PDA

Bekijk Volledige Versie : Porsche met IPv6 toekomst in



cfmweb
13/06/12, 00:48
AMSTERDAM – Porsche voegt per direct in op de digitale snelweg met het Internet Protocol version 6 (IPv6).

10303

Met dit systeem kan de fabriek op afstand de auto of zelfs onderdelen van de auto analyseren.

Uiteraard zijn er momenteel al internettoepassingen in auto’s, maar Porsche wil dit aanzienlijk uitbreiden. IPv6 biedt die mogelijkheid.

Met het protocol wordt het in de toekomst mogelijk om auto’s of zelfs de (veiligheidsgerelateerde) componeneten in een auto een eigen IP-adres te geven. Daardoor kan Porsche-personeel op afstand exact zien waar zich het eventuele probleem voordoet.

Compleet

“De gehele auto-industrie kan in de toekomst door IPv6 innovatieve veiligheidsfuncties en zelfs compleet nieuwe veiligheidssystemen ontwikkelen,” aldus Lutz Meschke, CFO van Porsche AG. “Een focus op het nieuwe protocol is daarbij een essentiële stap. Porsche zelf heeft nu de beste startpositie.”

Porsche houdt al sinds 2008 rekening met de implementatie van IPv6 bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s.

Het merk uit Zuffenhausen is de eerste autofabrikant die eigen IPv6-adressen tot z’n beschikking heeft. Daardoor bevindt Porsche zich op dit gebied op het niveau van veel bedrijven die zich zuiver met internet bezighouden, zoals internationale internetproviders, meldt het merk trots.

Bron: Autoweek (http://www.autoweek.nl/autonieuws/19613/porsche-stapt-toekomst-in-met-ipv6)

systemdeveloper
13/06/12, 10:45
Geeft een nieuwe dimensie aan wardriving....

Wel balen als een hacker je begrenzer op 45km per uur zet :)

Ijsbox
13/06/12, 12:09
Dit geeft een hele nieuwe betekenis aan drive-by hacking ;)

dreamhost_nl
13/06/12, 12:30
Wie garandeert je dat Porsche dit niet misbruikt zonder dat je hier weet van hebt? Wellicht dat ze je gewoon gebruiken als betaalde proefrijder als je zo'n auto koopt.

Rez
13/06/12, 17:17
Wie garandeert je dat Porsche dit niet misbruikt zonder dat je hier weet van hebt? Wellicht dat ze je gewoon gebruiken als betalendebetaalde proefrijder als je zo'n auto koopt.

even verbeterd ;)

The-BosS
13/06/12, 19:07
Ik vraag me alleen af hoe ze die data gaan verzenden, want als ze moeten wachten op 3G providers die ipv6 zullen leveren kunnen ze lang wachten denk ik. Of zijn ze ook van plan een wereldwijd sateliet/wimax/3G/4G/... netwerk uit rollen.

cfmweb
13/06/12, 19:23
Tja, op zich is het uitlezen van data van een rijdend voertuig is niks nieuws, dit wordt al jaren gedaan in de formule 1. Het bericht viel mij op omdat het IPv6 in de titel had staan. Wij (de hosters in het algemeen) denken vaak dat we de enige zijn die zich überhaupt druk maken om IPv6, maar zo zie je maar dat er toch ook andere bedrijven zijn die zich hier al mee bezig houden. Ik vraag me inderdaad ook wel af hoe ze gaan verbinden..

Pantsy
13/06/12, 19:35
Ik pas hier voor als je het niet heel erg vind, word wel erg makkelijk om iemand tegen een boom te krijgen op die manier =)

The-BosS
13/06/12, 19:51
Tja, op zich is het uitlezen van data van een rijdend voertuig is niks nieuws, dit wordt al jaren gedaan in de formule 1. Het bericht viel mij op omdat het IPv6 in de titel had staan. Wij (de hosters in het algemeen) denken vaak dat we de enige zijn die zich überhaupt druk maken om IPv6, maar zo zie je maar dat er toch ook andere bedrijven zijn die zich hier al mee bezig houden. Ik vraag me inderdaad ook wel af hoe ze gaan verbinden..

Dat data uitlezen niets nieuw is klopt, en ja in formule 1 en andere auto sporten doen ze het. Maar dan moet je wel even kijken hoeveel sensoren er verwerkt zijn in de baan, naast de baan en hoeveel verbindingsmasten er op zo een "klein" parcour staan.

Apoc
14/06/12, 12:45
Ik pas hier voor als je het niet heel erg vind, word wel erg makkelijk om iemand tegen een boom te krijgen op die manier =)

Dat hangt er van af wat je op afstand theoretisch kunt doen. Als alles read-only is, zal dat wel meevallen.

dreamhost_nl
14/06/12, 13:58
@Rez: "Onbetaalde proefrijder" uiteraard.

visser
14/06/12, 14:17
Dat hangt er van af wat je op afstand theoretisch kunt doen. Als alles read-only is, zal dat wel meevallen.

Theoretisch is er niks 'read-only' aan een IPv6 stack . Je schrijft in buffers (met neighbour discovery data, met een GET of POST request en parameters, met TCP acks).

Ik vermoed dat de marketing van Porsche hier wel erg ver voorop is gaan lopen op toekomstige technische plannen.
Ik kan me wel voorstellen dat een echt unieke identifier, zelfs als er niks buiten de auto komt (of alleen in garage diagnostics) een erg handige eigenschap is.

Apoc
15/06/12, 16:52
Theoretisch is er niks 'read-only' aan een IPv6 stack . Je schrijft in buffers (met neighbour discovery data, met een GET of POST request en parameters, met TCP acks).

Ja, en? De achterliggende software kan dan nog wel read-only zijn. Het feit dat een auto IPv6 ondersteunt, betekent niet per se dat je daarmee direct de hele auto kunt besturen.

emilekouer
15/06/12, 17:03
Persoonlijk verwacht ik niet dat dit snel op de markt zal komen.
Heel IPv6 word nog amper gebruikt, voor zoiets wereldwijd actief is zullen we nog wel een aantal jaar verder zijn ben ik bang.

visser
15/06/12, 18:26
Ja, en? De achterliggende software kan dan nog wel read-only zijn. Het feit dat een auto IPv6 ondersteunt, betekent niet per se dat je daarmee direct de hele auto kunt besturen.

Moet ik "buffer overflow" uitleggen ?
Inderdaad IPv6 betekend niet per se dat je de auto kunt overnemen. En de 'schrijf' acties die ik noemde betekenen niet per se dat dat er bugs in zitten die meer dan bedoelde toegang toe laten.
Maar de wereld zit behoorlijk met onbedoelde toegang, en het eerste kiertje is data afkomstig van 'buiten'.
(google op paspoort rfid buffer overflow, voor een voorbeeld van zo'n kiertje).

Rubra
16/06/12, 12:37
Zou je dan ook een Porsch kunnen bestellen naast een herkenbaar nummerbord ook met een 'makkelijk' of geinig v6 nummer ?

2A02:1668:BAD::BEEF voor een vegetarier ofzo ;-)