PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijf uit Iran wil domeinregistratie en hosting



AryanB
13/06/12, 21:34
Een bedrijf uit Iran heeft mij benaderd voor het registeren van een .nl domeinnaam en hosting. Ze zijn bereid een schappelijke prijs te betalen, maar het domeinnaam die zijn willen bevat wel een merknaam!

Bij SIDN lees ik dat een domicilieadres gebruikt kan worden, hoewel ik in hun DRS niet kan vinden hoe ik dat moet invullen, bij het toevoegen van een houder zie ik geen domicilieadres.

Maar hoe zit het met verantwoordelijkheid? Wie is verantwoordelijk bij eventuele juridische problemen met merknaam en inhoud van de website? Het is niet makkelijk voor mij of eventueel Nederlandse merknaamhouder om zomaar een advocaat naar Iran te sturen. Ik zie dat Iran lid is van WIPO.

Heeft iemand ervaring met klanten uit landen zoals Iran?

Apoc
14/06/12, 12:24
Wij hebben ooit eens een zaak aangespannen tegen een bedrijf uit Iran (i.v.m. wanbetaling) - dat was echt niet te doen. Zorg er dus in ieder geval voor dat er altijd vooruit betaald wordt.

Hoe het zit op het gebied van domeinnamen.. geen idee.

dreamhost_nl
14/06/12, 12:55
Vroeger kon alleen een Nederlands adres worden opgenomen voor de registratiegegevens. Dit is echter allang niet meer het geval. Waar op de web site van de SIDN heb je dat gelezen?
Verder: Zoals André al aangaf, geen diensten leveren zonder vooruitbetaling.

Ramon Fincken
14/06/12, 13:44
Ging Iran niet een eigen netwerk lanceren en de rest afsluiten?

Apoc
14/06/12, 15:44
Ging Iran niet een eigen netwerk lanceren en de rest afsluiten?

Stuxnet is geen netwerk hè :clown:

AryanB
14/06/12, 19:09
@Dramhost_nl
Bij SIDN hebben ze het over een domicilieadres van SIDN voor buitenlandse domeinnaam houders

Voor domeinnaamhouders die in het buitenland wonen of gevestigd zijn geldt op grond van de Algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders standaard het adres van SIDN als domicilieadres. Dit is een adres waarop een deurwaarder dagvaardingen of andere gerechtelijke stukken kan betekenen. SIDN zal deze stukken doorsturen conform de 'Procedure domicilieadres (https://www.sidn.nl/fileadmin/docs/PDF-files_NL/Procedure_domicilieadres.pdf)'.

@Apoc
Klant is bereid pre-paid te werken en ik ga pas aan de slag als de betaling rond is. Wel is de domeinnaam al geregistreerd op mijn naam. De kosten van een domeinnaam is geen grote risico.

Als ik het goed begrijp heb ik geen verantwoordelijkheid als er merkrecht problemen zouden kunnen optreden bij het domeinnaam?

dreamhost_nl
14/06/12, 19:45
@Dreamhost_nl
Bij SIDN hebben ze het over een domicilieadres van SIDN voor buitenlandse domeinnaam houders

Voor domeinnaamhouders die in het buitenland wonen of gevestigd zijn geldt op grond van de Algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders standaard het adres van SIDN als domicilieadres. Dit is een adres waarop een deurwaarder dagvaardingen of andere gerechtelijke stukken kan betekenen. SIDN zal deze stukken doorsturen conform de 'Procedure domicilieadres (https://www.sidn.nl/fileadmin/docs/PDF-files_NL/Procedure_domicilieadres.pdf)'.


De evt. stukken zullen standaard worden door gezonden door de SIDN, dus hoef je hiervoor zelf niets te regelen. Gewoon standaard houden dus.



Als ik het goed begrijp heb ik geen verantwoordelijkheid als er merkrecht problemen zouden kunnen optreden bij het domeinnaam?

Als de domeinnaam op je naam geregistreerd staat dan kun je wel degelijk problemen voor wat betreft het merkrecht krijgen. Wenst je klant dit expliciet, laat deze dan een zgn. licentieovereenkomst tekenen. Zo niet, zsm de domeinnaam op naam van de klant plaatsen (na geverifiëerde/ontvangen betaling).

Wouter-Ospito
15/06/12, 10:19
Hou er ook even rekening mee dat er nog steeds EU-sancties tegen Iran van kracht zijn. In bepaalde gevallen mag je niet handelen met Iran. Dit is o.a. afhankelijk van wat voor bedrijf jouw prospect is. E.e.a. van deze regelgeving is te vinden op http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2010/10/27/eu-sancties-tegen-iran-van-kracht.html

AryanB
17/06/12, 21:34
Bedankt voor jullie feedback

@Wouter
De werkzaamheden zijn niet in strijd met de EU-sancties, maar dat is inderdaad een heel handige link.

@dreamhost_nl
Op dit moment staat de naam op mijn naam, maar er is een overeenkomst dat het domeinnaam van hun is en dat wij het overzetten zodra de gehele project goedgekeurd en betaald is.