PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW van 19% naar 21%



Arieh
26/04/12, 20:51
De inhoud van het akkoord is nu zo goed als bekend. Dit zijn de maatregelen.
...
- Het hoge btw-tarief gaat met 2 procent omhoog naar 21 procent.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossier-Verkiezingen-van-2012/article/detail/3246966/2012/04/26/Btw-omhoog-huren-marktconform-nullijn-dit-zijn-maatregelen-uit-het-akkoord.dhtml
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2012/04_april/26/binnenland/alle_details_akkoord_op_een_rij.xml

Wat vinden we ervan?

patrickekkel
26/04/12, 20:59
Tja wat moeten we er van vinden, dat is iets daar kunnen wij toch niks aan doen.
Het is voor de consument Zeker nadelig.

t.bloo
26/04/12, 21:02
Zakelijk maakt het me niets uit. Paar euro meer voorbelasting. Privé wordt natuurlijk alles gewoon duurder...

chielsen
26/04/12, 21:18
Jij hebt dus geen consumenten als klant.
B2C krijgt nu namelijk gewoon een mooie kostprijs verhoging te verwerken. Je moet kiezen tussen prijzen omhoog of minder marge.

WebMeso
26/04/12, 21:29
Het verhogen van het BTW-tarieven zou in 1e instantie ook tijdelijk zijn (Catshuis), maar als zoiets eenmaal doorgevoerd is dan wordt het toch niet zo snel meer teruggedraaid. Welke effecten het uiteindelijk heeft op de export voor Nederland en hetgeen wat de consument uitgeeft dat zal achteraf alleen duidelijk zijn. Volgens onderzoeken van de CBP snijden we met deze verhoging niet in onze eigen vinders. Eerst zien dan geloven.

Yourwebhoster
26/04/12, 21:32
Jij hebt dus geen consumenten als klant.
B2C krijgt nu namelijk gewoon een mooie kostprijs verhoging te verwerken. Je moet kiezen tussen prijzen omhoog of minder marge.
Of combo van. Feit blijft dat het gewoon nadeel is, consumenten betalen aan jou of andere klanten minder en daardoor zullen je zakelijke klanten ook minder door binnen harken.

Axel Polfliet
26/04/12, 21:48
Een BTW verhoging gaat in de praktijk resulteren in minder bestellingen.

Arieh
26/04/12, 22:17
Als je met B2C zit is dit inderdaad niet leuk.

Maar, het gaat hier wel om een akkoord om Brussel tevreden te houden. Bij de verkiezingen in september zal afhankelijk van de uitslag blijken of dit er doorheen komt.

Pantsy
26/04/12, 22:27
Het minpuntje is dat brussel zelf niet de begroting kan rond krijgen wat eigenlijk van de zotte is, maar ja wat doen we er aan. De (tijdelijke) btw verhoging zie ik niet als een probleem, ik mag hopen dat het de komende tientallen jaren dan maximaal op 21% blijft hangen.

Yourwebhoster
26/04/12, 22:29
Het minpuntje is dat brussel zelf niet de begroting kan rond krijgen wat eigenlijk van de zotte is, maar ja wat doen we er aan. De (tijdelijke) btw verhoging zie ik niet als een probleem, ik mag hopen dat het de komende tientallen jaren dan maximaal op 21% blijft hangen.

Laat dat tijdelijk maar weg....

WebMeso
26/04/12, 23:25
Het minpuntje is dat brussel zelf niet de begroting kan rond krijgen wat eigenlijk van de zotte is, maar ja wat doen we er aan. De (tijdelijke) btw verhoging zie ik niet als een probleem, ik mag hopen dat het de komende tientallen jaren dan maximaal op 21% blijft hangen.

Dat lijkt mij wel. Ik zie het niet zo 123 verder verhoogd worden. Het is nu een maatregel om uit deze crisis te komen. De komende tientallen jaren zouden dan beter moeten worden als het goed is. Daarnaast waren wij met Duitsland de enige twee landen in de EU die de 19% hanteerden. De meeste landen zitten al boven de 20%. Spanje zou het BTW-tarief ook wel mogen verhogen om hun begrotingstekort te verbeteren.

systemdeveloper
27/04/12, 00:06
Struikrovers zijn het :(

mgielissen
27/04/12, 09:46
Struikrovers zijn het :(

Stem dan op Ali Baba, dan weet je zeker dat het niet meer dan 40 rovers zijn :drunk:

Wido
27/04/12, 10:55
Probleem is dat producten hiermee niet 2% duurder worden, want alles wordt naar boven afgerond om er een mooie prijs van te maken.

Aan de andere kant, de Belgen hebben al een tijd 21% btw, dus is het echt zo'n drama? Het is wel even een zure appel om doorheen te bijten de eerste tijd, daarna ontkomt toch niemand er aan.

Spyder01
27/04/12, 11:32
Veel mensen vergeten wel dat de dingen die al een stuk duurder zijn, dus nog duurder worden. Kijk naar simpele dingen als: gas, stroom, brandstof enz.
In Nederland zijn dit soort dingen nooit tijdelijk, dat zie je maar met het "tijdelijke" kwartje van Kok. Die krijgen we nog steeds terug, maar dat zal nooit gebeuren.

Ik weet dat ze moeten snijden maar door voor de consument alles nog duurder te maken denk ik dat op lange termijn de problemen groter worden. Ben wel benieuwd naar de hypotheekrente aftrek. Laat ze beginnen met huizen boven de 450.000, als ze te laag gaan zitten brengen ze veel starters vermoedelijk ook in de problemen.

SF-Jeroen
27/04/12, 11:40
De HRA is in Nederland eigenlijk een compensatie voor de hoge belastingtarieven. In Duitsland is het toptarief niet alleen lager, het gaat ook pas bij een hoger inkomen in (uit mijn hoofd 250k). Afschaffing van de HRA zou dus eigenlijk tegelijk moeten komen met een belastingverlaging.


Ik vindt een verhoging van de BTW best prima, mits het een tijdelijke maatregel is en deze na de crisis weer verdwijnt.

chielsen
27/04/12, 13:16
Mooi is ook dat je dus nu ook weer over accijns 2% extra betaalt. Willen ze eerlijk zijn dan moeten ze dus de accijns verlagen, maar dat gaan ze natuurlijk niet doen.

YolkNet
27/04/12, 14:35
Van de week stond het nog in de krant: boodschappen worden duurder. Ook energie, brandstof en zorg wordt duurder. En dan komt er ook nog eens 21% btw op? Proberen ze nou de crisis op te lossen of de burgers het nog moeilijker te maken?
Wacht dan nog een paar jaar met het doortrekken van de A4 bij Delft. Dat ligt al 50 jaar zo, waarom moet daar nu ineens miljoenen aan euro's aan worden besteed.

(ik voel een politieke partij opkomen :D )

Domenico
27/04/12, 15:08
Ik weet het niet. Ik betaal 'graag' belasting maar soms heb ik het idee en ook het gevoel dat ze te ver gaan. Ik mag notabene niet eens stemmen!
Anyways, zit er hard over te denken om alles te verhuizen naar het buitenland...

YolkNet
27/04/12, 15:16
Toch niet naar België he? Daar betalen ze ook 21%. En hebben ze slechte wegen

Domenico
27/04/12, 15:30
Het gaat me niet zozeer om die 21% btw hoewel dit het leven voor de consumenten alweer duurder maakt.
Het is eerder de waanzinnig hoge inkomstenbelasting die vooral de mkb-ers treft. De mensen die Nederland draaiend houden worden het hardst genaaid. Echt waardeloos van deze overheid. :(

dreamhost_nl
27/04/12, 16:21
De bezuinigingsvoorstellen zijn initiëel opgezet door een rechtse regering. Je zou verwachten dat deze toch wat zorgvuldiger om zou springen met diens kiezers. Wellicht dat het ultimatum van Brussel als hete adem heeft gezorgd voor overhaaste beslissingen?

maxnet
27/04/12, 16:23
Tja, belastingverhogingen zijn nooit leuk.

Maar denk niet dat zelfstandigen er erg op achteruit gegaan zijn in vergelijking tot bijvoorbeeld 5 jaar geleden.
We hebben ook belastingverlagingen zoals de 12% MKB winstvrijstelling gehad...

swedendedicated
27/04/12, 16:49
21% zal wel blijvend zijn, kwartje van kok was immers toch ook tijdelijk?

Domenico
27/04/12, 17:08
Tja, belastingverhogingen zijn nooit leuk.

Maar denk niet dat zelfstandigen er erg op achteruit gegaan zijn in vergelijking tot bijvoorbeeld 5 jaar geleden.
We hebben ook belastingverlagingen zoals de 12% MKB winstvrijstelling gehad...

Daar heb je met je bv's weinig aan natuurlijk. ;)

The-BosS
27/04/12, 17:12
Probleem is dat producten hiermee niet 2% duurder worden, want alles wordt naar boven afgerond om er een mooie prijs van te maken.

Aan de andere kant, de Belgen hebben al een tijd 21% btw, dus is het echt zo'n drama? Het is wel even een zure appel om doorheen te bijten de eerste tijd, daarna ontkomt toch niemand er aan.

Zo is dat inderdaad en als belg zijnde ben ik er niet rouwig om om eerlijk te zijn, wat ze eigenlijk al lang hadden moeten doen was de btw percentages in iedere europees land gelijk trekken (gemiddelde van alle eu landen) toen ze de euro invoerde. Dan was er nooit zo een probleem geweest en was er al die jaren een eerlijke concurrentie strijd geweest tussen bedrijven in de verschillende landen.

maxnet
27/04/12, 17:29
Daar heb je met je bv's weinig aan natuurlijk. ;)

Klopt.

Maar het is onder de 2 ton winst helemaal niet meer fiscaal aantrekkelijk om een BV te hebben.
En als je daarboven zit heb ik niet het idee dat je te kort gaat komen, of ben ik nu te links voor een ondernemer? :)

visser
27/04/12, 17:34
Zo is dat inderdaad en als belg zijnde ben ik er niet rouwig om om eerlijk te zijn, wat ze eigenlijk al lang hadden moeten doen was de btw percentages in iedere europees land gelijk trekken (gemiddelde van alle eu landen) toen ze de euro invoerde. Dan was er nooit zo een probleem geweest en was er al die jaren een eerlijke concurrentie strijd geweest tussen bedrijven in de verschillende landen.

Huh ? Bedrijven die in verschillende landen gevestigd zijn en toch concurreren op de _consumenten_ markt ?
Dat is volgens mij een nogal kleine markt ; "Over de grens" bestellen (en betalen) is voor nogal veel consumenten toch een drempel, en voor een behoorlijk retail segment wat moet verzenden zijn die kosten (nationaal vs europees) al snel een groter verschil dan het verschil in BTW.

BTW is voor overheden een heel grote bron van belastinginkomsten, en dat "gelijk trekken" betekent dat op andere punten (inkomstenbelasting, accijnzen, vennootschapsbelasting e.d.) een overheid dan veel zal moeten veranderen.

The-BosS
27/04/12, 17:44
Huh ? Bedrijven die in verschillende landen gevestigd zijn en toch concurreren op de _consumenten_ markt ?
Dat is volgens mij een nogal kleine markt ; "Over de grens" bestellen (en betalen) is voor nogal veel consumenten toch een drempel, en voor een behoorlijk retail segment wat moet verzenden zijn die kosten (nationaal vs europees) al snel een groter verschil dan het verschil in BTW.

BTW is voor overheden een heel grote bron van belastinginkomsten, en dat "gelijk trekken" betekent dat op andere punten (inkomstenbelasting, accijnzen, vennootschapsbelasting e.d.) een overheid dan veel zal moeten veranderen.

Laat ik het dan even anders formuleren, klant wil een simpele webhosting van € 100,- excl btw per jaar. Dat kost hem in belgie uiteindelijk € 121,- per jaar en in nederland € 119,- een verschil van € 2,- waar de klant uiteindelijk kwa dienst niet veel verschil in latency merkt. Neem de volledige grensstreek, even de grens over om boodschappen kost je kwa benzine/diesel niet echt veel meer maar levert wel een groot voordeel op voor de consument. Koeken/wafels die in belgie geproduceerd zijn worden goedkoper verkocht in nederland dan in belgie en zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.

Domenico
27/04/12, 17:50
Klopt.

Maar het is onder de 2 ton winst helemaal niet meer fiscaal aantrekkelijk om een BV te hebben.
En als je daarboven zit heb ik niet het idee dat je te kort gaat komen, of ben ik nu te links voor een ondernemer? :)

Het maakt niet uit. Ik zal toch nooit begrijpen waarom de overheid 100.000 van die 200.000 inpikt of 50.000 van de 100.000 winst. Hoe meer je verdiend hoe minder belasting je hoeft te betalen in dit land. Hoe maf is dat?

The-BosS
27/04/12, 18:24
Het maakt niet uit. Ik zal toch nooit begrijpen waarom de overheid 100.000 van die 200.000 inpikt of 50.000 van de 100.000 winst. Hoe meer je verdiend hoe minder belasting je hoeft te betalen in dit land. Hoe maf is dat?

Dat is nog erger in belgie als het een troost mag zijn ;)

visser
27/04/12, 20:47
Laat ik het dan even anders formuleren, klant wil een simpele webhosting van € 100,- excl btw per jaar. Dat kost hem in belgie uiteindelijk € 121,- per jaar en in nederland € 119,- een verschil van € 2,- waar de klant uiteindelijk kwa dienst niet veel verschil in latency merkt.

Ik snap best hoe procenten werken hoor. En dat technisch gezien het latency verschil tussen redelijk naburige landen klein kan zijn.

We hebben het (aangezien je over BTW praat) over consumenten.
Een aantal dingen worden zowel voor klant als leverancier "over de grens" toch even lastiger. Dingen als incasso/wanbetaling, sommige wettelijke bepalingen werken net even anders. Betalingen naar een buitenlandse partij geeft voor veel consumenten toch koudwatervrees, of "gaat even lastiger" ,echt niet iedereen heeft een creditcard of paypal. (automatische incasso door een buitenlandse bank ? ideal ?)
Het _kan_ wel, maar ik geloof echt niet dat voor dit soort dingen de consumenten markt voor grensoverschrijdende diensten nou zo groot is, en zo enorm gehinderd wordt door een paar procent BTW verschil.



Neem de volledige grensstreek, even de grens over om boodschappen kost je kwa benzine/diesel niet echt veel meer maar levert wel een groot voordeel op voor de consument. Koeken/wafels die in belgie geproduceerd zijn worden goedkoper verkocht in nederland dan in belgie en zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.

Kom op, de "hele grensstreek" is amper tien kilometer diep en dat retail verkeer is economisch echt verwaarloosbaar.
Wel heel jammer voor de kruidenier (of benzinepomphouder) vlak over de dure kant van de grens, maar daar ga je echt geen landelijke belastingpolitiek op afstemmen.
Als je veel boodschappen haalt (zeg, voor 200 euro) heb je op basis van 2% BTW dus 4 euro verschil. Hoe lang en hoe ver ga je daarvoor rijden ?
Met mensen die voor vier euro tien kilometer op en neer willen rijden moet ik een taxi- of koeriersbedrijf beginnen !

The-BosS
27/04/12, 22:59
We hebben het (aangezien je over BTW praat) over consumenten.
Een aantal dingen worden zowel voor klant als leverancier "over de grens" toch even lastiger. Dingen als incasso/wanbetaling, sommige wettelijke bepalingen werken net even anders. Betalingen naar een buitenlandse partij geeft voor veel consumenten toch koudwatervrees, of "gaat even lastiger" ,echt niet iedereen heeft een creditcard of paypal. (automatische incasso door een buitenlandse bank ? ideal ?)
Het _kan_ wel, maar ik geloof echt niet dat voor dit soort dingen de consumenten markt voor grensoverschrijdende diensten nou zo groot is, en zo enorm gehinderd wordt door een paar procent BTW verschil.

Ik heb het inderdaad dan vooral over consumenten en het verschil is er wel degelijk en de drempel is veel kleiner dan je denkt. Overschrijving doen naar nederland, frankrijk, duitsland, ... is niet moeilijker of duurder dan binnen belgie dus dat is het probleem niet. Meeste consumenten kopen toch al online met visa dus dat maakt de drempel ook niet groter, en € 2,- verschil blijft toch € 2,- verschil hoe je het draait of keert.


Kom op, de "hele grensstreek" is amper tien kilometer diep en dat retail verkeer is economisch echt verwaarloosbaar.
Wel heel jammer voor de kruidenier (of benzinepomphouder) vlak over de dure kant van de grens, maar daar ga je echt geen landelijke belastingpolitiek op afstemmen.
Als je veel boodschappen haalt (zeg, voor 200 euro) heb je op basis van 2% BTW dus 4 euro verschil. Hoe lang en hoe ver ga je daarvoor rijden ?
Met mensen die voor vier euro tien kilometer op en neer willen rijden moet ik een taxi- of koeriersbedrijf beginnen !

Aangezien ik zelf dicht bij de franse grens woon ga ik ook zelf shoppen in frankrijk en nederland en ik kan je vertellen dat dit heel veel kan schelen in prijs (niet enkel btw maar toch). De overheid/gewest hebben dit eens uitgerekend, hier een kleine quote:



Steeds meer consumptiegoederen zijn in België opvallend duurder dan in de buurlanden. Zowel voor de klant als voor de handelaar zorgt dat prijsverschil voor problemen – dat bevestigt een tussenrapport van een prijsstudie die de Belgische Mededingingsautoriteit, in opdracht van Minister van Economische zaken Van Quickenborne vandaag voorstelt. Comeos is blij dat het rapport bevestigt wat de federatie voor de handel en diensten al langer zegt: onze handelaars zitten langzaam maar zeker met een structureel prijsprobleem.

Uit het tussenrapport blijkt dat er geen éénduidige reden is waarom bepaalde goederen hier duurder zijn dan in buurlanden. “Maar de elementen die we eerder al aanhaalden, worden bevestigd”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Onze loonkost is te hoog, de fiscaliteit speelt ons parten en de overvloed aan reglementen doet ons de das om. Met daar nog eens bovenop duurdere inkoopprijzen voor internationale merkproducten. Het is een cocktail die de klant voor de keuze stelt om ofwel meer te betalen, ofwel de grens over te steken om daar inkopen te doen. Dat grensshoppen kost onze economie nu al 2,5 miljard euro per jaar – een verlies van 10.000 jobs voor de sector.”

Akkoord, niet alles komt door het 2% verschil in btw, maar wat je niet mag vergeten is dat het niet enkel de 2% verschil is in de winkel die je betaald maar constant 2% doorheen het volledige proces en andere wetgevingen. En 2,5 miljard zou ik nu ook niet direct een klein bedrag noemen zoals jij het stelt dat het geen nut zou hebben om bij de buren te gaan shoppen ;).

visser
27/04/12, 23:44
Ik heb het inderdaad dan vooral over consumenten en het verschil is er wel degelijk en de drempel is veel kleiner dan je denkt. Overschrijving doen naar nederland, frankrijk, duitsland, ... is niet moeilijker of duurder dan binnen belgie dus dat is het probleem niet. Meeste consumenten kopen toch al online met visa dus dat maakt de drempel ook niet groter, en € 2,- verschil blijft toch € 2,- verschil hoe je het draait of keert.


Zelfs hier (waar, naar ik aanneem geen 'tante truus' consumenten zitten) kwam een recente vraag over hosten in duitsland voor een op duitsland gerichte site uit op 'blijft in NL' .
Ik denk dat je teveel vanuit jezelf en wellicht kennissenkring denkt, en dat veel "ome henk en tante truus" klanten zo hard niet gaan met 'zelf overmaken met rekening nu echt met iban nummer' . Voor abonnements producten zijn leveranciers (in elk geval in nl) ook wel erg blij met automatische incasso.
Als ik vragen over internet shoppen op fora met een meer 'gemiddeld' publiek lees dan denk ik echt dat 'buitenland' online shoppen voor veel consumenten een forse drempel is, en dat ze voor een 2% verschil niet eens kijken.





Aangezien ik zelf dicht bij de franse grens woon ga ik ook zelf shoppen in frankrijk en nederland en ik kan je vertellen dat dit heel veel kan schelen in prijs (niet enkel btw maar toch). De overheid/gewest hebben dit eens uitgerekend, hier een kleine quote:



Akkoord, niet alles komt door het 2% verschil in btw, maar wat je niet mag vergeten is dat het niet enkel de 2% verschil is in de winkel die je betaald maar constant 2% doorheen het volledige proces en andere wetgevingen. En 2,5 miljard zou ik nu ook niet direct een klein bedrag noemen zoals jij het stelt dat het geen nut zou hebben om bij de buren te gaan shoppen ;).

Daar hebben mensen zich rijk (of eerder: arm) gerekend.
Het BNP van België is ca 280 Mld euro (wiki, 2004, beetje oud maar goed genoeg voor een schatting). Die 2.5 Mld is dus een krappe 1% van het BNP.
En een procent BNP moet uit weggelekte consumenten bestedingen van de grensstreken komen ?
Ik proef opgeklopte cijfers om politieke aandacht te krijgen.

Ik vermoed eenzelfde berekening als die van de content industrie wanneer ze 'gederfde inkomsten door piraterij' claimen.

Rubra
28/04/12, 12:00
Heerlijk al die applicaties die weer aangepast mogen worden ... Alsof dat niets kost ..

Spyder01
28/04/12, 12:03
Heerlijk al die applicaties die weer aangepast mogen worden ... Alsof dat niets kost ..

Bij een goed opgezette applicatie kost dat niet zoveel. Leuk is anders, maar dat is wel het minste probleem.

chielsen
28/04/12, 14:07
Ja maar hoeveel applicaties zijn er niet goed opgezet? Ik kan me voorstellen dat als je bijv nu variable BTW op 21% instelt dat die dat dan ook over eerdere maanden gaat berekenen.

WebMeso
28/04/12, 14:21
Zo is dat inderdaad en als belg zijnde ben ik er niet rouwig om om eerlijk te zijn, wat ze eigenlijk al lang hadden moeten doen was de btw percentages in iedere europees land gelijk trekken (gemiddelde van alle eu landen) toen ze de euro invoerde. Dan was er nooit zo een probleem geweest en was er al die jaren een eerlijke concurrentie strijd geweest tussen bedrijven in de verschillende landen.

Dat was toendertijd onmogelijk en daar zouden weinig landen mee akkoord gaan. Helemaal onmogelijk voor landen of kleine lidstaten zoals Luxemburg, Malta en Cyprus. Daarnaast is Hongarije zelfs nu van plan om de BTW te verhogen van 27% naar 30% of 35%.

dreamhost_nl
28/04/12, 15:45
Ja maar hoeveel applicaties zijn er niet goed opgezet? Ik kan me voorstellen dat als je bijv nu variable BTW op 21% instelt dat die dat dan ook over eerdere maanden gaat berekenen.

Dat mee nje toch niet? Lijkt me dat je gewoon een nieuwe BTW-regel aan kan maken en daarna alle producten aan die regel kan koppelen v.a. een bepaalde datum. Overigens was vroeger het hoge BTW-tarief 17,5%, dus dit is niet de eerste keer dat er een wijziging is.

Spyder01
28/04/12, 16:04
Ja maar hoeveel applicaties zijn er niet goed opgezet? Ik kan me voorstellen dat als je bijv nu variable BTW op 21% instelt dat die dat dan ook over eerdere maanden gaat berekenen.

Het lijkt mij dat je het BTW percentage opslaat bij je factuurregels. Het is natuurlijk dom dat als je een waarde / percentage in het systeem aanpast ook facturen van tig jaren geleden aangepast worden. Dan zit er structureel iets niet goed.

En vroeger hadden we inderdaad ook 17,5%, dat werd 19% en nu 21%. Moet niet zo`n issue zijn lijkt mij.

WebMeso
28/04/12, 16:16
Het lijkt mij dat je het BTW percentage opslaat bij je factuurregels. Het is natuurlijk dom dat als je een waarde / percentage in het systeem aanpast ook facturen van tig jaren geleden aangepast worden. Dan zit er structureel iets niet goed.

En vroeger hadden we inderdaad ook 17,5%, dat werd 19% en nu 21%. Moet niet zo`n issue zijn lijkt mij.

Het was te verwachten dat het BTW percentage ooit weleens een keer aangepast zou worden. Als je daar geen rekening mee hebt gehouden bij het opbouwen van een script dan heb je er gewoon niet goed over nagedacht, maar zelfs de grootste bedrijven kunnen dit soort foutjes maken. Kijk maar naar TomTom en hun bug ten opzichte van het schrikkeljaar.

dreamhost_nl
28/04/12, 19:21
Overigens hoeft het ook niet zo'n issue te zijn; gewoon alles met 19% vermenigvuldigen tenzij de factuur na 31/12/12 is uit geschreven, want dan wordt het 21%.

Arieh
28/04/12, 19:45
Indien de 1e en 2e kamer akkoord gaan dan zal de verhoging in gaan op 1 oktober: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/27/btw-verhoging-al-in-oktober-rutte-lovend-over-akkoord/

Technisch gezien kan het voor de een meer betekenen dan voor de ander, maar veranderingen in de wet horen erbij.

WebMeso
28/04/12, 20:27
Overigens hoeft het ook niet zo'n issue te zijn; gewoon alles met 19% vermenigvuldigen tenzij de factuur na 31/12/12 is uit geschreven, want dan wordt het 21%.

Onzin. Je mag oude facturen niet wijzigen en dat wordt met een fout in het script op deze manier wel gedaan.

WebMeso
28/04/12, 21:16
Indien de 1e en 2e kamer akkoord gaan dan zal de verhoging in gaan op 1 oktober: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/27/btw-verhoging-al-in-oktober-rutte-lovend-over-akkoord/

Technisch gezien kan het voor de een meer betekenen dan voor de ander, maar veranderingen in de wet horen erbij.

Het is natuurlijk ook nog niet 100% zeker dat deze maatregelen allemaal doorgevoerd zullen worden. De kans dat het doorgevoerd is natuurlijk heel groot. Sowieso moeten de partijen die hiermee akkoord zijn gegaan eerst wel een meerderheid hebben na afloop van de komende verkiezingen.

dreamhost_nl
29/04/12, 12:08
Onzin. Je mag oude facturen niet wijzigen en dat wordt met een fout in het script op deze manier wel gedaan.

Ik heb het hier over de scripting van de programmatuur (lees even terug in de thread). Er wordt hier niets gewijzigd aan oude facturen hoor. Ik weet niet waar je dit uit haalt.

WebMeso
29/04/12, 14:10
Ja maar hoeveel applicaties zijn er niet goed opgezet? Ik kan me voorstellen dat als je bijv nu variable BTW op 21% instelt dat die dat dan ook over eerdere maanden gaat berekenen.


Dat meen je toch niet? Lijkt me dat je gewoon een nieuwe BTW-regel aan kan maken en daarna alle producten aan die regel kan koppelen v.a. een bepaalde datum. Overigens was vroeger het hoge BTW-tarief 17,5%, dus dit is niet de eerste keer dat er een wijziging is.


Overigens hoeft het ook niet zo'n issue te zijn; gewoon alles met 19% vermenigvuldigen tenzij de factuur na 31/12/12 is uit geschreven, want dan wordt het 21%.


Ik heb het hier over de scripting van de programmatuur (lees even terug in de thread). Er wordt hier niets gewijzigd aan oude facturen hoor. Ik weet niet waar je dit uit haalt.

Je reageerde daarvoor op het gedeelte over dat de variable BTW op 21% ingesteld werd en dat die dan ook over eerdere maanden gaat berekenen. Daarbij zou de berekening dan plaatsvinden op oudere facturen. Zo zag ik het. Dacht dat je daarop reageerde met je post, maar blijkbaar niet.

dreamhost_nl
29/04/12, 14:17
Geen probleem. Er lopen hier ook wat dingen door elkaar. Enerzijds is er een discussie over de tariefsverhoging en anderszijds over het aanpassen van scripts en de tijd die dit mogelijk kan kosten.

Axel Polfliet
01/05/12, 12:24
Aan deze kant is het niet bepaald lastig om de scripts aan te gaan passen. Wat ik hier trouwens ook voorbij zie komen is de datum 31 december 2012, wat er op wijst dat de verhoging per 1 januari 2013 in zou gaan. Ik meende ergens te lezen dat er op augustus of oktober al met de 21% zal worden begonnen, iemand?

Spyder01
01/05/12, 12:28
Aan deze kant is het niet bepaald lastig om de scripts aan te gaan passen. Wat ik hier trouwens ook voorbij zie komen is de datum 31 december 2012, wat er op wijst dat de verhoging per 1 januari 2013 in zou gaan. Ik meende ergens te lezen dat er op augustus of oktober al met de 21% zal worden begonnen, iemand?

Ja, het gaat zoals het er nu naar uitziet per oktober al in.

dreamhost_nl
01/05/12, 15:01
Die 01/01/2013 komt o.m. van mijn kant. Er was me toen nog niet bekend dat de wijziging al zo snel in zou gaan. Alles om z.s.m. geld binnen te kunnen halen moeten we maar denken. *zucht*

eMiz0r
08/05/12, 17:25
Die 01/01/2013 komt o.m. van mijn kant. Er was me toen nog niet bekend dat de wijziging al zo snel in zou gaan. Alles om z.s.m. geld binnen te kunnen halen moeten we maar denken. *zucht*

Ik snap dat gemekker niet zo :) We hebben toch een tekort van zelfs MEER dan 3%? We hoeven notabene slechts aan een maximaal tekort van 3% te werken, dat betekent dat er nog steeds meer geld uit gaat dan er in komt. Als je dat bedrijfsmatig zou doen heb je een bank nodig en anders ben je failliet.

Zo is dat met ons gezamelijke huishoudboekje ook. "De overheid" (die wij hebben gekozen) geeft structureel teveel geld uit. Dat is al geruime tijd zo en houdt een keer op. Onze staatsschuld is de afgelopen jaren ook al absurd snel toegenomen....

Er is een tekort, en dus moet er snel bezuinigd/extra belast worden. Dat moet je zelf ook als je 3% (of meer) verlies draait op je omzet. Klagen heeft dus geen zin, het zal toch moeten gebeuren.

De HRA moet je trouwens afschaffen over de gehele breedte en niet boven een bepaald bedrag. Je kan wel raden wat de huizen vlak boven het grensbedrag gaan doen toch? En welke gevolgen dat heeft voor de huizen die ónder die grens zitten...

ronaldvanhoeven
11/05/12, 23:05
Ik raad iedereen aan om ruim op tijd maatregelen te nemen zodat op de datum dat de btw-verhoging ingaat de uitgaande facturen meteen het juiste btw-percentage hebben. Het lijkt overbodig om dit te zeggen, maar je zou het maar vergeten. Het is heel lastig dit achteraf te corrigeren.

chielsen
11/05/12, 23:11
De HRA moet je trouwens afschaffen over de gehele breedte en niet boven een bepaald bedrag. Je kan wel raden wat de huizen vlak boven het grensbedrag gaan doen toch? En welke gevolgen dat heeft voor de huizen die ónder die grens zitten...

Volgens jouw redenatie stijgen niet iig, want dan zitten er ook onder.

Maar ze gaan dan natuurlijk een drempel bedrag instellen. Aftrek over de eerste 1 miljoen. Sowieso zullen alle huizenprijzen dalen (tov inflatie) want de staat sponsort niet meer.

eMiz0r
06/06/12, 19:10
Volgens jouw redenatie stijgen niet iig, want dan zitten er ook onder.

Maar ze gaan dan natuurlijk een drempel bedrag instellen. Aftrek over de eerste 1 miljoen. Sowieso zullen alle huizenprijzen dalen (tov inflatie) want de staat sponsort niet meer.

Dat is precies het probleem. Als je een drempel instelt van 1 miljoen, zakken de huizen die net boven de 1 miljoen zitten naar onder de 1 miljoen. Ze worden tenslotte onverkoopbaar. Was je net bezig voor een stek van 900k, krijg je voor 50k meer ineens VEEL meer huis! Gevolg: stekje van 900k wordt onverkoopbaar dus zakt ook in waarde. De huizen daaronder doen hetzelfde enz.... en voor je het weet zitten enorm veel huishoudens met een schuld opgescheept bij verkoop van het huis.

Nu zal het met een drempel van 1 miljoen allemaal wel iets meevallen, maar uiteindelijk moet die drempel ook steeds verder omlaag. Zodra je in de regio 300/400k uit komt krijg je veel grotere problemen.

De HRA aftrek moet je in 1 keer afschaffen of helemaal niet. Wat mij betreft gaat het gepaard met een verlaging van de IB.

De overheid moet gaan snijden in de kosten en geen belastingen verhogen zoals dat het plan nu is. Het Kunduz-akkoord bestaat uit CDA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en VVD. Mijn inziens is dat hooguit een centrumakkoord, misschien wat licht geörienteerd naar links. Dat zie je ook terug in de maatregelen, omdat links traditiegetrouw bezuinigd middens belastingverhogingen, terwijl rechts traditiegetrouw dat wil doen met het snijden in de kosten (subsidies em ambtenaren vooral).

We hebben jaaaaarenlang collectief met zn allen teveel welvaart gehad, getuige de opgelopen staatsschuld in de jaren na 2000. Nu moeten we een pas terug doen :) Heel simpel.