PDA

Bekijk Volledige Versie : Perfecte DC



henk_dejong
15/07/12, 12:34
stel dat ik het perfecte/ultieme DC wil laten bouwen, hoe zou dat er dan uitzien? ,waar zou het staan? Wat voor specs? hoe zou de beveiliging er uit moeten zien?

Ben benieuwd naar jullie inzichten hierover!

systemdeveloper
15/07/12, 12:49
Een bunker met muren van 4 meter dik en blauw geschilderd aan de buitenkant, bij voorkeur naast mijn kantoor. Wil je het adres hebben? :

SF-Jeroen
15/07/12, 12:51
Vergeet het luchtafweergeschut en de kernreactor in de kelder niet.

systemdeveloper
15/07/12, 12:53
Vergeet het luchtafweergeschut en de kernreactor in de kelder niet.

Handig die reactor. Dan kun je direct gaas met 10kv erop aan de buitenkant spannen. Is die beveiliging ook weer iets beter.

patrickekkel
15/07/12, 13:20
De ideale Datacenter is volledig onafhankelijk en staat ook naast mijn voordeur en is eigendom van mij :)

En inderdaad wat luchtafweergeschut kan ook leuk zijn als je je even verveelt :)

Yourwebhoster
15/07/12, 14:45
stel dat ik het perfecte/ultieme DC wil laten bouwen, hoe zou dat er dan uitzien? ,waar zou het staan? Wat voor specs? hoe zou de beveiliging er uit moeten zien?

Ben benieuwd naar jullie inzichten hierover!

Even serieus, wat wil je precies weten/bereiken met deze post? De perfecte DC is in de buurt, heeft meerdere feeds, is betaalbaar, heeft de beste SLA, heeft redundante airco en redundante generators, heeft stroomfeeds van 2 verschillende stroomnetten (ehm Nederland, impossible). En dan moet je nog over het netwerk beginnen.

Waar je naar kan kijken is http://en.wikipedia.org/wiki/Data_center#Data_center_tiers naar de verschillende tiers die je hebt (om een idee te vormen).

YolkNet
15/07/12, 15:19
Rare vraagstelling als je het zo leest hehe. JIJ wilt een perfecte datacenter bouwen en WIJ moeten gaan bedenken hoe jij je perfecte datacenter moet zien? :D
Ik wil een ijsje maar jij moet zeggen welke smaak.

Patrick_st
15/07/12, 22:07
Ik vind de vraag niet eens zo gek. Niet dat ik het ooit kan financieren maar ik zit ook wel eens voor mezelf te bedenken wat nu een ideaal datacenter zou zijn.
Als iedereen hier serieuze input geeft, dan is er wellicht iemand met wel genoeg financiële middelen die hier wat in ziet en het gaat bouwen.

SF-Jeroen
15/07/12, 22:25
Ik mag toch aannemen dat de onlangs geopende DC's al een goede marktanalyse hebben gedaan, dus dit topic is zinloos.

cfmweb
15/07/12, 22:38
Pfff.. ik kan hier de aardlek-schakelaars er al niet inhouden tijdens een onweersbuitje, maar dat terzijde. Idealiter zou een DC alles redundant moeten hebben en zeer betaalbaar moeten zijn. Een beetje groen imago doet het daarbij ook wel aardig bij de klanten.. dus laat die reactor in de kelder maar achterwege.

SF-Jeroen
15/07/12, 22:56
Die kernreactor is juist heel groen :) Gezien de "normale" stroomvoorziening voor een groot deel uit kolencentrale's komt. Kernenergie heeft natuurlijk wel andere grote nadelen.

The-BosS
16/07/12, 00:34
Die kernreactor is juist heel groen :) Gezien de "normale" stroomvoorziening voor een groot deel uit kolencentrale's komt. Kernenergie heeft natuurlijk wel andere grote nadelen.

Dan lijkt een geothermische oplossing zowel voor energie als airco mij iets beter ;)

En het perfecte DC is het DC waar de klant alles kan krijgen wat hij nodig heeft of kan wensen, dit is dus voor iedere klant iets totaal anders. Om een paar domme voorbeelden te geven, genoeg parkeer plaats (eventueel prive), vlug bereikbaar via autostrade (dus geen file), bereikbaar via openbaar vervoer (halte binnen 50m), mogelijkheid tot kantoorruimte, plaatsing van externe antennes/schotels/..., 24/7 on hands, ondergrondse bunker, kwalitatieve transits, ...

Dus iedere DC eigenaar zal van zijn eigen datacenter wel vinden dat het perfect is aangezien ze het zelf gebouwd hebben volgens hun noden en wensen.

systemdeveloper
16/07/12, 00:43
We kunnen natuurlijk ook die gasten van de tour allemaal op een hometrainer zetten... dan vallen ze niet zo snel van de fiets af en kunnen ze tegelijk het dc van power voorzien.

IT-worX
16/07/12, 01:30
Ee ondergrondse parkeerplaats zodat je met een gerust hart met een stapeltje servers richting je rack kan lopen vanaf de parkeerplaats...zonder nat te worden als het regent

oehTie
16/07/12, 11:13
Ee ondergrondse parkeerplaats zodat je met een gerust hart met een stapeltje servers richting je rack kan lopen vanaf de parkeerplaats...zonder nat te worden als het regent

Maar dan wel een garage waar je met een klein vrachtwagentje of busje in kan... Dus geen limitatie van 2 meter hoogte.

Voor als ik een keer een busje of b-vrachtwagentje leen om servers te verplaatsen....

oehTie
16/07/12, 11:14
We kunnen natuurlijk ook die gasten van de tour allemaal op een hometrainer zetten... dan vallen ze niet zo snel van de fiets af en kunnen ze tegelijk het dc van power voorzien.

Wel redundant liften met electrische trolly's dan he :)

HarrietWegloop
17/07/12, 11:57
Ik vind dit best een leuke discussie want iedereen heeft andere wensen en verwachtingen.
Perfect is nooit te bereiken maar je moet wel proberen altijd de gedachte van de klant in je achterhoofd houden als je een datacenter bouwt en vooral als je een datacenter beheert!

NWO
18/07/12, 10:21
Ik zou mobiliteit wel belangrijk vinden, stel je voor er drijgt een ramp dan heb je aan 4 meter dikke muren en luchtafweer niet zoveel. Hoe cool zou het zijn dat je dan even je datacenter verhuist naar 500km verderop?

Andere optie is gewoon alle datacenters van de aarde af halen en naar Mars doen, schiet even paar schotels de lucht in voor de communicatie en robots voor de remote hands :)

vDong
18/07/12, 10:36
@NWO lichtsnelheid en latency.......

Ywa
18/07/12, 16:34
Totaal iets anders: Een externe DVD lezer/brander bij elk schermpje kan ook geen kwaad. Of ben ik de enige die dat wel eens mist? (en dus ook zelf maar meeneemt)

IT-worX
18/07/12, 16:38
@NWO lichtsnelheid en latency.......

We schieten er wel fiber heen :) Zie je hier en daar in EU een tros glas richting Mars hangen :)
Die DVD brander zou inderdaad handig zijn, maar zie ik ook snel meegenomen worden vrees ik.
Een ander handig iets in een DC zijn aparte werkplekken waar je aan je server kan werken (incl stroom/scherm/netwerk/keyboard) zodat je voor werkzaamheden niet tussen het gebrul van de fans moet staan.

En een minimum vereiste voor elk DC : inhouse cola/koffie/snoepautomaat en frituur/mcdonalds op loopafstand ;-)

vDong
18/07/12, 16:47
En een minimum vereiste voor elk DC : inhouse cola/koffie/snoepautomaat en frituur/mcdonalds op loopafstand ;-)

Beetje gezonder mag ook wel....

visser
18/07/12, 17:31
We schieten er wel fiber heen :) Zie je hier en daar in EU een tros glas richting Mars hangen :)


Er zijn ideeën voor een space elevator (google maar), maar dan maak je het latency probleem nog erger :
De lichtsnelheid in een fiber is maar 2/3 van de lichtsnelheid in de ruimte.

pingtijd naar Mars variëert tussen de 6 en 40 _minuten_ (en1.5 * zo lang als je 't met een glasvezel doet)

patrickekkel
18/07/12, 17:57
Beetje gezonder mag ook wel....

Subway mag dan idd ook wel in de buurt zijn :)

beenske
18/07/12, 18:14
Subway mag dan idd ook wel in de buurt zijn :)
en een automaat met kooimoeren en patchkabeltjes...

patrickekkel
18/07/12, 18:16
Ik heb altijd een hele grote bak met kabels en kooimoeren in een hele grote bak mee.

Tim.Bracquez
18/07/12, 20:25
Totaal iets anders: Een externe DVD lezer/brander bij elk schermpje kan ook geen kwaad. Of ben ik de enige die dat wel eens mist? (en dus ook zelf maar meeneemt)

Ik heb hier een HDD met een schermpje op waar je de ISO kan kiezen, zo moet je geen CD/DVD's meer gebruiken. Best handig.

systemdeveloper
18/07/12, 20:30
Ik heb hier een HDD met een schermpje op waar je de ISO kan kiezen, zo moet je geen CD/DVD's meer gebruiken. Best handig.

Handy! Zelf geknutseld of standaard te verkrijgen?

Tim.Bracquez
19/07/12, 01:03
Handy! Zelf geknutseld of standaard te verkrijgen?
Gewoon zo te verkrijgen, is handig als je toch nog iets met CD moet doen; gaat zoveel keer sneller ook !
Zeer handig voor onderweg: Zalman ZM VE300

En kost nog geen 30 euro (zonder HDD)

systemdeveloper
19/07/12, 01:15
Gewoon zo te verkrijgen, is handig als je toch nog iets met CD moet doen; gaat zoveel keer sneller ook !
Zeer handig voor onderweg: Zalman ZM VE300

En kost nog geen 30 euro (zonder HDD)

Ah, nice. Direct maar even besteld. Deel 1 van het perfecte dc heb ik al ;)

Bart L
19/07/12, 08:45
Ah, nice. Direct maar even besteld. Deel 1 van het perfecte dc heb ik al ;)

Ook eentje besteld, dank voor de tip!

HarrietWegloop
19/07/12, 10:29
en een automaat met kooimoeren en patchkabeltjes...

Sommige dingen hoort het datacenter gewoon kosteloos te verzorgen..
Kooimoeren hangen hier gewoon aan de muur.. Zijn de kosten niet en daar heb je altijd tekort van ;)

The-BosS
19/07/12, 11:30
Sommige dingen hoort het datacenter gewoon kosteloos te verzorgen..
Kooimoeren hangen hier gewoon aan de muur.. Zijn de kosten niet en daar heb je altijd tekort van ;)

Dat moet je eens tegen sommige datacenters zeggen, waar ze zelf nog te gierig zijn om een verlengdraad en een schroeven draaier tot de beschikking van hun klanten te stellen.

Oja en even een ander punt dat ik ook maar in heel weinig datacenters gezien heb, maar dat is een EHBO kit (met eventueel intercom naast) in iedere ruimte plaatsen.

HarrietWegloop
19/07/12, 12:12
Dat moet je eens tegen sommige datacenters zeggen, waar ze zelf nog te gierig zijn om een verlengdraad en een schroeven draaier tot de beschikking van hun klanten te stellen.


Zonde... Vind het jammer dat in een branche die uit noodzaak gigantisch gegroeid is, de klant al lang niet meer voorop staat..

Ik zie in ieder geval hier ook weer tips voorbij komen, waar ik zelf ook nooit over nagedacht had.. Die ga ik maar eens binnenkort aandragen als verbeteringen :)

Tim.Bracquez
19/07/12, 15:30
Dingen die ik makkelijk vind in een datacenter:
- EHBO kit (hé Dennis ;))
- Karretjes voor je servers te versleuren (stagiairs werken niet in het weekend :))
- Vaste schermen per rij met lange kabels, die karretjes staan toch maar in de weg.
- Drankautomaten
- Kooimoeren, schroevendraaiers, breekmes, en nog enkele kabeltjes (zoals in euNetworks, tegen betaling is dit ook leuk). Dingen die ik gratis geef bij nieuwe colo klanten, want dit vergeet je o zo vaak.
- Zetels of ruimte waar je rustig kan zitten zonder lawaai en waar goede netwerk connectiviteit is.
- Oorbeschermers ! (zowat het belangrijkste, en nergens te vinden)
- Overdekte parking
- Grote vuilbakken / containers voor al je dozen
- Berijkbaarheid en dergelijke boeit mij niet zo, je moet er toch maar naartoe voor nieuwe machines te plaatsen en met de trein ga je er niet snel zijn en niet veel kunnen mee doen.
- Krukjes of zitballen (goed voor de rug) voor tussen de racks af en toe plaats te nemen, nu altijd meesleuren
- En nog welk enkele dingen

vDong
20/07/12, 01:58
Kleine kluisjes die te huur zijn voor een klein bedrag, groot genoeg voor spare materiaal dat nu in je rack ergens in een doosje achter een blindplaat zit. Extra leuk zou zijn als deze beschikbaar zijn voor klanten van klanten van het DC en niet alleen de klanten van het DC (die vaak minder behoefte hebben hieraan)
Wat vooral overal terugkomt is een manier om bepaalde dingen waar je er net 1 tekort van heb en eigenlijk geen forse waarde hebben (kabels, schroevendraaiers, etc) te kopen/lenen/huren.

HarrietWegloop
23/07/12, 10:24
Kleine kluisjes die te huur zijn voor een klein bedrag, groot genoeg voor spare materiaal dat nu in je rack ergens in een doosje achter een blindplaat zit. Extra leuk zou zijn als deze beschikbaar zijn voor klanten van klanten van het DC en niet alleen de klanten van het DC (die vaak minder behoefte hebben hieraan)
Wat vooral overal terugkomt is een manier om bepaalde dingen waar je er net 1 tekort van heb en eigenlijk geen forse waarde hebben (kabels, schroevendraaiers, etc) te kopen/lenen/huren.


Dingen die ik makkelijk vind in een datacenter:
- EHBO kit (hé Dennis ;)) -> CHECK
- Karretjes voor je servers te versleuren (stagiairs werken niet in het weekend :)) -> CHECK
- Vaste schermen per rij met lange kabels, die karretjes staan toch maar in de weg. -> Hadden we, maar alle kabels bleven stuk gaan. Gaan we weer een keer naar kijken!
- Drankautomaten -> CHECK
- Kooimoeren, schroevendraaiers, breekmes, en nog enkele kabeltjes (zoals in euNetworks, tegen betaling is dit ook leuk). Dingen die ik gratis geef bij nieuwe colo klanten, want dit vergeet je o zo vaak. -> CHECK, al kunnen de producten volgens mij nog meer uitgebreid worden.
- Zetels of ruimte waar je rustig kan zitten zonder lawaai en waar goede netwerk connectiviteit is. -> CHECK
- Oorbeschermers ! (zowat het belangrijkste, en nergens te vinden) -> CHECK (uiteraard)
- Overdekte parking -> Parking onder datacenter wordt vanwege veiligheid niet goedgekeurd maar karretjes die overdekt zijn, is dat geen leuk idee?
- Grote vuilbakken / containers voor al je dozen -> CHECK, al schijn je nooit genoeg te hebben haha
- Berijkbaarheid en dergelijke boeit mij niet zo, je moet er toch maar naartoe voor nieuwe machines te plaatsen en met de trein ga je er niet snel zijn en niet veel kunnen mee doen.
- Krukjes of zitballen (goed voor de rug) voor tussen de racks af en toe plaats te nemen, nu altijd meesleuren -> Goede tip!
- En nog welk enkele dingen

Tim: Mijn reactie heb ik even verwerkt in jouw verhaal :)

Leuk al deze tips! Ook die kluisjes vind ik een interessante, maar genoeg kluisjes voor al je klanten en hun klanten is misschien wat veel als ze er permanent gebruik van maken.
Kan iemand mij uitleggen waarom in je racks in een plastic bak spullen bewaren niet handig is?

Zo leer ik nog eens wat :)

systemdeveloper
23/07/12, 11:15
Tim: Mijn reactie heb ik even verwerkt in jouw verhaal :)

Leuk al deze tips! Ook die kluisjes vind ik een interessante, maar genoeg kluisjes voor al je klanten en hun klanten is misschien wat veel als ze er permanent gebruik van maken.
Kan iemand mij uitleggen waarom in je racks in een plastic bak spullen bewaren niet handig is?

Zo leer ik nog eens wat :)

Omdat we liever een server die geld oplevert ophangen in een (relatief) duur rack, dan het volgooien met piefjes en pafjes ;)

patrickekkel
23/07/12, 11:24
Tim: Mijn reactie heb ik even verwerkt in jouw verhaal :)

Leuk al deze tips! Ook die kluisjes vind ik een interessante, maar genoeg kluisjes voor al je klanten en hun klanten is misschien wat veel als ze er permanent gebruik van maken.
Kan iemand mij uitleggen waarom in je racks in een plastic bak spullen bewaren niet handig is?

Zo leer ik nog eens wat :)

Ruimte in het rack wil je zo goed mogelijk gebruiken en niet door spare matriaal er in te zetten.
En dat niet alleen denk dat jullie ook liever zien dat het rack vol zit met stroom gebruikende machine's :)

Mastje
23/07/12, 11:37
Ik heb hier in een lokaal rack een speciale lade hangen welke ik gebruik voor klein gereedschap, wat kabels en andere losse dingen. Is erg handig, maar neemt wel 4u ruimte in uiteraard. (Je hebt ook 1u ladekastjes).

http://www.rjshop.nl/American-DJ-19-inch-Rack-Lade-4-HE/nl/product/23069/?utm_source=googleshopping&utm_medium=organic&utm_campaign=googleshopping_feed

Deze zijn ook goed te gebruiken i.p.v. blindplates, mocht je die in je rack hebben hangen ;)

vDong
23/07/12, 12:04
Kan iemand mij uitleggen waarom in je racks in een plastic bak spullen bewaren niet handig is?

Dat is een optie als je een volledig rack afneemt, als je 1 of een paar U afneemt van een van jullie klanten is dat een heel ander verhaal.
Het zal ook niet iets zijn dat iedereen nodig heeft, maar nu wordt het nergens aangeboden.

gjtje
23/07/12, 14:50
Daarnaast gelden er andere procedures (ISO) voor het openen en sluiten van een rack dan van een kluisje waar meuk in ligt.

Als je ziet hoeveel toetsenborden en muizen hier "verdwijnen" uit EUN (Redbus was overigens niet anders) snap ik wel dat er geen schroevendraaiers en andere dure tools uitgeleend worden.

Tim.Bracquez
23/07/12, 14:51
@HarrietWegloop: Mooi dat jullie zoveel voor elkaar hebben!

Karretjes die overdekt zijn, is ook niet alles, je moet het nog steeds uit de wagen gaan. Hiervoor heb je ook (minder mooie) oplossingen om je parking overdekt te maken. Een soort grote (vaste) tenten. Dit gebruiken ze vooral in spanje en portugal om parkings half te overdekken, om dan toch in de schaduw te staan. Echter dit is een eigen mening, in het huidig datacenter waar we nu zitten is dit overdekt (niet ondergronds) en dit is o zo handig. Vele klanten merken dit op dat dit een extra luxe is. (ook voor de rokers - spijtig genoeg)

Extra dingen in je rack wil je niet, dat brand en neemt plaats in. Lockers zijn leuk, maar vaak ook te klein, dus zoizo groot genoege lockers. Spijtig dat vele DC's hier zoveel extra voor vragen per maand en dan nog eens te klein zijn... Zou inbegrepen moeten zijn vind ik.

Wel leuk dat jullie oorbeschermers hebben, vind het steeds minder aangenaam met al dat lawaai.

Spullen te leen leggen is leuk, maar zoals gjtje zegt, ze verdwijnen snel. Snap dat allemaal niet waarom...

vDong
23/07/12, 15:43
Als je ziet hoeveel toetsenborden en muizen hier "verdwijnen" uit EUN (Redbus was overigens niet anders) snap ik wel dat er geen schroevendraaiers en andere dure tools uitgeleend worden.

Vanuit de tijd dat ik nog elke week in DCs rondliep is in ieder geval het verdwijnen van schroevendraaiers te verklaren op een manier die minder erg is dan je denkt. Ik vond al onze schroevendraaiers (en meer) altijd terug als ik bovenop de kasten keek (die leg je daar "even op").

Toetsenborden en muizen gaan helaas gewoon stuk, zeker in een DC.

HarrietWegloop
23/07/12, 17:44
Omdat we liever een server die geld oplevert ophangen in een (relatief) duur rack, dan het volgooien met piefjes en pafjes ;)


Ruimte in het rack wil je zo goed mogelijk gebruiken en niet door spare matriaal er in te zetten.
En dat niet alleen denk dat jullie ook liever zien dat het rack vol zit met stroom gebruikende machine's :)


Dat is een optie als je een volledig rack afneemt, als je 1 of een paar U afneemt van een van jullie klanten is dat een heel ander verhaal.
Het zal ook niet iets zijn dat iedereen nodig heeft, maar nu wordt het nergens aangeboden.

Meeste racks komen nooit vol op de een of andere manier.
Je biedt standaard 32 Ampère per rack aan maar vaak verder dan 20 komt men niet en qua fysieke ruimte is het ook altijd een gatenkaas valt mij op!

Maar voor een U gebruiker is het wel absoluut een goede want men moet dan alle ruimte goed gebruiken.
Ik ga er eens naar kijken! :)

HarrietWegloop
23/07/12, 17:47
Bij ons komen ze eigenlijk ook altijd wel terecht.
En je wilt ook niet alles te koop aanbieden want ja voor die ene 10 minuten dat je iets vergeten bent, wil je niet wat nieuws moeten kopen.
Te leen vind ik dan toch klantvriendelijker.

The-BosS
23/07/12, 18:12
Toetsenborden en muizen gaan helaas gewoon stuk, zeker in een DC.

Klopt, net zoals scherms, maar de grootste reden hiervoor is denk ik toch omdat dit telkens naar het rack verplaatst moet worden. Ik zie dat namelijk veel minder voorvallen op plaatsen waar vaste werktafels zijn (inlog punten, aan begin van rack) dan met de mobile karretjes. Logisch ook want het heeft minder kans om te vallen tijdens de verhuis van en naar de verschillende racks.

Wat betreft het uitlenen van materiaal kan het natuurlijk ook simpel, maar dan alleen als er permanentie is. Je leent bij de bewaker/tech/... een werkbak/schroevendraaier/... uit tegen een borgsom, ben je klaar breng je het terug en heb je borg terug. Breng je het niet terug of vergeet je het ben je borg kwijt, dan heeft het DC ook weer geld om nieuwe dingen te kopen.

Zoals Tim ook wel zal kunnen bevestigen is het datacenter waar wij nu zitten is er 1 toetsenbord/muis/scherm voor een 50 racks, uit schrik breng ik nu altijd zelf een scherm/keyboard/muis/.../werkbak/... etc mee. Want het zal je maar voorkomen dat er 2 mensen op zelfde tijdstip een scherm nodig hebben, en dan zie je inderdaad dat iedereen in zijn racks eigen scherm etc begint te zetten. Maar zoals ook al aangegeven hebben sommige die luxe niet (waaronder mijzelf) omdat hun rack volledig vol zit met servers. En ja ik heb ook een 3U schuif in mijn rack zitten met extra kabels, kooimoeren, ehbo kit, ... kortom 3/4 van mijn schuif is gevuld met dingen die in elk datacenter aanwezig zouden moeten zijn (al dan niet mits borg).

Jurian
23/07/12, 18:15
* Een soort snackmuur, maar dan met (el cheopo) gereedschapsetjes, gewoon zoiets: http://www.dealextreme.com/p/convenient-screwdriver-kit-15-piece-set-11564?item=36 En die dan voor 6 euro oid verkopen.

* Een paar vaste werkplekken met wederom wat gereedschap, waar je je server kunt opereren en eventueel herinstalleren, liefst dicht bij de datavloer.

* Een wireless netwerk met een key die makkelijk te vinden is (bijv via control panel voor je klanten, of gewoon A4tje op de deur), ontbreekt veel te vaak, zeker voor 1U klanten die niet de luxe van meerdere switch poorten hebben.

systemdeveloper
23/07/12, 19:25
* Een soort snackmuur
Strak plan, met een frituur ernaast die 24x7 open is. Dan gooi ik de onderdelen die ik nodig heb wel in mijn kofferbak :)

Yourwebhoster
23/07/12, 19:45
Strak plan, met een frituur ernaast die 24x7 open is. Dan gooi ik de onderdelen die ik nodig heb wel in mijn kofferbak :)

Of je gaat gewoon naar de snackbar:) Is bij Serverius iig bijna om de hoek.

Technotop
30/09/12, 17:44
Binnen de wereld van datacentra wordt gewerkt met TIER classificaties, deze geven ongeveer aan wat je kan verwachten van het datacentrum.

De "publieke" datacentra kan je verdelen over 2 groepen: carrier- en lokale datacentra:

Carrierdatacentra richten zich voornamelijk op het garanderen van de maximale continuiteit, schaalbaarheid en het carrierneutraal maken van het centrum (openstellen voor netwerken). Deze centra bouwen het datacentrum minimaal naar een TIER 2.0/2.5 classificatie en zijn ideaal voor bijvoorbeeld Internet Exchanges, koppelpunten, overheid en partijen welke het maximale uit zijn of haar continuiteit willen halen.

Gemiddeld carrierdatacentrum:
- Carrierneutraal, openstellen voor netwerken, vaak geen eigen netwerk.
- Internet Exchange of goede voorzieningen in glasvezel- en bandbreedtediensten.
- 24/7 Personeel binnen het centrum.
- Maximale beveiliging.
- ISO en NEN certificering(en).
- TIER 2.0 tot 3.0 Classificatie.
- Schaalbaarheid, mogelijkheid tot eigen suites(ruimtes) of cages.


Lokale datacentra richten zich net als carrierdatacentra ook op het maximaal garanderen van de continuiteit, maar op een veel lager niveau. Bedrijven binnen de regio zijn vaak niet op zoek naar carrierneutrale datacentra met Internet Exchanges, 24/7 personeel en ISO certificeringen, maar puur naar een relatief veilige locatie om zijn of haar apparatuur in onder te brengen. Deze centra zitten vaak zelfs binnen de zelfde TIER classificatie als carrierdatacentra, maar worden hier doormiddel van certificaten vaak niet op getoetst; de kosten voor het behalen van deze certificaten zijn simpelweg niet rendabel.

Gemiddeld lokaal datacentrum:
- Redundante glasvezelverbinding naar Amsterdam, netwerk vaak in eigenbeheer.
- Maximale beveiliging.
- TIER 2.0 tot 2.5 Classificatie.
- Laagdrempeligheid: vanaf 1 server tot bijvoorbeeld een tiental racks.
- Persoonlijk.

Conclusie: Wat maakt een datacentrum perfect? Dat ligt aan de bedrijfsvoering van de klant en of deze overeenkomt met de dienstverleningen van het datacentrum.

Reacties en/of aanvulling(en) zijn welkom!

HarrietWegloop
01/10/12, 15:41
Gemiddeld lokaal datacentrum:
- Redundante glasvezelverbinding naar Amsterdam, netwerk vaak in eigenbeheer.
- Maximale beveiliging.
- TIER 2.0 tot 2.5 Classificatie.
- Laagdrempeligheid: vanaf 1 server tot bijvoorbeeld een tiental racks.
- Persoonlijk.

Conclusie: Wat maakt een datacentrum perfect? Dat ligt aan de bedrijfsvoering van de klant en of deze overeenkomt met de dienstverleningen van het datacentrum.


Helemaal mee eens!

Wel denk ik dat persoonlijk ook in een meer "randstad" datacenter zou moeten horen. Niets vervelender dan dat je 4 verschillende contactpersonen hebt en als er iets is niet meer weet wie je nou eigenlijk moet bellen. Zo lekker makkelijk om iets over de schutting te gooien maar daar wordt je als klant niet vrolijker van!

Mark17
01/10/12, 22:46
Helemaal mee eens!

Wel denk ik dat persoonlijk ook in een meer "randstad" datacenter zou moeten horen. Niets vervelender dan dat je 4 verschillende contactpersonen hebt en als er iets is niet meer weet wie je nou eigenlijk moet bellen. Zo lekker makkelijk om iets over de schutting te gooien maar daar wordt je als klant niet vrolijker van!

Dat persoonlijke heeft een prijs. Zodra die betaald wordt is het vaak mogelijk om met 1 of 2 (incl. vakanties) contactpersonen te maken te hebben tijdens kantooruren. Daar buiten is het vaak weer iets lastiger.

HarrietWegloop
03/10/12, 10:41
Dat persoonlijke heeft een prijs. Zodra die betaald wordt is het vaak mogelijk om met 1 of 2 (incl. vakanties) contactpersonen te maken te hebben tijdens kantooruren. Daar buiten is het vaak weer iets lastiger.

Je zou juist zeggen dat het efficiënter werken is, als 1 of 2 mensen van A tot Z weten wat de situatie bij de klant is. Het zijn die overdrachten, meetings, etc die veel tijd in beslag nemen en waar de kosten dus ook liggen. Efficiënter hoort ook goedkoper te zijn.
(zegt mijn logische verstand ;) )

Mark17
03/10/12, 10:53
Je zou juist zeggen dat het efficiënter werken is, als 1 of 2 mensen van A tot Z weten wat de situatie bij de klant is. Het zijn die overdrachten, meetings, etc die veel tijd in beslag nemen en waar de kosten dus ook liggen. Efficiënter hoort ook goedkoper te zijn.
(zegt mijn logische verstand ;) )

Daar zit wat in, echter gebeurd overdracht vaak niet of bestaat dat uit kleine/halve aantekeningen. Het effect daarvan is dat de klant telkens het volledige verhaal kan herhalen. Verder is het dan wenselijk dat je contactpersoon bij de ISP ook technisch weet waar hij het over heeft en waar mogelijk de problemen zelf op kan lossen. Er is weinig irritanter dan slechte overdracht bij problemen waardoor deze effectief niet snel opgelost worden of mogelijk het verkeerde wordt doorgegeven.

Zonder een vaste contactpersoon kan er ook telkens een andere persoon die net tijd heeft of de betreffende kennis heeft je te woord staan.

Persoonlijke aandacht voor de klant bestaat uit meer dan enkel een vaste contactpersoon.

visser
03/10/12, 11:52
Je zou juist zeggen dat het efficiënter werken is, als 1 of 2 mensen van A tot Z weten wat de situatie bij de klant is. Het zijn die overdrachten, meetings, etc die veel tijd in beslag nemen en waar de kosten dus ook liggen. Efficiënter hoort ook goedkoper te zijn.
(zegt mijn logische verstand ;) )

Eigenlijk denk ik dat Harriet prima weet hoe het werkt ...
Maar goed :

Bij een grootschaliger DC heb je noodzakelijkerwijs taakverdeling, omdat het voor een "paar" mensen die "alles" doen niet meer te behappen valt. Zo werkt het overal, of het nu DCs, telecom, retail, banken of whatever is.
Om , naar de klant toe, toch een single point of contact te leveren komen de kosten van de "persoonlijke" accountmanager (die dan "de weg weet in de organisatie" ) weer bovenop de kosten van de basis diensten.

Een kleinere organisatie heeft bijna altijd minder overhead en is daarin efficiënter , maar mist de volume voordelen die komen met een grotere schaal. (volume prijzen, 7x24 , genoeg vraag/omzet om diepergaande expertise in de organisatie te hebben etc).

HarrietWegloop
03/10/12, 14:17
Bij een grootschaliger DC heb je noodzakelijkerwijs taakverdeling, omdat het voor een "paar" mensen die "alles" doen niet meer te behappen valt.

Hier heb je inderdaad gelijk in. Toch denk ik dat er een middenweg moet zijn. Je kan namelijk wel 1 contactpersoon hebben die zelf een team achter zich heeft staan waar de specialistische kennis zit. Zodoende heb je als klant een makkelijk te bereiken contactpersoon en kan hij of zij de vragen die te specifiek worden bij het team neerleggen.

In je eentje kun je inderdaad niet alles weten, moet je denk ik ook niet willen :)

visser
03/10/12, 15:31
Hier heb je inderdaad gelijk in. Toch denk ik dat er een middenweg moet zijn. Je kan namelijk wel 1 contactpersoon hebben die zelf een team achter zich heeft staan waar de specialistische kennis zit. Zodoende heb je als klant een makkelijk te bereiken contactpersoon en kan hij of zij de vragen die te specifiek worden bij het team neerleggen.

In je eentje kun je inderdaad niet alles weten, moet je denk ik ook niet willen :)

Ik doe toch mijn best om 'laag 1 tot 7' te claimen zonder al te veel overdrijving ;-)
Maar goed, die single point of contact personen bestaan vaak wel, onder namen als (personal) accountmanager, technical account manager, consulting engineer. Als het (support)contract duur genoeg is heeft zo'n persoon vaak maar één of twee klanten .

Technotop
03/10/12, 18:38
Ik doe toch mijn best om 'laag 1 tot 7' te claimen zonder al te veel overdrijving ;-)
Maar goed, die single point of contact personen bestaan vaak wel, onder namen als (personal) accountmanager, technical account manager, consulting engineer. Als het (support)contract duur genoeg is heeft zo'n persoon vaak maar één of twee klanten .

In de IT wereld is een enorm te kort aan allrounders, mensen die gedreven zijn en niet schrikken van een hobbel meer of minder, organisaties smachten naar deze mensen!

Ook klanten zitten natuurlijk niet te wachten op 100 en 10 verschillende contactpersonen en het liefst zien ze dat de eerste lijns ook zijn of haar eindstation is om het probleem te doen laten oplossen. Het maakt dan niet uit hoe de organisatie achter deze persoon er uit ziet, zolang je als klant direct geholpen kan worden mag je in je handen wrijven.

Vergeet ook niet dat persoonlijk contact juist in deze tijden van "crisis" een enorme rol gaat spelen, klanten worden weer koning (in de gevallen waar ze dit niet waren :) )