PDA

Bekijk Volledige Versie : Iedereen in Nederland krijgt een langer rekeningnummer



Arieh
10/05/12, 22:54
Zag zojuist reclame voorbij komen van http://www.overopiban.nl/


De komende jaren gaan we over op IBAN (International Bank Account Number) als rekeningnummer. Zowel bedrijven als consumenten. Ook gaan we gebruik maken van nieuwe standaarden voor overschrijvingen en incasso’s. Vanaf 1 februari 2014 gebruiken we alleen nog maar IBAN als rekeningnummer. Iedereen in Europa betaalt dan euro’s op dezelfde manier. Of u nu contant betaalt, wilt pinnen met uw betaalpas of euro’s moet overschrijven.

De meesten onder ons zullen al wel bekend zijn met het iban nummer i.v.m. internationale betalingen. Maar nu zal iedereen dus ook binnen Nederland moeten betalen middels het iban nummer.

Lijkt me zeker in het begin wat foutgevoelig en extra tijd kosten. Maar op technisch gebied zullen er dus ook de nodige aanpassingen gemaakt moeten worden.

The-BosS
10/05/12, 23:02
Dat is redelijk traag moet ik zeggen, dat is in belgie al een tijd zo. Technisch veranderd er in feite niks buiten dat iban overschrijving in homebanking prioriteit krijgt, althans dat was toch zo voor de omschakeling bij ons (en dat je toen op oud formulier kon klikken voor het oude vertrouwde). Op creditkaarten staat hier ook nog enkel het iban nummer, ik zie dus ook niet in wat er fout zou kunnen gaan zoals jij het stelt. Want een overschrijving blijft gewoon een overschrijving, alleen moet je een paar dingen anders invullen.

patrickekkel
10/05/12, 23:13
Ik zie het probleem verder ook niet, ja het zal in het begin anders zijn omdat wij nederlanders enkel cijfers gebruikten.
Maar na een tijdje weet je ook niet beter.

Erik H.
10/05/12, 23:17
Voor de mensen die automatisch incasseren gaat er een HELEBOEL veranderen. Zie ter info: http://www.sepanl.nl/scrivo/asset.php?id=534041

Zoals ik het heb begrepen zit er minimaal 2 dagen tussen indienen incassobatch en geld ontvangen en moet je ook veel meer informatie meesturen met de batch. De geincasseerde kan dus 2 dagen lang de incasso weigeren en black/whitelists aanmaken.

Maar zoals gezegd.. weet er nog te weinig van. Wellicht weet iemand meer hier?

WebMeso
10/05/12, 23:29
Zag zojuist reclame voorbij komen van http://www.overopiban.nl/

De meesten onder ons zullen al wel bekend zijn met het iban nummer i.v.m. internationale betalingen. Maar nu zal iedereen dus ook binnen Nederland moeten betalen middels het iban nummer.

Lijkt me zeker in het begin wat foutgevoelig en extra tijd kosten. Maar op technisch gebied zullen er dus ook de nodige aanpassingen gemaakt moeten worden.

Dat deze verandering er aan zou komen, was al een tijdje bekend. Voor betalingen in europa zal het misschien wel wat gemakkelijker worden voor de mensen die het niet helemaal snappen. Dan doel ik op hetgeen wat IBAN en BIC codes doen en dat er een wezenlijk verschil is tussen een normaal rekening nummer en de voorgenoemde codes. Sommige mensen hebben hier nog problemen mee. Als dat per land hetzelfde werkt dan wordt het betalen aan iemand in het buitenland toch wel wat makkelijker.

t.bloo
10/05/12, 23:57
zijn we dan ook mooi van die afwijking tussen ING en "de rest" af

Tim.Bracquez
11/05/12, 02:12
Zoals Dennis zegt is dit hier in België al tijdje aan de gang, zelfs speciaal een Nederlandse rekening moeten openen omdat bijna geen enkele Nederlander snapt wat IBAN of het bij de bank fout loopt. Snap dat opzich wel, om een 'SEPA' overboeking te maken moet je extra klikken, jullie banken maken dit moeilijk :)

eMiz0r
11/05/12, 03:30
Voor de mensen die automatisch incasseren gaat er een HELEBOEL veranderen. Zie ter info: http://www.sepanl.nl/scrivo/asset.php?id=534041

Zoals ik het heb begrepen zit er minimaal 2 dagen tussen indienen incassobatch en geld ontvangen en moet je ook veel meer informatie meesturen met de batch. De geincasseerde kan dus 2 dagen lang de incasso weigeren en black/whitelists aanmaken.

Maar zoals gezegd.. weet er nog te weinig van. Wellicht weet iemand meer hier?

Het is nu ook al mogelijk, maar het internationaal automatisch incasseren wordt hier ook een stuk makkelijker mee.

Tim.Bracquez
11/05/12, 03:47
maar het internationaal automatisch incasseren wordt hier ook een stuk makkelijker mee.
Maak hier alvast gebruik van, is bijzonder handig, maar merk dat sommige banken hier niet zo happig op zijn. Mogelijk omdat dit niet standaard is?

dreamhost_nl
11/05/12, 09:14
Zo ver ik had begrepen was er voor grensoverschrijdende automatische incasso's nog geen standaard. Ik wist overigens niet eens dat dit al mogelijk was. Moet ik me dan toch maar 'ns wat beter in gaan verdiepen.

Randy
11/05/12, 09:25
Ik hoop dat het behalve makkelijk vooral goedkoper wordt. En dan niet alleen C2C zoals dat nu het geval is, maar ook B2B. In het verleden betaalde ik MS Ireland per overschrijving en kon je snel rekenen op 7,50-15 euro aan kosten per betaling.

pmnet
04/10/12, 22:26
toch nog even een kleine toevoeging op deze post, ook al is de post wat ouder. in ideal-land gaat er ook het e.e.a. veranderen. als je bijvoorbeeld een zogenaamd advanced (ing) of professional (rabobank) of andere soortgelijke methode gebruikt, zal je de implementatie moeten aanpassen. dit kan vanaf 8 oktober 2012, en moet op 1 augustus 2013 gedaan zijn.

Tim.Bracquez
04/10/12, 22:56
Ik hoop dat het behalve makkelijk vooral goedkoper wordt. En dan niet alleen C2C zoals dat nu het geval is, maar ook B2B. In het verleden betaalde ik MS Ireland per overschrijving en kon je snel rekenen op 7,50-15 euro aan kosten per betaling.
Zoizo goedkoper, dit is de hele insteek van het IBAN verhaal om Europese handel aan te moedigen. Het is dacht ik zelfs verboden hier extra kosten voor in rekening te brengen.

Dit is ook de reden waarom er hier een Nederlandse rekening is, niet veel Nederlanders snappen wat IBAN is en betaalden gewoon niet. Dus maar bij de ABN een rekening gemaakt en gelijk meer (correcte) betalingen.

dreamhost_nl
05/10/12, 15:24
Je zou ook een payment provider kunnen zoeken die ontvangen iDeal betalen over wilt boeken naar een BE bankrekening. Vrijwel iedere Nederland kan wel betalen met iDeal.

Fexxio Internet
10/10/12, 09:49
kreeg laatst nog een mail van ING dat we nieuwe iDeal Variant moeten gaan gebruiken (met het oog op SEPA), en dat de huidige variant ergens in 2013 niet meer zal werken.

SmilieBG
10/10/12, 15:02
Tja, je kan ook kiezen om alles via een payment provider te laten gaan; dan heb je geen omkijken naar (m.b.t. implementatie / afhandelen van incasso of andere betalingen). Ja, het kost iets meer (per transactie + per maand), echter ik denk dat kosten alsnog lager zijn dan om zelf te scripten en work-a-rounds te bedenken / implementeren / te gebruiken.