PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechter: UPC, KPN moeten The Pirate Bay blokkeren



Domenico
10/05/12, 14:50
Het was te verwachten met dezelfde incompetente rechter en vriend van Microsoft en consorten maar hier zakt toch echt wederom mijn broek van af.

-------------------------------
Gepubliceerd: Donderdag 10 mei 2012
Auteur: René Schoemaker
Bron: webwereld.nl (http://webwereld.nl/nieuws/110461/rechter--upc--kpn-moeten-the-pirate-bay-blokkeren.html)

UPC, KPN, T-Mobile en Tele2 moeten binnen tien dagen The Pirate Bay blokkeren. Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding dat is aangespannen door stichting BREIN.

Daarmee heeft Brein opnieuw een juridische overwinning behaald op de providers. Eerder zijn al Ziggo en XS4ALL door de rechter (http://webwereld.nl/nieuws/109160/ziggo-en-xs4all-moeten-the-pirate-bay-blokkeren.html) gemaand de ip-adressen en domeinen van de beruchte torrentsite te blokkeren voor hun klanten. De rechter heeft in zijn vonnis ook bepaald welke ip-adressen en (sub)domeinen de providers moeten blokkeren.

Het gaat om twee ip-adressen, 194.71.107.15 en 194.71.107.19 en 16 (sub)domeinen, waaronder die van de Piraatbaai in België. Verder omvat het nu opgelegde verbod ook verwijzingen naar The Pirate Bay in allerlei vormen en met diverse extensies.

Uitbreiding IP-adressen afgewezenDe rechter heeft nog wel een extra verzoek van Brein afgewezen. De piraterijbestrijder wou het blokkadebevel uitbreiden tot andere, door de stichting later aan te leveren ip-adressen en domeinnamen. De rechter vond het tegenargument van de providers wel valide. Zij stelden dat zo'n uitbreiding extra problematisch is omdat het Brein de mogelijkheid geeft dit te doen zonder verdere tussenkomst van de rechter.

De voorzieningenrechter heeft zich voor een groot deel verlaten op de uitspraak van de rechtbank in de bodemprocedure tegen Ziggo en XS4ALL. Daarmee is het overgrote deel van de verweren van de providers al bij voorbaat verworpen. Dat was immers ook al verworpen door de rechtbank in de bodemprocedure.

'Een juist evenwicht'De rechter vindt de door Brein gevorderde maatregel een "juist evenwicht tussen enerzijds de rechten van de rechthebbenden en anderzijds de verschillende rechten van de van de providers en derden, zowel afzonderlijk als in combinatie beschouwd".

Rez
10/05/12, 15:16
Dr was ook nog een artikeltje van een paar uur later dat de piratenpartij geen proxys etc meer mocht aangeven (of andere manieren waarop men er naartoe kan).

zoals ik ergens heb gelezen : nederland kan bij het gecencureerde clubje gaan zitten naast china etc...

Deze jurisprudentie maakt imho verdere stappen mogelijk voor andere gevallen die tegen een grijs gebied aan zitten of in een grijs gebied zitten....

Piwi-Web
10/05/12, 15:24
China nr. 2 inderdaad. Dadelijk krijgen we ook van die mooie firewalls aan de grenzen te staan zoals ze in Iran ook hebben (kom even niet op de naam van die dingen).

The-BosS
10/05/12, 15:31
Alsof zo een blokkade wat uitmaakt, er is meer dan 1 weg naar rome. Genoeg andere aanbieders naast pirate bay, lang leve vpn tunnels en andere mogelijkheden. Wel zeer dom dat ip adressen geblokkeerd worden, het lijkt net of de rechter denkt dat die nooit kunnen veranderen. Verder vraag ik me toch sterk af in hoeverre zo een censuur legaal te noemen is, voor je het weet worden google/bing/... geblokkeerd omdat je er illegaal content mee kan opzoeken ;).

Voor de rest zal het me worst wezen want ik gebruik pirate bay niet.

CT0
10/05/12, 16:01
Het schandalige is ook dat de hele nederlandse politiek dit gewoon laat gebeuren. Niemand die hier kamer vragen oversteld. Muv de Piraten Partij

Rez
10/05/12, 16:21
Het gaat niet om de "niet bereikbaarheid" oid van een site die je toch niet gebruikt (ik ook niet overigens).

Het gaat om jurisprudentie die wordt gemaakt, die het mogelijk maakt "bij wet" straks steeds verder te werken
over 10 jaar kunnen we bijvoorbeeld niet meer op wht posten, omdat het een "openbaar" forum betreft en dus van e overheid moet zijn ofzo en iedereen die er ook maar iets post wat een grijs gebied is (juridisch f praktisch advies) wordt meteen gemod/gevangengezet/whatever. Deze reeks van besluiten geven een aanzet naar meer cencuur...

Beetje overdreven, maar denk dat mn punt duidelijk is.

Net als rekeningrijden.... ik rij toch motor, dus mij boeit het niet.. maar zodra het ingevoerd wordt voor auto's, is het slechts een kwestie van tijd voordat dat ook voor motorrijders gaat gelden etc...

systemdeveloper
10/05/12, 17:04
Zogenaamde netneutraliteit... cookiewet, landelijke blokkades, dpi, wietpassen, vingerafdrukkenregistratie, megastraffen bij afwijkend gedrag...
Jantje upload een filmpie van 10 euro... 250.000 dollar boete... jantjes leven naar de klote en de maker van het filmpie krijgt 1 euro.
Pietje berooft een bejaarde... pietje 2 dagen in de politiecel en een weekje schoffelen... leven van de bejaarde naar de klote...

Nou Nederland, geef de jeugd dit maar als voorbeeld. Dan wordt het allemaal veel beter... vooral als die bejaarde rechters straks ook nog eens Jantje in een steegje tegenkomen ;)

Piwi-Web
10/05/12, 18:03
Dit zijn ze trouwens: http://www.bluecoat.com/
Worden vooral in Iran gebruikt om het volk te bespioneren.

ronaldvanhoeven
10/05/12, 22:16
Is het doorgeven / faciliteren van iets waarvan je weet dat het niet rechtmatig verkregen is, niet hetzelfde als heeling? Als iemand mij een fiets te koop aanbied waarvan ik weet, of kan weten, dat die gestolen is ben ik ook strafbaar!

The-BosS
10/05/12, 23:05
Is het doorgeven / faciliteren van iets waarvan je weet dat het niet rechtmatig verkregen is, niet hetzelfde als heeling? Als iemand mij een fiets te koop aanbied waarvan ik weet, of kan weten, dat die gestolen is ben ik ook strafbaar!

Uuuum pirate bay biedt niks aan buiten links, ze hosten zelf geen content. In jouw stelling kan je dan google ook op zwarte lijst zetten en alle andere zoekmachines. Als er in de telefoonboek een nummer staat van een drugsdealer dan moet je volgens jouw stelling de telefoonboek afschaffen en aanklagen en de drugsdealer laten lopen?

ronaldvanhoeven
10/05/12, 23:34
Het is in ieder geval het bewust faciliteren van heeling. Maar er zit wat in jouw stelling. Maar mag je bijvoorbeeld iemand een pistool verkopen als je weet dat hij er iemand mee gaat vermoorden? Het is een lastige juridische / morele vraag

BsHosting
10/05/12, 23:54
Het is in ieder geval het bewust faciliteren van heeling. Maar er zit wat in jouw stelling. Maar mag je bijvoorbeeld iemand een pistool verkopen als je weet dat hij er iemand mee gaat vermoorden? Het is een lastige juridische / morele vraag

Dan kun je alles wel afschaffen, je kan met een bierfles ook iemand afmaken.
Wat is het volgende dan de fietsenmaker mag geen kettingslot meer verkopen want stel dat diegene iemand zijn hersens wil inrammen met zo'n kabel.

Nederland draaft door volgens mij weet die rechter gewoonweg niet waar ie het overheeft, zal me niks verbazen als die rechter wat centen heeft gekregen van Brein.

The-BosS
11/05/12, 00:23
Het is in ieder geval het bewust faciliteren van heeling. Maar er zit wat in jouw stelling. Maar mag je bijvoorbeeld iemand een pistool verkopen als je weet dat hij er iemand mee gaat vermoorden? Het is een lastige juridische / morele vraag


Dan kun je alles wel afschaffen, je kan met een bierfles ook iemand afmaken.
Wat is het volgende dan de fietsenmaker mag geen kettingslot meer verkopen want stel dat diegene iemand zijn hersens wil inrammen met zo'n kabel.

Nederland draaft door volgens mij weet die rechter gewoonweg niet waar ie het overheeft, zal me niks verbazen als die rechter wat centen heeft gekregen van Brein.

Zoals BsHosting ook al aanhaalt dan moet je alles verbieden, je hebt trouwens ook geen wapen nodig om iemand te vermoorden. Dat kan je net zo goed met je blote handen of met een mes, laten we dan alles messen afschaffen en vorken en stokjes en lepels en glazen etc.

Een ander punt dat we dan kunnen stellen is dat volgende maand alle artiesten in nederland stinkend rijk zijn omdat niemand meer kan downloaden via pirate bay, dat geloof je toch zelf niet. Enige die het geld in zijn zakken steekt is brein en de grote labels en ze doen net alsof dit een probleem is van de laatste 5 @ 10 jaar sinds het internet er is. Vroeger kon je ook casettes kopieren en muziek op casette zetten die ze op de radio speelden zonder dat je hiervoor betaalde. Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet, vooral omdat artiesten hun geld niet verdienen met cd/mp3 verkoop maar met optredens en alle gadgets er rond. Idem met films trouwens, mensen zullen heus niet stoppen met maar naar de cinema te gaan of dvd/blu-ray/vod te kopen, net zo min als ze zullen stoppen met downloaden van al dan niet illegaal content.

Om het dan even over een ander punt te hebben dat je verplicht wordt om dingen al dan niet illegaal te downloaden omdat ze hier niet beschikbaar zijn, dus zelf al zou je het willen kopen dan kan je het niet, dus geef je de mensen geen andere keuze dan het op die manier te bemachtigen.

Domenico
11/05/12, 12:17
De oplossing is zooooooo simpel. Gooi ALLES online en hang er een maandabonnement aan (zoals bijvoorbeeld Spotify voor muziek) en het is kassa. Ik doe mee maar dan moet er wel één databank zijn en niet van elke studio eentje.

Hetzelfde kan je doen met software. Echt het is zo simpel maar nee niets vernieuwing en gewoon doorgaan met uitknijpen. Ze hebben nu al verloren maar het wil maar niet tot die partijen doordringen.

®on
11/05/12, 14:32
De oplossing is zooooooo simpel. Gooi ALLES online en hang er een maandabonnement aan (zoals bijvoorbeeld Spotify voor muziek) en het is kassa. Ik doe mee maar dan moet er wel één databank zijn en niet van elke studio eentje.
Mijn idee. Spotify bewijst mijn inziens dat ik geen enkele behoefte meer heb om muziek te downloaden, maar voldoende heb aan streaming (+ offline opslag). Uitgezonderd de hele obscure bootlegs, waar ik wel behoefte aan heb. Die ga ik er niet vinden, maar dat weet ik dan ook.

Voor series, films, docu's kan zo iets ook prima. Ik heb er graag euro's voor over. Kijken naar hetgeen ik wil, met het stuk hardware dat ik wil/heb, op het moment dat ik wil.

gjtje
11/05/12, 16:56
Om het dan even over een ander punt te hebben dat je verplicht wordt om dingen al dan niet illegaal te downloaden omdat ze hier niet beschikbaar zijn, dus zelf al zou je het willen kopen dan kan je het niet, dus geef je de mensen geen andere keuze dan het op die manier te bemachtigen.

Ik heb onlangs via iemand in de US een cd bij Amazon besteld dus jouw stellige aanname dat je dan MOET downloaden is onjuist.

Er zijn ook genoeg artiesten die aangeven geen nieuwe producties meer te maken vanwege het downloaden, het zijn dus niet alleen brein en de platen bobo's die hun zakken vullen. Er zijn ook veel artiesten die nog een geld te goed hebben van de buma dus het proces is niet optimaal.

TBP heeft in het verleden weldegelijk zelf tracker bestanden gehost dus een 1-op-1 vergelijking gaat niet op met Google of andere zoekmachines. Daarnaast komen de beheerders van Google gewoon naar de rechtbank om dingen uit te leggen i.p.v. zich te verstoppen.

The-BosS
11/05/12, 20:58
Ik heb onlangs via iemand in de US een cd bij Amazon besteld dus jouw stellige aanname dat je dan MOET downloaden is onjuist.

Dat wil ik je dan wel eens zien doen met blu-ray/dvd die regio encoded zijn en die je hier al niet kunt afspelen. Of moet je dan direct ook een bly-ray/dvd speler in america bestellen? Het andere punt is ook waarom releasen ze alles op verschillende datum, film bazen weten toch dat internet bestaat dus waarom een film in januari in america releasen, in japan op februari, in australie volgt de release april en tegen dat je hem in europa kunt bekijken zijn we juni. Dan vraag je er toch wel zelf om dat hij het gedownload wordt via internet.

Of laten we nog even een ander voorbeeld nemen, tv zender x begint met een serie uit te zenden, ze doen dit 3 seizoenen en dan stoppen ze er mee. Terwijl er wel 5 seizoen gemaakt zijn, dan ga je naar de winkel en kan je blijkbaar nergens seizoen 4 en 5 kopen. Wat denk je dan dat mensen doen, ooh laten we het dan even downloaden. Punt is mensen zoeken de makkelijkste manier, als ze eerst nog even iemand moeten zoeken in america die het wil shippen naar benelux (met het risico dat het niet werkt) wordt dit al veel te moeilijk.

Om het even over Domenico zijn gedachtengang te hebben, weet niet meer precies waar dat is, maar op een engels eiland worden taksen geind via de isp's zodat illegaal downloaden automatisch legaal wordt. En als ik dat even doortrek voor belgie kunnen we ook wel stellen dat mp3 niet meer illegaal gedownload kunnen aangezien we op iedere medium dragen (zelf hd's voor in servers) sabam bijdragen betalen. Dus als ik al sabam betaal voor een pak dvd's waar ik mijn eigen sofware/configs/backups op zet, waarom zou ik dan geen illegaal mp3's mogen downloaden en ze op dvd branden zetten (dan worden ze toch vanzelf legaal).

Ander punt is waarom verdienen artiesten/filmsterren meer dan vroeger als er dan toch zoveel illegaal gedownload wordt, het lijkt me strek dat film studio's de acteurs meer gaan betalen terwijl ze verlies zouden draaien of dat platenbazen het zelfde doen met hun artiesten?