PDA

Bekijk Volledige Versie : Marktplaats platform op Sharedhosting of VPS?



Mina Nabil
23/07/12, 16:59
Beste kenners,
Ik ga binnenkort een marktplaats platform starten in een noord afrikaanse land.

Ik heb nu sharedhosting maar ik betwijfel of dit wel een verstandige keuze is.
Ik verwacht paar duizend bezoekers per dag aangezien ik veel betaald zal adverteren.

Ik ga kort daarna een tweede website lanceren van dezelfde kaliber.

Ik zit nu met de volgende twee vragen:

- Kan ik niet beter een VPS gebruiken met twee IP adressen voor de twee website?
- Kan ik niet beter in dat land de hosting afnemen (sneller?) ?

Ik hoop jullie meningen te horen.

Groet,
Mina Nabil

Huib
23/07/12, 17:27
Beste,

Shared hosting op een server van goede kwaliteit is beter en sneller dan een lichte VPS. Maar dat ligt dus aan je provider en wat je nodig hebt. Als uptime belangrijk is zou ik kiezen voor een managed VPS of dedicated server. Hoe dichter de server bij het publiek zit hoe beter natuurlijk.

Een tweede IP voor een tweede server maakt geen verschil betreft uptime, of snelheid.

vDong
24/07/12, 11:05
Wat vooral belangrijk is vooruit kijken en je design daarop aanpassen.
Een shared hosting website kan in theorie gewoon een paar duizend bezoekers per dag aan, vooral omdat je hier niet aangeeft hoe zwaar elke bezoeker is (of sterker nog, hoeveel pages elke bezoeker bezoekt)
Wat je dus moet doen is benchmarken, kijken bij hoeveel hits per seconde de preformance nog toerijkend is, dat geeft gelijk een indicatie wanneer een volgende stap noodzakelijk is. Pas wel op dat een kleine of goedkope VPS niet een upgrade is van behoorlijke shared omgeving zoals Huib ook al opmerkte. Doe de benchmarking met je huidige provider, mits die daar aan mee wil werken, op die manier kan je ook gebruik maken van de al bestaande monitoring/grafieken/etc van de provider.

systemdeveloper
24/07/12, 11:22
Waar je bij marktplaatsen op shared hosting even op moet letten is de manier waarop je de images van de advertenties gaat converteren.
Het aantal bezoekers kan een shared hosting vaak wel hebben, maar als je bv. duizenden images (denk aan datafeeds) gaat converteren met imagemagick oid. dan kan het wel eens zijn dat je geen vrienden maakt op een shared oplossing.
Ook hebben marktplaatsen vaak grote tabellen met veel indexen (denk aan zoeken op verschillende kenmerken, sorteringen, tonen van alternatieve advertenties op basis van relevantie). Nu is de grootte van zo'n tabel niet al te spannend, maar wel de grootte van de indexen omdat een mysqlserver deze (het liefste) in ram stopt ivm de performance. Heb je daarentegen geen 'perfecte' indexen dan gaat dit ook nog eens ten koste van je beschikbare ram omdat je dan automatisch meer gebruik maakt van tijdelijke tabellen.
Dus zelfs met weinig bezoekers, maar met grote tabellen kun je nog steeds gemakkelijk flink wat resources in gebruik houden, wat alsnog een goede reden kan zijn voor je hoster omje toch liever op een eigen vps te stoppen.

Robca
28/07/12, 15:36
ik zou eerst afwachten wat het gaat worden, maar wel al vooraf prospectie doen waar je naartoe kan mocht het sneller en groter moeten, op die manier heb je geen te hoge kosten mocht het niet lukken!