logisch dat je dit ook meteen kan?

Het is niet de bedoeling om te bashen tov Rijndata, ze zullen zeker wel goede producten en diensten afleveren. Ik wil gewoon dat ik dit zo snel mogelijk kan overzetten naar de andere ISP met zo min mogelijk downtime. En dit blijkt niet te werken! En aangezien we spreken over een vrij goed lopend forum, is dit een halve ramp dat het 24u niet zal werken...

cyberbootje
15/10/12, 22:05
Tuurlijk is het logisch dat backups gewoon moeten kunnen maar we weten beiden dat het techniek blijft, soms werkt het niet.
Groot gelijk dat het moet kunnen, ik weet het fijne er verder niet van en ook niet of ze een SLA bieden of wat dan ook. Wat ik wel vind is dat je niet altijd kan verwachten dat zaken meteen voor je opgelost worden vooral omdat er waarschijnlijk niks down ligt en gewoon werkt?

Misschien waren ze wel bezig met een storing, als jij die storing had en een andere klant wou persee snel een backup van iets wat nog gewoon werkte..
Gewoon even om te relativeren...
Nogmaals heb verder geen idee hoe wat waar, maar topic komt wel redelijk hard over vooral omdat dit vanmiddag is voorgevallen. Als je nu had gezegd dat dit 3 dagen geleden was dan zou ik zeggen oke...

IT-worX
15/10/12, 22:10
In IT-termen is 3 dagen een eeuwigheid. Tegen dan is er een grote kans dat ik al lang weg ben bij die leverancier. Er kon inderdaad een panne zijn deze voormiddag maar laat je dan heel de helpdesk onbemand? Tenslotte is een backup maken een werkje van niks. Techniek kan zeker falen, maar als een klant meld dat een bepaalde functie niet werkt, dan zou men toch verwachten dat men er ook naar kijkt, en liefst toch diezelfde dag?

Je kan stellen dat het forum werkt, maar de manier waarop is een andere zaak. Ik zou hier nog wat kunnen over verder gaan, maar dit gaat buiten dit topic om (oplossing zoeken hoe je bvb snel die grote DB kan overzetten) en dat zou pas een bashing topic worden...

rijndata
15/10/12, 22:48
Om het verhaal kort te houden: Kris de Rocker is geen klant van Rijndata BV, waarom onze naam dan ook wordt genoemd is ons een raadsel..

Heeft een klant een storing, dan is ons storingsnummer 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Iemand die geen klant is heeft dan ook niets te zeggen over de website van een van onze klanten. Dit is telefonisch aan Kris de Rocker ook meer dan duidelijk gemaakt.

De professionaliteit spat van het scherm af..

IT-worX
15/10/12, 23:04
Aangaande dit topic heb ik zojuist een mail mogen ontvangen van Rijndata, wat één en ander verduidelijkt:

Beste Kris,

Ik lees net een topic op Webhostingtalk over ons bedrijf:

"Vroeger, toen het forum nog actief was bij BullCat, werkte dit op een VPS waarvan zij "eigenaar" waren. Echter sinds de overname van BullCat door Rijndata in 2011 zit het forum op een shared host plots. We kunnen dus op directadmin niet inloggen dmv een adminaccount, laat staan via SSH. Het enige dat we hebben is een reselleraccount."

Dit is niet waar, de klant maakt gebruik van een eigen server. De website staat echter onder een reseller account. Zij hebben zelf toegang tot de Admin.
Het enige verschil dat ik lees, is dat er blijkbaar een eigen (colocated?) server was ipv de VPS?


U bent tevens geen klant van Rijndata BV, wij hebben telefonisch dan ook aangegeven geen support te verlenen aan u. Onze klant weet ons prima te vinden en kan ons 24/7 telefonisch bereiken in geval van storingen.
Ik ben zelf geen klant van Rijndata maar de VZW HDFV wel. En ik ben door de raad van bestuur van deze VZW gevraagd om alles in orde te zetten mbt de verhuis van deze website. Een verhuis die normaal prima kon ingezet worden zonder dat ik jullie hulp hierbij nodig had. Ik begrijp dat, omwille van de privacy, geen gevoelige zaken kunnen medegedeeld worden per telefoon en dat er geen backup online kan gezet worden op een publieke plaats. Maar indien u - zoals ik u vroeg - de backup had gezet in de map "user_backups" (dus buiten de public_html map) dan konden kwaadwilligen hier niet aan, maar kan men deze wel downloaden via FTP of via Direct Admin).


Ik raad dan ook aan het topic te verwijderen en te zoeken naar een professionele oplossing alvorens ons bedrijf in de grond te stampen.

Dit heeft niks te maken met bedrijven de grond in te stampen. Elk bedrijf kan fouten maken immers. Het gaat mij eerder over de manier waarop men met klanten omgaat. De VZW (beheerders) achter dit forum hebben niet de technische kennis om deze verhuis in gang te zetten waardoor ze mij aangesteld hebben. Ik begrijp dat jullie niet op alle vragen kunnen ingaan door de bescherming op de wet van de privacy, maar nogmaals : had de gewone user backup gewerkt zoals het hoort, dan was er geen medewerking van uw bedrijf uit vereist en konden we alles gewoon verhuizen door gebruik te maken van een backup die bij jullie gemaakt was.

Als de enige reden waarom jullie de gevraagde procedure niet volgden (dus het maken van de backup, gebruik makende van de admin login (!= reseller login)), waarom hebben jullie mij hier niet van verwittigd toen ik jullie belde of mailde? Indien dit was gebeurd kon ik die vandaag nog actie hebben ondernomen en jullie de vereiste documenten toegestuurd hebben die zouden verklaren dat ik (al dan niet tijdelijke) rechten heb om de site te verhuizen. Jullie hadden een klant tevreden gesteld, en ik had de verhuis vlekkeloos kunnen laten verlopen.

MarkKapitein
15/10/12, 23:06
Als dienstverlener is het belangrijk dat de veiligheid van data wordt gegarandeerd.
Iemand die geen klant is, of ook niet bekend is bij de technische dienst wordt simpelweg niet geholpen.

Dat is ook een stuk veiligheid wat een dienstverlener brengt. Lijkt mij dat de meeste dienstverleners dit hanteren.

BReady
15/10/12, 23:06
Om het verhaal kort te houden: Kris de Rocker is geen klant van Rijndata BV, waarom onze naam dan ook wordt genoemd is ons een raadsel..

Heeft een klant een storing, dan is ons storingsnummer 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Iemand die geen klant is heeft dan ook niets te zeggen over de website van een van onze klanten. Dit is telefonisch aan Kris de Rocker ook meer dan duidelijk gemaakt.

De professionaliteit spat van het scherm af..

En ik kan deze uitleg met 100% zekerheid bevestigen. Robbert en zijn team staan wat dat betreft altijd klaar.

cyberbootje
15/10/12, 23:12
@IT-worX
En vind je jezelf nu professioneel zijn? Een conversatie per mail op een publiek forum plaatsen?
Zoals ik al eerder zei, lijkt meer op een bash poging en kan niet zeggen dat mijn mening nu aan het veranderen is;)

Edit:
Overigens, ik zou ook niet zomaar Jan en alleman praten over zaken die m'n klant aangaan!
Kan net zo goed social engineering zijn, wij praten ook alleen maar met directe klanten of vertegenwoordigers die deze klant zelf heeft aangedragen, dus als ik de reactie van Rijndata zo lees dan komt het niet zo over dat je een contactpersoon bent daar.

rijndata
15/10/12, 23:14
Aangaande dit topic heb ik zojuist een mail mogen ontvangen van Rijndata, wat één en ander verduidelijkt:

Het enige verschil dat ik lees, is dat er blijkbaar een eigen (colocated?) server was ipv de VPS?


Wij doen geen uitspraken over onze klanten, dat jij dit wel doet geeft in iedergeval aan hoe je omgaat met privegevens, ik hoop niet dat je zo met andere klanten omgaat..



Ik ben zelf geen klant van Rijndata maar de VZW HDFV wel. En ik ben door de raad van bestuur van deze VZW gevraagd om alles in orde te zetten mbt de verhuis van deze website. Een verhuis die normaal prima kon ingezet worden zonder dat ik jullie hulp hierbij nodig had.


Iedereen kan zeggen dat het "bestuur" er achter staat. Onze technische dienst weet van niets, je wordt dan ook niet geholpen.



Ik begrijp dat, omwille van de privacy, geen gevoelige zaken kunnen medegedeeld worden per telefoon en dat er geen backup online kan gezet worden op een publieke plaats. Maar indien u - zoals ik u vroeg - de backup had gezet in de map "user_backups" (dus buiten de public_html map) dan konden kwaadwilligen hier niet aan, maar kan men deze wel downloaden via FTP of via Direct Admin).


Nogmaals, je bent geen klant. Onze klant weet prima ons telefoonnummer en/of E-mail te vinden om samen met ons een backup te maken. Omdat de server vol zit (waar de klant ook van weet en waardoor de database corrupt is geraakt) werken de Directadmin backups niet..



Dit heeft niks te maken met bedrijven de grond in te stampen. Elk bedrijf kan fouten maken immers. Het gaat mij eerder over de manier waarop men met klanten omgaat.


Je bent geen klant, dit is puur om ons de grond in te stampen, erg jammer.



De VZW (beheerders) achter dit forum hebben niet de technische kennis om deze verhuis in gang te zetten waardoor ze mij aangesteld hebben.


Nogmaals, hier is onze technische dienst niet van op de hoogte. Dit moeten ze wel naar ons communiceren.

Er is dan ook niets mis met onze communicatie.

IT-worX
15/10/12, 23:31
@IT-worX
En vind je jezelf nu professioneel zijn? Een conversatie per mail op een publiek forum plaatsen?
Zoals ik al eerder zei, lijkt meer op een bash poging en kan niet zeggen dat mijn mening nu aan het veranderen is;)
Ikzelf wil hiermee duidelijk maken dat ik niks te verbergen heb tov de forumleden alhier, noch tov Rijndata zelf. Mochten zij hetzelfde gedaan hebben zou ik hier zeker geen punt over maken. Misschien komt dit voor jou (en anderen) professioneler over, maar ik vind het juist opener naar iedereen hier toe. Ik begrijp jouw reactie dat het lijkt op een potje ISP-bashing, maar ik wil met deze post duidelijk maken dat dit in elk geval niet mijn intentie is. Mijn primaire intentie gaat uit naar een goedlopend forum dat door bovenstaande omstandigheden momenteel amper in gebruik kan worden genomen. Ik beweer nergens, maar dan ook nergens, dat de fout volledig bij Rijndata ligt! Als je even kijkt naar de dag dat ik hier ingeschreven ben dan zal je wel merken dat ik WHT regelmatig bezoek (maar daarom niet post) en dus de regeltjes hierrond wel ken! Ik heb persoonlijk geen ervaring met Rijndata dan wat er nu voorvalt, wat nog steeds in mijn ogen niet wilt zeggen dat ze geen prima service kunnen verlenen. Ik ben zelf reeds bij een handvol ISP's klant geweest die hier ook actief zijn en hoewel ik daar niet langer meer klant ben, zou ik ook voor hun het hand nog in het vuur steken.

@Rijndata
Bedankt voor de verduidelijking van het probleem. Nu weet ik dat het probleem zich niet aan deze kant van de computer bevind, maar dat het gaat om een algemeen technisch probleem in combinatie met een communicatiestoornis. Ik heb met de twee beheerders van deze website vandaag contact gehad en geen van beiden wist mij te zeggen dat de server overbezet was. Ik hoop dat we morgen, na het telefoontje tussen Rijndata en één van de beheerders van de VZW, we er morgen samen aan uitgeraken en de geplande verhuis goed ingezet kan worden.

Juist een laatste vraag, zonder de bedoeling om hiermee een steen naar jullie te gooien, hoe kan een klant telefonisch duidelijk maken dat hij klant is bij jullie? En hoe kan ik, ondanks het feit dat ik geen klant ben bij jullie onder mijn naam, in contact komen met jullie om dergelijke problemen op te lossen? Niet iedereen is even technisch aangelegd, vandaar dat dit toch stroef kan verlopen. Ik weet niet wat de Nederlandse tegenhanger is van een VZW (vereniging zonder winstoogmerk) maar hoe kunnen de meer technisch bekwame mensen die door de raad van bestuur aangenomen worden in contact komen als er als domeinregistrar de VZW is opgegeven of de naam van de voorzitter (wat toch gebruikelijk is)?

He tklopt overigens dat jullie technische dienst hier niet van op de hoogte was. Door slechte ervaringen met verhuizingen van websites in het verleden (met ISP's die hier gelukkig niet meer te zien zijn, maar velen zich nog zullen herinneren bij het uitspreken van bepaalde namen) heb ik mij voorgenomen om eerst alles te verhuizen en op de nieuwe server werkende te krijgen, en pas dan de oude host in te lichten dat het contract kan beëindigd worden. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat als je je contract beëindigd plots jouw website op zwart staat omdat een bepaald persoon niet graag hebt dat je vertrekt. Nogmaals, voor alle duidelijkheid : ik wil niet insinueren dat Rijndata dergelijke ingesteldheid heeft, maar dit zijn puur ervaringen van andere, niet nader te vernoemen, isp's! De enige intentie van bovenstaande is uitleggen waarom ik er van uitga dat de technische dienst niet op de hoogte moest zijn. En om eerlijk te zijn : respect dat je durft toegeven wat de reden was dat de backups niet werkten.

rijndata
15/10/12, 23:38
Juist een laatste vraag, zonder de bedoeling om hiermee een steen naar jullie te gooien, hoe kan een klant telefonisch duidelijk maken dat hij klant is bij jullie? En hoe kan ik, ondanks het feit dat ik geen klant ben bij jullie onder mijn naam, in contact komen met jullie om dergelijke problemen op te lossen? Niet iedereen is even technisch aangelegd, vandaar dat dit toch stroef kan verlopen. Ik weet niet wat de Nederlandse tegenhanger is van een VZW (vereniging zonder winstoogmerk) maar hoe kunnen de meer technisch bekwame mensen die door de raad van bestuur aangenomen worden in contact komen als er als domeinregistrar de VZW is opgegeven of de naam van de voorzitter (wat toch gebruikelijk is)?

Deze hele discussie had voorkomen kunnen worden als de eigenaren van de website een E-mail naar onze technische dienst hadden gestuurd met de mededeling dat "Kris de Rocker" aan de website zou gaan werken, of verhuizen. Deze melding is nergens terug te vinden en daarom is het niet meer dan logisch dat wij de communicatie verbreken; het zou toch van de zotte zijn als Jan en Alleman een website zouden kunnen aanpassen met medeweten van het hostingbedrijf, zonder dat deze weet of de persoon wel gemachtigd is?

IT-worX
15/10/12, 23:52
Naar aanleiding van bovenstaande discussie en de mails die verstuurd worden vanuit Rijndata ben ik tot de conclusie gekomen dat er communicatiefouten/misvattingen zijn gebeurd tussen mezelf, de beheerleden van het forum en Rijndata.

Rijndata gaat morgen, na akkoord van de leden van HDFV, de nodige backups maken zo is ons verzekerd in de mails die deze avond nog verstuurd zijn. Zoals Rijndata reeds vermeld in de vorige post had heel deze discussie voorkomen kunnen worden mocht er een duidelijke mail geweest zijn dat ikzelf de toestemming kreeg voor het domein te verhuizen/te werken aan de website. Iets waar geen van alle partijen aan gedacht had.

Bij deze zou ik willen vragen aan de beheerders van dit forum dat men dit topic naar de eeuwige jachtvelden katapulteert.

Graag wil ik dan ook eenieder die mee heeft gezocht naar een eventuele oplossing bedanken, met Rijndata voorop voor het bieden van support in deze late uren en de verduidelijking waar het probleem juist zat in de communicatie.

visser
15/10/12, 23:54
Als dienstverlener is het belangrijk dat de veiligheid van data wordt gegarandeerd.
Iemand die geen klant is, of ook niet bekend is bij de technische dienst wordt simpelweg niet geholpen.

Dat is ook een stuk veiligheid wat een dienstverlener brengt. Lijkt mij dat de meeste dienstverleners dit hanteren.

Dat is een mooi standpunt, maar daar is dan niet helemaal consequent naar gehandeld.

Blijkbaar had Kris allerhande administratieve toegang tot controlpanels van de klant, en ik neem aan dat ook bij zijn support vraag wel duidelijk geworden is dat hij die toegang had.

Als je dan wilt stellen "we doen niks voor een vreemde want het zou een social engineerende hacker kunnen zijn", dan zou je in dit geval toch als de bliksem actie moeten ondernemen wanneer die vreemde dan blijkbaar al bij allerhande control panels kon.
Misschien meteen toegang blokkeren, misschien (als leverancier) de klant bellen of een meneer X inderdaad uit hun naam dingen mag vragen, of meneer X vertellen dát je niks gaat doen totdat de klant hem als bevoegde heeft doorgegeven.

Maar gewoon niet reageren onder de noemer 'alles voor de veiligheid van de klant' hangen vind ik dan een beetje te mooie vlag voor deze lading.

(begint een lange thread te worden...
waarom iets als onderstaand blijkbaar bij het eerste contact niet gebeurde ?
Hallo - Ik ben Kris, namens VZW <bla> probeer ik ...
TD : Mooi, maar graag even door onze klant naar ons laten bevestigen dat zij U inderdaad hiervoor gevraagd hebben , want tot die tijd kunnen wij niks voor U doen.
-> respons klant, en dan de boel oplossen.
)

IT-worX
15/10/12, 23:57
Visser,
Eerlijkheidshalve moet ik ook vermelden dat ik mij niet heb gehouden aan bovenstaand concept, maar ik meteen to-the-point ben gegaan zonder mezelf voor te stellen, noch het feit dat ik namens HDFV werk.

visser
16/10/12, 00:06
Visser,
Eerlijkheidshalve moet ik ook vermelden dat ik mij niet heb gehouden aan bovenstaand concept, maar ik meteen to-the-point ben gegaan zonder mezelf voor te stellen, noch het feit dat ik namens HDFV werk.

Live & learn.

Het was duidelijk genoeg dat de communicatie van twee kanten onhandig gegaan moet zijn;
Jij door niet meteen zelf voor credentials te zorgen, en zo te lezen is er ook niet snel gereageerd met de melding dat er zonder dat gewoon niks ging gebeuren.

Yourwebhoster
16/10/12, 07:44
@Kris: next time even het bedrijf anoniem noemen. Op deze manier komt het inderdaad heel erg over als in de grond boren (ookal is dit niet de intentie). Je ziet op wht wel vaker anonieme topics voorbij komen en dan kan je alsnog de hulp geboden worden.

Ik weet verder niet wat de regels bij fusa.be zijn, maar als een derde bij ons langs komt voor een klanten login dan verzoeken wij hem om de klant contact met ons te laten opnemen voor de machtiging. Het is soms vervelend voor de klant maar er zijn goede voorbeelden waarbij de host de oorzaak is van een hack van de server of website (denk maar aan het WHMCS probleem eerder dit jaar, middels social engineering). Verder kom ik ook wel eens tickets tegen van mensen die zeggen wij willen graag de bestanden van deze website om de website te kunnen verhuizen. In de praktijk bleek het een forum te zijn die aardig populair was. Na het aangeven dat de klant contact met ons moet opnemen voor de machtiging hoor je niks meer van ze (vermoedelijk omdat ze helemaal niks te maken hebben met deze contact). Wat Rijndata wellicht anders had kunnen doen is direct noemen dat de klant een machtiging moet geven.

Verder zou ik je als tip willen meegeven dat je voor het forum een technische beheerder aan laat stellen met een machtiging voor het communiceren met de hoster van de machine. Als er dan wel communicatie geweest is met de beheerders dan weet de technische beheerder het ook gelijk. Een corrupte database zou al eerder opgevallen moeten zijn en is ernstig omdat hier je forum op draait. Het zou een reden kunnen zijn waarom bepaalde delen van het forum niet functioneerd.

Tim.Bracquez
16/10/12, 12:16
Ik weet verder niet wat de regels bij fusa.be zijn, maar als een derde bij ons langs komt voor een klanten login dan verzoeken wij hem om de klant contact met ons te laten opnemen voor de machtiging.
Is hier ook zo en is ook maar logisch, maar fusa heeft hier niets mee te maken (buiten wat oude links & vermeldingen...)

Het is altijd lastig als je met webdesigners, beheerders te werk gaat. Daarvoor altijd eerst het bedrijf mailen met de vraag of er extra contract personen kunnen toegevoegd worden. Hier kan dat gewoon en dan zijn die personen gemachtigd om te mailen voor "technische en/of administrieve" vragen.

Als bedrijf is het niet makkelijk als meerdere mailen en dingen vragen, zoals Yourwebhoster zegt, gevaarlijk voor social engineering.

Axel Polfliet
16/10/12, 12:20
Nounou, en men had dit niet onderling kunnen regelen om vervolgens over en weer met modder te gooien? Als iemand niet door de contractant gemachtigd is dan zal deze ook geen ondersteuning krijgen. Dit lijkt me alleen maar zekerheid bieden voor de klant. In theorie zou elk willekeurig persoon contact op kunnen nemen met de ISP om toegang te verkrijgen tot vertrouwelijke en persoonlijke bestanden.

Laat de contractant mailen dat iemand toestemming heeft om aan zijn/haar account te werken, de contract heeft dan expliciet toestemming gegeven. Bij onze kan men dit doorgeven door via het klanten controlepaneel iemand te machtigen.

Het is natuurlijk wel heel "makkelijk" om een driftbui op te roepen en dan door proberen te drammen om zo alsnog je zin te krijgen.

wila
16/10/12, 12:24
Ok, de popcorn is inmiddels op hierzo.
Lijkt me dat dit gewoon verder onderling via de normale weg geregeld kan worden?

Slotje? {xx}

Active8
16/10/12, 12:41
Slotje ? , ik denk dat de hele topic wel verwijderd mag worden , zo te zien gaat het om een miscommunicatie en wordt een ISP onjuist beschuldigd

Ik ben jaren klant van dit bedijf en daarvoor van Bullcat, Rijndata heeft ons altijd netjes en goed geholpen, je kan ze zelfs s´nachts bellen waar vind je nog deze service ?

Magus
16/10/12, 12:59
Ook hier alleen goede ervaringen met rijndata, misschien is het handig deze draad op slot te zetten en de bedrijfsnamen eruit te knippen?

Yourwebhoster
16/10/12, 13:01
Hier trouwens ook, alleen losse colo unit gehad. Vrijwel iedere keer dat ik er was kwam ook even kijken wat ik aan het doen was (kwam niet vaak en heeft er ook kort gehangen) maar service + response tijd was goed.

IT-worX
16/10/12, 13:01
Ik heb al gevraagd om deze thread op slot te doen maar denk dat we gaan moeten wachten tot de mods/admins online komen deze avond. Ik kan helaas mijn posts niet meer editten om de bedrijfsnamen eruit te knippen.

t.bloo
16/10/12, 13:03
Laat de contractant mailen dat iemand toestemming heeft

je weet als hoster toch wel hoe makkelijk het is om een email afzender te spoofen...

Ramon Fincken
16/10/12, 13:22
je weet als hoster toch wel hoe makkelijk het is om een email afzender te spoofen...

daar heb je toch klantnummers en klantnamen als combinatie voor?

Yourwebhoster
16/10/12, 13:49
je weet als hoster toch wel hoe makkelijk het is om een email afzender te spoofen...

Mailtje terug sturen voor de extra bevestiging of nabellen helpt:) En met WHMCS kan je ook zien of de klant het online aangemaakt had en ingelogd was. Zodra dit niet het geval is krijgt de klant een mail terug met het verzoek op de juiste manier een ticket aan te maken. Heb alleen een keer gehad dat de klant het vreemd vond dat dit mogelijk was, uitgelegd dat vanuit onze kant hier verder niets aan te doen is naast het controleren of de aanvraag legitiem is. Er zijn klanten die dit vervelend vinden (dan hebben ze bijv hetzelfde domeinnaam maar een andere mailbox) maar na uitleg waarom deze maatregel er is begrijpen ze het meestal wel.

Stewie
16/10/12, 13:54
Op verzoek van TS gesloten.