PDA

Bekijk Volledige Versie : Toegevoegde waarde DNS (BIND) software op vps?



Rico77
27/04/12, 13:26
Ik heb momenteel een VPS ingericht met NGINX en vhosts voor twee websites. De DNS instellingen van de domeinnamen beheer ik via mijn hosting provider.

Ik las dat BIND redelijk wat RAM verbruikt, dus als het niet nodig is dan vermijd ik die overhead liever op mijn vps. Tenzij er misschien voordelen zijn, waarvan ik me niet bewust ben.
Dus mijn vraag, is er een toegevoegde waarde om de DNS software op mijn eigen VPS omgeving te installeren/beheren?

Groet,
Richard

patrickekkel
27/04/12, 13:32
Je zou bind gerust kunnen verwijderen als je er geen gebruik van maakt.

zorg wel dat je /ect/resolve.conf goed staat

dreamhost_nl
27/04/12, 15:00
Op één VPS heeft het geen meerwaarde. Verdeeld over twee of meer wordt het pas interessant om dit zelf in de hand te houden.

Yourwebhoster
27/04/12, 15:05
Op één VPS heeft het geen meerwaarde. Verdeeld over twee of meer wordt het pas interessant om dit zelf in de hand te houden.

Hij maakt alleen gebruik van externe DNS servers, dus ook al heb je dan meerdere DNS servers dan heb je daar alsnog geen voordeel aan.

vDong
27/04/12, 16:08
Ik zou bind niet verwijderen, maar alleen niet opstarten, bij sommige distributies zitten handige dnstools gebundeld met bind.
Als het werkelijk alleen om RAM gebruik gaat, is het opstartscript van bind gewoon uitzetten voldoende.

The-BosS
27/04/12, 16:19
Op één VPS heeft het geen meerwaarde. Verdeeld over twee of meer wordt het pas interessant om dit zelf in de hand te houden.


Hij maakt alleen gebruik van externe DNS servers, dus ook al heb je dan meerdere DNS servers dan heb je daar alsnog geen voordeel aan.

Hier ben ik het deels mee eens, maar het hangt natuurlijk ook allemaal af van wat de TS nog gebruik kwa control panel of andere tools. Het kan wel een meerwaarde zijn om op de server zelf bind te draaien als het control panel je dns instellingen ook beheerd, daarmee ontneemt het je nog een keer manueel werk om de dns bij de externe provider aan te passen. In het geval alles statisch is dan is het extra manueel werk natuurlijk te verwaarlozen.

Een andere optie om de redundantie toch te behouden zou kunnen zijn om toch zelf named/bind te draaien en de providers zijn nameservers enkel als slave te gebruiken (indien mogelijk).

dreamhost_nl
27/04/12, 16:24
Ik was in de veronderstelling dat TS (een) eigen DNS server(s) wilde gaan gebruiken ipv de huidige. Wellicht dat ik dit verkeerd begrepen heb? Misschien dat TS kan vertellen of hij tevreden is met hoe het nu is ingesteld of dat hij iets wenst te wijzigen in de opstelling?

xaban
29/04/12, 13:18
Welke resolvers wil je gebruiken als je lokaal niets hebt draaien?

visser
29/04/12, 17:35
Ik was in de veronderstelling dat TS (een) eigen DNS server(s) wilde gaan gebruiken ipv de huidige. Wellicht dat ik dit verkeerd begrepen heb? Misschien dat TS kan vertellen of hij tevreden is met hoe het nu is ingesteld of dat hij iets wenst te wijzigen in de opstelling?

TS zegt dat hij de 'DNS instelling van de domeinen beheert via de hosting provider' . Dat is dan zijn authoritive DNS.
Op zijn VPS heeft hij BIND draaien, en dat zal dus alleen als resolver zijn.
(Het lijkt me sterk dat iemand die bijvoorbeeld via de provider alleen een NS record naar zijn eigen DNS server zet deze vraag zo zou stellen).
Kortom, de BIND op zijn VPS is z'n resolver , en vanwege geheugengebruik wil hij dat uitzetten. Als z'n provider ook een resolver biedt (of desnoods opendns, google dns e.d.) kan hij dat prima uitzetten.

De suggestie van Dennis (The Boss) dat de sites inclusief DNS via het control panel beheren misschien handiger is dan twee gescheiden onderdelen (websites, en DNS via de provider) is bij wat grotere setups wel waar, maar TS praat over twee websites, en dan is het rendement (of ongemak) van de ene of andere beheerkeuze beperkt.

Ik zou hooguit het leer/ervaringsaspect van "zelf doen" (en dan ook authoritive DNS, met de provider als secondary) als bijkomende reden zien om DNS ook lokaal te draaien, zeker als TS wil groeien, maar in deze situatie zijn er weinig doorslaggevende technische argumenten.

dreamhost_nl
29/04/12, 19:38
Ik zou hooguit het leer/ervaringsaspect van "zelf doen" (en dan ook authoritive DNS, met de provider als secondary) als bijkomende reden zien om DNS ook lokaal te draaien, zeker als TS wil groeien, maar in deze situatie zijn er weinig doorslaggevende technische argumenten.
En ik was nu juist in de veronderstelling dat hij dat bedoelde.

PimEffting
29/04/12, 21:40
Als het even kan, zou ik BIND vermijden. Het is geen geweldige software.
Je kunt ook PowerDNS eens proberen. Die heeft over het algemeen aan een paar MB geheugen voldoende.

dreamhost_nl
30/04/12, 08:40
Als de vraag van TS is of hij BIND zou kunnen deactiveren, heeft het geen nut om alternatieve DNS software te installeren. Wat is het nut van PowerDNS installeren indien hij dit niet gaat gebruiken?