PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS vs Clustered



sennevb
02/07/12, 00:02
Hoi,

Ik ben me al wat aan het verdiepen, geweest, maar ben er nog niet helemaal uit:
Gaat over een simpele website (dus geen zwaar cpu gebruik ofzo), maar punt is dat website een goede uptime garantie moet hebben.
(potentiele klanten moeten website kunnen bezoeken en me kunnen mailen)

Nu wanneer je shared hosting hebt, en er is iemand op de server met een leuk scriptje die de load omhoog jaagt, of er is een ddos attack op 1 website die op dezelfde server staat, dan zit je mooi in de puree en is je uptime verloren.

Vermits het een kleine website is vind ik dedicated een beetje overkill.

Puur naar uptime en bereikbaarheid gezien, wat is volgens jullie het interessantste:
VPS of clustered.

Clustered heeft load balancers, maar je zit nog steeds shared..
VPS is ook shared, maar heb je dan een stuk cpu voor je dat steeds beschikbaar zou moeten zijn..

Graag jullie opinie/meningen

SF-Jeroen
02/07/12, 01:21
Dat hangt van de VPS of het cluster af en van je eigen kennis. Als je zelf genoeg kennis hebt om een linux server te onderhouden en beveiligen en je neemt een VPS met goede specificaties en onderliggende hardware zou dat mijn voorkeur hebben (dus niet een VPS van 5 euro) omdat je daar meer vrijheid wat betreft de software en instellingen krijgt. Een cluster doet daar echter zeker niet voor onder bij sommige bedrijven. Ik ken wel wat bedrijven die grote webhostingclusters beheren met loadbalancers, verschillende caching servers en gescheiden shell en webservers. Dat is hoogstwaarschijnlijk wel sneller dan de VPS.

systemdeveloper
02/07/12, 09:19
Vergeet niet dat een DDOS best een hele netwerk kan platleggen waardoor je toch problemen hebt, ook al is de ddos niet tegen jouw site gericht.

Puur voor de uptime zou ik een vps pakken bij een partij die shared storage gebruikt voor haar vpssen. In dat geval kun je bij een server storing/hoge-load binnen enkele minuten/seconden weer live zijn op een andere server.
De goedkopere vpssen staan meestal op local storage in de server zelf, dus bij een storing ben je helemaal niet zo snel live dan. In het beste geval moet iemand naar het datacentrum om die disks in een spare server te mikken, dus dan kijk je al snel naar een paar uur downtijd.

Een uptime garantie van de 'website' moet je overigens niet bij de hoster gaan zoeken, maar bij je programmeur. Je hoster zal vast zorgen dat de server/vps naar behoren draait en bereikbaar is, maar die heeft niet altijd invloed op het daadwerkelijk beschikbaar zijn van de website. Als je dns/domeinen/software/bouw website zelf regelt, dan heb je daar tenslotte genoeg ingangen om de boel in soep te laten lopen zonder dat je hoster dit onder controle heeft.

Een cluster kan overigens ook down gaan, puur omdat het veel lastiger is om een (echt) cluster te beheren en dit uit 5-10 keer zoveel servers en configs bestaat. Gaat een cluster echter echter down omdat een big ass storage het begeeft, dan ben echt minder snel weer online dan met een eenvoudig vps.

Edit: http://www.ispam.nl/archives/28161/amazon-opnieuw-getroffen-door-storing/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ispam-nl+%28ISPam.nl+%C2%B7+H%C3%A9t+platform+voor+Inter net+Service+Providers%29
Leuk voorbeeld, amazon is eigenlijk ook een groot cluster :)

oehTie
03/07/12, 04:37
@systemdeveloper: mooie uitleg

Met VMware DRS kan je bijvoorbeeld zelfs al op andere hardware gezet worden zonder downtime als je huidige host drukker wordt. Afhankelijk van de virtualisatietechniek is het overigens ook met vpssen mogelijk dat 1 vps de complete server plattrekt. Goede clusters zijn hiertegen beveiligd maar het kan theoretisch altijd wel. Zelfde met een Ddos: Al heb je een 10Gbit verbinding, als je vervolgens een 10,1 gbit ddos naar je kop krijgt gaat je website gewoon down. Simpelweg omdat die netwerkverbinding ook shared is. Complete DC's zijn in het verleden platgegaan door een geshare-de energie of netwerkleverantie die even down ging.

Beste prijs/kwaliteit technisch voor 1 website zal waarschijnlijk clustered zijn. Worden het meer websites dan is een vps al heel snel interressant. Over meedere datacentra failoveren is leuk en zeker goed voor je uptime, maar scheelt ook veel in de prijs.

Randy
03/07/12, 09:19
Wil je uptime gaat een VPS je niet helpen. Die maakt enkel de beheerstaken makkelijker. Clusteren is het toverwoord en hiervoor heb je minimaal twee (virtuele) servers nodig. Dan nog combineer je meerdere rollen (loadbalancing, webserver en database) op een enkele fysieke server, al kun je wat afvangen door shared loadbalancing bij een provider af te nemen. BIT, Cyso en PC-Extreme bieden dit onder andere. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om de servers in sync te houden. In het geval van een database kun je makkelijk replicatie inzetten, bij veel wisselende files moet je even goed nadenken over de architectuur, met name omdat je in de toekomst ook uit zou willen breiden zonder alles opnieuw te bouwen. Beslist geen rocket-science maar je hebt wel een ervaren architect nodig die je helpt om het een en ander uit te denken wanneer alle requirements bekend zijn.

oehTie
04/07/12, 01:10
Randy, ik ben het hier niet helemaal met je eens.

Althans, ik heb het idee dat je er vanuit gaat dat iemand een vps op een enkele server afneemt. Voordeel van een vps is voor mij juist dat bij een hardware storing, andere hardware dit automatisch overneemt.

systemdeveloper
04/07/12, 01:43
2 (virtuele) servers en daar een beetje tussen syncen/repliceren is niet iets wat ik een cluster zou noemen. Een cluster is een systeem waarbij de core onderdelen verdeeld zijn over meerdere servers en zich presenteren als 1 geheel.
Nu kun je dat wel met 2 vpsjes doen en ergens kun je dat ook een cluster noemen, maar als eentje kapot gaat dan moet je toch snel aan de slag om te voorkomen dat je replicatielogs van je disks en je mysqlservice de boel niet als een dolle beginnen vol te stampen zodat je een paar uur later je andere vps alsnog over de rooie hebt.
Als je gaat clusteren dan kun je beter je websitestorage, je databases en je webservers (en loadbalancers, controlserver ed) verdelen over afzonderdelijke vpssen. Dat je deze dan alsnog over 'slechts' 2 fysieke vpsnodes met ieder hun eigen shared (eventueel local) storage verdeelt is me best, want dan heb je tenminste iets van fysieke scheiding incl. de schalingsmogelijkheden waarvoor clustering tenslotte ook voor verzonnen in.

Maar dat is natuurlijk wel een stuk meer geknutsel dan 1 vps op een fatsoenlijk vps platform en dus ook gewoon een stuk duurder in onderhoud. Zeker als je dat zelf moet gaan regelen voor je website.

Wat uiteindelijk de beste keus is, is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid geld die je over hebt om gegarandeerd altijd bereikbaar te zijn, zelfs bij calaimiteiten en hoeveel data je bereid bent kwijt te raken in zo'n geval.

oehTie
04/07/12, 01:55
mooiste zou dan ook nog zijn om die twee te combineren. Een fatsoenlijk vps platform en allemaal losse vpssen die gezamelijk als 1 dienst fungeren.

Maar inderdaad, geld speelt de belangrijkste rol. Hoeveel is een minuut downtime je waard bij problemen? Wat als een hdd crasht, wat als een complete server crasht? Accepteer je een automatische failover van je webservertje naar een andere hardware node of mag die ene seconde zelfs al niet?

sennevb
04/07/12, 08:29
Bedankt voor de natwoorden!

Ik heb wel wat kennis, maar ik zou zowiezo managed nemen omdat die kennis soms net tekort gaat komen vrees ik.
Wat die DDOS betreft, ik ben me er van bewust dat je met een fantsoenlijke DDOS een heel netwerk kan plattrekken

Voor de rest zijn er precies zowel voor als tegenstanders van zowel vps als clustered, en zijn hier de voor en nadelen nog eens in de verf gezet. Het maakt me er toch echter niet gemakkelijker op moet ik zeggen :)

PS: bij cyso en pc-extreme vind ik enkel VPS hosting terug, ik zie niets van clustered staan

systemdeveloper
04/07/12, 09:24
mooiste zou dan ook nog zijn om die twee te combineren. Een fatsoenlijk vps platform en allemaal losse vpssen die gezamelijk als 1 dienst fungeren.

Ik heb hier een cluster dat bestaat uit 3 webservers, 2 drbd storages, 2 mysql servers in master/master, een directadmin setup voor het beheer, een nagios server voor de monitoring, een videoserver en een varnish cacheserver ervoor als loadbalancer. Dit is niet voor klanten, maar een eigen 'speel' setup voor een zooi eigen sites.
Het is allemaal virtueel zodat ik elk onderdeel live kan moven naar een andere vps node en dan alle power van zo'n node aan dát onderdeel kan geven.
Ik heb het eens gemaakt om te kijken wat voor problemen ik krijg in de loop van de tijd en vooral de administratie van alles.
Nu is in bovenstaande de loadbalancer en het beheer vps niet redundant, maar na een jaar kan ik niet echt zeggen dat de uptime beduidend hoger is dan elk ander willekeurig vps dat we hebben. Het schaalt wel beter en heeft een bepaalde coolnessfactor die wel geinig is. Het beheer ervan en de updates daarentegen kosten wel behoorlijk meer tijd dan een enkel vps :)