PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting en recessie. Heeft de hoster er ook last van?



pmnet
04/10/12, 22:30
hoe doet de gemiddelde hoster het tijdens de recessie? gaat de recessie aan hen voorbij (behalen van omzet groei) of zien we ook in deze markt een omzet afname?
ik ben benieuwd hoe collega bedrijven het doen!

Stewie
04/10/12, 23:05
Dat zal voor elk bedrijf anders zijn. De succesverhalen hoor je altijd, de mindere verhalen, gedwongen overnames, sluitingen, lees je niet zo snel.


Ons bedrijf groeit met tientallen procenten per jaar. Dit jaar zijn we voor het derde jaar op rij genomineerd door Deloitte in de Fast50 snelst groeiende technologie bedrijven ... met meer dan 1000% groei in 5 jaar. Het gaat dus heel goed.

Echter, als je rondkijkt zie je ook dat het her en der minder goed gaat dan gedacht. Op ispam kwam laatst ook al een bedrijfsverkoop voorbij waar men twijfels over had. Zo zijn er nog wat bedrijven die het minder goed doen de laatste jaren en waar de marges flink kleiner worden naarmate hun dienstverlening minder onderscheidend wordt in de loop der jaren.

RichardVD
04/10/12, 23:46
Hier gaat het helemaal top. Er zit ook dit jaar weer een leuke groei in die gedeeltelijk gerealiseerd is door het overnemen van kleine partijen.

Een enkele klant heeft wel last van de recessie wat je terugziet in het overschrijden van de betalingstermijn. Gelukkig nemen ze vaak zelf contact met je op en kom je er dan samen wel uit.

oehTie
05/10/12, 09:20
Wij merken meer een verschuiving. Qua systeembeheer taken en netwerkonderhoud gaat het top. Groeit gestaag. Qua websites loopt het iets terug. Bestaande klanten groeien wel maar minder nieuwe erbij. VPSsen begint juist weer aan te trekken.

Wat RichardVD aangeeft, later betalen merk ik ook heel erg. Maar gelukkig komt het altijd wel. Maar een enkele klant af moeten schrijven wegens faillisement.

PimEffting
05/10/12, 09:33
Ik vraag mij af hoeveel te maken heeft met de economische situatie en hoeveel met de veranderingen in de markt.
Concurrentie neemt toe, de tarieven staan onder druk, de klant wil steeds meer. Niet ieder bedrijf kan daar goed mee omgaan.

drex
05/10/12, 11:51
Ik denk dat een ieder wel last heeft van de recessie, of men dat ook allemaal openlijk zal toegeven is natuurlijk een geheel andere vraag.

rensariens
05/10/12, 12:08
Enkel twee Spaanse klanten kwijt geraakt, daar hebben ze flinke problemen. Veder groeit het eigenlijk sneller dan ooit :)

energykind
29/06/13, 11:44
Ik merk dat de klanten niet weggaan maar dat de groei minder sterk is. Zolang we groeien is het goed.

magentohosting
29/06/13, 12:42
Ook hier zijn wij een stijgende lijn (gelukkig maar). Zo nu en dan gaan er ook klanten vandoor, maar daar komen weer nieuwe voor terug. Wij zien overigens wel dat rond de einde van de maand er meer klanten bijkomen. Wij zien wel de laatste tijd een toename in beginnende webshops. Soms blijven deze klanten een maand of 2, 3 en houden dan weer op. Bij andere loopt de shop wel weer goed en gaat naar een pakket hoger. Ondanks deze 'kleine klant' gelukkig ook nog de grotere jongens die bij ons komen of waarmee we nog rond de tafel zitten.

Moet daarbij zeggen dat wij vooral Magentohosting doen (doh ;-) ). De 'gewone' website hosting zijn wij minder actief in.

Active8
29/06/13, 13:03
Wel meer last van "veel te laat" betalers

PimEffting
29/06/13, 13:32
Wel meer last van "veel te laat" betalers
Bovenop de debiteuren zitten is zeker belangrijk.
Hosting gaat meestal om beperkte bedragen, als je iets van je laat horen (herinnering, belletje, etc) wordt het vaak snel betaald om er vanaf te zijn.
Maar...doe je niets dan ligt jouw factuur gewoon op de stapel.

advandeput
29/06/13, 17:14
De recessie is voor ons een voordeel. We doen uitsluitend professionele VPS-en voor MKB waar we dan een SBS en TS aanmaken. Het MKB heeft vaak niet het geld om wederom voor 6-10k een nieuwe server, nieuwe software en installatie te betalen. Kiezen steeds vaker voor een hosted oplossing voor een vast bedrag per maand.

The-BosS
29/06/13, 17:57
De recessie is voor ons een voordeel. We doen uitsluitend professionele VPS-en voor MKB waar we dan een SBS en TS aanmaken. Het MKB heeft vaak niet het geld om wederom voor 6-10k een nieuwe server, nieuwe software en installatie te betalen. Kiezen steeds vaker voor een hosted oplossing voor een vast bedrag per maand.

ot: Het kan aan mij liggen, maar zover ik weet mag je geen windows SBS op een (commerciele) VPS draaien volgens de licentie voorwaarden of zijn die nog maar eens veranderd.

advandeput
29/06/13, 20:36
Tuurlijk wel, zitten gewoon in het SPLA contract van Microsoft

Bart L
29/06/13, 21:26
Als het in de SPLA nog zou zitten, zouden wij het graag nog verkopen.
Maar helaas, het mag al even niet meer op nieuwe installaties worden gezet.

Huidige installaties SBS 2011:

Partners currently licensing Windows Small Business Server 2011 prior to its removal from the SPLA program may continue licensing and reporting this product until their contract expires or they migrate to Windows Server Essentials (whichever comes first). Partners who need a longer transition period are welcome to sign a new SPLA contract in December (and place an order for SBS) and continue reporting Windows Small Business Server 2011 for the term of their SPLA agreement which is 3 years or until such time as they migrate to Windows Essentials.

Nieuwe installaties:

Windows Server 2012 Essentials is the replacement product for Windows Small Business Server 2011. SBS 2011 was the final offer for SBS. Since SBS is being sunset, SBS will be discontinued as a product from SPLA effective January 2013. Microsoft announced these changes to the hosting community on a web conference at the end of July 2012. We also published an FAQ on MPN to inform the hosting community in advance.

The-BosS
29/06/13, 21:32
Tuurlijk wel, zitten gewoon in het SPLA contract van Microsoft

Het is niet omdat het in een SPLA zou zitten (wat niet mee het geval is, zie vorig bericht van Bart L) dat je het daarom mag installeren waar je wil, ik mag bvb mijn enterprise windows ook 4 keer op een Hyper-V virtualiseren, maar dat telt niet als ik het op vmware/xen/kvm/... doe, daar telt het maar als 1 licentie. En zover ik begrepen heb mag je EBS/SBS enkel op bare metal of hyper-v draaien, maar ik kan het verkeerd hebben, heb lange tijd niet meer naar de licentie voorwaarden gekeken.

crossplatform
03/07/13, 10:55
Met die licentie voorwaardes en de constante wijzigingen heb je bijna een dag taak aan om het te snappen.
Niet leuk meer. Het is ook een beetje bedrijfje pesten vanuit m$ dat je bepaalde licenties alleen volledig kan gebruiken onder hyper-v.
Zo misbruik je dus je macht positie.

Zaakje voor EU?

Alterview
24/07/13, 12:27
Heb hier ook wel last van laat betalers (gehad), maar dat is niet echt recessie gerelateerd... De eerste paar jaar zat ik er nooit zo bovenop, maar de laatste paar jaar doe ik dit wel, en ik merk dat dit zeker zijn vruchten af werpt!

Ook factureer ik mijn klanten van tevoren. Stel, het product wordt verlengd per 1 juli, dan gaat per 1 juni de factuur eruit. Betaal termijn van 14 dagen, is het dan niet betaald, herinnering met 5 dagen de tijd om te betalen, week later 2e herinnering bij niet betalen en wederom 5 dagen om te betalen. Is het geld dan nog niet binnen, dan gaat de boel op zwart. Ik moet hier wel bij zeggen dat, als de klant netjes aangeeft dat de betaling wat later komt, dat ik dan wel bereid ben om afspraken te maken, maar ik spreek wel altijd duidelijk een uiterlijke betalingsdatum af.

Qua binnenkomende nieuwe klanten gaat het tegenwoordig juist beter dan voor de crisis :)

Axel Polfliet
26/07/13, 17:16
Wij zijn aan het begin van het jaar best wel wat klanten verloren, er was altijd al sprake van een jaarlijkse schoonmaak aan het begin van het jaar maar dit jaar leek er in groeiende mate sprake van te zijn. Daartegen groeit het totaal aantal verkochte producten met aftrek van de opgezegde producten elk jaar sneller en daarop is dit jaar geen uitzondering. Ik ben dankbaar dat ik nooit voorbij zie komen dat klanten in verband met een slecht product of slechte dienstverlening opzeggen. Daar doen we het immers voor.

De meeste opzeggingen zijn gerelateerd aan het stoppen met ondernemen/faillissement van het bedrijf, het niet langer nodig hebben van een website, 'omdat er niks met de website gedaan wordt' en heel soms ook omdat ze de overstap maken naar een 'goedkopere' provider. Echter was dit al enkele jaren het geval. Het merendeel van deze klanten komt meestal binnen een jaar terug nadat ze hun 'uitstapje' ook wel weer hebben gezien en hun website herhaaldelijk offline is geweest of hun mails onbeantwoord blijven.

Wanbetalers zijn van alle tijden en daarin zien we geen (noemenswaardige) groei, we zitten er wel altijd goed bovenop met hier-en-daar een uitzondering zolang de klant eerlijk en open communiceert en zich aan gemaakte betalingsafspraken houdt.