PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS + Webhosting bedrijf



vpsserv
07/10/12, 15:54
Goedemiddag WHT leden,

binnenkort wil ik een eigen bedrijf opstarten die web- en VPS hosting en domeinregistratie aanbied. Het bedrijf gaat VPSserv (http://vpsserv.nl)heten.

VPS wil ik dedicated draaien in een datacenter, incl. OpenVZ met SolusVM.

Mijn vraag is:

is het beter om webhosting ook dedicated te draaien(miss op een vps op mijn eigen server ipv dedicated)
of kan ik in het begin beter een reseller pakket afnemen met WHMCS en Directadmin?

Ik zit te twijfelen wat handig is, om de kosten in het begin laag te houden

Daarbij vraag ik jullie voor hulp en tips.

Ik hoor het graag!

Bas | VPSserv

MediaServe
07/10/12, 17:35
Naar mijn mening is VPS (met Linux in ieder geval) in bijna alle gevallen beter dan direct op de hardware. Een VPS kan nog steeds dedicated zijn (door op de hypervisor maar één guest te draaien). De overhead van virtualisatie is tegenwoordig ontzettend klein. Je hebt wel heel veel voordelen. Je kunt altijd de machine (live) migreren, hardware upgraden, vervangen, storingen opvangen, snapshots maken en ga zo maar door.

Wij hebben inmiddels al onze eigen diensten in 'de cloud' ondergebracht en op de hardware zelf draaien wij alleen nog hypervisors :)

systemdeveloper
07/10/12, 18:42
Je kunt altijd de machine (live) migreren, hardware upgraden, vervangen, storingen opvangen, snapshots maken en ga zo maar door.

Toch knap als je dat 'altijd' kunt op 1 fysieke machine ;)

vpsserv
07/10/12, 18:53
hebben jullie nog tips voor colocatie. op dit moment heb ik een Dell PE 2650 waar ik openvz op wil draaien. of kan ik beter 1u nemen(HP dl140 ofzo)

MediaServe
07/10/12, 20:22
Toch knap als je dat 'altijd' kunt op 1 fysieke machine ;)

Mja ;) ik bedoel natuurlijk dat dit altijd tot de mogelijkheden blijft behoren. Maar dan zul je natuurlijk wel een extra server moeten hebben, anders valt er niets te migreren. Mocht je eenmaal diensten direct op hardware gaan installeren, dan is een upgrade of migratie traject veel lastiger.

t.bloo
07/10/12, 20:22
Goede instap 1U server is de Dell R210-II met een Xeon processor.

SF-Jeroen
07/10/12, 21:23
Zeg alsjeblieft dat je niet van plan bent op SATA schijven te gaan werken, maar in je bedrijfsplan al had staan dat het SAS / SCSI schijven gaan worden in een RAID 5/6/10/etc oplossing. Maak ook een goede keuze voor het filesystem waar alles op gaat staan.

t.bloo
07/10/12, 21:28
Je kunt prima een paar VPSen op SATA schijven draaien, minimaal in RAID1 uiteraard. Is heel erg afhankelijk van het gebruik, je hebt niet voor alles een Mercedes nodig.

SF-Jeroen
07/10/12, 22:31
Dat klopt, maar aangezien TS ook VPS-servers wil gaan verkopen ben je dan afhankelijk van klanten. Als de klant teveel I/O gebruikt gaat het al snel bergafwaarts met de performance. Daarnaast ben ik geen fan van een raid-array rebuilden met sata + raid 1 :)

systemdeveloper
07/10/12, 23:02
Kosten laag houden als je begint... eigenlijk is dat de omgekeerde wereld. De investering gaat vooraf aan de baten (IRL) :)

Als je begint in de hosting, pak je een vps bij een goede partij en als blijkt dat je er inderdaad leuk mee verdient, pak je een 2de vps...en een 3de... totdat je gewoon je zaakjes op orde hebt en het financieel aantrekkelijker wordt om eigen servers te hebben.
Wij hebben nogal wat conculegas als klant en meer dan de helft heeft na 1-2 jaar zijn zaken nog niet zover op orde dat ze op eigen benen zouden kunnen staan. Sommigen hebben 20-30 hostingpakketjes verkocht op een jaar.. leuk, maar als puntje bij paaltje komt kun je dan van de winst 1 keer gaan stappen, maar je kunt dan nog steeds geen hostingplatform betalen en je klanten van voldoende service voorzien.

vDong
08/10/12, 09:40
Sommigen hebben 20-30 hostingpakketjes verkocht op een jaar.. leuk, maar als puntje bij paaltje komt kun je dan van de winst 1 keer gaan stappen, maar je kunt dan nog steeds geen hostingplatform betalen en je klanten van voldoende service voorzien.
Dat ligt er compleet aan wat je business plan is, 20-30 klanten per jaar groei kan een prima concept zijn. Hoe groot de marges zijn is daar veel relevanter bij.
Een VPS bij een concurrent nemen hoeft niet direct te betekenen dat dat technisch beter is, ik bedoel, toko's als versio verhuren ook vpssen.

systemdeveloper
08/10/12, 10:18
ik bedoel, toko's als versio verhuren ook vpssen.

Wel goed lezen, he ;)

Magus
08/10/12, 12:37
ik zou ook de naam even bij de kvk vastleggen ;)

Ramon Fincken
08/10/12, 12:46
ik zou ook de naam even bij de kvk vastleggen ;)

oei ;) en dan inderdaad even hier in je profiel zetten. Mooi logo trouwens, uitbesteed of zelf gedaan?

vpsserv
08/10/12, 17:07
bedankt voor de informatieve reacties. Ik zat zelf ook al te twijfelen voor een Dell R210 met SAS schijven. Volgens Systemdeveloper kan ik dus beter in het begin een VPS huren bij een bedrijf dat ik zelf VMs kan aanmaken dmv openvz(heb al een bedrijf in gedachten maar wil geen reclame maken ;-) ) en als ik bijv. >10 klanten heb, beginnen met colocatie e.d.
Klopt dat?

systemdeveloper
08/10/12, 18:10
bedankt voor de informatieve reacties. Ik zat zelf ook al te twijfelen voor een Dell R210 met SAS schijven. Volgens Systemdeveloper kan ik dus beter in het begin een VPS huren bij een bedrijf dat ik zelf VMs kan aanmaken dmv openvz(heb al een bedrijf in gedachten maar wil geen reclame maken ;-) ) en als ik bijv. >10 klanten heb, beginnen met colocatie e.d.
Klopt dat?

Of je die vpssen zelf aanmaak of niet, of je alles zelf beheert of niet, dat zijn andere keuzes. Wat ik bedoelde is dat je (zeker in een opstartfase) beter kunt profiteren van het platform en de kennis van mensen die al langer in het vak zitten. (wat hosting betreft dan). Want met 1 server ben je er toch niet. (failover server, backupserver, test server maybe).
Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je de grootste problemen hebt afgedekt en winst maakt. Als je nu een dure server koopt en over 2 jaar heb je die 20 klanten nog steeds niet, dan heeft die server 90% van de tijd idle gedraait en is ie toch al ver afgeschreven :)

cfmweb
08/10/12, 18:12
Ik begrijp dat je vps-en wilt gaan verhuren, aangezien je naam vpsserv is. Maar misschien kun je eerst vps-en white label resellen?
Er zijn zat bedrijven die dat kunnen leveren. Met een reseller constructie hoef je zelf ook niet meteen alle technische kennis in huis te hebben. En belangrijker nog; je hebt de aanschaf kosten van de apparatuur niet. Je hebt dan wel minder marge dan wanneer je zelf alles in eigen beheer zou hebben, maar het geeft je wel de kans om rustig te groeien en eventuele problemen en storingen het hoofd te kunnen bieden.
Als je zo een jaartje (of twee) gedraaid hebt dan kun je alsnog je klanten migreren naar je eigen systeem.

vpsserv
08/10/12, 18:24
Ik begrijp dat je vps-en wilt gaan verhuren, aangezien je naam vpsserv is. Maar misschien kun je eerst vps-en white label resellen?
Er zijn zat bedrijven die dat kunnen leveren. Met een reseller constructie hoef je zelf ook niet meteen alle technische kennis in huis te hebben. En belangrijker nog; je hebt de aanschaf kosten van de apparatuur niet. Je hebt dan wel minder marge dan wanneer je zelf alles in eigen beheer zou hebben, maar het geeft je wel de kans om rustig te groeien en eventuele problemen en storingen het hoofd te kunnen bieden.
Als je zo een jaartje (of twee) gedraaid hebt dan kun je alsnog je klanten migreren naar je eigen systeem.

ja, dat klopt. ik wil ook webhosting verhuren. Dus ik kan in begin beter zowel VPS als webhosting resellen bij een partij en later pas mijn eigen infra opzetten?
zo ja, ik weet wel een reseller voor webhosting maar niet voor VPS. ik zat zelf te denken om het bij Versio o.i.d te doen.

T. Verhaeg
08/10/12, 18:41
ja, dat klopt. ik wil ook webhosting verhuren. Dus ik kan in begin beter zowel VPS als webhosting resellen bij een partij en later pas mijn eigen infra opzetten?
zo ja, ik weet wel een reseller voor webhosting maar niet voor VPS. ik zat zelf te denken om het bij Versio o.i.d te doen.

En dan stap je in op een budget markt met weinig garanties. Waarom niet goede hosting aanbieden tegen een eerlijke prijs, en daar tegenover afspraken maken met een gerenommeerde provider. Kost wellicht iets meer, maar is nog altijd goedkoper als een 1U server die zijn geld wellicht niet opbrengt. Er zijn genoeg hosters te vinden dus zoek je eigen, onderscheidende factor.

MediaServe
08/10/12, 18:53
Je kunt natuurlijk altijd beginnen met het huren van VPS servers op basis van whitelabel. Zo kun je zonder hoge investeringen toch een hoge kwaliteit aanbieden. Eventueel ga je naar een aanbieder waar je in een later stadium met behoud van IP adressen over kunt stappen op colocatie. Je zou zelfs nu al kunnen afspreken dat je in een later stadium je huidige VPS machines kunt migreren naar jouw eigen omgeving. Zo hebben wij eerder een klant geholpen, die heeft op ons platform de servers geïnstalleerd en is later gemigreerd naar zijn eigen omgeving.

vDong
08/10/12, 19:41
ja, dat klopt. ik wil ook webhosting verhuren. Dus ik kan in begin beter zowel VPS als webhosting resellen bij een partij en later pas mijn eigen infra opzetten?
zo ja, ik weet wel een reseller voor webhosting maar niet voor VPS. ik zat zelf te denken om het bij Versio o.i.d te doen.
Om heel eerlijk te zeggen, als je keus is tussen zelf doen of bij versio afnemen, zou ik zeker aanraden het zelf te doen. Zorg wel dat je bij een colocatie partij terecht komt waar je het gevoel hebt dat als er iets erg mis is ze je gaan helpen.

vpsserv
08/10/12, 19:49
weten jullie dan een goede provider voor VPS en WH?

vDong
08/10/12, 21:16
Op een forum vol hosting providers zo'n vraag stellen gaat je geen eerlijk antwoord opleveren. Echter wij van wc eend....

vpsserv
08/10/12, 21:36
Op een forum vol hosting providers zo'n vraag stellen gaat je geen eerlijk antwoord opleveren. Echter wij van wc eend....

ja, daar heb je gelijk in :-) VPS kan ik beter zelf onderbrengen en WH ergens anders dmv reselling denk ik

Huib
09/10/12, 08:29
Je kan altijd een posting maken in het Aanbiedingen Gezocht topic, dan komen de aanbiedingen naar jou toe.