PDA

Bekijk Volledige Versie : Uurlijkse Back-ups instellen



djkavaa
11/09/12, 17:59
Beste Lezers,

Wat is de beste manier om uurlijkse back-ups op te slaan op disk en 's avonds rond 20.00 uur te uploaden naar een FTP Server en dan om 21.30 te verwijderen van de Server?

Ik heb al gekeken hoe ik dit met cronjobs kan doen maar ik kom er even niet uit.
Ik heb nu al elk uur een back-up naar FTP lopen maar dat kost me Way-To-Much dataverkeer.
Dus ik wil dat hij het elk uur op disk doet, daarna om 20.00 upload naar FTP en dan rond 21.30 weer van disk verwijderd.

Ik hoor graag van jullie...

Gr Kay

t.bloo
11/09/12, 18:00
geen ftp maar rsync gebruiken, die stuurt alleen de verschillen over

djkavaa
11/09/12, 18:01
Dan zal dat nog elk uur gebeuren... want er wordt elk uur een nieuwe back-up gemaakt op disk dan.

The-BosS
11/09/12, 18:11
Ik snap je redenering even niet, hoe kan het nu meer trafiek per uur kosten dan als je het om 20u doet.

Voorbeeld per uur heb je 100MB aan backups, dat is dus 24x 100MB = 2,4GB per dag. Of je nu 24 keer 100MB per keer upload of 1 keer 2,4GB upload dat is toch hetzelfde.

djkavaa
11/09/12, 18:14
Klopt inderdaad, Ik ga het denk ik anders doen...

Ik laat alleen snachts een Full lopen naar FTP of wat dan ook en elke dag naar disk om het uur.
Maar hoe kan ik Direct Admin vertellen dat die de back-up's van elk uur op een bepaald tijdstip verwijderd.

t.bloo
11/09/12, 18:16
Ah directadmin backups, dat had je er niet bijverteld. Je kunt directadmin dat niet vertellen, dat kun je met een eigen scriptje doen in een cron proces.

djkavaa
11/09/12, 18:18
Excuus Excuus... Was ik vergeten inderdaad.

Maar... Ik kan DA wel elk uur back-ups laten maken (van 7.00 smorgens tot 21.00 's avonds) maar hoe kan ik die back-ups rond 21.30 of later licht aan wat ik in wil stellen weer verwijderen?

(heb niet echt veel kennis van linux...) N00B

vDong
11/09/12, 19:30
een crontab die elke avond op dezelfde avond gestart wordt en die de directories verwijderd
is dat wat je wil? Je kan het eventueel ook combineren met de ftp upload in hetzelfde script

NWO
11/09/12, 19:58
Wat dong zegt, een cronjobscript maken die dat weer uitvoerd is dan de beste oplossing.
Gezien de eisen kun je ook kijken om een losse betaalde backup oplossing te gebruiken, dan kun je waarschijnlijk meer dan nu.

djkavaa
12/09/12, 11:02
En wat zijn de commando's daarvoor...
en hoe stel ik dat dan in...
Sorry.... zoveel kennis van linux heb ik niet.

t.bloo
12/09/12, 13:50
Daar kan ik je wel mee helpen!

http://bit.ly/QF1cEx

magentohosting
12/09/12, 14:43
Kleine hint: google --> linux back-upscript
en daar vind je duizenden pagina's. Lees jezelf is wat in zodat je beetje kan begrijpen wat er staat en combineer vervolgens de verschillende dingen.

Als je tegen fouten aanloopt is volgens mij iedereen hier op het forum wel bereid om je te helpen.
Maar als je goed kijkt naar de reacties die je krijgt, moet je haast wel door hebben dat ze hier niet alles voorkauwen :)

Edit:
En je hebt misschien nog niet zoveel verstand van Linux, maar zo is iedereen hier zo'n beetje begonnen.
Door juist veel in te lezen en te proberen, leer je uiteindelijk hoe je de dingen kunt doen.
Ik weet ook nog lang niet alles van Linux, de basis wel. Als ik dan zo nu en dan een probleem heb waar ik of mijn collega's even niet uitkomen, dan is Google altijd snel te vinden. Betekent niet dat je klakkeloos de oplossing implementeert: probeer het rustig is uit op een virtuele omgeving of oude server o.i.d. waar niks belangrijks opstaat. Merk je gauw genoeg wat het script nou daadwerkelijk doet en waar je dingen kunt aanpassen, combineren met andere scripts, etc.

redbeenl
12/09/12, 20:46
Je zou ook gebruik kunnen maken van R1Soft CDP (ze heten nu Idera). Met hun agent worden er op blokniveau gekeken naar wijzigingen. Dit heeft als voordeel dat bij een kleine wijziging in een groot bestand niet het volledige bestand gebackupt hoeft te worden, maar alleen de gewijzigde blokken gebackupt worden. Hiermee kun je heel snel en zonder veel performance impact ieder uur backups maken. R1Soft is gelicenseerde software, dus er zijn wel maandelijkse kosten aan verbonden.