PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag om naamserverwijziging



Dezo
02/08/12, 00:21
We kregen een vraag van bedrijf X om alle domeinnamen in bezit van onze klanten die verwijzen naar hun naamservers ns1 en ns2.bedrijfx.be te wijzigen naar ns3 en ns4.bedrijfx.be omdat de oude naamservers stopgezet worden. Hoe gaan jullie met deze vraag om ? Ons leek het logisch dat zij hun klanten inlichten en dat deze op hun beurt ons moeten contacteren. Normaal doen we nooit wijzigingen buiten deze die aangevraagd worden door de klant zelf.

Maar men blijft aanhouden en ze willen ons een lijst bezorgen van de domeinnamen waarover het gaat omdat zij 'niet weten' om wie het gaat ? Alhoewel met een gewone whois opzoeking je toch al een emailadres hebt van de eigenaars. Het gaat dan verder met te stellen dat 'wij' verantwoordelijk zijn voor het down gaan van eventuele websites van klanten.

Ik vroeg me af of jullie dergelijke aanpassingen zomaar uitvoeren.

systemdeveloper
02/08/12, 01:29
Ze hebben het toch over JOUW klanten. Jij bent klant van hun en dus informeren zij jou in over de wijziging. Lijkt me niks mee?

cyberbootje
02/08/12, 03:56
Even voor de goede orde... Bedrijf X wil dat jullie de nameservers van domeinen aanpast.
Deze domeinen zijn geregd bij jullie door jullie klant maar die klant gebruikt weer de nameservers van bedrijf X ?
Kort gezegd, bedrijf X is niet de eigenaar van de domeinen.
Indien het zo klopt dan is het geen hieronder van toepassing lijkt me en anders zal je het even beter uit moeten leggen ben ik bang.

Zou zeggen zeker niet zomaar aanpassen.
Altijd alleen handelen vanuit je directe klanten tenzij de klant expliciet heeft aangegeven dat partij x volmacht heeft over zulke beslissingen.

Wat ik zou doen is even de klant informeren en vragen of dit klopt en of ze dit wel willen, zo ja niets aan de hand.
Wat je niet wil is dat je straks een boze klant hebt omdat je de wensen van bedrijf x zomaar hebt doorgevoerd, als ik het zo inschat staat de klant zelfs juridisch in z'n recht ;)

Dezo
02/08/12, 08:16
Ze hebben het toch over JOUW klanten. Jij bent klant van hun en dus informeren zij jou in over de wijziging. Lijkt me niks mee?

Het zijn eigenlijk onze klanten die klant zijn bij hen voor hosting maar het domein bij ons afnemen.


Even voor de goede orde... Bedrijf X wil dat jullie de nameservers van domeinen aanpast.
Deze domeinen zijn geregd bij jullie door jullie klant maar die klant gebruikt weer de nameservers van bedrijf X ?
Kort gezegd, bedrijf X is niet de eigenaar van de domeinen.
Indien het zo klopt dan is het geen hieronder van toepassing lijkt me en anders zal je het even beter uit moeten leggen ben ik bang.

Niet verkeerd begrepen, het klopt helemaal.



Zou zeggen zeker niet zomaar aanpassen.
Altijd alleen handelen vanuit je directe klanten tenzij de klant expliciet heeft aangegeven dat partij x volmacht heeft over zulke beslissingen.
Wat ik zou doen is even de klant informeren en vragen of dit klopt en of ze dit wel willen, zo ja niets aan de hand.
Wat je niet wil is dat je straks een boze klant hebt omdat je de wensen van bedrijf x zomaar hebt doorgevoerd, als ik het zo inschat staat de klant zelfs juridisch in z'n recht ;)

Dat was dus ook mijn mening maar bedrijf X draait het om en zegt dat ik dan verantwoordelijk ben. Ik veronderstel dat zij toch ook niet zomaar naamservers wijzigen zonder akkoord van de klant zelf. Het is toch hun taak om klanten te informeren, bv. via een algemene mail naar hun klanten als ze het teveel moeite vinden om individueel te zoeken.

DiederikL
02/08/12, 10:54
Even voor de goede orde, afgezien van gemeenschappelijke klanten heb je verder niets met 'Bedrijf X' te doen? Het is niet zo dat ze een soort van reseller/bemiddelings functie hebben tussen de klant en jou?

Dan lijkt mij inderdaad heel simpel, jij hebt verplichtingen naar jou klanten toe en niet naar een derde partij (zonder expliciete opdracht van de klant). Als de klant besluit de hosting elders onder te brengen dan waar het domein geregistreerd is en de hosting partij wijzigt iets in de nameservers waardoor het domein van de klant niet meer zou werken, dan is het toch echt aan de klant om te zorgen dat de juiste instellingen bij jou terecht komen.

Klanten die kiezen voor zo'n opstelling, daar is zeker niets mis mee maar die hebben mijninziens hierin wel een eigen verantwoordelijkheid. Ze kunnen niet verwachten dat de beide afzonderlijke partijen (zonder expliciete opdracht/toestemming) zaken op elkaar gaan afstemmen. Zeker niet als je rekening houdt met de winstmarge op een domein registratie dienst.

Lijkt me zaak dat 'Bedrijf X' haar klanten op de juiste manier voorlicht over de komende veranderingen.

Dezo
02/08/12, 11:18
Even voor de goede orde, afgezien van gemeenschappelijke klanten heb je verder niets met 'Bedrijf X' te doen? Het is niet zo dat ze een soort van reseller/bemiddelings functie hebben tussen de klant en jou?

Verder heb ik niets met deze hele grote Belgische hoster te maken.


Dan lijkt mij inderdaad heel simpel, jij hebt verplichtingen naar jou klanten toe en niet naar een derde partij (zonder expliciete opdracht van de klant). Als de klant besluit de hosting elders onder te brengen dan waar het domein geregistreerd is en de hosting partij wijzigt iets in de nameservers waardoor het domein van de klant niet meer zou werken, dan is het toch echt aan de klant om te zorgen dat de juiste instellingen bij jou terecht komen.

Klanten die kiezen voor zo'n opstelling, daar is zeker niets mis mee maar die hebben mijn inziens hierin wel een eigen verantwoordelijkheid. Ze kunnen niet verwachten dat de beide afzonderlijke partijen (zonder expliciete opdracht/toestemming) zaken op elkaar gaan afstemmen. Zeker niet als je rekening houdt met de winstmarge op een domein registratie dienst. Lijkt me zaak dat 'Bedrijf X' haar klanten op de juiste manier voorlicht over de komende veranderingen.

Lijkt mij ook. Vreemd dat ze indien ik op dergelijke manier netjes reageer zij antwoorden met: "Dit zijn domeinen die bij jullie als registrar staan en moeten aangepast worden aangezien de nameservers die wij wel beheren eind september offline gaan. Indien dit zou gebeuren kunnen wij op geen enkel manier verantwoordelijk gehouden worden."

Als je dan bovendien nog antwoord dat ze de lijst mogen doorsturen zodat we kunnen bekijken om hoeveel domeinen het gaat en dat indien het beperkt is we dit evt. zelf kunnen afhandelen naar onze klanten toe hoor je buiten een "U vroeg een lijst van domeinen die wij vandaag nog zullen aanleveren." niets meer behalve nog eens dezelfde eerste vraag maar dan in het Engels.

Huib
02/08/12, 11:39
Als ik het goed begrijp gebruik je dus de nameservers op alle domeinen van bedrijf X? Doe je dat standaard? Of heeft de klant dat beslist?

systemdeveloper
02/08/12, 11:54
Als een klant van ons besluit om een resellerpakket te nemen, dan 100 domeinen bij bv. enom registreert en deze toe te voegen in de dns bij ons, dan weten WIJ niet wie die klanten zijn, alleen de reseller weet dat.
Wij kunnen in onze ns dan wel de ns1/ns2/... records aanpassen indien nodig, maar niet bij enom de ns glue records aanpassen. Of de eigenaar, of de beheerder van het domein zal bij enom moeten aangeven dat voor een bepaald domein nieuwe nameservers gebruikt moeten worden.

Heb je dan bij enom staan dat domein xxx te vinden is op ns1/ns2 en ns1/ns2 bestaan niet meer, dan heb je toch een probleem en je hoster kan dat niet altijd oplossen. (Hij zou wellicht de ips van ns1/ns2 actief kunnen houden en/of toevoegen op de ns3/ns4 servers, maar dat is niet altijd mogelijk natuurlijk). De hoster kan in zo'n geval alleen een lijst van domeinen op zijn servers of in zijn dns produceren.
Overigens zal de animo van een hoster om uit te gaan zoeken welke klanten wát aan domeinen gebruiken ook wel laag zijn als je het product an sich niet eens van ze afneemt.
Van de andere kant zou het ook weer niet erg netjes zijn van de hoster indien deze jouw klanten zou gaan mailen mbt. een product dat zij van JOU afnemen.

Ik zou er niet zo'n punt van maken en gewoon doen wat nodig is zodat je klanten hun domeinen online blijven.

Dezo
02/08/12, 12:00
Als ik het goed begrijp gebruik je dus de nameservers op alle domeinen van bedrijf X? Doe je dat standaard? Of heeft de klant dat beslist?

Neen, enkele klanten van ons gebruiken de naamservers van bedrijf X. Ze nemen de hosting bij hen en het domein bij ons.

Dezo
02/08/12, 12:06
De hoster kan in zo'n geval alleen een lijst van domeinen op zijn servers of in zijn dns produceren.
Overigens zal de animo van een hoster om uit te gaan zoeken welke klanten wát aan domeinen gebruiken ook wel laag zijn als je het product an sich niet eens van ze afneemt.
Van de andere kant zou het ook weer niet erg netjes zijn van de hoster indien deze jouw klanten zou gaan mailen mbt. een product dat zij van JOU afnemen.


Ik veronderstel dat zij als hoster toch hun klanten die hosting van hun afnemen op de hoogte moeten brengen dat hun naamservers wijzigen ? Het is toch niet mijn opdracht om in mijn klanten te gaan uitzoeken wie welke naamservers heeft en vervolgens deze op eigen houtje te gaan aanpassen ?