PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS en Directadmin : licentie directadmin opzeggen



webgek
06/07/12, 16:03
Beste hosters,

Ik heb onlangs een VPS aangemaakt via TransIP. Daarnaast heb ik een directadmin licentie afgesloten waar ik eigenlijk eerder dan gedacht van af wil.

Het probleem is nu dat TransIP weigert om de licentie op te zeggen. Zij zeggen dat dat alleen kan als je je hele VPS opzegt. Dat is natuurlijk niet erg handig als je net je VPS volledig afgeconfigureert hebt.

Iemand hier ervaringen mee?? Ik vindt het vrij vervelend gezien ik aardig wat tijd geinvesteerd heb om de VPS goed te configureren.

Groeten Frits

patrickekkel
06/07/12, 16:07
de Code500 licentie's van Directadmin kunnen bij Directadmin per maand stop gezet worden.

Maar de vraag is dan natuurlijk werkt Transip hier aan mee. zij zijn het niet verplicht.

webgek
06/07/12, 16:19
Waarom zouden ze het niet verplicht zijn?? Als ik een abonnement afsluit moet ik hier gewoon vanaf kunnen. Even heel simpel gezegd. Een licentie staat los van of ik gebruik maak van een VPS server of niet.

Wat zegt de wet van dam over dit verhaal?

patrickekkel
06/07/12, 16:20
Waarom zouden ze het niet verplicht zijn?? Als ik een abonnement afsluit moet ik hier gewoon vanaf kunnen. Even heel simpel gezegd. Een licentie staat los van of ik gebruik maak van een VPS server of niet.

Wat zegt de wet van dam over dit verhaal?

Dan zou jij de hele vps moeten opzeggen.

als je een abonnement afsluit ga ik er vanuit dat je van te voren eerst goed de algemene voorwaarden hebt gelezen.
En niet enkel Next --> Next ---> accept ---> pay/order hebt gedaan.

webgek
06/07/12, 16:38
Die heb ik inderdaad gelezen maar ik ben niets tegen gekomen over dat je alleen een licentie kunt opzeggen als je de hele VPS opzegt. Het is ook niet erg logisch gezien de meeste VPS gebruikers niet steeds hun VPS willen migreren. Ik had van TransIP verwacht dat ze op deze vraag voorbereid waren. Want ik ben echt niet enige die hier tegen aan loopt.

Ik heb zojuist gebeld met TransIP en ze gaven zelf aan in het mechanisme nog geen oplossing te hebben die ervoor zorgt dat licenties los van de VPS opgezegd kunnen worden. Ik ben het niet met je eens dat men dan maar gewoon een nieuwe VPS zou moeten aanvragen. Ik hoop dat ze hier een andere oplossing voor gaan verzinnen want dit is niet aanvaardbaar. Als je een licentie afneemt staat dit in mijn ogen los van je abonnement op je VPS.

Even het scenario van een tweede VPS. Is er een mogelijkheid om een snapshot te maken van de oude vps en deze uit te rollen op de nieuwe of verwijderen ze dan de snapshots ook meteen??

drex
06/07/12, 16:40
BTW je besteld een VPS met frontend dus deeluitmakend van je overeenkomst VPS, dus opzeggen gehele VPS lijkt mij normaal

The-BosS
06/07/12, 16:43
Even het scenario van een tweede VPS. Is er een mogelijkheid om een snapshot te maken van de oude vps en deze uit te rollen op de nieuwe of verwijderen ze dan de snapshots ook meteen??

En waarom zou je dat willen doen, DirectAdmin heeft namelijk een heel andere manier van configs bijhouden en dingen updaten dan een normaal OS. Laat staan als je bvb zou beslissen om een andere controlpanel te gebruiken, dan kan je beter alles opnieuw installeren en van 0 beginnen.

webgek
06/07/12, 16:59
Even voor de goede duidelijkheid. DirectAdmin is al lang niet meer geinstalleerd. Sterker nog de server is volledig clean geinstalleerd met een schone installatie van Centos icm Cpanel (waarvoor inmiddels ook een licentie aangevraagd is bij cpanel). Het gaat hier dus puur om de administratieve procedure waar TransIP nu tegen aan loopt. Ik ben met TransIP een andere oplossing aan het zoeken.

@Drex : Ben ik niet met je eens. Je kiest later of je DirectAdmin gebruikt of niet. Het is dus niet deeluitmakend van je abonnement. Sterker nog, je sluit een extra abonnement af.

systemdeveloper
06/07/12, 20:21
Ik kan me best voorstellen dat dit soort dingen niet gaan werken anders zou transip gebombardeerd worden met mensen die 'even' directadmin installeren om van de ellende af te zijn dat ze alles los moeten installeren en dan de licentie opzeggen. Zonder directadmin draait je vps namelijk gewoon door met alles wat erop geïnstalleerd is.

@webgek... als je toch de boel clean installeerde... was het dan niet verstandiger om het vps gewoon op te zeggen en er eentje zónder directadmin te pakken?

Huib
06/07/12, 20:45
Tja, het staat er volgens mij wel vrij duidelijk bij?10338

dreamhost_nl
06/07/12, 20:56
In het bestelscherm wordt over wijzigingen in de hardware gesproken en niet over software.

Arieh
06/07/12, 21:20
Moet zeggen dat ik het niet vreemd vind klinken als iemand alleen een DA licentie bij een VPS wil opzeggen, er zijn genoeg partijen die hier niet moeilijk over doen.

Huib
06/07/12, 21:36
In principe is het net zoveel werk natuurlijk.... VPS herinstalleren of VPS opnieuw aanvragen. Alleen zonde als je nu twee licenties tegelijk heb lopen.

Pantsy
06/07/12, 22:24
Zelfs voor add-ons heb je theoretisch een apart contract (ook wel addendum), dat je deze niet apart kan opzeggen is wel raar. Maar goed ook al zou je die opzeggen en je hebt het net pas een maandje, zit je toch nog de periode aan vast dat je het hebt afgenomen. Ik kan wel begrijpen dat transip hun systeem hier (nog) niet op is ingericht dat je dit niet zo 1 2 3 kan cancellen. Bij een groot bedrijf heb je het liefst alles geautomatiseerd, anders blijft er geen marge meer over =)

Hulde dat directadmin goedkoop is, met een cpanel licentie was je wel wat duurder uitgeweest. In ieder geval goed om te lezen dat je bent overgestapt naar cpanel.

CT0
06/07/12, 22:41
Even over wet van Dam die begin van de topic werd aangehaald.

Er wordt door consumenten ook snel naar Wet van Dam verwezen, maar die is hier totaal niet van toepassing aangezien die enkel gaat over het stilzwijgend verlengen van contracten. Als je een jaarcontact hebt kun je je pas daarna beroepen op Wet van Dam (lees dan pas een opzeg termijn van 1 maand).

Spyder01
06/07/12, 23:56
Even over wet van Dam die begin van de topic werd aangehaald.

Er wordt door consumenten ook snel naar Wet van Dam verwezen, maar die is hier totaal niet van toepassing aangezien die enkel gaat over het stilzwijgend verlengen van contracten. Als je een jaarcontact hebt kun je je pas daarna beroepen op Wet van Dam (lees dan pas een opzeg termijn van 1 maand).

Ik hoor en lees het vaker op forums dat mensen die Wet van Dam niet helemaal begrijpen en maar proberen met het beroepen daarop van alles af te komen.

CT0
07/07/12, 00:16
Ik hoor en lees het vaker op forums dat mensen die Wet van Dam niet helemaal begrijpen en maar proberen met het beroepen daarop van alles af te komen.

Het is aan een kant logisch dat consumenten worden beschermt maar met Wet van Dam verwacht ik dat er ook wel veel misbruik van gemaakt wordt. Zeker bij domeinnamen waarbij de inkoop niet op maanden gelijkt loopt is het voor hosters negatief... de ondernemer trekt aan het kortste eindje.

The-BosS
07/07/12, 15:33
Het is aan een kant logisch dat consumenten worden beschermt maar met Wet van Dam verwacht ik dat er ook wel veel misbruik van gemaakt wordt. Zeker bij domeinnamen waarbij de inkoop niet op maanden gelijkt loopt is het voor hosters negatief... de ondernemer trekt aan het kortste eindje.

Dacht dat wet van dam niet eens van toepassing was op custom dingen zoals domeinnamen.

patrickekkel
07/07/12, 15:50
de Wet Van Dam heeft helaas ook te maken met Domeinnamen

t.bloo
07/07/12, 18:53
de ondernemer trekt aan het kortste eindje.

Als de branche eens normale marges zou rekenen, dan was een opzegging op zijn tijd echt geen probleem. Hetzelfde als bij de DA licentie van dit draadje, ongetwijfeld een licentie voor weinig en even opzeggen past dan niet in het geautomatiseerde systeem.

webgek
09/07/12, 17:09
Inmiddels bericht van TransIP ontvangen dat zaken zoals het switchen van het IP adres tussen de VPS-en en los opzeggen van licenties in de toekomst wel mogelijk wordt.

Ik hoor in ieder geval van TransIP nu berichten dat ze er in ieder geval iets aan gaan doen in de toekomst.

ErikKosters
13/07/12, 12:38
Eerllijk gezegd kan ik het wel begrijpen van TransIP, maar toch denk ik ook dat het 2 van elkaar losstaande producten zijn. Het 1 heeft wel met het ander te maken, maar ook niet meer dan dat.

davinci
13/07/12, 17:39
erik, posts nodig om te kunnen reageren op aanbieding gezocht draadjes?

dreamhost_nl
14/07/12, 09:49
@davinci: Erik heeft bijna vier keer zoveel posts als jij, dus dat lijkt me niet aan de orde.

webgek
14/07/12, 11:28
[OT3] sinds wanneer is het een wedstrijd op dit forum wie de meeste posts heeft? Als jullie het leuk vinden om hier "gezellig" over te kibbelen maak dan AUB een eigen topic aan!

ONTOPIC: iedereen bedankt voor het reageren

Spyder01
06/09/12, 13:12
Hangt van TransIP af

Mag je wel van je baas zulke constructieve bijdragen plaatsen? 11 posts en max. 5 woorden per antwoord. Het is droog, ga buiten spelen!

argosmedia
18/01/13, 00:53
Ik weet dat deze thread al wat ouder is, maar mijn verhaal sluit hier naadloos op aan.

Ik heb nu bijna een jaar lang een VPS van TransIP in gebruik en technisch gezien is daar niets op aan te merken. Er zijn enkele storingen geweest, maar die werden op acceptabele manier en binnen acceptabele tijd opgelost. Ook het klantenpanel is duidelijk en je kunt een heleboel lekker zelf online afhandelen en instellen.

Onlangs had ik echter tijdelijk een Plesk-licentie nodig op mijn VPS en aangezien deze volgens TransIP maandelijks opzegbaar is, dacht ik daarmee zonder probleem even een Plesk-licentie te kunnen afnemen. Na een weekje was ik klaar met mijn tijdelijke activiteit en wilde ik de licentie weer annuleren.

Vervolgens kreeg ik een mail dat dat wel kon, maar dat ik dan ook het hele VPS moest opzeggen. Dat staat echter nergens op de hele site vermeld! Er staat dat je per maand kunt opzeggen, maar niet dat je dan ook je VPS moet opzeggen. Er staan vele tientallen sites van onszelf en van klanten op het VPS, dus dat kan natuurlijk niet zomaar.

Ik zit dus nu vast aan een doorlopende Plesk-licentie die ik niet gebruik. Alternatief is een nieuw VPS afnemen en dat vanaf nul installeren en instellen en dan alle sites handmatig overzetten. Dat is dagen werk en het kost me bovendien extra licenties van verschillende softwarepakketen die op het VPS draaien (Plesk, Atomic, MagicSpam, Scriptaculous, etc).

Het is volgens TransIP niet mogelijk om een snapshot of Plesk-serverbackup over te zetten van het huidige VPS naar een nieuw VPS en zelfs het overzetten van IP kan volgens hen niet.

Omdat er nergens wordt vermeld dat opzeggen van Plesk ook betekent dat je het hele VPS moet opzeggen, en ik de Plesk-licentie helemaal niet ga gebruiken, heb ik voorgesteld ons de kosten ervan niet in rekening te brengen. Dat hebben ze geweigerd. Ook mijn mededeling dat ik open sta voor andere vormen van compensatie hebben ze afgewezen. Ze hebben botweg geweigerd om me hoe dan ook te compenseren voor de extra kosten en/of extra manuren waarmee ze me hebben opgezadeld, doordat ze belangrijke informatie niet communiceren op de site, maar pas achteraf bij annulering aangeven. Ze hebben zelfs gesuggereerd dat ik maar contact had moeten opnemen voordat ik de licentie kocht.

Dat slaat nergens op natuurlijk. Je kunt daar alles online kopen en installeren, alles gaat automatisch. Je koopt als klant iets op basis van de info die op de site staat. Dat je pas bij gewenste annulering belangrijke aanvullende (en ingrijpend beperkende) informatie krijgt, en daarmee voor het blok gezet wordt, grenst aan moedwillige om de tuin leiding.

Als ze hadden gezegd "Sorry, de informatie op de site is inderdaad niet volledig, onze fout. We zullen u dan ook niet factureren voor de licentie.", dan had ik respect voor ze gehad. Fouten maakt iedereen, maar geef ze toe en draag zelf de gevolgen. Zadel niet je klanten op extra kosten en ongemak die voortkomt uit gebrekkige informatieverstrekking.

Kortom: TransIP is technisch prima, de reguliere support voor kleine ditjes en datjes is ook goed, maar van échte klant support hebben ze geen kaas gegeten. "We kunnen niet van de procedures afwijken", schreven ze me doodleuk.

Dat is jammer voor ze, want de procedure die ík nu volg is het vertellen van mijn relaas op fora, websites en social meda. En ik ben weg bij TransIP zodra ik een goede vervanger heb gevonden.

Niet slim van ze...