PDA

Bekijk Volledige Versie : 19% BTW naar 21% BTW per 1 oktober



DennisWijnberg
09/07/12, 09:33
Het plan is, en dat moet nog worden goedgekeurd en afgekondigd, dat er vanaf 1 oktober 2012 een hoog BTW-tarief geldt van 21%. Dat moet worden berekend over de periode waarin de dienst wordt geleverd. Hoe gaan jullie straks om met:

- Betalingen die van 16 september tot en met 16 oktober lopen en dus deels in 19% en 21% vallen?
- Diensten die reeds gefactureerd zijn en voor een gedeelte in de periode na 1 oktober vallen

Eigen rekening nemen? Doorfactureren? Facturen splitsen?

patrickekkel
09/07/12, 09:42
Als het zo zou gaan zoals jij dat zegt, nemen wij die 2% voor eigen rekening.
Het kost mij meer tijd dan dat het mij aan geld zou kosten.

Bart L
09/07/12, 09:59
Zie Patrick ;) Die 2% verlies op die paar dagen overlap geloof ik eigenlijk wel.

systemdeveloper
09/07/12, 10:10
Het gaat zich om het moment dat je de factureer stuurt, niet de periode waarop het betrekking heeft. Stuur je vóór 1 oktober dan is het 19%, 1 oktober of later is 21%.

Trouwens... het wordt wel krap om 3 maanden op voorhand prijswijzigingen aan te kondigen als het plan nog goedgekeurd moet worden... :(

t.bloo
09/07/12, 10:11
Ik laat het administratiekantoor het voor me uitzoeken/regelen. Van dat hele BTW circus hou ik me altijd verre.

DennisWijnberg
09/07/12, 10:51
Dat is nieuw voor mij. Ik zag wel iets als:

2. U berekent 21% btw als u ná 1 oktober een goed of dienst levert. Als u vóór die datum de factuur uitreikt of de betaling ontvangt, draagt u daarover 19% btw af. Op 1 oktober bent u dan echter nog het verschil tussen de 21% en 19% verschuldigd. Dat bedrag verwerkt u in de btw-aangifte van oktober of het vierde kwartaal.

Dat lees ik als: je mag factureren, maar je rekent zelf het verschil over de periode na 1 oktober af.

systemdeveloper
09/07/12, 11:01
Dat is nieuw voor mij. Ik zag wel iets als:

2. U berekent 21% btw als u ná 1 oktober een goed of dienst levert. Als u vóór die datum de factuur uitreikt of de betaling ontvangt, draagt u daarover 19% btw af. Op 1 oktober bent u dan echter nog het verschil tussen de 21% en 19% verschuldigd. Dat bedrag verwerkt u in de btw-aangifte van oktober of het vierde kwartaal.

Dat lees ik als: je mag factureren, maar je rekent zelf het verschil over de periode na 1 oktober af.

Hmm.. ik denk dat ik eind september de boel gewoon op 21% zet en de booky veel succes wens met het verder uit te zoeken :)

Arieh
09/07/12, 11:48
Het gaat er dus om wanneer een goed of dienst geleverd wordt. Factureer je voor 1 oktober, maar lever na 1 oktober, dan zit je met verschillen die je moet corrigeren.

Bart L
09/07/12, 11:52
Die correctie mag onze boekhouder lekker doen ;)

Spyder01
09/07/12, 12:40
Per oktober gaat het op 21% en de overlap e.d. van facturen die daarvoor gestuurd worden zal wel. Ga me er niet te druk overmaken, zou overigens wel heel krom zijn dat je btw correcties moet gaan doen omdat een deel van de facturatie in de periode van het nieuwe tarrief loopt.

Nitroserve
12/07/12, 11:48
Gewoon leveren op dezelfde dag als je de factuur stuurt.
Of de factuur de dag erna sturen.
Dan kan er niets misgaan toch :)

Erik H.
12/07/12, 12:04
Dus als ik op 15 september een factuur stuur voor een dienst geleverd in oktober dan moet ik daar 21% voor rekenen.
En als ik op 15 oktober een factuur stuur voor een dienst geleverd in september dan moet ik daar 19% voor rekenen.

Eh ja... nou inderdaad... leuker kunnen ze het niet maken. Maar ook zeker niet makkelijker!

Arieh
12/07/12, 12:18
Het probleem is denk ik wat ook in de OP aangekaart werd is dat je zit met abonnementsdiensten. Je kan een domein wel opleveren voor oktober, maar is meestal voor een jaar betaald. De vraag is dan of je nu al je facturen na, lets say oktober 2011 moet gaan corrigeren..


Doorlopende prestaties
De afrekenperiode voor doorlopende prestaties kan worden gesplitst. Doorlopende prestaties zijn prestaties die niet op één tijdstip worden verricht. Hierbij valt te denken aan het verlenen van licenties, abonnementen op leveringen, zoals gas, elektriciteit en water en telecommunicatiediensten. Zijn deze prestaties aangevangen vóór 1 oktober 2012 en lopen zij door na 30 september 2012, dan geldt het 21%-tarief alleen voor het deel van de prestatie dat na 30 september 2012 plaatsvindt.
(bron: http://www.mkb.nl/images/infoblad_overgangsmaatregelen%20BTW-verhoging.pdf)

maxnet
12/07/12, 12:33
2. U berekent 21% btw als u ná 1 oktober een goed of dienst levert. Als u vóór die datum de factuur uitreikt of de betaling ontvangt, draagt u daarover 19% btw af. Op 1 oktober bent u dan echter nog het verschil tussen de 21% en 19% verschuldigd. Dat bedrag verwerkt u in de btw-aangifte van oktober of het vierde kwartaal.

Hoe zit het dan met zakelijke afnemers die de BTW terug kunnen vragen?

Hoe weet ik hoeveel BTW mijn leverancier heeft afgedragen -en ik dus mag terug vragen- als ik daar geen nieuwe factuur van ontvang, maar er met correcties gegoocheld gaat worden?

Yourwebhoster
12/07/12, 13:53
Hoe zit het dan met zakelijke afnemers die de BTW terug kunnen vragen?

Hoe weet ik hoeveel BTW mijn leverancier heeft afgedragen -en ik dus mag terug vragen- als ik daar geen nieuwe factuur van ontvang, maar er met correcties gegoocheld gaat worden?

Wellicht een aparte specificatie in de factuur? Maar ik vind het een rare actie, bedrijven worden al op kosten gejaagd door de verhoging en dan ook nog eens rare rekenmethodes gaan hanteren waardoor nog meer geïnvesteerd moet worden voor de volgende factuur...

maxnet
12/07/12, 14:34
Wellicht een aparte specificatie in de factuur?

Een specificatie vermelden op facturen die grootendeels al verstuurd zijn?
Als je klanten per jaar vooruit laat betalen, heb je dus vanaf Oktober 2011 al factuurtjes verstuurd voor abonnementen die ook na Oktober 2012 nog door lopen.

Henky!
13/07/12, 01:32
Volgens mij gaat het louter om de factuurdatum. Onafhankelijk dus van periodes, verlengingen of wat dan ook. Gewoon de datum die op de factuur staat.

DennisWijnberg
13/07/12, 12:04
Dat is vooralsnog zeker niet het geval. Was het maar zo'n feest! Dan zou je ook kunnen krijgen dat mensen nu nog snel even alles factureren en dat willen ze voorkomen vrees ik.

Het probleem is ook dat we wet nog niet eens is aangenomen, en dat kan ook nog wel even duren. Des te langer het duurt, des te meer werk we er straks mee hebben. Ik heb de staatssecreataris een brief gestuurd met deze problematiek. Ik hoop op een reactie (van een ambtenaar) want ze zullen wel met zomerreces zijn.

wwa55
13/07/12, 14:43
Wij sturen in dit geval een factuur tot 1 oktober, en dan vanaf 1 oktober voor de rest van de termijn. Nemen het zekere voor het onzekere in dit geval.

PerryKniest
27/07/12, 14:04
Wij hier zetten gewoon het btw tarief vanaf 1 oktober op 21%, kijken totaal niet naar welke periodes er gefactureerd zijn.

websiteondemand
28/07/12, 23:03
Wij gaan ook ineens over op 21%, mocht het zover komen. De administratie mag dan lekker gaan corrigeren, indien nodig. Zorgen wij er wel voor dat hun website blijft draaien. Denk wel dat die verhoging er dik inzit, maar stiekem hoop ik nog op een verlaging naar 10% ;)

Magus
30/07/12, 11:56
Hoe staat het hier nu mee? Op de meeste (ook overheids)sites wordt aangegeven dat de btw naar 21% gaat. Is het nu officieel of nog steeds niet?

Domenico
30/07/12, 12:34
Hoe staat het hier nu mee? Op de meeste (ook overheids)sites wordt aangegeven dat de btw naar 21% gaat. Is het nu officieel of nog steeds niet?

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten.

Arieh
30/07/12, 13:05
Het hing af van de eerste kamer, blijkbaar is rond 11 juli bekend geworden dat het nu echt definitief is. http://www.dezaak.nl/eerste-kamer-stemt-in-met-fiscaal-crisispakket-3244963.html

Als je er op googled kom je wat ondernemer/administratie sites tegen die het melden, normale media hebben er niets over geschreven.

Wouter-Ospito
30/07/12, 13:50
Eerste kamer heeft het ook op de website staan: http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20120711/eerste_kamer_akkoord_met_fiscale

DennisWijnberg
30/07/12, 14:59
Is inmiddels aangenomen ja. Je hoort er verdacht weinig over trouwens voor zoiets.

systemdeveloper
30/07/12, 15:33
die 16% vind ik erger dan die 2% die de eindklant uiteindelijk betaald... :(

Magus
31/07/12, 09:19
Boh als je meer dan 150Keuro verdient, ... zie het als een negatieve bonus

eMiz0r
06/08/12, 11:34
Volgens mij gaat het louter om de factuurdatum. Onafhankelijk dus van periodes, verlengingen of wat dan ook. Gewoon de datum die op de factuur staat.

Helaas niet...

http://www.gau.nuv.nl/nieuws/ezjz-nieuws/tweede-kamer-stemt-in-met-verhoging-btw-tarief.269217.lynkx

Als je het zelf wilt betalen kost je dat gewoon 2% van je jaaromzet. Of je moet al je klanten lastigvallen met creditfacturen (jaar vooruit gefactureerd) en nieuwe facturen sturen. Lekker :/

gjtje
06/08/12, 12:23
Geen credit, een aanvullende factuur voor het restant. Daarnaast is het minder dan 2% van de jaar omzet aangezien het niet een heel jaar betreft (want dan zou je al in oktober zitten).

Ik denk dat het wel mee valt. De meesten zullen een periode hanteren van een jaar, in die periode wordt de prestatie dus al vóór 1 oktober geleverd. Hanteer je een periode van een maand, met betaling per jaar vooruit, tja, dan zal dat moeten verrekenen voor het deel na 1 oktober.

Sowieso maar de vraag wat bedrijven gaan doen. Wanneer men zich op consumenten richt is de prijs vaak afgerond op nette bedragen, op basis van 19% BTW. Dat zouden dan nu hele vreemde bedragen worden (49,95 -> 50,79) dus het zal wel een verkapte prijsverhoging worden...

eMiz0r
06/08/12, 12:49
Geen credit, een aanvullende factuur voor het restant. Daarnaast is het minder dan 2% van de jaar omzet aangezien het niet een heel jaar betreft (want dan zou je al in oktober zitten).

Ik denk dat het wel mee valt. De meesten zullen een periode hanteren van een jaar, in die periode wordt de prestatie dus al vóór 1 oktober geleverd. Hanteer je een periode van een maand, met betaling per jaar vooruit, tja, dan zal dat moeten verrekenen voor het deel na 1 oktober.

Sowieso maar de vraag wat bedrijven gaan doen. Wanneer men zich op consumenten richt is de prijs vaak afgerond op nette bedragen, op basis van 19% BTW. Dat zouden dan nu hele vreemde bedragen worden (49,95 -> 50,79) dus het zal wel een verkapte prijsverhoging worden...

Het restant is alleen de BTW. Hoe zie je dat dan voor je factuurwise?

Levering dienst: € 0
BTW: € 3,20
Totaal: € 3,20

Zou misschien kunnen (mag dat?), maar dat levert een berg administratie op van heb ik jou daar. Gelukkig hebben wij geen 1 miljoen abonnees (of jammer..), maar een telco provider is er wel even zoet mee. Heb ik het nog niet over de extra transactiekosten vanwege de BTW wijziging en alle administratie die daar weer bij weg komt. Maar goed, dat probleem heb je ook als je facturen moet crediteren en opnieuw moet versturen.

2% van de jaaromzet is inderdaad een rekenfout, laat het de helft zijn gemiddeld.

Spyder01
06/08/12, 13:52
Blijft natuurlijk een vreemde situatie zoals hij nu voorgeschoteld wordt. Dat krijg je met de (r)overheid, regeltjes die wat op moeten leveren maar aan de andere kant een hoop rompslomp en dus ook tijd kosten. Waarom zo moeilijk doen, gewoon per 1 januari in laten gaan en alleen voor facturen die vanaf dan worden uitgeschreven. Maar onze (r)overheid is bang dat ze geld gaan mislopen.

Nou, met die BTW verhoging los je de crisis niet op, er wordt immers weer 2% aan koopkracht afgepakt.

CT0
06/08/12, 15:08
Het belachelijke is ook dat het nog niet eens helemaal is goed gekeurd. Voor hetzelfde geld wordt het straks na de verkiezingen weer gecanceled... of is het z'n gevalletje symbool politiek?

Arieh
06/08/12, 17:24
Zie halverwege de vorige pagina, het gaat door. Het is maar de vraag of er überhaupt een kabinet geformeerd is voor 1 oktober (de laatste formatie duurde 125 dagen..). En ook al is er dan wel een kabinet, het is dan niet meer te stoppen. Mogelijk wordt het in de toekomst weer teruggedraaid of weer anders veranderd, hier ontkomen we in ieder geval niet aan.

CT0
06/08/12, 17:26
@Arieh, met terugdraaien hebben ze in iedergeval een slechte reputatie :-) Kwartje van Kok is ook nooit teruggedraait...

gjtje
06/08/12, 18:45
...Waarom zo moeilijk doen, gewoon per 1 januari in laten gaan en alleen voor facturen die vanaf dan worden uitgeschreven....
Er zijn zat contracten die niet per 1 januari lopen dus dat maakt niks uit. Daarnaast krijg je dan extreem creatief boekhouden "stuur maar vast een factuur en zet er een beetje extra op", en boze klanten wanneer je diensten achteraf factureert dus gemiddeld maakt het geen zak uit met zoals het nu gaat. Nog afgezien van alle bedrijven met een gebroken boekjaar, waar 1 januari net zo arbitrair is als 1 oktober.

Het bedrag ex-btw gaat 2% omhoog, het bedrag inclusief BTW dus minder, dat is wat consumenten zien en betalen. Afgezien van het feit dat het leeuwendeel van de uitgaven van consumenten zoals de boodschappen, huur/hypotheek en verzekeringen met 6% of 0% zijn belast. Daarnaast zal de inkomstenbelasting worden verlaagd (al is daar nog niet over besloten) Dus, geen popupilistische kletskoek uitkramen over 2% koopkracht verlies.

Spyder01
06/08/12, 19:14
Als iets 5 euro excl. BTW kost en de BTW is 19%, dan is dat 5,95. Wordt het 21% dan is het 6,05. Op die kleine bedragen maakt het niet gek veel uit. Maar als de BTW 2% hoger wordt dan wordt alles dus duurder (gas, stroom, benzine enz). Is niks populistische kletskoek aan...

Die belastingverlagingen wil ik eerst wel zien, zolang er niets 100% vast staat blijft voor mij het "kwartje van Kok" verhaal gelden, veel beloven maar niets terug zien.

eMiz0r
07/08/12, 13:45
Dat zaken duurder worden konden we ons natuurlijk wel op de klompen aanvoelen. Er wordt teveel geld uitgegeven, onder andere aan de zorg. Mensen worden steeds ouder, maar dat kost wel knaken. Een regering heeft een (maatschappelijkbrede) begroting en er wordt structureel meer geld uitgegeven dan er binnenkomt. Ergo: staatsschuld loopt op.

We moeten ons huishoudpotje in orde krijgen en dat kan alleen door of flink te snijden (maar dat hebben we geprobeerd...... ik noem maar een BTW verhoging op kunst e.d.) of anders belastingen verhogen. Snijden gebeurd over het algemeen door rechts, belastingverhoging door links. 12 september mag je opnieuw stemmen :)

DennisWijnberg
08/08/12, 10:16
Tja, het is ook allemaal niet zo moeilijk hoor. Alleen we (lees uiteraard: anderen) doen er zo moeilijk over. Ook een land kan niet meer geld uitgeven dan er inkomt. En we willen alles, en toch mag het niet meer kosten. Neem recentelijk de discussie over het vergoeden van bepaalde medicijnen die heel weinig gebruikt worden, heel veel geld kosten en (relatief) weinig extra leven opleveren. Maatschappelijk een discussie over aangewakkerd, maatschappelijk afgebrand. Iedereen testen We moeten het blijven vergoeden. Dat kan ook, maar dat houdt wel in dat naarmate er meer van dat soort medicijnen komen en we willen dat iedereen de beste gezondheidszorg krijgt, worden de ziektenkostenverzekeringen duurder. Wat doen wij? Daar over klagen! Kortom, we willen wel de medicijnen, maar er niet voor betalen. Ineens zie je de parallel met die klanten die we verwijten dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. We geven ze alle service die ze kunnen wensen, en toch vragen ze of het goedkoper kan.

En och mensen, wat hebben we het slecht allemaal! Menigeen klaagt, maar heeft teveel comfort om er echt wat aan te gaan doen.

12 september kunnen we inderdaad weer (laten) stemmen. Niet stemmen = niet klagen straks ;)

RichardVD
08/08/12, 10:34
Het antwoord op onderstaande vraag afkomstig van http://www.dezaak.nl/documents/10157/1896721/btw-verhoging-oktober-2012-14-vragen-en-antwoorden.pdf kan wellicht voor sommige interessant zijn. Op deze manier is het mogelijk om 19% btw te betalen over een abonnement die doorloopt na 1 oktober. Ik zou het alleen wel bevestigd willen zien door een andere bron voordat ik het zelf zou toepassen.

Bijvoorbeeld: Klant besteld op 2 februari een kleine vps waarbij installatie en configuratie van DirectAdmin bij oplevering is inbegrepen en betaald deze voor één jaar vooruit. De werkzaamheden worden dus uitgevoerd voor 1 oktober en die werkzaamheden zullen in mijn geval bij een hele kleine vps prijsbepalend zijn. In dat geval mag er volgens het voorbeeld 19% btw worden gerekend over de hele periode.

Wat mij waarschijnlijker lijkt is dat het bedrag in 3 delen gesplitst moet worden, één deel voor werkzaamheden, één deel voor het abonnement voor 1 oktober en één deel met 21% voor het abonnement vanaf 1 oktober.



Bron: www.dezaak.nl
Op welk moment kan worden aangenomen dat de dienst is afgerond bij onderhouds- en serviceabonnementen voor cv-installaties, liften e.d.?


Met de klant worden afspraken gemaakt over onderhoudswerkzaamheden aan cv-installaties die nodig zijn voor de veiligheid en het ongestoord functioneren van de cv. Vaak worden hiervoor zogenoemde onderhoudsabonnementen afgesloten. Als daarnaast ook afspraken worden gemaakt waarbij de ondernemer zich, tegen een relatief geringe (extra) vergoeding, verplicht om binnen een bepaalde termijn (meestal 24 uur) een storing te verhelpen worden dit meestal serviceabonnementen genoemd. Kenmerkend aan de hier bedoelde overeenkomsten is dat in alle gevallen eenmaal per jaar onderhoudswerkzaamheden aan de installatie worden verricht. Het moment waarop de vergoeding wordt betaald kan variëren van een eenmalige vooruitbetaling, betaling in termijnen of zodra de onderhoudswerkzaamheden zijn verricht. Zowel bij de hiervoor bedoelde onderhoudsabonnementen als de serviceabonnementen is de onderhoudsdienst de hoofdprestatie (hetgeen onder andere tot uitdrukking komt in de prijs van het abonnement). Het moment waarop de onderhoudsdienst is afgerond is daarom bepalend voor het antwoord op de vraag of het algemene tarief van 19% of 21% van toepassing is. Hierbij is niet van belang op welke wijze de vergoeding (vooraf, in termijnen of na afloop) wordt betaald.

Een BTW verhoging heeft natuurlijk liever niemand maar kan mij wel vinden bij de reactie van Dennis. De verhoging had alleen eerder definitief moeten zijn. Je kunt er nu niet ruim van te voren op inspelen wat het allemaal een stuk lastiger maakt. Mijn huidige administratiesysteem heeft niet de mogelijkheid om twee btw tarieven te gebruiken waardoor ik een hoop geld moet steken in de aanpassingen terwijl het toch de bedoeling was om over te schakelen naar een ander systeem. Als ik het eerder definitief had geweten dan was ik een paar maanden eerder begonnen met de zoektocht en overschakeling naar een ander systeem. Verder had je er met het maken van offertes rekening mee kunnen houden als je het op tijd wist.


EDIT: De pdf met bovenstaand voorbeeld is volgens een tweet van De Zaak afkomstig van het ministerie van Financiën.

CT0
08/08/12, 11:46
Het zou mij niet verbazen als ze met een uitzondering voor reeds gefactureerde abonnementen komen. Bij de 2% overdrachtsbelasting hebben ze daar ook een creatieve uitzondering gemaakt...

Apoc
08/08/12, 12:17
Ik vraag me toch af hoe de overgangsregeling toegepast zal worden op bijvoorbeeld domeinregistraties. Als je voor ieder domein een deel 19% en een deel 21% moet gaan rekenen, dan zullen daar in veel gevallen nogal wat systemen voor aangepast moeten worden. De vraag is dan maar of het reëel is om van een bedrijf te wachten om op zo'n korte termijn (pakweg 2 maanden, waarvan een deel vakantieperiode) zoiets te realiseren.

maxnet
08/08/12, 12:30
die 16% vind ik erger dan die 2% die de eindklant uiteindelijk betaald...

Boh als je meer dan 150Keuro verdient, ... zie het als een negatieve bonus

Verder zijn IB-ondernemers van de maatregel uitgesloten volgens de memorie van toelichting.
Een eenmanszaak of vof mag dus rustig meer verdienen zonder extra te betalen.

Geeft wel weer aan dat ook bij de grotere bedragen een eenmanszaak vaak voordeliger is dan een BV

==



Zowel bij de hiervoor bedoelde onderhoudsabonnementen als de serviceabonnementen is de onderhoudsdienst de hoofdprestatie (hetgeen onder andere tot uitdrukking komt in de prijs van het abonnement). Het moment waarop de onderhoudsdienst is afgerond is daarom bepalend voor het antwoord op de vraag of het algemene tarief van 19% of 21% van toepassing is.


Dan stel ik voor dat we vanaf heden het administratieve gedeelte van de domein aanvraag tot de hoofdprestatie uitroepen. :)
Dat de klant ook wat ruimte om bestanden op te plaatsen erbij krijgt is bijzaak.
Zijn maar digitale bitjes die weinig kosten.

DennisWijnberg
08/08/12, 14:58
Ik vraag me toch af hoe de overgangsregeling toegepast zal worden op bijvoorbeeld domeinregistraties. Als je voor ieder domein een deel 19% en een deel 21% moet gaan rekenen, dan zullen daar in veel gevallen nogal wat systemen voor aangepast moeten worden. De vraag is dan maar of het reëel is om van een bedrijf te wachten om op zo'n korte termijn (pakweg 2 maanden, waarvan een deel vakantieperiode) zoiets te realiseren.

Dat is ook wat ik de staatssecretaris heb gevraagd in een brief begin juli.


Ons voorstel zou daarom zijn om facturen die reeds zijn uitgeschreven voor de datum van overgang en uitsluitend betrekking hebben op diensten die zowel voor als na de datum van overgang worden genoten, tegen 19% BTW te mogen factureren.

bvs
08/08/12, 15:40
Lekkere puinhoop is dat dan.
Las net het artikel op ISPam, ik wacht met spanning op deel 2 waar het ministerie een "oplossing" komt voor dit probleem.

In mijn geval gaat het gelukkig niet over veel facturen.

Blacky
09/08/12, 14:19
Je moet volgens mij gaan splitsen, ik lees net dit hier in iets van de belastingdienst zelf:

3. Welk tarief is van toepassing bij doorlopende prestaties die zijn aangevangen vóór 1
oktober 2012 en eindigen na 30 september 2012?
Als de afrekening voor doorlopende prestaties betrekking heeft op een periode die eindigt na 30
september 2012 moet de afrekenperiode worden gesplitst. Voor het deel van de prestatie dat
plaatsvindt vóór 1 oktober 2012 geldt het oude tarief van 19%. Voor het deel van de prestatie dat
plaatsvindt ná 30 september 2012 geldt het nieuwe tarief van 21% Hierbij valt te denken aan het
verlenen van licenties, abonnementen op leveringen van bijvoorbeeld gas, elektriciteit en water
en telecommunicatiediensten.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/06/vragen-en-antwoorden-over-de-btw-verhoging-van-19-naar-21-per-1-oktober-2012/vragen-en-antwoorden-btw-verhoging-def.pdf

Lekker onhandig dus inderdaad.

Domenico
09/08/12, 15:48
Ja en toch vind ik dit gek. Je betaald de service gewoon voor een jaar voorruit. De nieuwe factuur (na 30 september 2012) zal het nieuwe tarief van 21% gaan voeren. Je gaat toch niet splitsen? Wat een kolder zeg en diegene die dit verzonnen heeft mag ..... (vul zelf maar in).

Wido
09/08/12, 15:53
Ja en toch vind ik dit gek. Je betaald de service gewoon voor een jaar voorruit. De nieuwe factuur (na 30 september 2012) zal het nieuwe tarief van 21% gaan voeren. Je gaat toch niet splitsen? Wat een kolder zeg en diegene die dit verzonnen heeft mag ..... (vul zelf maar in).Tja.. Dat krijg je met mensen die nooit in het bedrijfsleven hebben gezeten en regeltjes mogen verzinnen.

Gaat bij ons om een BERG met facturen, leuk is dat! Kan me ook voorstellen dat TransIP bijv ook flink wat te corrigeren heeft.

Apoc
09/08/12, 17:46
Tja.. Dat krijg je met mensen die nooit in het bedrijfsleven hebben gezeten en regeltjes mogen verzinnen.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Apoc
09/08/12, 17:48
Gaat bij ons om een BERG met facturen, leuk is dat! Kan me ook voorstellen dat TransIP bijv ook flink wat te corrigeren heeft.

Het volume zou opzich niet uit mogen maken - ik neem aan dat je het sowieso gaat automatiseren?

maxnet
09/08/12, 18:38
Het volume zou opzich niet uit mogen maken - ik neem aan dat je het sowieso gaat automatiseren?

Wel als je van plan bent de verstuurde narekening daadwerkelijk op de klant te verhalen en te innen.
Denk aan het versturen van een berg betalingsherinneringen per post e.d. (mag tegenwoordig voor de eerste papieren herinnering ook al geen extra kosten meer rekenen)


Vind het uberhaupt al erg vreemd dat er achteraf gecorrigeerd moet worden.
Je bent immers verplicht prijzen inclusief BTW te vermelden als je zaken met particulieren doet, juist zodat deze duidelijk vooraf weten waar ze aan toe zijn.

En als je alleen zaken doet met bedrijven kunnen deze naar alle waarschijnlijkheid de BTW vervolgens weer aftrekken, en schiet de overheid er dus niets mee op.

Wido
09/08/12, 23:11
Het volume zou opzich niet uit mogen maken - ik neem aan dat je het sowieso gaat automatiseren?Ik weet nog niet hoe en of we het gaan oplossen.

Maar je hebt wel een berg met facturen te scannen en op die factuur te kijken welk deel na 1 Oktober valt en welke niet. Dat kan per factuur verschillen en is dus een hoop werk.

Apoc
10/08/12, 08:53
Maar je hebt wel een berg met facturen te scannen en op die factuur te kijken welk deel na 1 Oktober valt en welke niet. Dat kan per factuur verschillen en is dus een hoop werk.

Facturen scannen? Ik neem aan dat de facturen geautomatiseerd gegenereerd worden toch? Dus dan kun je ook het systeem automatisch laten berekenen voor welke periode er 19% en 21% toegepast moet worden.

dreamhost_nl
10/08/12, 11:00
Lijkt me meer een simpele query die je op de database loslaat en waar uit je weer kunt halen hoeveel dagen er binnen een contract voor 01/10/12 vallen en hoeveel na en op basis daarvan weer een nacalculatie kan genereren.
Stel dat een contract op 01/11/11 is ingegaan. Dan zou die factuur dus 1 maand onder de 21% regeling vallen. Toen was er echter nog geen eens sprake van een 21% BTW maatregel.
Ik dacht dat een banaan krom was, maar dit spant echt de kroon.

Wido
10/08/12, 12:07
Facturen scannen? Ik neem aan dat de facturen geautomatiseerd gegenereerd worden toch? Dus dan kun je ook het systeem automatisch laten berekenen voor welke periode er 19% en 21% toegepast moet worden.
Ik bedoel meer de invoicing database scannen, daar staan de uiteindelijke factuur regels op met meta data. Het is gewoon een berg werk. Zonde om daar tijd aan te moeten besteden.


Lijkt me meer een simpele query die je op de database loslaat en waar uit je weer kunt halen hoeveel dagen er binnen een contract voor 01/10/12 vallen en hoeveel na en op basis daarvan weer een nacalculatie kan genereren.
Stel dat een contract op 01/11/11 is ingegaan. Dan zou die factuur dus 1 maand onder de 21% regeling vallen. Toen was er echter nog geen eens sprake van een 21% BTW maatregel.
Ik dacht dat een banaan krom was, maar dit spant echt de kroon.Ik twijfel ook héél erg of dit wel stand kan houden in de rechtbank.

Ik vraag me af welke datum er gesteld gaat worden vanaf weer het geld voor facturen, want ik weiger toch echt om alles met terugwerkende kracht tot November 2011 af te dragen.

Tim.Bracquez
10/08/12, 12:14
. Het is gewoon een berg werk. Zonde om daar tijd aan te moeten besteden.
Wat zou het gevolg zijn moest je het niet doen? Uiteraard een boete + alle facturen die in deze periode vallen deze 2% alsnog afdragen.
Maar zouden ze dit echt gaan uitrekenen voor 1000+ facturen?

Ik zou me gaan afvragen of het niet waard is om te doen alsof je neus bloedt.

DennisWijnberg
10/08/12, 12:18
Wat denk je dat het doet ten aanzien van een partij met, laten we zeggen, 400.000 domeinen die hiermee te maken krijgt... Al zou het maar een € 0,50 per domein/contract zijn.

davinci
10/08/12, 13:30
Ik denk dat een partij met zeg 400.000 domeinen gewoon liever niet heeft dat er zoveel aandacht aan wordt besteed. ;)

Skywebhosting
10/08/12, 18:53
En zo kan ieder bedrijf straks de hele administratie aanpassen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen en of dat wel goed verloopt. En als ze straks 21% hebben ingevoerd, nog erger hier in Nederland wordt (op financieel gebied) en weer teruggaan naar 19%. Kan weer alles teruggezet worden, waar veel tijd en geld in gaat zitten.

systemdeveloper
10/08/12, 22:25
Ik moet zeggen dat ik er best moeite mee hebt om een klant iets voor bv. 100 euro te verkopen en straks aan te moeten komen met een factuur van max. 2 euro naheffing voor de btw.
Tel hier nog een paar euro bij voor de tijd, het uitvoeren, bankkosten, de boekhouder die een paar duizend facturen van gem. een euro moet gaan verwerken...
Dit kost me meer dan die 2% gewoon voor eigen rekening nemen en het zien als een extra korting voor de klanten die lekker per jaar betalen.

Dan maak ik me iig niet onsterfelijk belachelijk door mensen met een factuur van een euro te gaan lastigvallen. Als die klanten me mailen met de vraag waar die wazige factuur vandaan komt dan ben ik 3 keer zoveel tijd kwijt met het uitleggen...

Ik denk dat ik het bij een sql update in het administratiepakket hou waarbij ik 19 door 21 vervang.

Rez
11/08/12, 01:04
Ik denk dat ik het bij een sql update in het administratiepakket hou waarbij ik 19 door 21 vervang.



simpelste oplossing, gaan ze hier denk ik ook doen, geen gemekker, die 2% is bij ons in ieder geval niet de tijd waard (kunnen net als vele anderen de tijd beter besteden. (iets meer verkopen, heb je die 2% er zo weer uit)

ju5t
11/08/12, 13:04
Wetgeving is er met een doel. Deze wet gaat aan zijn doel voorbij door de ondernemers met extra kosten op te zadelen puur omdat men anders bang is dat de schatkist inkomsten mis loopt. Laat de belastingdienst maar bewijzen dat er bewust misbruik gemaakt wordt van het omslagpunt. Alle informatie die ze nodig hebben wordt door ondernemers via de omzetbelasting aangifte naar ze toegestuurd. Maar nee, men heeft liever dat de ondernemer de lasten draagt.

Ik wens ze veel succes.

eMiz0r
12/08/12, 10:29
Tja.. Dat krijg je met mensen die nooit in het bedrijfsleven hebben gezeten en regeltjes mogen verzinnen.

Gaat bij ons om een BERG met facturen, leuk is dat! Kan me ook voorstellen dat TransIP bijv ook flink wat te corrigeren heeft.

Ik denk dat je (we) ons moeten gaan afvragen of het de moeite allemaal waard is. Als ik bedenk hoeveel tijd (geld) het gaat kosten om tienduizenden facturen te corrigeren, herinneren en eventueel te incasseren... kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het goedkoper is om zelf maar voor de BTW verhoging op te draaien. Alleen al de transactiekosten bij de bank lopen flink in de papieren.

Je zou dan kunnen overwegen om de BTW te corrigeren op een nieuwe factuur, daarmee bespaar je wel een deel uit. Maar dan moet je weer uitzoeken van wie het contract niet wordt verlengd en wat de kans daar op is dat je nog enkele euro's (of misschien zelfs minder) ook netjes betaald krijgt bij een naheffing. De tijd die het gaat kosten om discussies met dat soort klanten aan te gaan...

Misschien ben je wel het 2/3 voudige kwijt aan manuren :(

Marin
12/08/12, 11:12
Ik denk dat wij het ook voor eigen rekening gaan nemen. Wat en gedoe om dat allemaal uit te zoeken. Ik zit er ook een klein beetje aan te denken om maar een schatting te maken die ik een beetje aan de hoge kant hou?

cfmweb
12/08/12, 21:45
Nou ik ben dr wel uit denk.. ik gooi hem gewoon naar 21% per 1 Oktober en verder zie ik het wel gebeuren. Voor die paar facturen ga ik niet moeilijk doen.

Axel Polfliet
12/08/12, 23:41
Wij nemen de kosten voor onze eigen rekening. Op 1 oktober brengen we 21% BTW in rekening en met een script rekenen we de verschuldigde belasting uit voor reeds gefactureerde diensten en die doneren we maar weer aan de Belastingdienst. Neemt niet af van het feit dat ik het nog steeds onzin vindt. Economie stimuleer je niet door bedrijven extra te laten doneren aan de schatkist, economie stimuleer je door te zorgen voor kansen voor ondernemers. Groeien de bedrijven dan groeien je belasting inkomsten ook.

DennisWijnberg
13/08/12, 10:41
Laat de belastingdienst maar bewijzen dat er bewust misbruik gemaakt wordt van het omslagpunt.

Het is bestuursrecht he, omgekeerde bewijslast. Bewijs jij maar dat je ter goeder trouw was ;)

Apoc
13/08/12, 13:49
Het is bestuursrecht he, omgekeerde bewijslast. Bewijs jij maar dat je ter goeder trouw was ;)

"Gelet op het feit dat <bla bla bla> is het niet aannemelijk dat er ter kwader trouw gehandeld is"

Dat <bla bla bla> stukje kan dan een betoog zijn over het feit dat de klant in kwestie al jaren klant is en niet vlak voor de BTW verhoging gefactureerd was met een doel anders dan het feit dat dat de jaarlijkse vernieuwdatum is - hetgeen aantoonbaar is d.m.v. facturen van voorgaande jaren. Of een betoog over het feit dat je enkel zakelijke klanten hebt en er dus geen belang is bij een lager BTW tarief. Of verzin wat leuks. Ik zou er in ieder geval niet al te veel moeite aan besteden.

The-BosS
13/08/12, 20:40
"Gelet op het feit dat <bla bla bla> is het niet aannemelijk dat er ter kwader trouw gehandeld is"

Dat <bla bla bla> stukje kan dan een betoog zijn over het feit dat de klant in kwestie al jaren klant is en niet vlak voor de BTW verhoging gefactureerd was met een doel anders dan het feit dat dat de jaarlijkse vernieuwdatum is - hetgeen aantoonbaar is d.m.v. facturen van voorgaande jaren. Of een betoog over het feit dat je enkel zakelijke klanten hebt en er dus geen belang is bij een lager BTW tarief. Of verzin wat leuks. Ik zou er in ieder geval niet al te veel moeite aan besteden.

Eigenlijk een domme vraag, maar hebben jullie nederlanders zelf al bericht gehad van de belastingsdienst over de verhoging, zo niet kan je dat aanhalen in de vorm: "als ik van niets weet kan ik ook niets aanpassen (en nee internet en andere media kunnen we niet als voldoende of betrouwbare informatie rekenen)".

Tim.Bracquez
13/08/12, 21:40
@The-BosS: Bij ons(België) MOET dit gepubliceerd worden in het staatsblad anders is het niet rechtsgeldig, dus een goed punt dat je daar maakt.

t.bloo
13/08/12, 22:15
Het zal hier ook gepubliceerd worden in het staatsblad. Je krijgt er verder geen bericht over. Je hoort de wet te kennen...

DennisWijnberg
14/08/12, 09:10
Het moet hier inderdaad ook gepuliceerd wordne in het Staatsblad ja. Sommige dingen kunnen echter wel de volgende dag al effect hebben.

DennisWijnberg
14/08/12, 09:21
Oeps. Dubbel.

The-BosS
14/08/12, 15:13
Het zal hier ook gepubliceerd worden in het staatsblad. Je krijgt er verder geen bericht over. Je hoort de wet te kennen...

Die is grappig zeg, je moet nog niet eens basis bedrijfsbeheer kennen in nederland om een zaak (als zelstandige) te starten, dus laat staan dat je wetgeving moet kennen. En moesten we allemaal de wetgeving kennen waren we natuurlijk ook allemaal advocaten geworden en zelf die kennen de wetgeving niet voor de volle 100%. Dus laat staan dat een zelfstandige/zzp'er iedere dag de tijd zou hebben om de nieuwe aanpassingen in de wet door te nemen.

Apoc
14/08/12, 16:05
Die is grappig zeg, je moet nog niet eens basis bedrijfsbeheer kennen in nederland om een zaak (als zelstandige) te starten

Dat moet je wel, je hoeft er echter geen certificaat voor te behalen.


dus laat staan dat je wetgeving moet kennen.

Nogal onzinnige redenering.


En moesten we allemaal de wetgeving kennen waren we natuurlijk ook allemaal advocaten geworden en zelf die kennen de wetgeving niet voor de volle 100%. Dus laat staan dat een zelfstandige/zzp'er iedere dag de tijd zou hebben om de nieuwe aanpassingen in de wet door te nemen.

Dat neemt niet weg dat je verplicht bent om op de hoogte te zijn van de relevante wetgeving. Hoe je die kennis vergaart, kun je zelf bepalen (voor belasting wetgeving, heb je over het algemeen een belastingadviseur).

The-BosS
14/08/12, 16:19
Dat moet je wel, je hoeft er echter geen certificaat voor te behalen.

Dus met andere woorden hoef je het niet, hoe kan je iets bewijzen zonder er een certificaat/diploma voor te behalen. Als je zegt dat je het kan wil dat nog niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk weet, daarom zijn certificaten ook uitgevonden lijkt me.



Dat neemt niet weg dat je verplicht bent om op de hoogte te zijn van de relevante wetgeving. Hoe je die kennis vergaart, kun je zelf bepalen (voor belasting wetgeving, heb je over het algemeen een belastingadviseur).

True, maar als zelf die het al niet weten hoe zou een ondernemer het dan moeten weten ;). Owja en de belastingadviseur is de belastingdienst zelf dus die zouden in de eerste plaats de ondernemers op de hoogte moeten stellen.

Laten we het even anders stellen, als je als ondernemen prijs veranderingen doorvoert mail je toch ook je klanten om hen er op attent te maken dat er prijs veranderingen doorgevoerd zijn/worden. Je gaat er toch ook niet vanuit dat ze elke 5 minuten (of iedere dag) op je website het laatste nieuws volgen of de prijzen controleren.

gjtje
14/08/12, 17:40
De belastingadviseur is een beroepsgroep, en is niet de belastingdienst. Je kan de belastingdienst wel bellen met vragen.
Belastingadviseurs zijn heus ook wel op de hoogte hiervan. Daarnaast heb je vakliteratuur, boekhoudpaketten en vele andere plekken waar deze informatie is te vinden.

Als je als pianist muziekles wilt geven zou je een certificaat moeten hebben dat je een bedrijf kunt runnen? Wat is dat nou voor onzin. Het zijn 10 factuurtjes, alles gaat in Excel of in een boekje en de aangifte stelt ook bijna niks voor.


Ik heb nog maar weinig van de Plus een brief gehad dat de prijs van een pak Prins koeken is veranderd, of dat mais in blik nu duurder is geworden. De NS stuurt ook niet alle reizigers een brief wanneer treinkaartjes duurder worden. Er zijn dus legio voorbeelden waarbij de ondernemer de klant NIET persoonlijk per brief informeert maar dit via een publiek medium doet zoals een website.

The-BosS
14/08/12, 18:01
De belastingadviseur is een beroepsgroep, en is niet de belastingdienst. Je kan de belastingdienst wel bellen met vragen.
Belastingadviseurs zijn heus ook wel op de hoogte hiervan. Daarnaast heb je vakliteratuur, boekhoudpaketten en vele andere plekken waar deze informatie is te vinden.

Denk je nu echt dat elk boekhoud en facturatie pakket tegen 1 oktober volledig klaar zal zijn om die wet "correct" toe te passen, laat staan dat de mensen die het gebruiken binnen een bedrijf tegen die tijd exact zullen weten wat ze moeten doen.



Als je als pianist muziekles wilt geven zou je een certificaat moeten hebben dat je een bedrijf kunt runnen? Wat is dat nou voor onzin. Het zijn 10 factuurtjes, alles gaat in Excel of in een boekje en de aangifte stelt ook bijna niks voor.

Ja, iedereen gelijk voor de wet, bij ons (in Belgie) maakt het heus niet uit of je nu hosting/schoenen wilt verkopen of muziekles wilt aanbieden of een restaurant wilt beginnen, maar een diploma bedrijfsbeheer zul je toch moeten hebben anders krijg je zelf geen ondernemingsnummer ;).



Ik heb nog maar weinig van de Plus een brief gehad dat de prijs van een pak Prins koeken is veranderd, of dat mais in blik nu duurder is geworden. De NS stuurt ook niet alle reizigers een brief wanneer treinkaartjes duurder worden. Er zijn dus legio voorbeelden waarbij de ondernemer de klant NIET persoonlijk per brief informeert maar dit via een publiek medium doet zoals een website.

Er is wel een verschil tussen producten (met als schommelde prijzen/dag prijzen) en diensten/abonnementen (zoals hosting), neem dan even stroom/gas/water als voorbeeld.

gjtje
14/08/12, 18:20
Gas heb ik niet dus kan ik weinig over zeggen, de waterprijs heb ik nog nooit een brief over gezien, alleen een afrekening, en elektra heb ik variabel dus daarvoor moet je op de website kijken.

Gelukkig hoeft er, bij een goed, administratie pakket bijna niks te worden aangepast. Ik mag hopen dat BTW tarieven al variabel zijn dus dan is het gewoon een extra tarief met grootboekrekening in de btw categorie. Als dat niet variabel is dan is het maar goed dat je dan nu gedwongen wordt over te stappen...
Het pakket hoeft verder vrij weinig te weten. Als ik op 2 oktober een factuur maak en inboek voor een printer die op 30 september is geleverd zal ik toch echt zelf moeten bedenken dat dit 19% is, tenzij je er misschien iets van een pakbon systeem aan hebt gekoppeld, dan kan het pakket dat weten.

Of de persoon die het invoert de kennis heeft is weer de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Je kan je personeel ook helemaal niks vertellen, niet eens hoe ze moeten inloggen, kunnen ze nog minder.

In 2001 is het tarief ook veranderd, toen ging ondernemend Nederland ook niet ten onder aan de administratieve hel die hier wordt voorgespiegeld.

The-BosS
14/08/12, 19:41
Gelukkig hoeft er, bij een goed, administratie pakket bijna niks te worden aangepast. Ik mag hopen dat BTW tarieven al variabel zijn dus dan is het gewoon een extra tarief met grootboekrekening in de btw categorie. Als dat niet variabel is dan is het maar goed dat je dan nu gedwongen wordt over te stappen...
Het pakket hoeft verder vrij weinig te weten. Als ik op 2 oktober een factuur maak en inboek voor een printer die op 30 september is geleverd zal ik toch echt zelf moeten bedenken dat dit 19% is, tenzij je er misschien iets van een pakbon systeem aan hebt gekoppeld, dan kan het pakket dat weten.

En je hebt het weer over producten, wat als je op 2 oktober een factuur maakt voor een hosting die is ingegaan op 28 september, dan moet je dus voor 3 dagen 19% rekenen en voor de rest 21%. Dat moet dus automatisch gebeuren in de facturatie lijkt me en idem voor boekhouding/facturatie programma's die de nacalculatie over de reeds bestaande facturen de waarde er moeten uit halen. Het is dus niet zo simpel als dat jij denkt dat het is, en als je software (facturatie/boekhouding) die gebruikt wordt het niet kan, wat is dan het nut van die software ;). Kortom als ik op btw aangifte knop druk moet dat ding het allemaal voor mij uitrekenen zonder dat ik er zelf nog iets aan hoef te doen.

En ja de manager/baas is verantwoordelijk om er voor te zorgen dat het personeel weet hoe ze het moeten toepassen, maar denk nu niet dat iedere software leverancier die cursus of uitleg binnen de periode van 1 maand bij ieder bedrijf kan gaan uitleggen. En dan heb ik het niet over simpele software of hosted dingen als wefact en dergelijke, om je een idee te geven ik heb 8 uur les gehad om te kunnen werken met mijn facturatie/boekhoud software pakket en gebruik er maar 30% van wat het allemaal zou kunnen.

DennisWijnberg
15/08/12, 09:17
En je hebt het weer over producten, wat als je op 2 oktober een factuur maakt voor een hosting die is ingegaan op 28 september, dan moet je dus voor 3 dagen 19% rekenen en voor de rest 21%. Dat moet dus automatisch gebeuren in de facturatie lijkt me en idem voor boekhouding/facturatie programma's die de nacalculatie over de reeds bestaande facturen de waarde er moeten uit halen. Het is dus niet zo simpel als dat jij denkt dat het is, en als je software (facturatie/boekhouding) die gebruikt wordt het niet kan, wat is dan het nut van die software ;). Kortom als ik op btw aangifte knop druk moet dat ding het allemaal voor mij uitrekenen zonder dat ik er zelf nog iets aan hoef te doen.

Dat is dus precies wat er moet gebeuren inderdaad. Dat vereist wel dat je boekhoudpakket op het moment van versturen van de factuur op de hoogte is van de wetgeving. Alle jaarfacturen die jij voor 27 april 2012 versturen kunnen er nog geen rekening mee houden. Echter, de facturen die je vanaf vorig jaar oktober hebt verstuurd moeten nu dus "gecorrigeerd" worden.

Domenico
15/08/12, 11:41
Echter, de facturen die je vanaf vorig jaar oktober hebt verstuurd moeten nu dus "gecorrigeerd" worden.

En dat ga ik dus NIET doen!

DennisWijnberg
15/08/12, 12:08
We leven gelukkig in een vrij land ;)

patrickekkel
15/08/12, 13:11
hmm ze betalen 1 maand en 11 maand krijgen ze gratis :P

Apoc
15/08/12, 13:47
Dus met andere woorden hoef je het niet, hoe kan je iets bewijzen zonder er een certificaat/diploma voor te behalen.

Je maakt nogal wat (foutieve) aannames. Het feit dat je geen certificaat ergens voor hebt, betekent niet (per se) dat je niet verplicht bent om in staat te zijn om je bedrijfsvoering op orde te hebben.


Als je zegt dat je het kan wil dat nog niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk weet, daarom zijn certificaten ook uitgevonden lijkt me.

Dat kan een gebruikte methode zijn, maar dat is niet per se zo. Het punt is dat je simpelweg zelf verplicht bent om ervoor te zorgen dat je je zaken op orde hebt, op de hoogte bent van de relevante wetgeving, etc. Hoe je dat regelt, kun je zelf bepalen (zelf op de hoogte blijven, externe adviseur inschakelen, etc). Het feit dat je hier geen certificaat voor hebt, doet daar totaal geen afbreuk aan.


True, maar als zelf die het al niet weten hoe zou een ondernemer het dan moeten weten ;). Owja en de belastingadviseur is de belastingdienst zelf dus die zouden in de eerste plaats de ondernemers op de hoogte moeten stellen.

Wederom een foute aanname. De belastingdienst en een belastingadviseur zijn twee heel verschillende dingen. Een belastingadviseur is meestal (maar niet per se) een accountant die jouw boekhouding controleert en op basis daarvan op de hoogte is van je bedrijfsvoering en je dus ook van belastingadvies voorziet.


Laten we het even anders stellen, als je als ondernemen prijs veranderingen doorvoert mail je toch ook je klanten om hen er op attent te maken dat er prijs veranderingen doorgevoerd zijn/worden. Je gaat er toch ook niet vanuit dat ze elke 5 minuten (of iedere dag) op je website het laatste nieuws volgen of de prijzen controleren.

Je bent geen klant van de belastingdienst (als dat zo zou zijn, zou ik dus ook een opzegging in kunnen dienen).

Apoc
15/08/12, 13:53
Dat is dus precies wat er moet gebeuren inderdaad. Dat vereist wel dat je boekhoudpakket op het moment van versturen van de factuur op de hoogte is van de wetgeving. Alle jaarfacturen die jij voor 27 april 2012 versturen kunnen er nog geen rekening mee houden. Echter, de facturen die je vanaf vorig jaar oktober hebt verstuurd moeten nu dus "gecorrigeerd" worden.

In principe zou je dat ook vrij makkelijk moeten kunnen automatiseren, mits je in je administratie bijhoudt voor welke periode een factuur van toepassing is.

Ik ga er in ieder geval niet aan beginnen - maar dat is ook vooral omdat wij enkel zakelijke klanten hebben (die de BTW toch terug krijgen). Ik weet dat het fiscaal gezien waarschijnlijk niet de bedoeling is, maar dat is dan heel jammer. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan zal worden (het is in een situatie als deze overduidelijk niet ter kwader trouw), en zo wel.. dan zie ik de naheffing wel komen, so be it.

gjtje
20/08/12, 13:23
Lang niet alle zakelijke klanten kunnen de BTW terugkrijgen. Ligt er heel erg aan in welke tak van sport ze aan het werk zijn.

Apoc
20/08/12, 17:39
Lang niet alle zakelijke klanten kunnen de BTW terugkrijgen. Ligt er heel erg aan in welke tak van sport ze aan het werk zijn.

Noem eens een voorbeeld van wanneer een zakelijke klant geen BTW kan terugvragen voor hosting kosten..

Marin
20/08/12, 19:27
Noem eens een voorbeeld van wanneer een zakelijke klant geen BTW kan terugvragen voor hosting kosten..

Als je zelf niet BTW plichtig bent... o.a. advocaten, fysiotherapeuten, sommige verenigingen etc.

Ywa
22/08/12, 14:14
Had recentelijk nog een discussie hierover, waarbij we er niet uitkwamen. Heb het topic even verder doorgelezen (en ook andere websites) en het werd niet veel duidelijker.

Hoe zit het nou met het splitsen? Een factuur is toch in principe elke keer een eenmalige gebeurtenis (ook al hangt er een contract en/of periode aan vast, waar de belastingdienst toch niet van op de hoogte is). Als ik een factuur stuur in het huidige kwartaal dan is het 19%. En factuur in het nieuwe kwartaal 21%. De BTW aangifte die ik doe gaat ook per kwartaal, en dan klopt dat toch gewoon? Of waar zit mijn denkfout?

Marin
23/08/12, 00:45
Of waar zit mijn denkfout?
Jouw denkfout zit hem in het feit dat je een periode factureert. Namelijk hosting voor 1 jaar o.i.d. Dus de dienst loopt ook nog na 1 oktober door. De fiscus wil graag dat jij 2% extra BTW afdraagt voor de maanden na oktober waarin je die dinest nog steeds levert.

Of het te controleren is? Wel degelijk hoor, als ze bij je langkomen en je abonnementenstructuur opvragen..

Spyder01
23/08/12, 09:11
Jouw denkfout zit hem in het feit dat je een periode factureert. Namelijk hosting voor 1 jaar o.i.d. Dus de dienst loopt ook nog na 1 oktober door. De fiscus wil graag dat jij 2% extra BTW afdraagt voor de maanden na oktober waarin je die dinest nog steeds levert.

Of het te controleren is? Wel degelijk hoor, als ze bij je langkomen en je abonnementenstructuur opvragen..

Ik zie plaatselijke controle alleen niet zo snel gebeuren. Dan zijn de kosten voor hun per saldo immers ook hoger. Oké, met boetes kun je dat weer wat opheffen, maar het kost een hoop tijd.

Marin
23/08/12, 10:20
Ik zie plaatselijke controle alleen niet zo snel gebeuren. Dan zijn de kosten voor hun per saldo immers ook hoger. Oké, met boetes kun je dat weer wat opheffen, maar het kost een hoop tijd.

Eens, Maar het ging erom of het wel of niet is toegestaan. Het is aan jezelf om te bepalen of jet het risico van plaatselijke controle wil nemen...

eMiz0r
23/08/12, 10:40
Ik zie plaatselijke controle alleen niet zo snel gebeuren. Dan zijn de kosten voor hun per saldo immers ook hoger. Oké, met boetes kun je dat weer wat opheffen, maar het kost een hoop tijd.

Je moet 7 jaar lang je administratie bewaren. Over die periode kunnen ze bij een boekenonderzoek je altijd met terugwerkende kracht alsnog naheffen. 7 jaar is vrij lang :)

Hier nog wat meer intel: http://gjald.nl/wijziging-btw-percentage-en-de-administratie/

DennisWijnberg
27/08/12, 23:06
Je bent geen klant van de belastingdienst (als dat zo zou zijn, zou ik dus ook een opzegging in kunnen dienen).

Even een klein zijsprongetje: dat is afhankelijk van je beschouwing. Feitelijk hebben we namelijk een sociaal contract met de staat (Locke). Zal je er niet teveel mee vermoeien (stamt uit 1600/1700 ergens) maar de gedachte is interessant. Idee is dat je in ruil voor het betalen van belasting zekerheid en bescherming krijgt van de staat en gebruik kunt maken (al dan niet tegen vergoeding) van diensten van de staat zoals zorg, rechtsprekende macht en soms zelfs een sociaal vangnet. Het sociale contract kent dus net als veel contracten een tegenprestatie in de vorm van betalen (belasting).

Als jij de overeenkomst met de staat wil ontbinden, dan kan dat. Je neemt de diensten dan echter ook niet langer af. Je moet dus wel verhuizen / je bedrijf elders vestigen. Je kunt niet half-half een contract afnemen, dat biedt de staat niet aan als dienst.

Tot zover, als je het leuk vindt om te lezen, http://www.bol.com/nl/p/beginselen-van-de-democratische-rechtsstaat/1001004002531120/ is een aanrader.