PDA

Bekijk Volledige Versie : Directadmin verwijderen en lamp server installeren?



hermes
28/05/12, 19:47
Hallo mensen,

Sinds enkele weken heb ik een VPS server, waarop centos 6 en directadmin geinstalleerd zijn.

Nu werkt dit allemaal prima, maar omdat ik de server voornamelijk voor mezelf gebruik, vind ik directadmin een beetje overbodig luxe, zeker omdat ik er 25 euro per 3 maanden voor betaal en aangezien ik geen klanten hebben die een userpanel etc nodig zijn lijkt het mij beter om directadmin te verwijderen.

Echter op mijn zoektocht naar hoe ik dit moet gaan doen, lees ik op de meeste websites dat als je daadwerkelijk directadmin wilt verwijderen, dat het dan beter is om centos zelf opnieuw te installeren en dan zelf een lampserver te installeren.

Nu vroeg ik mij af, of dit daadwerkelijk het geval is en of er geen makkelijker manieren bestaan?

En mochten er geen makkelijke manieren bestaan, is het mogelijk om buiten de provider om zelf centos weer opnieuw te installeren?

Sorry, ik ben nog echt een enorme leek op dit gebied.

Groetjes,
Arjan.

Spyder01
28/05/12, 19:51
Directadmin is uiteindelijk in veel bestanden en directory's verweven. De snelste en schoonste oplossing is dus inderdaad opnieuw CentOS installeren.
Je weet dan zeker dat alle configfiles e.d. weer "origineel" zijn, om Directadmin echt geheel te verwijderen en files weer los te trekken ben je dermate veel tijd kwijt dat een herinstallatie de beste methode is.

davinci
28/05/12, 19:57
een enorme leek en dan directadmin de-installeren?
Je weet dat 'lamp-server' geen pakket is, geen software 'press any key to install'? http://en.wikipedia.org/wiki/LAMP_(software_bundle)
Maar dat je dan zelf in ieder geval apache zult moeten installeren? php, mysql, etc.
Dan willen je domeinen vast ook mail ontvangen, ow en verzenden... (qmail? postfix? courier?)
DNS extern of ook via directadmin? Bind..


Dan heb ik het nog niet over bijvoorbeeld antispam, webmail.
Het handmatig inrichten van vhosts, useraccounts, mailaccounts...

Weet je dat dat er ook allemaal bij komt kijken als je je handige directadmin verwijderd?

dreamhost_nl
28/05/12, 20:05
Als alles nu goed werkt, probeer dan gewoon een "lifetime license" voor DirectAdmin aan te schaffen. Als je even goed zoekt kun je deze zeker bemachtigen voor een fractie van de geadverteerde $299 eenmalig.

hermes
28/05/12, 20:07
Ik heb in iedergeval het een beetje ervaring met linux en ook heb ik wel is op mijn eigen computer een server geinstalleerd. Ik ben heel goed op de hoogte, dat het niet makkelijk zal worden. Maar aangezien ik graag nieuwe dingen leer, zie ik dit toch als een kans om dit ook daadwerkelijk te kunnen doen.

Het is mij inmiddels nu wel duidelijk dat handmatig directadmin een rommeltje gaat opleveren ;)

Nu is mijn volgende vraag, aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met VPS servers, moet ik de provider verzoeken om Centos opnieuw te installeren of bestaan er ook mogelijkheden om dit zelf te doen?

The-BosS
28/05/12, 20:11
Nu is mijn volgende vraag, aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met VPS servers, moet ik de provider verzoeken om Centos opnieuw te installeren of bestaan er ook mogelijkheden om dit zelf te doen?

Dat hangt van je provider af, heb je een controlpaneel/klantenbeheer/... waar je kunt op inloggen en zelf install doen? Zoja dan beantwoord je je eigen vraag, anders support van je provider raadplegen.

Yourwebhoster
28/05/12, 22:45
Ik heb in iedergeval het een beetje ervaring met linux en ook heb ik wel is op mijn eigen computer een server geinstalleerd. Ik ben heel goed op de hoogte, dat het niet makkelijk zal worden. Maar aangezien ik graag nieuwe dingen leer, zie ik dit toch als een kans om dit ook daadwerkelijk te kunnen doen.

Het is mij inmiddels nu wel duidelijk dat handmatig directadmin een rommeltje gaat opleveren ;)

Nu is mijn volgende vraag, aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met VPS servers, moet ik de provider verzoeken om Centos opnieuw te installeren of bestaan er ook mogelijkheden om dit zelf te doen?

Misschien staan de inlog gegevens van het VPS control panel (als die er is) in de e-mail samen met je VPS gegevens (IP adres ed). Anders gewoon contact opnemen met je provider, hoe dit werkt kan per provider anders zijn.

Verder heeft DirectAdmin meerdere licentie modellen. Als je bij je huidige aanbieder blijft dan kan je bij je aanbieder (als die tenminste reseller is van DirectAdmin) voor een fractie van de normale prijs een DirectAdmin licentie krijgen (bij een VPS kan je denken aan €4-5 per maand voor een maandelijkse licentie en €40-80,- voor een lifetime licentie). De kosten zijn door je aanbieder zelf te bepalen en kunnen variëren. Let wel dat bij een lifetime licentie deze licentie alleen geldig is bij je huidige provider en niet meegenomen kan worden naar een andere provider (dit zijn regels vanuit DirectAdmin zelf).

systemdeveloper
29/05/12, 10:16
In principe kun je da gewoon deleten en de cronjobs verwijderen. Je hebt dan 'gewoon' een lamp installatie over. Nu zitten hier wel een paar haken en ogen aan omdat een aantal configfiles niet meer staan waar ze moeten staan, maar deze top-down benadering houdt je systeem wel draaiende en je hebt een betere setup dan een kale lamp install.
Beide is echter niet al te zeer geschikt voor een 'enorme leek', dus een da setup is helemaal niet slecht als je het afneemt bij je provider voor de 40-80 euro eenmalig zoals Yourwebhoster al aangeeft. Dit spaart je een hele hoop update problemen waardoor je over 6 maanden niet met een totaal verouderd systeem zit.

t.bloo
29/05/12, 10:20
Je kunt de DirectAdmin licentie laten verlopen en dan blijft de server gewoon draaien zoals altijd. Alleen de updates en het control panel werken dan niet meer. De standaard services blijven gewoon doordraaien, je kunt de configs daarna prima met de hand aanpassen.

The-BosS
29/05/12, 11:00
Je kunt de DirectAdmin licentie laten verlopen en dan blijft de server gewoon draaien zoals altijd. Alleen de updates en het control panel werken dan niet meer. De standaard services blijven gewoon doordraaien, je kunt de configs daarna prima met de hand aanpassen.

Om het even wat gedetailleerder te zeggen, updates van custombuild blijven gewoon werken. Enige wat niet meer werkt is het control panel en de update van de directadmin daemon.

drex
29/05/12, 11:53
Als je een VPS afneemt hoeft het toch allemaal niet zo moeilijk te zijn simpel een rebuild naar scratch! (door je provider)

dreamhost_nl
29/05/12, 11:57
De enige reden voor TS is om de kosten voor DA te kunnen besparen. Hiervoor zijn al enkele alternatieven genoemd, zoals het zelf aanschaffen van een "lifetime license" (mee te nemen bij verhuizing), het via de provider aanschaffen van een "lifetime license" (alleen geldig binnen dat netwerk) of DA laten verlopen en doorgaan zonder licentie.

eXtreme Service
29/05/12, 19:17
Wat je eventueel kan doen is een 2de VPS huren en daarop een gratis controlpanel plaatsen zoals bijvoorbeeld Kloxo. En dan website per website overzetten. Of als de downtime niet zo belangrijk is dan kan je de VPS herbouwen en daarmee verder.

patrickekkel
29/05/12, 20:48
kloxo had toch veel beveiligings problemen ?
zijn genoeg andere mogelijkheden zoals zpanel, ispcp omega, ispconfig en zo kan ik nog wel even door gaan

Yourwebhoster
29/05/12, 20:48
kloxo had toch veel beveiligings problemen ?
zijn genoeg andere mogelijkheden zoals zpanel, ispcp omega, ispconfig en zo kan ik nog wel even door gaan

Nog steeds? Mag hopen dat het inmiddels wat veiliger is, hoewel ik twijfels blijf houden bij dat panel.

patrickekkel
29/05/12, 20:50
Nog steeds? Mag hopen dat het inmiddels wat veiliger is, hoewel ik twijfels blijf houden bij dat panel.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar als ik mensen hoor praten over kloxo krijg ik toch een beetje kippenvel.

Yourwebhoster
29/05/12, 20:51
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar als ik mensen hoor praten over kloxo krijg ik toch een beetje kippenvel.

Ik vrees dat dat idee nooit zal weggaan:thumbdown:

Vanderblom
29/05/12, 22:30
25 euro per 3 maanden voor een DirectAdmin licentie?
Dat kan al goedkoper! zijn veel bedrijven waar je voor 49 euro eenmalig een interne licentie kan gebruiken.
Zolang je klant blijft bij hun heb je die licentie.

Kyra-emotion
30/05/12, 08:51
Beste Arjan,

Heb je de mogelijkheid om te booten van een iso bij je huidige leverancier.
Dan zou je bijvoorbeeld de Turnkeylinux iso's kunnen gebruiken.
(http://www.turnkeylinux.org/lampstack)

Je kan natuurlijk ook vragen voor een nieuwe VM met alleen maar LAMP voor geïnstalleerd.

dreamhost_nl
30/05/12, 12:30
25 euro per 3 maanden voor een DirectAdmin licentie?
Dat kan al goedkoper! zijn veel bedrijven waar je voor 49 euro eenmalig een interne licentie kan gebruiken.
Zolang je klant blijft bij hun heb je die licentie.

Dan moet TS wel weggaan bij zijn huidige provider wil hij de interne licentie van een andere provider kunnen gaan gebruiken. Dat is nu juist niet wat TS wil. Het alternatief om een "lifetime" licentie aan te schaffen is overigens al genoemd.