PDA

Bekijk Volledige Versie : Btw 21%



Marin
09/10/12, 18:36
Hoe ervaart iedereen de overgang naar 21%? Zijn jullie uiteindelijk gaan corrigeren (nafactureren), of hebben jullie gewoon op 1 oktober de "switch" om gezet en zien jullie het wel?

Mark17
09/10/12, 18:39
Hoe ervaart iedereen de overgang naar 21%? Zijn jullie uiteindelijk gaan corrigeren (nafactureren), of hebben jullie gewoon op 1 oktober de "switch" om gezet en zien jullie het wel?

Wij hebben geen naheffingen gestuurd. De belangrijkste reden is dat het meer kost dan kan worden geïnd. De kosten om de afdracht zelf te financieren was kleiner dan de kosten (met name in tijd) van het nafactureren.

Cybafish
09/10/12, 23:10
Nou de kosten van het nafactureren zijn niet het probleem. Een e-mail is zo verzonden en de facturen moesten toch intern aangemaakt worden...

Vind wel dat het krenterig overkomt en voor de betrokken debiteuren buitenproportionele administratieve lasten met zich meebrengt. Denk niet dat het gewaardeerd wordt en het daarom ook niet waard is.

cyberbootje
10/10/12, 00:04
Die facturen gaan er hier niet uit hoor.
Is gewoon waardeloos, sommigen moeten hier 1 cent betalen. De klik om die te verzenden is al meer dan 1 cent...

Spyder01
10/10/12, 00:09
Je kunt beter de kosten voor jezelf nemen dan voor een paar euro (of in sommige gevallen centen) een factuur sturen. Met de huidige betaalmentaliteit van mensen zie ik het wel gebeuren dat je er uiteindelijk een hoop extra werk van hebt.

vDong
10/10/12, 00:10
voorlopig alleen de switch methode, ik geloof er niet in dat ik nafacturen ga verzenden, dan maar een eenmalige afschijving.

Mark17
10/10/12, 01:58
Nou de kosten van het nafactureren zijn niet het probleem. Een e-mail is zo verzonden en de facturen moesten toch intern aangemaakt worden...

Vind wel dat het krenterig overkomt en voor de betrokken debiteuren buitenproportionele administratieve lasten met zich meebrengt. Denk niet dat het gewaardeerd wordt en het daarom ook niet waard is.

Intern hebben wij het met een combi factuur voor alle klanten opgelost. Dat scheelt behoorlijk wat werk tov voor elke klant los het bedrag invoeren voor de factuur of daar een scriptje voor maken.

Axel Polfliet
10/10/12, 14:51
We nemen de kosten zelf. Ik heb geen behoefte om tientallen particulieren uit te leggen waarom dat ze een nota van een paar cent krijgen en waarom ze die moeten betalen.

davinci
10/10/12, 15:02
hebben hier wel iedereen een correctie factuur verzonden met tevens het 'nog te betalen bedrag' als korting. Waardoor iedereen een nul-factuur kreeg.

Wefact database query'en op abonnementen, met de wefact api alle regels en invoices toevoegen, vervolgens verzenden en daarna alle invoice regels met onze eigen xml koppeling naar exact.

YolkNet
10/10/12, 15:47
Ook wij nemen het verlies voor eigen rekening. Bij veel klanten zouden we meer kosten maken dan dat het op zou leveren. En de tijd die we ermee kwijt zouden zijn kunnen we beter gebruiken.

Marin
10/10/12, 16:28
Ik neem ook het verlies voor eigen rekening.

Rez
10/10/12, 18:07
zelfde hier, administratieve rompslomp, ze hadden beter 1 januari kunnen pakken, wanneer bijna elk bedrijf "in hybernation" zit en alles makkelijker gaat.

Marin
10/10/12, 18:25
zelfde hier, administratieve rompslomp, ze hadden beter 1 januari kunnen pakken, wanneer bijna elk bedrijf "in hybernation" zit en alles makkelijker gaat.

ja, maar dan lopen ze 2 maanden geld mis :)

The-BosS
10/10/12, 18:33
ja, maar dan lopen ze 2 maanden geld mis :)

3 maanden (oktober, november, december) ;)

Marin
10/10/12, 18:37
3 maanden (oktober, november, december) ;)

->| Ja..

Apoc
10/10/12, 19:14
ja, maar dan lopen ze 2 maanden geld mis :)

Ik ben er van overtuigd dat wanneer je de ondernemers in je eigen land berooft, je als overheid uiteindelijk meer geld mist.

Marin
11/10/12, 00:18
Ik denk ook wel dat ze erop gokken dat veel het voor eigen rekening nemen. Wij leveren voornamelijk b2b. Als wij dus echt zouden gaan uitfactureren, zou het geld simpelweg een rondje gaan. Maar nu nemen we het voor eigen rekening en wordt de overheid er beter van.

groenleer
11/10/12, 10:16
Ik heb nooit begrepen waarom ze niet voor het factuur moment hebben gekozen.
Mooi voorbeeld (volgens mij al eens eerder gegeven aan sommigen) het opstellen en versturen van de digitale factuur bevat niet de kosten. Het feit dat er gebeld gaat worden met vragen over waarom men 7 cent bij moet betalen, of de iDeal betaling (waarvan de kosten ver boven de 7 cent liggen) hebben ons doen besluiten om De lasten zelf te dragen. Het zelf dragen scheelt circa 95% in de lasten die we anders zouden hebben (Het te innen bedrag is slechts 5% van de totale lasten die bij het innen komt kijken.)

Omdat wij vooruit factureren en nog voor de verlenging, hebben wij de switch overigens al voor 1 oktober gemaakt.

davinci
11/10/12, 10:34
Ik heb nooit begrepen waarom ze niet voor het factuur moment hebben gekozen.

Omdat je dan nu al de factuur stuurt van x of y.. die je pas over een maand of drie betaald of geleverd krijgt. (scheelt toch weer 2%). Denk nieuwbouwhuizen, auto's, etc.

ju5t
12/10/12, 00:26
Het factuur moment maakt niet uit voor de naheffing. In ieder geval niet voor veel bedrijven. Of het nu in januari of oktober is, de periode waarin diensten doorlopen die zijn gefactureerd tegen een ander tarief blijf je houden.

Wat ik, wel begrijp, maar toch vreemd vind, is dat ze er voor kiezen om met name de kleine ondernemers het moeten ontzien voor de rotte appels. Web hosting is niet de enige branche met het probleem van 1 of 2 eurocent naheffing, maar de branches die met dit soort naheffingen te maken hebben kunnen in veel gevallen niet bij hun klant aankomen met naheffing, ook al mag dit wettelijk wel. Ik vind het vreemd dat de Belastingdienst geen methode heeft om exponentiële omzet groei waar te nemen en hier naar te handelen. Ook hebben ze volgens mij nooit stil gestaan bij de branches die hun voorraad aan moeten schaffen voor het seizoen begint, bijvoorbeeld kleding. Kleding wordt maanden voordat het uiteindelijk in de winkel ligt aangeschaft. Zij kunnen wel hun prijzen wijzigen maar realistisch is dat niet, want plotseling verandert er van alles, geen 79,99 meer voor een jas bijvoorbeeld. Ook deze, toch ook wel vaak kleine bedrijven, zijn hier weer de dupe van.

Maar wat wij doen is verder simpel. De BTW is naar 21% en de klant merkt het pas bij de volgende factuur. Het verschil nemen wij op ons.

Marin
12/10/12, 00:32
Dus, iedereen doet wel netjes aangifte van het verschil? ;)

patrickekkel
12/10/12, 02:06
Daar hebben wij de boekhouder voor :)

Wido
12/10/12, 03:35
Dus, iedereen doet wel netjes aangifte van het verschil? ;)Probleem is dat accountants niet achterlijk zijn.

Wij staan onder horizontaal toezicht zoals dat heet en dan heb je dit gewoon netjes te doen.

Mijn persoonlijke gevoel zegt: Dikke middelvinger naar de bdienst! (Ik vind het echt te zot voor worden)

Wij gaan overigens wel naheffen, komt gewoon door het grote bedrag waar het om gaat.

Apoc
12/10/12, 23:57
Ik denk ook wel dat ze erop gokken dat veel het voor eigen rekening nemen. Wij leveren voornamelijk b2b. Als wij dus echt zouden gaan uitfactureren, zou het geld simpelweg een rondje gaan. Maar nu nemen we het voor eigen rekening en wordt de overheid er beter van.

Dat is korte-termijn denken. Zie mijn vorige opmerking.

Apoc
13/10/12, 00:01
Wij gaan overigens wel naheffen, komt gewoon door het grote bedrag waar het om gaat.

Wij gaan waarschijnlijk selectief naheffen, bijvoorbeeld wanneer de naheffing meer dan 10 euro is. Dit vooral omdat er toch wel een aantal grote bedragen tussen zitten.

eMiz0r
14/10/12, 12:26
Probleem is dat accountants niet achterlijk zijn.

Wij staan onder horizontaal toezicht zoals dat heet en dan heb je dit gewoon netjes te doen..

Juist met horizontaal toezicht kan je wel wat trucjes uithalen? ;) Het is in ieder geval makkelijker dan wanneer je 7 jaar lang de kans hebt dat de BD achteraf nog eens een boekenonderzoekje komt uitvoeren.

Wij nemen het verschil wel op ons. Als ik me niet vergis gaat het om ruwweg 15.000 euro, maar de kosten wegen niet op tegen de baten. De correcties moeten worden verstuurd, maar vooral in deze tijden betaald niet iedereen even netjes zijn factuur. Mag je weer gaan herinneren, aanmanen.... en het lijkt me niet waard om een incassobureau in te schakelen voor <1 euro facturen. Alleen al aan briefpapier... voordat het het incassotraject in gaat ben je verplicht een herinnering/aanmaning per post te doen. Dat staat nog los van alle manuren die je moet maken aan eventueel scriptwerk en ondersteuning op vragen, en (inderdaad) ook de bankkosten. iDEAL is verschrikkelijk duur, maar ook automatische incasso of gewone overboekingen kosten doekoe.

Neh, bovendien vind ik het niet netjes om de klant er mee op te zadelen. Klanten die online boekhoudprogramma's gebruiken moeten soms ook betalen voor elke factuur die ze ontvangen en inboeken van een leverancier. Zo rekent Yuki bijvoorbeeld 75ct per factuur. Ook wat lullig :)

Marin
14/10/12, 14:52
Dat is korte-termijn denken. Zie mijn vorige opmerking.

Eens, maar zo gaat het wel in NL.

golden
17/10/12, 18:16
Hier ook geen naheffing. Nemen het voor eigen rekening. Gewoon om de klanten het makkelijk te maken.

CT0
17/10/12, 21:25
Tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe regering wordt er zelfs al gesproken over 23%(!!!) BTW. We in een radicale verandering van het belastingstelsel, maar net na deze wijziging weer een nieuwe zou wel muf zijn...

Spyder01
17/10/12, 22:44
Tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe regering wordt er zelfs al gesproken over 23%(!!!) BTW. We in een radicale verandering van het belastingstelsel, maar net na deze wijziging weer een nieuwe zou wel muf zijn...

Je trekt het voor nu even uit het verband. Lijkt me goed dat je het nieuwsbericht goed luistert / bekijkt. De tweede kamer heeft gevraagd te kijken op welke manier de economie weer op gang gebracht zou kunnen worden. Het rapport dat door de commisie opgesteld wordt (onder leiding van Kees van Dijkhuizen) is nog niet klaar en derhalve niet definitief. Het betreft hier een tussenrapport en het definitieve verwachten ze halverwege volgend jaar af te hebben.

Uiteraard zal dit besproken worden binnen de nieuw te vormen regering (anders weet je zeker dat het binnen een jaar valt) maar voordat dit al ten uitvoer komt zit je zeker in 2014 misschien zelfs al bijna 2015. Of er moet al een wonder gebeuren :)

groenleer
17/10/12, 23:36
@Spyder01; mag ik u herinneren aan het Kunduz-akkoord waarin besloten is om de BTW van 19% naar 21% te verhogen, en de daarbij toegepaste doorlooptijd? Als de overheid iets echt wil, of een noodzaak ziet waarom iets snel doorgevoerd moet worden, dan is dat zeer zeker wel mogelijk. Zo kan het zomaar het geval zijn dat zo'n verhoging reeds medio 2013 van toepassing is.

drex
17/10/12, 23:38
Laten we het eerst maar eens afwachten i.p.v de boel op te naaien.........

CT0
17/10/12, 23:45
Ik trek het niet uit z'n verband. Ik geef enkel aan dat er mogelijk nog meer wijzigingen komen op het BTW vlak.

De belasting op consumptie goederen voor de eind gebruiker / consument gaat hiermee in korte periode met 4% omhoog. Als er goede compensatie is dan is dat geen probleem, maar 23% BTW is in de euro zone erg hoog.

Axel Polfliet
18/10/12, 12:51
Je weet dat er regelmatig adviezen over het BTW stelsel worden uitgebracht en dat dezen zelden overgenomen worden? Je weet ook dat het aan de nieuw te vormen coalitie ligt welke en of deze besluiten ingevoerd worden? De PvdA zal bijvoorbeeld strikt tegen BTW verhoging naar 23% zijn.