PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe kan ik achterhalen wie mijn e-mails heeft geopend en verwijderd ??



silvester86
02/08/12, 00:00
hallo allemaal,

ik ben erachter gekomen dat iemand mijn e-mails heeft geopend en verwijderd. ik heb meteeen mijn wachtwoord
veranderd dus hopelijk gebeurd het niet nog een keer. maar mijn vraag is : kan ik via "bericht bron weergeven"
achterhalen wie het heeft geopend en/of verwijderd ?
ik heb de mails vergeleken met mails die ik zelf heb geopend en verwijderd van dezelfde afzender.
Het enige verschil wat ik zie is :
- Received: from localhost (HELO localhost.localdomain) (127.0.0.1) by localhost with SMTP;
- h=Received:Received: Date:Return-Path:To:From:Subject:Message-ID: X -Priority: X-Mailer:MIME-Version:Content-Transfer-Encoding:Content-Type;
i.p.v. h=Received: Date:To:Subject:From: X-Sender:Reply-To:Errors-To:Message-ID: X-Mailer;

hopelijk kan iemand mij helpen.

B.v.d.

Silvester[/QUOTE][/QUOTE]

Alexander
02/08/12, 00:08
Een beetje meer info is dan wel welkom, al heb ik er een hard hoofd in. Maar is het een webbased service?(gmail/hotmail etc) of is het een lokale client als outlook of thunderbird. Bij dit laatste direct ook even een virusscan/trojan scan draaien om te checken dat niet je eigen PC is geïnfecteerd.

Als het een exchange account is heb je meer kansen. Dan kan je op de server zien welke IP adressen toegang hebben gehad tot je account.

systemdeveloper
02/08/12, 00:20
Aan de 'bron' kun je alleen zien waar een mail vandaan komt. Aan de serverlogs kun je zien wie/wat heeft gedaan.

silvester86
02/08/12, 09:01
hallo alexander, bedoel je dit ?
Received: (qmail 23418 invoked from network)

Waar kan ik zien als het een exchange account is geweest ?

silvester86
02/08/12, 09:03
Aan de 'bron' kun je alleen zien waar een mail vandaan komt. Aan de serverlogs kun je zien wie/wat heeft gedaan.

kun je mij uitleggen hoe ik dat kan zien d.m.v. serverlogs ? want ik weet niet heel veel van computers

Ramon Fincken
02/08/12, 09:26
Je kunt systemdeveloper inhuren ;)

davinci
02/08/12, 09:49
ik vermoed dat TS het alleen over een outlook/webmail client heeft.

Concreet, nee alleen met de 'email zelf' is het niet mogelijk om te zien wie deze geopend heeft (of niet) of verwijderd heeft (of niet).

systemdeveloper
02/08/12, 10:14
kun je mij uitleggen hoe ik dat kan zien d.m.v. serverlogs ? want ik weet niet heel veel van computers

/var/log/maillog (welk ip welke mail opgehaald heeft en verwijderd (in geval van pop3))
/var/log/exim/* (wie wanneer mail verstuurd heeft)
/var/log/httpd/domains/<domein>* (welk ip access heeft gehad tot je webmail)
/var/log/httpd/access* (idem)

Het is wel een beetje zoekwerk :)

Ramon Fincken
02/08/12, 10:18
Is het ook niet mogelijk dat een spamfilter is afgegaan en je daarom mailtjes niet hebt gehad? Oftewel .. waarom ben je zeker van het feit (?) dat iemand je mails 1) heeft geopend EN 2) heeft verwijderd?

Aessence
02/08/12, 10:44
Als je niet de beheerder van het e-mail systeem bent, kan je niets nakijken.
Als iemand je wachtwoord gevonden/geraden/gestolen heeft, dan zijn de wijzigingen onder jouw account gemaakt.
Misschien, heel misschien, kan de beheerder nakijken van welke IP adressen jouw account aangemeld heeft. Maar als dat al een 'verdacht' IP adres oplevert, hoe ga je dat dan opvolgen?

Meestal zijn dit gebruikersfouten; onbewust verplaatst, verwijderd (per ongeluk geselecteerd, versleept, etc.). Een spamfilter kan ook, of als je POP/SMTP gebruikt dat je meerdere clients hebt (thuis, mobieltje, schatje, etc.) en dat een of meer daarvan anders met de mail omgaan dan je verwacht (b.v. de instelling die mail na binnenhalen verwijdert van de server). Als die clients niet altijd actief zijn kan je dat ook wat vraagtekens opleveren.

George/

silvester86
02/08/12, 15:41
/var/log/maillog (welk ip welke mail opgehaald heeft en verwijderd (in geval van pop3))
/var/log/exim/* (wie wanneer mail verstuurd heeft)
/var/log/httpd/domains/<domein>* (welk ip access heeft gehad tot je webmail)
/var/log/httpd/access* (idem)

Het is wel een beetje zoekwerk :)

dat heb ik er wel voor over, alleen ik heb weinig verstand van computers. Dus waar moet /var/log...... intype ?

Ramon Fincken
02/08/12, 15:45
* wijst naar post nummer 8 ;)

silvester86
02/08/12, 15:46
Als je niet de beheerder van het e-mail systeem bent, kan je niets nakijken.
Als iemand je wachtwoord gevonden/geraden/gestolen heeft, dan zijn de wijzigingen onder jouw account gemaakt.
Misschien, heel misschien, kan de beheerder nakijken van welke IP adressen jouw account aangemeld heeft. Maar als dat al een 'verdacht' IP adres oplevert, hoe ga je dat dan opvolgen?

Meestal zijn dit gebruikersfouten; onbewust verplaatst, verwijderd (per ongeluk geselecteerd, versleept, etc.). Een spamfilter kan ook, of als je POP/SMTP gebruikt dat je meerdere clients hebt (thuis, mobieltje, schatje, etc.) en dat een of meer daarvan anders met de mail omgaan dan je verwacht (b.v. de instelling die mail na binnenhalen verwijdert van de server). Als die clients niet altijd actief zijn kan je dat ook wat vraagtekens opleveren.

George/


Het is van mijn hotmail account. als het is gebeurd door iemand, dan kan het maar 1 iemand zijn en dan is het gebeurd vanaf een iphone. het kan nie door mijzelf zijn gebeurd want ik ben een dag niet op mijn mail geweest en toen zijn er van die dag alle mails bekeken en verwijderd

silvester86
02/08/12, 15:50
Is het ook niet mogelijk dat een spamfilter is afgegaan en je daarom mailtjes niet hebt gehad? Oftewel .. waarom ben je zeker van het feit (?) dat iemand je mails 1) heeft geopend EN 2) heeft verwijderd?

waarschijnlijk niet want ik ben al langere tijd lid van die site en verder geen probleme gehad.pas nadat ik van het weekend op iemand haar gsm mijn hotmail hebt geopend is dit gebeurd. de mailtjes staan bij het kopje VERWIJDERD. op 2 mails na zijn ze allemaal bekeken

silvester86
02/08/12, 15:51
* wijst naar post nummer 8 ;)

haha, thx

davinci
02/08/12, 19:21
hotmail.. nee dat kan je dus niet zien

silvester86
02/08/12, 19:50
dus ook niet met server logs ?

dreamhost_nl
02/08/12, 20:04
Je zou misbruik kunnen melden en misschien dat ze het dan voor je willen uitzoeken...

davinci
02/08/12, 20:05
nee, de servers van hotmail worden namelijk beheerd door Microsoft. Dus de diverse logs e.d. zijn alleen inzichtelijk voor microsoft.
Weet je wat 'server logs' zijn? Of praat je gewoon na?

Alexander
02/08/12, 23:55
pas nadat ik van het weekend op iemand haar gsm mijn hotmail hebt geopend is dit gebeurd.

Waarschijnlijk vergeten uit te loggen op die telefoon?? Ik zou die persoon maar eens vragen of hij/zij je email interessant heeft gevonden.

silvester86
03/08/12, 15:36
ik had al gezegd dat ik niet zoveel verstand heb van computers. dus ik praat gewoon na wat mij eerder is geadviseerd.

silvester86
03/08/12, 15:39
Waarschijnlijk vergeten uit te loggen op die telefoon?? Ik zou die persoon maar eens vragen of hij/zij je email interessant heeft gevonden.

ja dat heb ik al gevraagd. maar er werd nee gezegd. en ik vind het wel toevallig want dit is nog nooit eerder gebeurd. maar ik wil het wel zeker weten voordat ik iemand beschuldig. misschien is er via de gsm een spamfilter geactiveerd of een andere rede en dan wil ik niet iemand beschuldige als die het niet gedaan heeft

SelectHost
26/08/12, 01:59
ik vraag me eigenlijk af wat dit nog met shared webhosting te maken heeft ? lijk me eerder iets voor pc hulp forum oid :-)

Alexander
26/08/12, 02:20
3 weken na dato reageren met een dergelijk bericht is ook niet helemaal nodig natuurlijk

patrickekkel
26/08/12, 08:32
3 weken na dato reageren met een dergelijk bericht is ook niet helemaal nodig natuurlijk

Volgens mij is dat om zijn 100 posts te halen

SelectHost
27/08/12, 10:17
ow sorry, ik had niet op de datum gelet, het was gewoon een van de laatste topics die er stond. bij deze dus mijn excuses