PDA

Bekijk Volledige Versie : Valt er nog wel geld te verdienen?



FireFly
18/02/03, 01:32
Ik heb het allemaal redelijk uitgedacht. Mijn eigen hostingbedrijf, lening, servers, onderhoud, boekhouding, bedrijfsplan. Website zal ook wel gaan lukken. Eigenlijk is er niets dat me nog heel ernstig kan tegen zitten. Al zit natuurlijk alles wat tegen kan zitten ook tegen. (Daar ga ik maar van uit)

Er is echter nog één klein ding waar ik me nog veel zorgen over maak. Ik begrijp dat deze vraag misschien voor al bestaande hosters niet geheel eerlijk te beantwoorden is. Eigen belang :) Maar is er eigenlijk nog wel genoeg markt voor? Heeft iedereen niet al een website?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Misschien dat ik dit dan toch nog allemaal in de prullenbak kan gooien.

thomas
18/02/03, 02:48
Kijk, dit is ook het eerste wat ik dacht toen we web-services opgericht hadden "Maar is er eigenlijk nog wel genoeg markt voor", maar we hadden toch een webserver staan die niet echt meer gebruikt werd dus hebben we het maar is ff geprobeert, er viel toch niets aan te verliezen zins we daar toch geen colo kosten voor moeten betalen. 1 ste maand dat de site up was vloog het aantal hits de lucht in, 5 accounts per dag was echt geen uitzondering meer. 2 maand later zaten we aan 15 accounts per dag en waren we volgens netwerk.be (een belgisch pc boekje) beste op het vlak van support. Wat het probleem was is dat alle tijd in het beheer van de webservers vloog en dus hebben we maar heel de zooi verkocht zodat we weer naar onze hoofdactiviteit colocation konden gaan.

Het enigste wat ik de meeste als tips kan geven is:
- Gebruik nooit dedicated servers, kost veel geld dat je niet direkt terug haalt
- zo weinig mogelijk schulden proberen maken
- partners zoeken voor je domains die je de laagste prijzen geven
- scripts, veel scripts die je leven versimpelen. Wij hadden bv 1 script dat een ganse account creerde, domain in dns stook, mail in orde maakte, webalizer etc... accountje was op 1min op de server 100% werkende.
- een effecient helpdesk systeem zoals perldesk
- nooit klanten adden in die zooi zoals msn, icq of irc dat brengt alleen maar lastige mensen die niet kunnen wachten.
- overzichtelijke site die al klaar is voor je begint
- paar referenties die de doelgroep van klanten aantrekt, wij hadden bv meest intresse in jongeren voor webhosting en sponsorden daarom eendje.be en partyinfo.be
- goede provider, hiermee bedoel ik niet de krachtigste uplink maar een provider waarmee je goed overkomt dit helpt echt voor de communicatie en het oplossen van netwerkproblemen
- geduld

Als ik nog een paar tips vind zet ik ze er wel bij hoor :)

Domenico
18/02/03, 03:05
Goede tips!

Nog meer tips van andere mensen?

thomas
18/02/03, 03:14
Er vielen me nog een paar goede in toen ik aan het douchen was, spijtig genoeg weer vergeten. Ik post ze mischien straks nog.

thomas
18/02/03, 03:29
Nog een paar:
- Linuxkennis, of iemand die je vertrouwt met linuxkennis (geen irc lamer ofzo wat de meeste kleine webhosting bedrijfjes doen)
- Structuur! :) naast dir's enz ook in je apache, wij hadden per klant een dir waarin per domain nog is zijn apache config file's voor zijn virthost zatten, een sub was rap gemaakt ahv een scriptje :)

cridea
18/02/03, 10:46
Ik ben ook begonnen met een instelling van "we zien wel waar het schip strandt". En er blijkt nog vraag zat te zijn! Zorg dat je klanten tevreden zijn, dan krijg je gratis mond-tot-mondreclame, scheelt adverteren enzo.

FireFly
18/02/03, 11:09
Oke, bedankt voor de reacties. Tips zijn altijd handig, al had ik mezelf over dat soort zaken al wel goed geinformeerd.

Als server neem ik waarschijnlijk een nieuw zelfbouw systeem en . Met free bsd. Ook het user systeem e/d wil ik zelf ontwerpen. Delen hier van heb ik al gemaakt. Het zal me wel een maand of zelfs 2 kosten om dit systeem geheel aan het werk te hebben, maar het lukt me wel. Ik heb in ieder geval niet veel aan raq servers.

Zouden er veel mensen afhaken op het OS? Windows servers zal ik nooit draaien, maar zou het mensen uit maken of het linux of free bsd is? Free BSD is voor mij geen probleem, maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen denken: "Freebsd? dat ken ik niet, dan maar ergens anders."

Als ik meer weet zal ik het hier ook wel posten.

VTI
18/02/03, 11:45
ik zelf zou nooit voor een freebsd als os gaan voor een server om mijn site op te zetten. Het klinkt als gratis troep met veel bugs en komt niet betrouwbaar over. Linux, sun das betere shit
Ik weet trouwens niet of je op sun wel een server kunt draaien, maar toch wel bekend en stabiel.

Domenico
18/02/03, 13:46
Origineel geplaatst door VTI
ik zelf zou nooit voor een freebsd als os gaan voor een server om mijn site op te zetten. Het klinkt als gratis troep met veel bugs en komt niet betrouwbaar over.

AUW! Dit is niet helemaal waar en ik ben bang dat je op vele tenen bent gaan staan met deze uitspraak. :D
Lees de nog te volgen uitspraken hieronder... ;)

tom
18/02/03, 15:07
Origineel geplaatst door thomas
2 maand later zaten we aan 15 accounts per dag en waren we volgens netwerk.be (een belgisch pc boekje) beste op het vlak van support.

*kuch*

s/beste/bij de beste :)

FireFly
18/02/03, 15:26
Origineel geplaatst door VTI
ik zelf zou nooit voor een freebsd als os gaan voor een server om mijn site op te zetten. Het klinkt als gratis troep met veel bugs en komt niet betrouwbaar over. Linux, sun das betere shit
Ik weet trouwens niet of je op sun wel een server kunt draaien, maar toch wel bekend en stabiel.
Dat is dan wel het andere uiterste. Dit geeft in ieder geval weer dat je geen idee hebt waar je het over hebt :) Niet als persoonlijke aanval bedoelt, het geeft misschien juist weer wat veel mensen zouden kunnen denken.

Free BSD werd/wordt gebruikt door apple/nasa en is gewoon mega stabiel. Linux ook, freebsd is dan ook gewoon maar een unix variant.

Dit kan ik de mensen wel uitleggen/vertellen, maar zouden er misschien ook bepaalde klanten zijn die speciaal voorkeur hebben voor linux boven freebsd? Hebben jullie hier ervaring mee?

superior-is
18/02/03, 15:31
VTI:
Doordat er 'free' in het woord zit wil niet zeggen dat het rommel is. :) Waarschijnlijk is FreeBSD (http://freebsd.org) zelfs stabieler dan Linux. Eerst de feiten op een rij zetten, voordat je begint te blaten. Zoals Dominco zegt: je raakt een gevoelige snaar. :)

ADMIN EDIT: het is Domenico en niet Dominco! 200 Strafpunten. :D

superior-is
18/02/03, 15:33
Origineel geplaatst door FireFly

Dit kan ik de mensen wel uitleggen/vertellen, maar zouden er misschien ook bepaalde klanten zijn die speciaal voorkeur hebben voor linux boven freebsd? Hebben jullie hier ervaring mee?

Nee dat maakt de klant niets uit -- als je maar wel de reguliere software draait (apache, qmail/sendmail e.d.) en niet met een halfgare WN server komt aanzetten.

FireFly
18/02/03, 15:43
Origineel geplaatst door superior-is


Nee dat maakt de klant niets uit -- als je maar wel de reguliere software draait (apache, qmail/sendmail e.d.) en niet met een halfgare WN server komt aanzetten.
Ze krijgen wat ik zelf zou willen krijgen. (En ik ben nog al veeleisend) Natuurlijk wel in verhouding met de prijs.

Iig bedankt voor de vele nuttige reacties :-)

VTI
18/02/03, 23:04
Kijk ik wet misschien (idd) niet wat freebsd is, maar ik weet wel dat veel bedrijven die op internet ff kijken toch eerder voor Linux zullen kiezen omdat dat herkenbaar is en toch een veiliger gevoel geeft denk ik. Mijn reactie was als n00b op het gebied van webhosting en misschien zouden meer mensen zo kunnen reageren. Als ik ergens een bannertje van linux, apache en sidn zie staan, geloof ik eerder dat een site te vertrouwen is bijv. (en ik check ook wel google enzo natuurlijk:p)

Deimos
18/02/03, 23:16
Origineel geplaatst door VTI
Kijk ik wet misschien (idd) niet wat freebsd is, maar ik weet wel dat veel bedrijven die op internet ff kijken toch eerder voor Linux zullen kiezen omdat dat herkenbaar is en toch een veiliger gevoel geeft denk ik. Mijn reactie was als n00b op het gebied van webhosting en misschien zouden meer mensen zo kunnen reageren. Als ik ergens een bannertje van linux, apache en sidn zie staan, geloof ik eerder dat een site te vertrouwen is bijv. (en ik check ook wel google enzo natuurlijk:p)
FreeBSD draait over het algemeen net wat stabieler / veiliger dan een linux bak. Dus pas op wat je zegt, anders krijg je een hele *BSD club achter je aan :P

FireFly
19/02/03, 00:59
Ik vind zijn reactie opzich best nuttig. Ik weet wat freebsd is. Ik kan me dan niet echt helemaal voorstellen wat mensen er bij denken. Kennelijk kan dat dus best negatief zijn. Ik denk toch dat ik voor freebsd ga. Ik zal er een uitgebreide uitleg bij geven, met een mooi verhaal over bekende merken/bedrijven die ook free bsd gebruiken.

Nog een opmerking over die bannertjes van VTI, apache draait ook op freebsd. Zoals veel dingen die op linux draaien ook op free bsd kunnen draaien. Apache draait ook op windows. Zo zit het met eigenlijk alles wat aan dit soort dingen op linux draait.

ric0
19/02/03, 11:22
Origineel geplaatst door VTI
Kijk ik wet misschien (idd) niet wat freebsd is, maar ik weet wel dat veel bedrijven die op internet ff kijken toch eerder voor Linux zullen kiezen omdat dat herkenbaar is en toch een veiliger gevoel geeft denk ik. Mijn reactie was als n00b op het gebied van webhosting en misschien zouden meer mensen zo kunnen reageren. Als ik ergens een bannertje van linux, apache en sidn zie staan, geloof ik eerder dat een site te vertrouwen is bijv. (en ik check ook wel google enzo natuurlijk:p)

Mag ik hier een leuke quote invoegen?

"Linux is for people that don't like windows,
FreeBSD is for people that like Unix"

Wellicht is hier het spreekwoord "onbekend maakt onbemind" van pas.

Maar persoonlijk vind ik dat een kortzichtige manier van kijken. Veel mensen hebben ook nooit gehoord van SGI of Irix, terwijl dat wel een drijvende kracht is achter de TV en Film industrie. Wil dat zeggen dat ze slecht zijn?

Overigens... Free in FreeBSD slaat niet op gratis maar op vrij... en dat slaat dan weer op de licentie methode.

Om nog maar een speler toe te voegen aan het FreeBSD plaatje: Yahoo!
Toch niet de minste... en stond Hotmail ook niet jaren (nog steeds voor een deel?) op FreeBSD?

Naar mijn idee is de FreeBSD community wat minder fanatiek met het promoten en aanvechten van monopolisten. Gewoon zorgen dat het werkt.

En dan nog iets... Linux is eigenlijk alleen een kernel; de distributies voegen dingen toe. FreeBSD een compleet OS.

VTI
19/02/03, 11:39
zoals ik al zei ik weet echt weinig van os en webhosten, maar denk niet dat hotmail op freebsd draait. lijkt me dat die puur de m$ proggies gebruiken.

Deimos
19/02/03, 11:46
Origineel geplaatst door VTI
zoals ik al zei ik weet echt weinig van os en webhosten, maar denk niet dat hotmail op freebsd draait. lijkt me dat die puur de m$ proggies gebruiken.
Voorheen draaide heel hotmail op *BSD omdat simpel weg de windows machines niet stabiel genoeg waren voor hotmail. Inmiddels draaien ze wel windows, maar heb ergens gelezen dat een deel van de servers nog altijd *BSD machines zijn.

ric0
19/02/03, 14:25
Origineel geplaatst door VTI
zoals ik al zei ik weet echt weinig van os en webhosten, maar denk niet dat hotmail op freebsd draait. lijkt me dat die puur de m$ proggies gebruiken.

Wel gedateerd (mei 2000), maar goed

"The FreeBSD customer roster includes such Internet powerhouses as Yahoo, the most heavily trafficked site on the Web; Microsoft's Hotmail, the world's largest e-mail services; MCI WorldCom's UUNet, a giant provider of Internet services to businesses and to consumer ISPs; MindSpring, a national ISP that last year ranked No. 1 in customer satisfaction according to J.D. Power and Associates; and Verio, a company that says it hosts more than 300,000 Web sites in 170 countries."

VTI
19/02/03, 22:36
Vind ik eerlijk gezegd wel stom. Betekend dus dat je (terecht) geen vertrouwen in je eigen producten hebt. Is net zoiets als dat een directeur van de ford met een fiat naar zijn werk komt, maarja als er geen andere keus is, omdat die niet stabiel genoeg is. Dan moet het wel.

FireFly
20/02/03, 00:23
Origineel geplaatst door VTI
Vind ik eerlijk gezegd wel stom. Betekend dus dat je (terecht) geen vertrouwen in je eigen producten hebt. Is net zoiets als dat een directeur van de ford met een fiat naar zijn werk komt, maarja als er geen andere keus is, omdat die niet stabiel genoeg is. Dan moet het wel.
Pcies. :D

Nog een leuke feitje is dat servers van Microsoft zelf met het slammer virus werden besmet. Hun reactie naar de klanten, die besmet zijn, is dat die al een half jaar lang hadden kunnen updaten. De gene die dat niet gedaan hebben zouden sleche systeem beheerders zijn. Wie is hier nu een slechte beheerder?

Maarja, ontopic. Ik zal duidelijk er bij vertellen wat freebsd is. De term unix en linux in de tekst gebruiken en vertellen over al die grote internet servers. Ik denk niet dat het echt een probleem zal zijn.

Weten jullie misschien of er mensen zijn die echt niet zouden kiezen voor free bsd hosting ipv linux hosting. En dan bedoel ik mensen die echt weten wat het is?

Alleen de shell is iets anders, maar met de shell mag je op mijn server alleen website onderhoud plegen. Geen fancy scripts of apps draaien. Iig geen backgrounds waar ik ze geen toesteming voor geef. Dan nemen ze maar een shell accountje ergens.

WebBizz
20/02/03, 00:59
Voor een doorsnee gebruiker maakt het niets uit of de site op een Linux server of een FreeBSD server wordt gehosted. De meesten weten het verschil niet eens, laat staan dat ze er iets van merken.

ric0
20/02/03, 10:51
Origineel geplaatst door VTI
Vind ik eerlijk gezegd wel stom. Betekend dus dat je (terecht) geen vertrouwen in je eigen producten hebt. Is net zoiets als dat een directeur van de ford met een fiat naar zijn werk komt, maarja als er geen andere keus is, omdat die niet stabiel genoeg is. Dan moet het wel.

Ach dat heeft niks met stom te maken. Meer met historie.
Er was een tijd dat hotmail niet van Microsoft was. En je schakelt niet maar zo even over.

Maar goed... zo is er ook nog een verhaal over een presentatie van, ik meen, OS/2 van IBM destijds. Was op de Cebit. Geweldige presentatie over "de gedoodverfde concurrent van Windows" (toen nog 95). En die presentatie draaide op een.... Amiga 1200 met Scala (holy!)
Die stond natuurlijk sneaky onder de toonbank verstopt.

ric0
20/02/03, 10:56
Origineel geplaatst door WebBizz
Voor een doorsnee gebruiker maakt het niets uit of de site op een Linux server of een FreeBSD server wordt gehosted. De meesten weten het verschil niet eens, laat staan dat ze er iets van merken.

Dat was de discussie niet... aan de andere kant... als je zegt dat een eindgebuiker geen verschil merkt, haalt dat het argument van VTI (FreeBSD "klinkt als gratis buggy os") overhoop!

En inderdaad... als eindgebruiker merk je het niet... alleen wordt je niet doodgegooid met pinguins... maar met duiveltjes... :D

Web123.nl
20/02/03, 18:49
Origineel geplaatst door VTI
ik zelf zou nooit voor een freebsd als os gaan voor een server om mijn site op te zetten. Het klinkt als gratis troep met veel bugs en komt niet betrouwbaar over. Linux, sun das betere shit
Ik weet trouwens niet of je op sun wel een server kunt draaien, maar toch wel bekend en stabiel.

FreeBSD is net zo 'FREE' als RedHat en Suse enz. FreeBSD is echter geen linux maar een unix variant. De kracht van FreeBSD is dat nieuwe stuff door een testprocedure moet, anders wordt het niet ge-add. Dat kan ook wel weer de zwakte van FreeBSD zijn, maar het systeem is iig. erg stabiel.

Ik geef toe dat het inderdaad anders in elkaar zit dan Linux, soms is het even zoeken.. maar dat neemt niet weg dat FreeBSD een veel gebruikt en OOK een betrouwbare OS is. Mijn sysadm gaf de voorkeur aan FreeBSD, mij was het om het even. Na een paar maanden stoeien kon ik er ook goed mee overweg.

Ik zie een nieuwe OS als een uitdaging, geen probleem!

Overigens is SUN ook afgeleidt van Unix. FreeBSD lijkt dan altijd nog meer op SUN dan op een Linux variant. Maar SUN software is niet gratis, sterker nog: het is rete duur!

Web123.nl
20/02/03, 18:51
Advies: Wil je om persoonlijke redenen niet tegen je klanten zeggen dat je FreeBSD gebruikt omdat het niet mooi klinkt, zet je er toch wat uitleg bij:

"Al onze webservers zijn uitgerust met een Unix besturingsssysteem 'FreeBSD', een van de eerste Unix varianten welke publiekelijk beschikbaar werd gesteld voor de wetenschap."

-- whatever --

FireFly
21/02/03, 01:06
Origineel geplaatst door thehunter
Advies: Wil je om persoonlijke redenen niet tegen je klanten zeggen dat je FreeBSD gebruikt omdat het niet mooi klinkt, zet je er toch wat uitleg bij:

"Al onze webservers zijn uitgerust met een Unix besturingsssysteem 'FreeBSD', een van de eerste Unix varianten welke publiekelijk beschikbaar werd gesteld voor de wetenschap."

-- whatever --
Pcies wat ik ook van plan ben.

jake
10/03/03, 21:24
Origineel geplaatst door VTI
zoals ik al zei ik weet echt weinig van os en webhosten, maar denk niet dat hotmail op freebsd draait. lijkt me dat die puur de m$ proggies gebruiken.
--------------------------------------------------------------------------------
Voorheen draaide heel hotmail op *BSD omdat simpel weg de windows machines niet stabiel genoeg waren voor hotmail. Inmiddels draaien ze wel windows, maar heb ergens gelezen dat een deel van de servers nog altijd *BSD machines zijn.
---------------------------------------------------------------------------------
VTI
Zover ik weet draait hotmail nog steeds op FreeBSD,alleen de frontend servers zijn(of waren) Windows2000.
Wat mij betreft zijn alle BSD varianten perfect om mee te hosten.
Mijn voorkeur gaat uit naar OpenBSD dordat dit het enige OS is welk gericht is op stabiliteit en beveiliging.
Een standdaard installatie van bijv Redhat is daarentegen wagenwijd open.
VTI,misschien is het slimmer om eerst wat te lezen voordat je gaat roepen :P

mwm
03/04/03, 11:21
Ik ben de link kwijt maar ik weet nog dat ms hotmail overnam

Er stonden een groot aantal bsd machines en die wilden ze zo snel mogelijk vervangen voor windows.

De grootste probleem was dat ze voor een bsd machine een groote hoeveelheid windows bakken nodig hadden voor dezelfde capaciteit

Ook hadden ze heel veel cluster problemen die met unix systemen nog steeds beter werken.

Free-bsd is een goed systeem waar beveiliging boven aan staat
Alles is standaard dicht of uit voordat je begint
Red hat is dat niet, debian weer wel

Ik denk dat het beste is gebruik waar je het meeste van weet

gr,
mark

kazbek007
04/05/03, 18:38
Ik heb persoonlijk geen voorkeur voor een windows OS. Liever een server die draait op een Linux/Unix variant waar je zelf toch een hoop inbreng in hebt,cq kan veranderen. Mocht dat nu op Redhat of Suse of Debian of zelfs op Sun Solaris zijn, het heeft al zijn voor en zijn nadelen. Het is een kwestie van smaak en ervaring die je met bepaalde besturingssytemen hebt voor het maken van je keuze. Tevens en niet geheel onbelangrijk is de mate van stabiliteit en beschikbare software/updates.

Herbert
05/05/03, 00:02
Hotmail=Microsoft-IIS/5.0
-
Initiating server query ...
Looking up IP address for domain: www.hotmail.com
The IP address for the domain is: 207.68.173.245
Connecting to the server on standard HTTP port: 80
[Connected] Requesting the server's default page.
The server returned the following response headers:
HTTP/1.1 302 Found
Server: Microsoft-IIS/5.0
Date: Sun, 04 May 2003 20:59:02 GMT
P3P: CP="BUS CUR CONo FIN IVDo ONL OUR PHY SAMo TELo"
Connection: close
Query complete.

Deimos
05/05/03, 00:12
deel draait als ik het goed heb nog steeds op BSD hoor. Alleen de webtoegankelijke machines zijn windows geworden (correct me if wrong ;))

BlueLagoon
05/05/03, 10:15
Misschien een ander punt om het eens over te hebben... ok we zijn het er over eens dat er nog genoeg klanten te winnen zijn. Het besturingssysteem kan FreeBSD worden.

Maar is er ook werkelijk nog wat te verdienen aan webhosting als beginnend (de grotere redden het wel) webhostingbedrijfje.

Want even (heel grof) opsommen.
Server Aanschaf 1.500,00 euro
10 GB Dataverkeer +/- 10,00 euro per maand
Domeinnaam (.nl) kost 10,00 per jaar.

En we gaan uit van een hostingpakketje:
10 MB HD ruimte
1 GB dataverkeer

Hoe lang gaat je server mee? 3 jaar?
Dus server in drie jaar afschrijven betekend dat je 500 euro per jaar moet terug verdienen.

Met een maximum van 500 klanten op een server, betekent 1 euro per klant per jaar voor het afschrijven van je server. Een klein pakket kost 1 GB dataverkeer per maand = 1,00 euro per maand = 12 euro per jaar. Je domeinnaam kost je 10 euro per jaar.
Opgeteld kost een klein accountje je dus al 23,00 euro per jaar.

Hier mag je niet teveel voor rekenen, omdat anderen veel goedkoper zijn. Nou ja laten we het houden op 60,00 euro per jaar voor dit pakket. Dat is 27,00 euro winst op een jaar lang hosting, support, telefoontjes enz. Dus dat is 27/12=2,25 per maand per klant winst. 2,25 * 500 klanten = 1125 euro per maand winst.

Echter moeten hier nog vanaf telefoon, kantoor, advertenties... en met 500 klanten denk je toch al snel aan personeel denk ik? Dan is die 1125 euro per maand vrij snel op (als je het al red) + dat 60,00 voor een dergelijk hostingpakket nog relatief duur is volgens mij en je na die 3 jaar wel geld moet hebben voor het vervangen van de server.

Valt er dus nog wat te verdienen in de hosting business?

kazbek007
05/05/03, 11:58
Leuk opgesommed en berekend. Ik denk dat je het er in het begin gewoon naast je huidige werk moet doen en het als een hobby moet zie. een hooby kost nou eenmaal ook geld en wie weet loopt het allemaal op den duur een beetje uit de hand (je gaat wat verdienen) en kun je langzaam de markt in rollen.
Zeker als je geen geld over hebt (lees startkapitaal) is dit waarschijnlijk de manier, anders kun je het meteen goed en groot aanpakken. Maar alles is een kwestie van geld in deze wereld.

cridea
05/05/03, 12:16
Origineel geplaatst door kazbek007
Leuk opgesommed en berekend. Ik denk dat je het er in het begin gewoon naast je huidige werk moet doen en het als een hobby moet zie. een hooby kost nou eenmaal ook geld en wie weet loopt het allemaal op den duur een beetje uit de hand (je gaat wat verdienen) en kun je langzaam de markt in rollen.
Zeker als je geen geld over hebt (lees startkapitaal) is dit waarschijnlijk de manier, anders kun je het meteen goed en groot aanpakken. Maar alles is een kwestie van geld in deze wereld.

Precies de instelling waar ik mee begonnen ben. Raad ik iedereen aan! Scheelt een hoop stress!

BlueLagoon
05/05/03, 12:24
500 klanten of meer doe je niet gezellig naast je werk bij je baas :) Begrijp me niet verkeerd... ik doe alles nu ook naast m'n opleiding. En ik overweeg ook om met hosting te beginnen. Echter is de concurentie tegenwoordig wel erg groot... en zeker op kleine pakketjes als die van 10MB valt bijna niets meer te verdienen.
Er hangt binnenkort een eigen server, voor eigen doeleinden. Ik zou nu ook willen gaan hosten, echter als ik die winstmarges zie :) Denk ik er nog even over. Kan je beter naast je werk gaan programmeren of zo denk ik?

cridea
05/05/03, 12:29
Origineel geplaatst door BlueLagoon
500 klanten of meer doe je niet gezellig naast je werk bij je baas :)

Ja, maar wie start er nu meteen met 500 klanten?

BlueLagoon
05/05/03, 12:32
Niemand... maar met de 500 klanten van hierboven kwam je uit op een winst van 1000 euro waar nog veel vanaf moest... dus als je op het punt van 500 klanten komt is het nog steeds niet lonend en moet je wel je werk stoppen voor je support etc.
Tuurlijk zullen er wel wat grotere pakketten gekocht worden, maar toch. Als ik er ver naast zit met dat berekeningetje moet je het zeggen, want dat wil ik dan ook graag weten :D

cridea
05/05/03, 13:25
Nouja, om te beginnen was de winst 60-23 = 37 euro. Dus dat is al positief ;-)

Maar ik heb wel zo m'n vraagtekens bij de berekening, want 500 x 1 GB = 500 GB.

Nu weet ik natuurlijk wel dat niemand het totale dataverkeer verbruikt, maar of je het met 10 GB per maand redt...

BlueLagoon
05/05/03, 13:40
Woeps je hebt gelijk, 37 euro... ik typ te snel :) Over dataverkeer heb ik volgens mij gezegd 10 GB = 10 euro. Dus 1 euro per maand per klant. Dus je dataverkeer wordt wel groter dan die 10 GB hoor :)

Neemt niet weg dat ik de marges (te) klein vind voor beginnende (let's say tot 1000 klanten) webhosters.

cridea
05/05/03, 15:02
Oow okee, dat was verkeerd begrepen!

michel
30/05/03, 22:36
Nou er zijn van die bedrijven als digitalus.nl.
Ik begrijp niet hoe deze gasten verdien, en ook nog is met behoorlijke slechte ervaringen van anderen, zie webhosters: http://www.webhosters.nl/gegevens.php?id=747
De veelal goede ervaringen zijn van hun zelf.

Door die eurohosters wordt het je wel moeilijk gemaakt, maar ik ga ervan uit dat dit soort bedrijven vanzelf wel omvallen, en die mensen wl gauw genoeg erachter komen waarom ze zo voordelig zijn, omdat ze domweg STRONT verkopen, en jaa daar zou ik ook niet voor willen betalen, dus de meeste klanten rennen vanzelf wel hard weg.

En de webhosters die nu zeg maar prijzig zijn, die doen het al wat langer en hebben alles goed voor elkaar.
En die prijzen waren een paar jaar terug GOEDKOOP, en die gaan nu echt niet hun tarieven verlagen voor die paar klantjes, omdat ze dan zoveel EXTRA werk, tijd, geld moeten investeren willen ze het verlies op de WINST inlopen en EXTRA winst draaien, doen ze dus ook niet.

salunet
02/06/03, 15:54
Origineel geplaatst door BlueLagoon
500 klanten of meer doe je niet gezellig naast je werk bij je baas :) Begrijp me niet verkeerd... ik doe alles nu ook naast m'n opleiding. En ik overweeg ook om met hosting te beginnen. Echter is de concurentie tegenwoordig wel erg groot... en zeker op kleine pakketjes als die van 10MB valt bijna niets meer te verdienen.
Er hangt binnenkort een eigen server, voor eigen doeleinden. Ik zou nu ook willen gaan hosten, echter als ik die winstmarges zie :) Denk ik er nog even over. Kan je beter naast je werk gaan programmeren of zo denk ik?

Ik heb sinds paar maanden een eigen server. Ik ben er dan ook erg blij mee. Maar ik heb hem niet alleen gekocht voor het binnenhalen van klanten en daar geld mee verdienen. Het eerste waarvoor ik het gebruikte was voor het hosten van al mijn websites. Heb verschillende sites die toch al zo gauw rond de 15 gb traffic per maand oplevert. Daarnaast had ik paar vrienden die ook verschillende sites hadden en toen ben ik erover na gaan denken om een eigen server te kopen en dan te proberen alle sites van mijn vrienden/ kennissen enzo daarop te zetten. Dat is me aardig gelukt. Ik maak dit jaar zelfs winst en dat had ik niet verwacht daar ik absoluut niks aan promotie doe. Alle klanten vinden me via de andere sites die ik bezit of via mijn vrienden die mond-op-mond reclame maken. Omdat ik als reclame bureau begonnen ben ben ik dus nu ook langzaam bezig om alle websites die ik onderhoud van mijn klanten na het bereiken van het einde van het contract alle sites op mijn eigen server te gaan hosten.

Om terug te komen op je vraag of er geld te verdienen valt in het webhosting wereldje zal ik wel ja zeggen maar houd er wel rekening mee dat het beste is om een redelijke basis te hebben met klanten. Zodat je niet iets koopt en de eerste paar maanden haast geen klanten binnen te halen.

Pantsy
02/06/03, 18:26
Om die reden had ik ook een eigen server aangeschaft Salunet, en het begint met vrienden hosten... then the story continues :)