PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie: wat heb je nodig?



cfmweb
13/09/12, 22:27
Omdat ik me een beetje aan het oriënteren op verschillende manieren van colocatie, probeer ik de kosten een beetje in kaart te brengen.

Bij losse colocatie kun je gebruik maken van de switch en powerswitch van de colocatieprovider. Maar als je een kwart rack of meer afneemt moet je dat zelf regelen. Bij sommige bedrijven kun je deze apparatuur wel huren voor xx per maand.
Op de website van Ahead ben ik eens op zoek gegaan naar deze apparatuur, maar met zovele soorten, modellen, types en mogelijkheden is het haast ondoenlijk om hieruit te bepalen wat je nodig hebt en wat de kosten zijn.

Mijn vraag aan jullie: wat heb ik nodig. Laten we zeggen een 'instapmodel' switch en powerswitch. Waar moet ik op letten, en waar moet ik niet op bezuinigen?

Mark17
13/09/12, 22:51
Dit is mede afhankelijk van hoe je het zelf inkoopt. Stel je koopt stroom in per KWH dan is het handig dat je dit kunt meten en ook zo door kunt belasten (of ten minste weet wat de grootverbruikers zijn). Dit geldt natuurlijk ook als je een beperkte hoeveelheid stroom kunt gebruiken. Afhankelijk van de situatie kan het ook handig zijn om bij naast het meten van de stroom per poort een optie te hebben om de poorten uit te kunnen schakelen en weer in te kunnen schakelen.

Daarnaast is het handig een switch (100mbit of gbit) te hebben waarmee het verkeer te meten is. In veel gevallen koop je dit per mbit(95%) of GB in en dan wil je weten welk apparaat hoeveel gebruikt. Op deze manier heb je voor jezelf het inzicht en als je colocatie aanbied aan klanten dan kunt je deze ook op basis hiervan pakketten aanbieden.

De metingen kun je uitvoeren met bijv. Cacti of een andere tool die via SNMP verkeer/stroom kan meten.

De enige echte eis is een switch en een stekkerblok, in veel gevallen wil je echter net iets meer.

cfmweb
13/09/12, 23:43
Dat zijn dan inderdaad van die dingen waar ik zelf weer niet aan had gedacht...
Ja natuurlijk wil ik per server kunnen meten hoeveel er wordt verbruikt (zowel data als stroom) :o

CT0
14/09/12, 00:15
Als het je eerste keer colo is dan zou ik je adviseren om met 1 server te beginnen. En het daarna uit te bouwen.

Zeker als het niet je expertise is, is het vaak verstandiger om een (paar) tientje(s) per maand meer te betalen voor de service, dan om het zelf te doen...

Mark17
14/09/12, 01:23
Wat ik nog vergeten was zijn de relatief simpele/goedkope dingen:
- kooimoeren
- rails voor elke server
- netwerkkabels
- stroomkabels
- etc.

Hier had je waarschijnlijk al wel aan gedacht.

Als het je eerste keer is dat je dit wilt afnemen adviseer ik je ook contact op te nemen met je (potentiële) leverancier om te vragen wat die adviseren of bijvoorbeeld standaard leveren (en tegen welke kosten). Zo zijn er partijen die colocatie aanbieden met gratis kabels/kooimoeren/etc. en zijn er partijen waar dit kan tegen meerkosten per kabel/kooimoer.

Er zijn ook partijen waar je een aantal U (kwartrack/halfrack/etc.) af kunt nemen met korting en vervolgens alle aanvullende diensten af kunt nemen (bijv. losse switch poorten, losse stroompoorten, etc.). Soms inclusief API om de statistieken zelf te kunnen maken of met een API voor de statistieken incl. grafieken. Daarom het advies om goed te informeren bij meerdere partijen wat precies mogelijk is en vervolgens een afweging te maken of je het wilt afnemen of dat je het liever niet afneemt en meer gaat investeren.

patrickekkel
14/09/12, 01:43
-Kooimoeren
-Netwerkkabels
-Stroomkabels

Meeste providers leveren dat gratis bij hun klanten.

Altans wij doen het wel zodat wij er zeker van zijn dat het goed matriaal is.

Je hebt er natuurlijk niks aan dat de klant komt met een dunne powerkabel.
Kan even goed gaan natuurlijk maar die dunne kabels zijn niet gemaakt om er veel door heen te gooien.
Ze worden dan warm en kunnen kortsluiting veroorzaken.
Dit met een shared rack kan je als provider niet verkopen naar je andere klanten toe.

Randy
14/09/12, 11:31
Een switch is geen switch. Gaat deze defect of maak je een configuratiefout is alles down. Twee switches dus, beiden met een aparte uplink naar je provider. Het liefst ook via twee routes / core-servers. Geef iedere server een dubbele uplink naar buiten toe en dat deel is redundant. Plug nooit zomaar een kabel tussen beide switches tenzij je je eigen Large Hadron Collider wilt gaan bouwen. STP biedt hier de uitkomst.

Daarnaast is een powerfeed geen powerfeed. Je servers hebben als het goed is redundant voeding. Twee feeds dus met op elke feed een stekkerblok of APC. Hebben je servers een enkele voeding - wat al fout is - maar heb je wel twee powerfeeds, koop dan een STS om automatisch tussen beide feeds te schakelen. Aan deze STS kun je ook je switch hangen indien die toch enkel uitgevoerd is.

Verder wil je zo min mogelijk in het datacentrum komen. Reistijd, kosten, onplezierig klimaat, etc. Zorg voor virtuele remote toegang. Dell heeftd e iDRAC kaart hiervoor uitgevonden, HP heeft iLO, supermicro heeft onboard KVM maar er zijn ook prima oplossingen van derden. Vaak voldoet een simpele seriele consoleswitch. Zelfs Windows Servers kun je hierop aansluiten als je EMS activeert. Uitgebreider is leuk (virtuele media, KVM) maar onnodig.

Dus:
2 Switches (Layer 2 is voldoende om te beginnen zolang ze VLAN's ondersteunen. De HP 18xx/28xx serie bijvoorbeeld);
2 Powerbars of schakelbare PDU's. Verticaal nemen deze geen extra ruimte in en kun je met korte kabels werken;
1 seriele consoleswitch voor je switch, servers zonder iLO/DRAC, je PDU, etc.
1 Uplink van $anderepartij op $andernetwerk voor de consoleswitch (Yes, je wilt je switch nog kunnen benaderen na een fuck-up)
Kooimoeren, labeltang, tiewraps of klitteband, gereedschapsetje
Een 2U lade om bovenstaande in te doen

Prijslijst:
2x HP ProCurve 1810G switch = 750 euro
2x 21-poorts PDU van APC: = 1800 euro
1x Seriele consoleswitch, 24 poorts = 600 euro (Cyclades, Raritan, used Cisco)
2U lade + gereedschap + labeltang, kooimoeren, 40 stroomlabels a 0,8 meter en wat UTP is 300 euro

T. Verhaeg
14/09/12, 11:55
Scheelt dat een 1810G wel goedkoper is tegenwoordig (24P). Echter lijkt me dat overkill als het gaat om 1 server, dat haal ik er namelijk niet uit. Om hoeveel servers gaat het Chris?

vDong
14/09/12, 12:39
Ik denk dat je voorzichtig kan aannemen dat het niet over 1 server gaat. Dat kan gewoon niet financieel.

Hoewel Randy erg veel juiste informatie geeft zijn daar toch wat opmerkingen over:
- IPMI in een SM (mits de versie met dedicated poort) kan hetzelfde als draq/ilo
- Als alle servers ilo/draq/ipmi hebben is een console switch overkill voor je switches (kan bv via een seriele kabel in 1 van je eigenmachines)
- De 2U lade vind ik tot nu toe altijd extreem duur, een nette afsluitbare box bij de blokker miststaat echt niet.
- Over de switches, laat in dit geval de provider die de andere kant heeft geconfigureerd de initiele config doen en laat hem/haar uitleggen waarom welke optie, ga in ieder geval niet zelf met stp spelen als je dat niet heel goed snapt

Randy
14/09/12, 12:51
De 2U lade vind ik tot nu toe altijd extreem duur, een nette afsluitbare box bij de blokker miststaat echt niet.

Duur is relatief. Als jij voor een paar tientjes een rondslingerende kooimoer in een voeding wilt zien verdwijnen en een heel rack down wilt laten gaan na een kortsluiting... DAP (Dutch Audio Prutzooi) heeft veel voor weinig: http://www.licht-geluid.nl/shop/c-97-rack-lade-plateau.aspx

Als jij 5 tientjes op ~3K duur vind, zegt dit denk ik meer over je eigen bedrijfsvoering :lovewht:

vDong
14/09/12, 13:12
Als jij 5 tientjes op ~3K duur vind, zegt dit denk ik meer over je eigen bedrijfsvoering :lovewht:
Nee, dat zegt meer over de verouderde informatie over prijzen van dit soort dingen. (ik had nog zeker 10x zoveel in gedachten)

Overigens is het erg flauw om te claimen dat een mooie box minder secuur je schoefjes (zitten die niet apart nog in zakjes?) bewaard dan een zwarte lade.

t.bloo
14/09/12, 14:10
een nette afsluitbare box bij de blokker miststaat echt niet

gatverdamme... komt niet in mijn racks hoor. Die lades kosten echt niets en zijn bij van die audioboeren zo te koop. Het zijn ook nog eens inclusief BTW prijzen.

http://www.new-line.nl/nl/19-inch-onderdelen/58.1?q0=227

dennis0162
14/09/12, 14:47
Met zo'n plastic box verpest je ook heel de airflow in een corridor.

Mark17
14/09/12, 16:01
Het gereedschap (en reserve kabels/kooimoeren) kun je natuurlijk ook standaard meenemen zodra je naar het datacentrum gaat. Dit hoeft niet perse in het rack te liggen. Soms zorgt een colocatie leverancier ook al voor al deze dingen in bijvoorbeeld een gereedschapskist op de datavloer die gebruikt mag worden. Vraag dit dan ook na bij je leverancier (of liever nog voor je besteld).

cfmweb
14/09/12, 18:56
Bedankt voor de reacties mannen, er wordt veel duidelijk zo.
@Randy: bedankt voor de uitgebreide post ook. Redundancy is zeker belangrijk. Een inzicht in de kosten was de voornaamste reden van mijn post.
Het klinkt zo eenvoudig, maar er komt behoorlijk wat bij kijken. Hier lees je doorgaans weinig over.

Ik probeer altijd een stap vooruit te kijken. Als je een paar servers wil coloceren, dan wil ik zien wat de volgende stap is met het oog op uitbreiding. Daarbij denk ik dat er in deze regio nog wel ruimte is om colocatie actief aan te gaan bieden aan anderen.
Daarom: 1 stap tegelijk... Eerst zorgen dat ik begrijp wat er voor nodig is, een tijdje draaien met een paar servers, een paar keer op je bek gaan en dat langzaam uitbouwen. Zo heb ik het altijd gedaan en komt altijd goed.

Meer tips en informatie zijn welkom!

T. Verhaeg
14/09/12, 19:38
Als je zelf colocatie aan zou willen bieden aan anderen, zorg dan voor wat onderscheidend vermogen, denk aan 2 uplinks, vanaf 2 gescheiden switches, met ieder een eigen uplink naar je provider bijvoorbeeld. Misschien serial console switch, dat soort dingen die er vaak niet standaard bij zitten. Dat gecombineerd met een goed datacentrum en bijbehorend netwerk zorgt er voor dat je iets meer 'premium colo' aan kan bieden. Qua investering misschien wat duurder, maar dan heb je wellicht de wat meer serieuze klanten die ook meer budget hebben voor goede colocatie.

Eigenlijk wat Randy stelt, maar misschien nog wel het belangrijkst: Kijk naar een provider die ook niet te beroerd is om zelf mee te denken in het verbeteren van jouw setup. Daar groeien jullie beiden van.

Wynand
14/09/12, 22:03
Je hebt er natuurlijk niks aan dat de klant komt met een dunne powerkabel.
Kan even goed gaan natuurlijk maar die dunne kabels zijn niet gemaakt om er veel door heen te gooien.
Ze worden dan warm en kunnen kortsluiting veroorzaken.Door een 3x0,75mm² aderige kabel (dunste eurosnoer dat je hopelijk vind) mag je een ruwe twee kilowatt jagen, da's meer dan je zo-even standaard op een unit of twee mag verbruiken...

EliteSwitch
28/09/12, 19:41
Wanneer je losse units huurt bij een bedrijf zul je normaliter gebruik kunnen maken van de switch van de desbetreffende aanbieder. Je krijgt dus een eigen uplink toegewezen. Echter wanneer je een 1/3, 1/2 of 1/1 Rack afneemt zul je normaliter voor je eigen switch moeten zorgen. Twee dingen zijn zeer belangrijk:
- Er zijn datacenters met netwerken die Layer 2 en 3 switches ondersteunen
- Er zijn datacenters met netwerken die ENKEL Layer 3 switches ondersteunen.

Bij het laatste komt iets meer kennis om de hoek kijken omdat je werkt met VLANs.

Layer 2 switches: HP Procurve (goede ervaringen mee)
Layer 3 switches: Allied Telesis (goede ervaringen mee)

vDong
29/09/12, 13:55
Het gereedschap (en reserve kabels/kooimoeren) kun je natuurlijk ook standaard meenemen zodra je naar het datacentrum gaat. Dit hoeft niet perse in het rack te liggen. Soms zorgt een colocatie leverancier ook al voor al deze dingen in bijvoorbeeld een gereedschapskist op de datavloer die gebruikt mag worden. Vraag dit dan ook na bij je leverancier (of liever nog voor je besteld).

Zeker als je ergens 1U afneemt (bv backup/noc) moet je of vertrouwen op de blauwe ogen van je hoster dat alle gereedschap en andere zooi er is, of standaard de dingen die je echt nodig hebt bij je hebben. Overigens heeft m'n auto overal vakjes waar dingen in passen zonder dat ze echt in de weg zitten :)

patrickekkel
29/09/12, 14:08
vDong heeft standaard een schroevendraaier set in de auto weet ik uit ervaring :p

dennis0162
29/09/12, 15:30
Ik neem aan dat alle colocatie boeren wel een schroevendraaier, kabeltjes, kooimoeren etc. hebben liggen.

En zoek een goed DC met een KOOP pand.

systemdeveloper
29/09/12, 15:36
Hehe, over auto gesproken. Kwam er vandaag achter dat ik al maanden rondscheur met een server in in de kofferbak :(

Overigens lagen er ook zowat 100 kooimoeren en een handvol utp kabels etc in, dus ik heb bij new-line maar weer een 2he doosje aangeschaft. Voor die paar tientjes heb je de boel toch iets handiger opgeborgen.

Mark17
29/09/12, 15:38
Denk ook na over storingen, wil je dan 24/7 toegang hebben tot het datacentrum of enkel gedurende bepaalde uren. Het eerste is namelijk ook niet bij elke leverancier altijd mogelijk.

t.bloo
29/09/12, 19:58
Ik ben bijvoorbeeld volkomen allergisch voor een datacentrum waar je niet zelfstandig naar binnen kunt, zonder je druk te maken over een begeleider die in je nek staat te hijgen. Zo maak je soms wel eens een afspraak en zit het tegen en ben je wat laat. Als er dan een boze portier is dan schiet dat niet op natuurlijk. Of als je nieuwe server niet wil booten of connecten of wat dan ook en het loopt uit dan moet dat geen stress geven. Of dat je een storing hebt en je moet bellen of iemand de deur voor je open komt maken om 4 uur 's nachts...

Alexander
30/09/12, 02:42
Ik ben bijvoorbeeld volkomen allergisch voor een datacentrum waar je niet zelfstandig naar binnen kunt.

Veel datacenters geven afnemers van 1/4, 1/3, 1/2 en 1/1 racks inderdaad 24/7 toegang met eigen middelen.
Ook veel datacenters geven afnemers van 1HE geen 24/7 toegang. Dat is natuurlijk ook niet rond te rekenen met die marktprijzen van 20-30 euro per HE/maand. Personeel is duur, zeker in de nachtdienst.

patrickekkel
30/09/12, 13:04
Veel datacenters geven afnemers van 1/4, 1/3, 1/2 en 1/1 racks inderdaad 24/7 toegang met eigen middelen.
Ook veel datacenters geven afnemers van 1HE geen 24/7 toegang. Dat is natuurlijk ook niet rond te rekenen met die marktprijzen van 20-30 euro per HE/maand. Personeel is duur, zeker in de nachtdienst.

Ook klanten die maar 1HE afnemen moeten het recht hebben tot 24/7 toegang tot hun rack.
Wij leveren zowel complete racks als losse colocatie en elke klant krijgt een toegang pas met 27/7 toegang en zonder aanmeld systeem. heeft niks met personeel te maken.
Maar goede huisregels en actieve beveiliging en natuurlijk video toezicht.

vDong
30/09/12, 14:59
Veel datacenters geven afnemers van 1/4, 1/3, 1/2 en 1/1 racks inderdaad 24/7 toegang met eigen middelen.
Ook veel datacenters geven afnemers van 1HE geen 24/7 toegang. Dat is natuurlijk ook niet rond te rekenen met die marktprijzen van 20-30 euro per HE/maand. Personeel is duur, zeker in de nachtdienst.

Omdat personeel duur is, wil je juist niet dat je voor elke keer dat je klant een kernel fout compiled iemand naar het DC sturen die er vervolgens de halve nacht bij moet blijven.
De budget datacenters die ik gezien hebben hebben allemaal toegang met aanmeldfunctie, de wat duurdere zonder aanmeld en met bewaking, op lokatie of op afstand.

avanmessen
30/09/12, 15:19
elke klant krijgt een toegang pas met 27/7 toegang

Dat is pas beschikbaarheid ! :thumbup:

patrickekkel
30/09/12, 15:23
Dat is pas beschikbaarheid ! :thumbup:

:o zijn lange dagen idd maar uiteraard bedoel ik 24/7 :)

patrickekkel
30/09/12, 15:26
Ik neem aan dat alle colocatie boeren wel een schroevendraaier, kabeltjes, kooimoeren etc. hebben liggen.

En zoek een goed DC met een KOOP pand.

Wij hebben een mooie 3u lade met gereedschap :)

Technotop
30/09/12, 16:57
Ook klanten die maar 1HE afnemen moeten het recht hebben tot 24/7 toegang tot hun rack.
Wij leveren zowel complete racks als losse colocatie en elke klant krijgt een toegang pas met 27/7 toegang en zonder aanmeld systeem. heeft niks met personeel te maken.
Maar goede huisregels en actieve beveiliging en natuurlijk video toezicht.

De vraag is: Wil je iedereen wel 24/7 toegang geven tot een datacentrum? Wij toetsen onze klanten eerst op bekwaamheid alvorens wij ze zonder begeleiding het datacentrum insturen, dit geeft niet alleen vertrouwen naar de rest van onze relaties, maar ook naar de klant zelf. Het wordt door onze klanten juist als prettig ervaren dat de eerste bezoeken onder begeleiding zijn; vaak zijn ze niet bekend met de procedures.

Deze toetsing is verder vrij eenvoudig: een systeembeheerder loopt 1 a 2 keer meer mee met de klant en kijkt en vraagt hoe alles gaat, als wij de indruk krijgen dat de klant de volgende keer zelfstandig het datacentrum kan betreden, dan kan deze een pas aanvragen.

Wij zien dan ook geen enkel nut om alle klanten met een paar servers, laten we zeggen, maximaal 4 servers, 24/7 toegang te geven tot een datacentrum. Het vergroot enkel de kans op fouten en biedt verder weinig tot geen voordelen.


Ik neem aan dat alle colocatie boeren wel een schroevendraaier, kabeltjes, kooimoeren etc. hebben liggen.


Alvorens bedrijven of particulieren kiezen voor een datacentrum, dan is het hun eigen taak om te zorgen voor het juiste gereedschap en onderdelen zoals kooimoeren en kabels, dit is niet de taak van het datacentrum.

Uiteraard is het handig als het datacentrum "spare" apparatuur en gereedschap heeft liggen, maar hier mag je natuurlijk nooit van uit gaan.

avanmessen
30/09/12, 17:16
Deze toetsing is verder vrij eenvoudig: een systeembeheerder loopt 1 a 2 keer meer mee met
de klant en kijkt en vraagt hoe alles gaat, als wij de indruk krijgen dat de klant de volgende keer
zelfstandig het datacentrum kan betreden, dan kan deze een pas aanvragen.


"Shit happens" dus vind ik het wel nuttig om meteen een beheerder on-site te hebben !

cyberbootje
30/09/12, 18:22
Ook klanten die maar 1HE afnemen moeten het recht hebben tot 24/7 toegang tot hun rack.
Wij leveren zowel complete racks als losse colocatie en elke klant krijgt een toegang pas met 27/7 toegang en zonder aanmeld systeem. heeft niks met personeel te maken.
Maar goede huisregels en actieve beveiliging en natuurlijk video toezicht.

Niet om af te kraken hoor, hoewel het hartstikke klantvriendelijk is om iedereen zelfstandig toegang te geven, soms moet je dat niet willen.
Vooral niet bij een gedeeld rack.

Vroeger, toen ik net begon met een 1U zat ik in een gedeeld 1/1 rack en raad eens, een zakkenwasser had per ongeluk mijn stroomkabel eruit getrokken om 2 uur in de nacht.
Wat heb heb je dan aan goede huisregels en video toezicht? Storing is al een feit.
Hoef ik verder niets aan toe te voegen lijkt me ;)

patrickekkel
30/09/12, 20:13
Klanten waarbij wij het vertrouwen niet hebben gaan wij geen eens een contract aan.
Net zoals klanten jonger dan 18 krijgen bij ons geen zelfstandig toegang.
Ik heb er geen belang bij om middden in de nacht naar het datacenter te gaan om dat klant een storing heeft.
Want als ik in de nacht opgeroepen wordt en moet daarvoor uit mijn warme bed moet men daar flink voor betalen.

oehTie
01/10/12, 08:57
Niet om af te kraken hoor, hoewel het hartstikke klantvriendelijk is om iedereen zelfstandig toegang te geven, soms moet je dat niet willen.
Vooral niet bij een gedeeld rack.

Vroeger, toen ik net begon met een 1U zat ik in een gedeeld 1/1 rack en raad eens, een zakkenwasser had per ongeluk mijn stroomkabel eruit getrokken om 2 uur in de nacht.
Wat heb heb je dan aan goede huisregels en video toezicht? Storing is al een feit.
Hoef ik verder niets aan toe te voegen lijkt me ;)

zelf ook al eens meegemaakt... erg lullig om rond een uurtje of 9 op een zondag ochtend wakkergebeld te worden waarom je er al vanaf 02:00 uur uit ligt... ik kan pas over een uur in dc zijn, mijn leverancier ook... Bleek dat hij die kabel losgetrokken had want hij dacht dat het een dedicated server was die niet meer verhuurd was.....