PDA

Bekijk Volledige Versie : Overname, kan ik weg als ik wil?



thrunx
14/07/12, 17:08
Hoi allemaal,

Het hostingbedrijf waar wij zitten is recent overgenomen. Nu vraag is me af of de contracten die wij hadden met de vorige partij nog steeds gelden. Alleen de activa (abonnementen, klanten, servers etc) is overgenomen, niet het personeel. De bedrijfsnaam is bijna hetzelfde, maar toch nét anders. Het is dus ook een andere BV geworden.

In onze contracten staat überhaupt niets over de contractsduur, alleen een verwijzing naar de website waar de algemene voorwaarden stonden. Dit kunnen we nu dus ook met meer zien, aangezien op die pagina nu de voorwaarden van de nieuwe BV staat. We betalen per maand. Ik kan me herinneren dat de verkoper mondeling destijds iets zei over het feit dat het een jaarcontract was, maar dit staat dus niet in het contract zelf. Daarnaast is dat initiele jaar ook al voorbij. Zijn het dan nu standaard verlengingen per maand en hoe lang is de opzegtermijn? Of kunnen we er sowieso onderuit aangezien het een andere BV is?

Alvast bedankt!

Huib
14/07/12, 17:17
Hoi,

Per wet van Dam mag je na het eerste jaar gewoon elke maand opzeggen (mits je particulier bent). Daarnaast mag een verandering van de Algemene voorwaarden alleen doorgevoerd worden met toestemming van de klant, anders heb je altijd het recht om niet akkoord te gaan met de nieuwe AV en op te zeggen.

swedendedicated
14/07/12, 17:18
Bij BV overname niet.

Wijzigen ze de algemene voorwaarden dan mag je wel opzeggen.

thrunx
14/07/12, 17:25
Wij zijn een zakelijke klant, dus ik heb geen idee of het altijd stilzwijgend met een jaar is verlengd of niet. Dit staat namelijk niet in het contract en de oude Algemene voorwaarden kan ik nu niet meer opzoeken... We hebben altijd netjes elke maand betaald en nog nooit eerder daar iets hoeven opzeggen.

De BV is overigens niet als geheel overgenomen, maar alleen een aantal onderdelen en dit hebben ze ondergebracht in de nieuwe BV. Ik heb destijds dus een contract met BV1 afgesloten, maar die hebben mij als klant verkocht aan BV2. Zou ik er alleen al om deze reden onderuit moeten kunnen?

patrickekkel
14/07/12, 17:32
Als het niet binnen het zelfde bv blijft het jij het recht om per direct op te zeggen.

thrunx
14/07/12, 17:44
Als het niet binnen het zelfde bv blijft het jij het recht om per direct op te zeggen.

Moet ik dat binnen een bepaalde termijn na de overname doen, of kan dat zo lang ik voor deze diensten geen nieuw contract met de nieuwe BV aanga?

systemdeveloper
14/07/12, 17:48
Je mag atijd opzeggen als je dat wilt, maar je overeenkomst wordt niet ontbonden als deze van bv1 -> bv2 gaat. Je termijn staat óf in je overeenkomst/contract óf is mondeling medegedeeld, wat je in je beginpost ook zelf aangeeft.
Zijn de voorwaarden van bv2 anders (wat overigens niet hoeft te betekenen dat de voorwaarden voor de overgenomen klanten óók anders zijn) dan kun je hier niet akkoord mee gaan (binnen 30 dagen) en de overeenkomst eindigen.
Je opzegtermijn staat normaal in je overeenkomst of contract. Is het contract 'mondeling' gesloten dan worden over het algemeen 1-2 maanden gerekend voor elk jaar dat je klant bent. Ben je dus bijvoorbeeld al 5 jaar klant, dan heb je een opzegtermijn van minimaal 5 maanden.

thrunx
14/07/12, 18:03
Je mag atijd opzeggen als je dat wilt, maar je overeenkomst wordt niet ontbonden als deze van bv1 -> bv2 gaat. Je termijn staat óf in je overeenkomst/contract óf is mondeling medegedeeld, wat je in je beginpost ook zelf aangeeft.
Zijn de voorwaarden van bv2 anders (wat overigens niet hoeft te betekenen dat de voorwaarden voor de overgenomen klanten óók anders zijn) dan kun je hier niet akkoord mee gaan (binnen 30 dagen) en de overeenkomst eindigen.
Je opzegtermijn staat normaal in je overeenkomst of contract. Is het contract 'mondeling' gesloten dan worden over het algemeen 1-2 maanden gerekend voor elk jaar dat je klant bent. Ben je dus bijvoorbeeld al 5 jaar klant, dan heb je een opzegtermijn van minimaal 5 maanden.

Bedoel je dat wat patrickekkel zegt niet juist is? De contracten zijn schriftelijk ondertekend, maar er stond me bij dat er vooraf is gesproken over een minimale contractduur van 1 jaar. We hebben daar geen mondelinge overeenkomst over gesloten, want we hebben uiteindelijk gewoon een contract op papier getekend. Volgens jou zouden wij dus het opzegtermijn moeten hanteren zoals destijds in de algemene voorwaarden van de oude BV stonden?

Op de website van ICTRecht (http://www.hostingrecht.nl/providers/hostingvoorwaarden-review-hoe-worden-algemene-voorwaarden-eigenlijk-aangeboden/) staat het volgende:

Het is niet verplicht om een online bestelformulier te hebben. Offreren per mail (of per post) mag natuurlijk ook. Maar dan moeten de voorwaarden bij die offerte zitten, dus als bijlage in de mail. En in de offerte moet letterlijk worden gezegd dát de voorwaarden uit de bijlage van toepassing zijn.

In de offerte (die wij per email hebben ontvangen, uitgeprint en per post teruggestuurd) stond een link naar de AV op hun website, maar de AV zaten niet als bijlage bij de email. Dus dan zouden de oorspronkelijke AV überhaupt niet van toepassing zijn?

PS. Even ter verduidelijking: We hebben altijd met volle tevredenheid bij onze oude provider gezeten. Sinds de overname zijn er echter veel problemen ontstaan, waardoor we ernstige twijfels hebben gekregen over deze nieuwe organisatie. Daarom zijn we nu aan het overwegen om daar weg te gaan en aan het kijken of dat mogelijk is. Het liefste hadden we gehad dat alles soepel verliep en dan waren we sowieso gebleven. Nu zijn we gedwongen om dit soort zaken in ieder geval te onderzoeken...

systemdeveloper
14/07/12, 18:34
Bedoel je dat wat patrickekkel zegt niet juist is? De contracten zijn schriftelijk ondertekend, maar er stond me bij dat er vooraf is gesproken over een minimale contractduur van 1 jaar. We hebben daar geen mondelinge overeenkomst over gesloten, want we hebben uiteindelijk gewoon een contract op papier getekend. Volgens jou zouden wij dus het opzegtermijn moeten hanteren zoals destijds in de algemene voorwaarden van de oude BV stonden?

Op de website van ICTRecht (http://www.hostingrecht.nl/providers/hostingvoorwaarden-review-hoe-worden-algemene-voorwaarden-eigenlijk-aangeboden/) staat het volgende:


In de offerte (die wij per email hebben ontvangen, uitgeprint en per post teruggestuurd) stond een link naar de AV op hun website, maar de AV zaten niet als bijlage bij de email. Dus dan zouden de oorspronkelijke AV überhaupt niet van toepassing zijn?

PS. Even ter verduidelijking: We hebben altijd met volle tevredenheid bij onze oude provider gezeten. Sinds de overname zijn er echter veel problemen ontstaan, waardoor we ernstige twijfels hebben gekregen over deze nieuwe organisatie. Daarom zijn we nu aan het overwegen om daar weg te gaan en aan het kijken of dat mogelijk is. Het liefste hadden we gehad dat alles soepel verliep en dan waren we sowieso gebleven. Nu zijn we gedwongen om dit soort zaken in ieder geval te onderzoeken...

Nou, 'niet waar' is hard gezegd, maar er is een substantieel verschil tussen klanten van een eenmanszaak en van een bv.
Klanten van een bv zijn een overeenkomst aangegaan met de BV en niet met de dga. Een dga die zijn bedrijf verkoopt doet dit in principe door zijn eigen aandelen te verkopen aan een ander en daarnaast een andere dga aan te stellen. Dit is iets wat de houder van de aandelen kan doen, zonder dat de klanten hier verder iets mee te maken hebben.

Heb je daarentegen geen AV gekregen (deze moeten namelijk overhandigd worden, voor je de overeenkomst aangaat) dan zijn de AV hooguit niet van toepassing. Of in dat geval de gangbare regel van '1 maand per jaar' van toepassing is, lijkt me wel, maar weet ik niet zeker.

thrunx
14/07/12, 22:08
Huib, swedendedicated, patrickekkel en systemdeveloper allemaal ontzettend bedankt voor jullie antwoord en meedenken. Ik ben inmiddels al iets wijzer, maar ik heb het gevoel dat ik het nog niet helemaal begrijp.

@systemdeveloper: Nog even als reactie op het bovenstaande. Als een DGA zijn aandelen verkoopt aan iemand anders, dan heb ik inderdaad nog steeds het contract bij de BV, dat is namelijk een rechtspersoon. Maar in dit geval heeft de DGA niet zijn aandelen verkocht, maar heeft het bedrijf (BV 1) zijn activiteiten verkocht aan het nieuwe bedrijf (BV 2). Juridisch gezien levert nu een compleet ander bedrijf (BV 2) de diensten.

systemdeveloper
14/07/12, 22:37
Huib, swedendedicated, patrickekkel en systemdeveloper allemaal ontzettend bedankt voor jullie antwoord en meedenken. Ik ben inmiddels al iets wijzer, maar ik heb het gevoel dat ik het nog niet helemaal begrijp.

@systemdeveloper: Nog even als reactie op het bovenstaande. Als een DGA zijn aandelen verkoopt aan iemand anders, dan heb ik inderdaad nog steeds het contract bij de BV, dat is namelijk een rechtspersoon. Maar in dit geval heeft de DGA niet zijn aandelen verkocht, maar heeft het bedrijf (BV 1) zijn activiteiten verkocht aan het nieuwe bedrijf (BV 2). Juridisch gezien levert nu een compleet ander bedrijf (BV 2) de diensten.

Mja, ik weet echt niet alles ervan, als het een beetje ingewikkeld wordt kick ik dingen meestal naar de jurist, maar een klant verkopen mag alleen met toestemming van de klant, dacht ik...pin me er niet op vast, maar je hebt geen contract met bv2 dus imho zou je gewoon mogen vertrekken.

Ahmed
15/07/12, 00:59
De grote hamvraag vind ik; waarom wil je nu opeens weg? Zijn de diensten anders geworden? Lees: slechter?

Zeg gewoon de diensten op en dan zul je vanzelf zien wat hun antwoord is, toch?

patrickekkel
15/07/12, 12:02
Ik kan mij op zich wel vinden in de TS.

Ongeveer een jaar geleden had ik ook zo iets met een provider die zijn klanten verkocht aan een andere partij.

Diensten zouden er niet minder om, werd zelfs beloofd dat het beter zou worden, maar ik kies ook graag met wie ik zaken doen en laat dat niet voor mij beslissen.
Dus ik vindt dat de TS zeker een punt heeft hier. en de TS staat zeker in zijn recht om per direct op te zeggen.

thrunx
16/07/12, 00:30
Bedankt voor jullie reacties. De reden waarom ik eventueel weg wil is omdat er sinds de overname een chaos is ontstaan. Ze zeggen dat dit tijdelijk is door de overname, maar dit kan ik natuurlijk niet inschatten. Voor hetzelfde geldt is dat over 6 maanden nog zo. Overigens als je een overname goed voorbereid, zou dat ook niet mogen gebeuren. De nieuwe prijzen zijn ook 3 keer zo hoog als we nu betalen. Mondeling geven ze aan dat dit niet voor ons geldt, maar zwart-op-wit geven ze geen garantie dat ik in de toekomst dezelfde prijs blijf betalen als ik een nieuwe server afneem. Ik kan dat risico natuurlijk ook niet nemen...

We wilden eerst blijven, maar hebben daar door de vele (onzinnige) fouten ernstige twijfels over.

Hosters.nl
16/07/12, 22:45
Het ligt er aan wat voor overname er is geweest, maar naaar mijn inziens moet er een nieuwe contract gemaakt worden.

Yourwebhoster
17/07/12, 09:40
Bedankt voor jullie reacties. De reden waarom ik eventueel weg wil is omdat er sinds de overname een chaos is ontstaan. Ze zeggen dat dit tijdelijk is door de overname, maar dit kan ik natuurlijk niet inschatten. Voor hetzelfde geldt is dat over 6 maanden nog zo. Overigens als je een overname goed voorbereid, zou dat ook niet mogen gebeuren. De nieuwe prijzen zijn ook 3 keer zo hoog als we nu betalen. Mondeling geven ze aan dat dit niet voor ons geldt, maar zwart-op-wit geven ze geen garantie dat ik in de toekomst dezelfde prijs blijf betalen als ik een nieuwe server afneem. Ik kan dat risico natuurlijk ook niet nemen...

We wilden eerst blijven, maar hebben daar door de vele (onzinnige) fouten ernstige twijfels over.
Als ze niet zwart op wit willen akkoord gaan dat de prijzen hetzelfde blijven dan neem je een enorm groot risico als je daar blijft. Mondeling is lastig te bewijzen helaas.

Mbt chaos: dit is idd niet in te schatten, maar het belangrijkste zou ik de prijsafspraken vinden.

Pur
17/07/12, 11:46
Als ze niet zwart op wit willen akkoord gaan dat de prijzen hetzelfde blijven dan neem je een enorm groot risico als je daar blijft. Mondeling is lastig te bewijzen helaas.

Ik denk dat weinig bedrijven die een bedrijf overnemen zullen willen garanderen dat als je op een later moment een nieuwe dienst afneemt je dezelfde prijzen betaald als voorheen. En er werd volgens mij door de OP niks gezegd over dat ze niet dezelfde prijzen willen hanteren voor de diensten die nu worden afgenomen.


De nieuwe prijzen zijn ook 3 keer zo hoog als we nu betalen. Mondeling geven ze aan dat dit niet voor ons geldt, maar zwart-op-wit geven ze geen garantie dat ik in de toekomst dezelfde prijs blijf betalen als ik een nieuwe server afneem.

Sterker nog ik denk dat weinig bedrijven dat uberhaubt zullen willen garanderen.

Hoe dan ook omdat de BV niet in zijn geheel is overgenomen kan de OP wellicht beter uitkijken naar een andere leverancier.