PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelf server samenstellen



xolympus
17/05/12, 23:25
Hallo,

Ik/wij willen graag onze eigen servers in een datacentrum hangen. Deze willen we ook zelf samenstellen. (2600k, 64gb ram, raid ssd etc) Alleen waar kan ik deze servers het beste kopen/samenstellen zodat ze werkelijkwaar van mij zijn. En dus niet alsnog huren. (Gaat dus even niet om de colocatie maar puur om de server)

Is er een site waar ik dit redelijk goedkoop kan doen of kan ik beter op bijvoorbeeld tweakers wat zooi uitzoeken en vanaf daar gaan bouwen? Als het laatste het geval is waar moet ik dan opletten dat hij in een datacentrum zal passen. (Plaatsen van een rack etc)

Ik kan hem zelf in elkaar zetten dus dat is verder geen probleem.

Weten jullie wat of kunnen jullie mij iets aanraden zou altijd makelijk zijn :)

dennis0162
17/05/12, 23:40
http://dell.nl ? Veel makkelijker & beter als die zelfbouw troep.

dreamhost_nl
18/05/12, 08:59
Voor zelfbouw moet je van een 1U (of evt. 2U) kast uitgaan en daar alles inbouwen. Als dat je hobby is, kun je dat doen. Is dat niet je hobby, zou ik aanraden om een kant-en-klare server te kopen. De airflow zal dan meestal veel beter zijn.

Yourwebhoster
18/05/12, 09:14
Hallo xolympus,

Als je een goede uptime wilt behalen dan raad ik sterk af om zelf een server te bouwen. Het zelf bouwen van een server kan veel werk en problemen op leveren als je niet de juiste kennis, apparatuur en spare materiaal hebt. Ik raad je daarom aan om maatwerk server leveranciers te gebruiken, zoals dennis0162 aan geeft kan je dell.nl gebruiken maar je kan ook kijken naar ahead-it.nl. Deze partijen kunnen je een 4 hours onsite garantie geven indien er wat aan de hand is. Waar wij zelf voor kiezen is om zelf spare materiaal onsite te hebben omdat wij nog sneller op locatie kunnen zijn en de harde schijven bijvb direct kunnen overzetten naar een andere server. Vervolgens kan de server met problemen nader bekeken worden. Zelfbouwen en een goede uptime behalen kan natuurlijk wel, maar als je geen onsite spare materiaal hebt (een hele server spare) dan is het niet goedkoper meer.

Je kan ook in overleg gaan met je colocatie provider en kijken of die wat kan aanbieden. Je kan afspreken om een huur-koop contract te nemen of in één keer te betalen en colocatie er bij te nemen. Je hoeft de server natuurlijk niet bij de colocatie partij af te nemen indien dat je vraag is. Mocht je hierin interesse hebben dan kan je wellicht een topic in het aanbiedingen forum aanmaken.

Spyder01
18/05/12, 10:35
Opzich is met zelfbouw niet veel mis, mits je de onderdelen goed bij elkaar zoekt, de juiste behuizing, een goed moederbord enzovoort. Dan is de airflow wel goed te krijgen. Maar in dit geval zou ik ook zeggen, ga naar Dell of Ahead en bestel daar mooi een kant en klare server.

redbeenl
18/05/12, 11:13
Wanneer wij servers (voor klanten) nodig hebben met bepaalde specificaties tegen een goede prijs, bestellen we servers bij HPS Industrial. Je hebt daar alle keuze in de componenten en chassis. HPS zet de servers in elkaar en geeft garantie. Zo heb je het beste van beide werelden.

The-BosS
18/05/12, 20:33
Keuze genoeg lijkt me, of je besteld alles apart bij s3s, conrad, alternate, techdata, pc winkel om de hoek, ... of je besteld merk servers zoals supermicro, dell, hp, fujitsi, asus, .... waar je direct samen stelt wat je nodig hebt of dit achteraf zelf upgrade.

dreamhost_nl
18/05/12, 20:51
Nog een tipje voor als je echt voor zelfbouw gaat: Ga altijd voor serveronderdelen en probeer geen desktop onderdelen in een 1U kast te bouwen. Het past misschien wel, maar de airflow zal echt om te huilen zijn.

systemdeveloper
19/05/12, 02:14
Als je iets van hardware afweet dan is er niks mis mee om zelf iets samen te stellen dat aan al je wensen voldoet. Het is vaak wel makkelijker om dat door de leverancier te laten doen, maar ga er niet vanuit dat je dan altijd iets goeds hebt. Zo hebben wij wel eens een systeem (te snel en ondoordacht) aangeschaft dat stijf stond van de geweldige performance tabellen en nog geweldigere grafieken, maar dat had weinig raakvlakken met de praktijk. En garantie op een systeem dat ruk is.. daar heb je weinig aan.

Yourwebhoster
19/05/12, 10:30
Nog een tipje voor als je echt voor zelfbouw gaat: Ga altijd voor serveronderdelen en probeer geen desktop onderdelen in een 1U kast te bouwen. Het past misschien wel, maar de airflow zal echt om te huilen zijn.

Als dat dan al werkt dan moet je niet vergeten te denken aan de stabiliteit van de hardware en dat er meestal ook onnodige zooi op die desktops zitten zoals een geluidskaart. Toegegeven voor enkele whters is een geluidskaart niet overbodig maar dan heb je het niet meer over een simpel onboard geluidskaartje...

dreamhost_nl
19/05/12, 15:00
Nog een tipje voor als je echt voor zelfbouw gaat: Ga altijd voor serveronderdelen en probeer geen desktop onderdelen in een 1U kast te bouwen. Het past misschien wel, maar de airflow zal echt om te huilen zijn.

Nog even ter aanvulling: Daarnaast zijn serveronderdelen uiteraard ook geschikt om 24/7 te draaien, terwijl dat niet zal gelden voor desktop onderdelen. Ik heb ooit wel eens bij concullegae "servers" zien hangen die waren opgebouwd uit desktop onderdelen, maar deze hielden het dan hooguit een jaar vol, waarna onderdelen al vervangen dienden te worden.

Yourwebhoster
19/05/12, 15:04
Nog even ter aanvulling: Daarnaast zijn serveronderdelen uiteraard ook geschikt om 24/7 te draaien, terwijl dat niet zal gelden voor desktop onderdelen. Ik heb ooit wel eens bij concullegae "servers" zien hangen die waren opgebouwd uit desktop onderdelen, maar deze hielden het dan hooguit een jaar vol, waarna onderdelen al vervangen dienden te worden.

Los van dat heb ik ook wel gehad dat drivers niet altijd stabiel zijn. Zo had een AMD bordje met een 1 Gbit aansluiting het probleem dat het hele systeem zichzelf afsloot als je voor tientalle minuten bijna voluit 1Gbit trok.

dreamhost_nl
19/05/12, 15:28
Los van dat heb ik ook wel gehad dat drivers niet altijd stabiel zijn. Zo had een AMD bordje met een 1 Gbit aansluiting het probleem dat het hele systeem zichzelf afsloot als je voor tientalle minuten bijna voluit 1Gbit trok.

Dat lijkt me meer een driverprobleem dan specifiek een verschil tussen server-/desktoponderdelen. Zo hebben wij ook wel eens gehad dat een bepaalde chipset van een SuperMicro servermoederbord niet (goed) werd ondersteund door de in het OS ingebouwde drivers.

Yourwebhoster
19/05/12, 15:30
Dat lijkt me meer een driverprobleem dan specifiek een verschil tussen server-/desktoponderdelen. Zo hebben wij ook wel eens gehad dat een bepaalde chipset niet (goed) werd ondersteund door de in het OS ingebouwde drivers van een servermoederbord van SuperMicro.

Dat zal het ook zijn, maar ik denk dat je dit eerder zal hebben met zelfbouw ook dan met servers.

WebMeso
19/05/12, 15:47
Nog even ter aanvulling: Daarnaast zijn serveronderdelen uiteraard ook geschikt om 24/7 te draaien, terwijl dat niet zal gelden voor desktop onderdelen. Ik heb ooit wel eens bij concullegae "servers" zien hangen die waren opgebouwd uit desktop onderdelen, maar deze hielden het dan hooguit een jaar vol, waarna onderdelen al vervangen dienden te worden.

Misschien heeft hij het dan met ducktape in elkaar gezet? Er zijn genoeg bedrijven (kantoren) die desktops 24/7 of bijna 24/7 hebben aanstaan en deze houden dat gewoon jaren vol. Tuurlijk is server hardware speciaal gemaakt en voor servers ontworpen. Desktop hardware is echt niet 10x slechter en gewoon bijna even goed als je de juiste hardware bij elkaar zoekt en er verstand van hebt.


Mijn vraag aan alle tegenstanders van desktop hardware is: Wanneer heb je dan echt een "server"?

Blijkbaar heb je dan aan het moederbord genoeg om een echte "server" te hebben. Schijven zijn voor servers en desktops gewoon hetzelfde. RAM ook, want je kan non-ECC en ECC ram beiden ook gewoon op een desktop moederbord prikken als deze daar geschikt voor is. Tussen CPU's voor desktops en servers zit ook geen verschil. Een ander heikel punt is natuurlijk de airflow, maar hier kan je rekening mee houden bij het kiezen van het moederbord. De airflow hangt ook voornamelijk af van het moederbord.


Hetgeen wat dus het grote verschil maakt is:
- Of er wel een server moederbord in de casing zit welke speciaal is ontwikkeld voor een server.
- De airflow is geoptimaliseerd door het ontwerp van het moederbord i.c.m. de andere componenten.
- Volgens sommigen is het pas een echte "server" wanneer het door een externe partij of bedrijf in elkaar is gezet.

Voor zelfbouw moet je natuurlijk wel genoeg van hardware afweten, het zelf bouwen van de hardware moet een peulenschil voor zijn en je moet geen problemen hebben met de drie bovenstaande punten welke een server echt tot een server maken. Upgraden of aanpassingen doen gaan gewoon veel sneller met desktop hardware als je zelf spare parts hebt liggen en nog een groot voordeel is dat je garantie niet zomaar verdwijnt wanneer, zoals bijvoorbeeld bij dell het geval is, je sommige componenten zelf zou willen aanpassen.

systemdeveloper
19/05/12, 16:01
Nou... je moet een onboard realtekkie niet gaan vergelijken met een gb intel nic natuurlijk... maar feit is... electronica gaat vrijwel alleen kapot door warmte. Dus een goede airflow is bij een desktop veel belangrijker omdat je daar vaak onderdelen hebt die een kleiner temperatuur bereik hebben waarbinnen ze nog volgens de specificaties werken. De 'aldi' pc is niet voor niks cheap as hell...

WebMeso
19/05/12, 16:33
Nou... je moet een onboard realtekkie niet gaan vergelijken met een gb intel nic natuurlijk... maar feit is... electronica gaat vrijwel alleen kapot door warmte. Dus een goede airflow is bij een desktop veel belangrijker omdat je daar vaak onderdelen hebt die een kleiner temperatuur bereik hebben waarbinnen ze nog volgens de specificaties werken. De 'aldi' pc is niet voor niks cheap as hell...

True, maar er zijn ook wel desktop mobo's te krijgen met gb intel nic en anders prik je er een losse kaart in.

xolympus
19/05/12, 17:00
Het probleem is dat wij een klein (wat natuurlijk relatief blijft) bedrijf zijn maar dat wel graag eigen hardware heeft. Wij vinden het spul bij andere huren waar bij een misverstand zomaar alles verloren kan gaan (als voorbeeld) niet bepaald fijn idee hebben. Buiten dat heeft Colocatie ook voordelen met zelf backupen etc. Omdat je zelf je spul kan instaleren.

Als ik kijk naar de dell servers, head-it of iedere ander kom ik al vrij snel tot de conclusie dat het zelfbouw word. Wij hosten vooral Minecraft servers waar het dus niet belangrijk is om 100% uptime te halen. (denk aan 99.95%)

Verder was ik wel van plan om een server mobo te gebruiken. Hieronder mijn lijstje op tweakers even samen gesteld:
http://tweakers.net/gallery/366060?wish_id=277933#tab:wenslijst
Zijn hier nog op en aanmerking over? Zou deze xeon beter zijn als een 2600k welke mijn eerste keuze had.

Verder heb ik 32GB ram (met ECC, dat is toch goed?) inclusief 1 ssd. Eerst wilden wij voor een 64gb server gaan. Met 2x een quad core met HT. Maar uit eindelijk zou dit te prijzig worden omdat zelfs een raid ssd traag zou worden voor Minecraft.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

dreamhost_nl
19/05/12, 18:50
Er zijn genoeg bedrijven (kantoren) die desktops 24/7 of bijna 24/7 hebben aanstaan en deze houden dat gewoon jaren vol.

Die zullen niet worden opgehangen in een datacenter met andere servers boven en onder zich. Serverhardware is nu eenmaal beter berekend om temperatuursschommelingen.



Schijven zijn voor servers en desktops gewoon hetzelfde.

En waarom is er bij bijv. Western Digital een "Enterprise Edition"?


RAM ook, want je kan non-ECC en ECC ram beiden ook gewoon op een desktop moederbord prikken als deze daar geschikt voor is.

Buiten dat heb je ook geheugen met verschil in hoogte, dat speciaal is geschikt voor 1U kastjes. Tuurlijk kun je dit ook in een desktopbordje stoppen, maar dat wil niet zeggen dat het hiervoor speciaal ontwikkeld is.


Tussen CPU's voor desktops en servers zit ook geen verschil.

Heb jij een Xeon of Opteron dan in je desktop computer zitten? Lijkt me niet toch.

WebMeso
19/05/12, 19:14
En waarom is er bij bijv. Western Digital een "Enterprise Edition"?

Dus? Kan je die dan niet in desktop plaatsen? Onzin. Lees op hun website maar even waar het voor bedoeld is.
http://wdc.com/en/products/internal/enterprise/


Heb jij een Xeon of Opteron dan in je desktop computer zitten? Lijkt me niet toch.

Is mijn situatie daarin de bepalende factor? Het is niet onmogelijk om deze in een desktop te plaatsen.

WebMeso
19/05/12, 19:32
*** Ik was mijn vorige post nog aan het edditten, maar toen ik hem wilde opslaan waren de 15 minuten voorbij. Hier de gehele post. ***


Die zullen niet worden opgehangen in een datacenter met andere servers boven en onder zich. Serverhardware is nu eenmaal beter berekend om temperatuursschommelingen.

Dat is natuurlijk zo, maar wanneer de koeling op orde is en er is rekening gehouden met setup en bouw dan hoeft dat helemaal geen problemen op te leveren.


Buiten dat heb je ook geheugen met verschil in hoogte, dat speciaal is geschikt voor 1U kastjes. Tuurlijk kun je dit ook in een desktopbordje stoppen, maar dat wil niet zeggen dat het hiervoor speciaal ontwikkeld is.

Dat heb ik niet gezegd. Hoezo is low profile geheugen speciaal voor 1U kastjes? Normaal geheugen past er ook in, maar natuurlijk zorgt low profile voor een betere airflow bij verschillende setups en dat hoeft niet alleen van toepassing te zijn bij een 1U kast.

xolympus
19/05/12, 20:04
Het probleem is dat wij een klein (wat natuurlijk relatief blijft) bedrijf zijn maar dat wel graag eigen hardware heeft. Wij vinden het spul bij andere huren waar bij een misverstand zomaar alles verloren kan gaan (als voorbeeld) niet bepaald fijn idee hebben. Buiten dat heeft Colocatie ook voordelen met zelf backupen etc. Omdat je zelf je spul kan instaleren.

Als ik kijk naar de dell servers, head-it of iedere ander kom ik al vrij snel tot de conclusie dat het zelfbouw word. Wij hosten vooral Minecraft servers waar het dus niet belangrijk is om 100% uptime te halen. (denk aan 99.95%)

Verder was ik wel van plan om een server mobo te gebruiken. Hieronder mijn lijstje op tweakers even samen gesteld:
http://tweakers.net/gallery/366060?wish_id=277933#tab:wenslijst
Zijn hier nog op en aanmerking over? Zou deze xeon beter zijn als een 2600k welke mijn eerste keuze had.

Verder heb ik 32GB ram (met ECC, dat is toch goed?) inclusief 1 ssd. Eerst wilden wij voor een 64gb server gaan. Met 2x een quad core met HT. Maar uit eindelijk zou dit te prijzig worden omdat zelfs een raid ssd traag zou worden voor Minecraft.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Sorry dat ik hem qoute maar zou iemand daar even snel zijn blik op kunnen werpen? :)

Yourwebhoster
19/05/12, 20:37
Dus? Kan je die dan niet in desktop plaatsen? Onzin. Lees op hun website maar even waar het voor bedoeld is.
http://wdc.com/en/products/internal/enterprise/


Tuurlijk wel, maar enterprise != desktop meuk. En desktop is over het algemeen geen garantie als er iets kaduuk gaat door RAID. Los van het feit dat desktop een belangrijke feature mist als een sector kaduuk is.

robheid
19/05/12, 20:44
Het bord zal wel passen maar volgens mij zit er geen koeling in die kast. De kast/voeding is gemaakt voor een celeron tot 35watt. Verder mis je een CPU koeler geschikt voor 1U en ik vraag mij af of dit geheugen wel past vwb de hoogte? Ook heeft deze kast geen rails wat in sommige datacenters verplicht is. Om in deze kast 2 x 2,5" te plaatsen is een aparte bracket nodig.

Mijn advies is om een kast met actieve koeling te nemen zoals de chenbro RM12700 maar dan kom je wel wat duurder uit. Daar kan wel een ATX bord in wat mijn voorkeur weer heeft tov micro ATX.

Yourwebhoster
19/05/12, 20:49
Verder was ik wel van plan om een server mobo te gebruiken. Hieronder mijn lijstje op tweakers even samen gesteld:
http://tweakers.net/gallery/366060?wish_id=277933#tab:wenslijst
Zijn hier nog op en aanmerking over? Zou deze xeon beter zijn als een 2600k welke mijn eerste keuze had.

Verder heb ik 32GB ram (met ECC, dat is toch goed?) inclusief 1 ssd. Eerst wilden wij voor een 64gb server gaan. Met 2x een quad core met HT. Maar uit eindelijk zou dit te prijzig worden omdat zelfs een raid ssd traag zou worden voor Minecraft.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

1. Je hebt 8 RAM modules terwijl het moederbord maar 4 sloten heeft
2. Je RAM modules zijn niet ECC en moeten unbuffered zijn, bijvoorbeeld http://tweakers.net/pricewatch/298537/kingston-kvr1333d3e9sk2-16g.html
3. Ik weet niet in hoeverre dit kastje geschikt is voor deze config, zie http://www.supermicro.nl/products/chassis/1u/502/sc502-200.cfm .

>zelfs een raid ssd traag zou worden voor Minecraft.
Ik ken minecraft mbt specs niet direct, maar ik kan mij niet voorstellen dat Minecraft zoveel I/O's nodig heeft dat het een RAID opstelling met SSD's zou verbruiken.

Yourwebhoster
19/05/12, 20:55
Mijn advies is om een kast met actieve koeling te nemen zoals de chenbro RM12700 maar dan kom je wel wat duurder uit. Daar kan wel een ATX bord in wat mijn voorkeur weer heeft tov micro ATX.

Actieve koeling is niet perse nodig zolang de behuizing een goede airflow heeft, hierop is de gehele configuratie gemaakt en soms zit er dan ook nog (ik ben even de naam kwijt) een plastic vormpje bij die de lucht van RAM en CPU naar buiten begeleid.

Smashmint
19/05/12, 21:04
Dat heet een air duct volgens mij :)

The-BosS
20/05/12, 07:18
Wat ik zo raar vindt is dat je het over snelheid van je harddisks hebt, maar je dan blijkbaar genoegen neemt met een 5400rpm harddisk en een SSD (sata3) terwijl je motherboard maar maximaal sata2 aankan (met andere woorden 3gbps [384MB/sec max] in plaats van 6gbps [768MB/sec max]). Het is dus niet zo omdat je een SSD neemt die 500MB/sec kan lezen en schrijven dat je het daarom ook daadwerkelijk zal halen met deze setup.

Als ik je wensenlijst zo zie lijkt het mij toch beter om een merkserver te nemen in plaats van aan zelfbouw te doen, er zijn net iets teveel dingen niet echt compatibel met elkaar.

dreamhost_nl
20/05/12, 19:18
Als ik je vragen hier zoal lees zou ik je echt 100% afraden om zelf te gaan bouwen. Je zult met onderdelen komen te zitten die niet op elkaar passen of niet (goed) met elkaar werken, waardoor de evt. lagere prijs (als deze er al zou zijn) volledige teniet wordt gedaan door gekochte onderdelen waar je niets aan hebt. Niet doen dus!

aristo
20/05/12, 21:50
Sluit me graag bij de laatste spreker aan. En als de prijs/investering een probleem is, kijk dan naar een goede gebruikte. Harde schijven vervangen en evt meer geheugen er in. En je kunt zo een jaartje of wat vooruit.

Vrgr Eef

xolympus
21/05/12, 07:22
Ik zie idd dat ik een aantal grove fouten gemaakt heb. Moet heel eerlijk zeggen dat ik niet veel naar de specs heb gekeken omdat ik op een ipad zat.

Verder waarom ik me geen zorgen maak over die trage HDD is omdat dat puur als ackup moet dienen. De echte mc servers komen op de ssd.

Yourwebhoster
21/05/12, 09:17
Ik zie idd dat ik een aantal grove fouten gemaakt heb. Moet heel eerlijk zeggen dat ik niet veel naar de specs heb gekeken omdat ik op een ipad zat.

Verder waarom ik me geen zorgen maak over die trage HDD is omdat dat puur als ackup moet dienen. De echte mc servers komen op de ssd.

Vraag blijft waarom een SSD in RAID modus niet voldoende performance zou leveren, over welke performance maak jij je zorgen waardoor Minecraft problemen gaat krijgen:)?

Spyder01
28/05/12, 14:55
Hou eens op met dat irritante gespam met je "vrijblijvende contact".

dreamhost_nl
28/05/12, 15:18
Is al gerapporteerd en de user heeft ook inmiddels al de daarbij passende "banned" status.

Spyder01
28/05/12, 15:26
Is al gerapporteerd en de user heeft ook inmiddels al de daarbij passende "banned" status.

Ik had hem naast mijn opmerking hier, ook al gerapporteerd :)

Nivko.nl
07/06/12, 16:10
Neem ook eens contact op met S3S (s3s.eu) voor het leveren van de HW.