PDA

Bekijk Volledige Versie : Betalingstermijnen (voldoen facturen) worden wettelijk vastgelegd



WebMeso
26/04/12, 19:42
Per 1 Januari 2013 zal er een wijziging plaatsvinden in de regelgeving betreffende de betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven en bij overeenkomsten tussen bedrijven en overheden. Deze worden wettelijk vastgelegd. Op dit moment bepaalt de wet alleen dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn. De voornaamste reden van de wijziging is dat vooral kleine en middelgrote bedrijven veel hinder ondervinden van te late betalingen.

De nieuwe regels per 01-01-2013
- Als u contractueel niets regelt, moet binnen 30 dagen na de factuurdatum worden betaald.
- In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken.
- Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.

t.bloo
26/04/12, 19:45
Interessant. Ik heb hier bedrijven die 90 dagen betalingstermijn hebben. Doen ze alleen bij het salaris van leveranciers, hun eigen salaris betalen ze wel binnen 30 dagen.

Helaas zijn er natuurlijk mogelijkheden genoeg om het te misbruiken, zoals "is dit nadelig voor u, dan gaan we toch naar een ander".

RichardVD
26/04/12, 20:07
Ik hoop dat de buitengerechtelijke incassokosten die je in rekening mag brengen flink omhoog gaan, anders kun je die late betalers nog niet aanpakken.

WebMeso
26/04/12, 20:37
Ik hoop dat de buitengerechtelijke incassokosten die je in rekening mag brengen flink omhoog gaan, anders kun je die late betalers nog niet aanpakken.

Helaas. De overheid heeft deze maand besloten de bedragen die incassobedrijven in rekening brengen te limiteren. De wet gaat per 1 Juli 2012 in.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/buitengerechtelijke-incassokosten

maxnet
26/04/12, 20:49
Helaas. De overheid heeft deze maand besloten de bedragen die incassobedrijven in rekening brengen te limiteren. De wet gaat per 1 Juli 2012 in.


Dat niet alleen.
Je bent dadelijk ook verplicht een gratis herinnering te sturen, en 14 dagen te wachten voordat kosten in rekening gebracht mogen worden.

Nu vind ik dat op zich geen probleem (1e herinnering versturen we nu ook al gratis)
Maar je zult ongetwijfeld meer gevallen krijgen van klanten die beweren de eerdere herinneringen niet ontvangen te hebben, als excuus om geen kosten te hoeven betalen.

JeVeKa
27/04/12, 12:04
In principe een positieve ontwikkeling. Maar zoals hierboven al genoemd wordt is het interessant te volgen hoe bedrijven hiermee om gaan. Want veranderd er daadwerkelijk iets op het moment dat er te laat betaald gaat worden na 1-12013? Kun je als ondernemer dan snellere of effectievere wegen gaan bewandelen als nu? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

YolkNet
27/04/12, 13:29
Binnen 30 dagen moet er betaald zijn. Hoe zit het dan met je herinneringen en aanmaningen? Na 2 weken een herinnering en na 3 weken een aanmaning dat een (hosting)dienst anders wordt afgesloten?
Dan mogen de bedrijven in de bouw een flinke inhaalslag maken. Want ze willen morgen iets hebben - liever zelfs vandaag - maar betalen pas over een half jaar. Als je geluk hebt.

Yourwebhoster
28/04/12, 09:16
Dan mogen de bedrijven in de bouw een flinke inhaalslag maken. Want ze willen morgen iets hebben - liever zelfs vandaag - maar betalen pas over een half jaar. Als je geluk hebt.

En dan vergeet je de overheid zelf nog te vermelden *kuch*. Ik ben benieuwd hoeveel problemen dat binnen de overheid zelf gaat geven haha.

dreamhost_nl
28/04/12, 10:13
Als je geluk hebt.

Kan hier over meepraten. We zijn helaas met vele cliƫnten in die sector met openstaande facturen blijven zitten.

WebMeso
28/04/12, 20:48
Binnen 30 dagen moet er betaald zijn. Hoe zit het dan met je herinneringen en aanmaningen? Na 2 weken een herinnering en na 3 weken een aanmaning dat een (hosting)dienst anders wordt afgesloten?

Dan moet je deze regel in je algemene voorwaarden opnemen waarschijnlijk.
- In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken.


Dan mogen de bedrijven in de bouw een flinke inhaalslag maken. Want ze willen morgen iets hebben - liever zelfs vandaag - maar betalen pas over een half jaar. Als je geluk hebt.

Dan zal er waarschijnlijk veelvuldig gebruik gemaakt worden van de volgende regel bij dat soort bedrijven.
- Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.

YolkNet
29/04/12, 10:23
Dan moet je deze regel in je algemene voorwaarden opnemen waarschijnlijk.
- In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken.
Inderdaad. Maar ik bedoelde eigenlijk als je geen uitzondering opneemt in je voorwaarden.



Dan zal er waarschijnlijk veelvuldig gebruik gemaakt worden van de volgende regel bij dat soort bedrijven.
- Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.
Wat versta je onder nadelig?

dreamhost_nl
29/04/12, 11:03
"Nadelig" kan op meerdere manieren worden uitgelegd, maar aangezien de diensten van jouw kant uit gezien voor geschoten dienen te worden bij de leverancier kan het als "nadelig" worden op gevat indien niet binnen 30 dagen wordt betaald.

Rubra
29/04/12, 11:08
Wettelijke maximale betalingstermijn voor overheids instanties zijn handig, maar je weet 1 ding .. Ze zullen betalen .. Of het nu na 30 - 45 of - 90 dagen is.. Ik zou willen dat ze dat bij de belastingdienst zouden afdwingen ..

Onze overheids klanten hebben we goeie afspraken mee en factureren per jaar vooruit ... Aangezien dat goedkoper voor hun is per factuur (iets van €65 aan interne kosten per inkoop factuur ) ..

DennisWijnberg
29/04/12, 12:18
Waar vind ik de bron?

WebMeso
29/04/12, 14:20
Inderdaad. Maar ik bedoelde eigenlijk als je geen uitzondering opneemt in je voorwaarden.

Als er contractueel niets regelt is dan moet het bedrag binnen 30 dagen na de factuurdatum worden betaald.


Wat versta je onder nadelig?

Wat ik versta onder nadelig? Als het andere bedrijf er last of hinder van heeft. De meeste bedrijven die wachten op een betaling worden in principe als een soort kredietmaatschappij gebruikt, want ze leveren wel en ontvangen het geld pas een stuk later. Waardoor ze zelf geld tekort kunnen komen en failliet kunnen gaan of bepaalde dingen niet meteen kunnen financieren.

WebMeso
29/04/12, 14:30
Waar vind ik de bron?

Hier wat bronnen. Zitten ook een paar bronnen bij van eerdere regelingen.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/betalingstermijn
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/aanpassing-regels-betalingstermijnen
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2011/11/11/kabinet-rekening-op-tijd-betalen.html
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2010/12/08/verhagen-maakt-haast-met-betalen-ondernemers.html

De onderstaande quote is waarschijnlijk de voornaamste reden van deze aanpassingen.


Tijdige betaling van de facturen zorgt ervoor dat de kasstroom van Europese ondernemingen wordt verbeterd, wat in tijden van economische neergang belangrijk is. Vooral de verbetering van het betaalgedrag van de overheid in de EU is voor het bedrijfsleven een steun in de rug omdat overheidsopdrachten binnen de EU een grote economische waarde vertegenwoordigen.

chielsen
29/04/12, 16:46
Goed voor het MKB, en slecht voor de banken (minder financiering nodig) , is dus goed voor iedereen!

dreamhost_nl
29/04/12, 19:42
We zien nu juist dat betalingen veel later worden voldaan dan voorheen, wat wel logisch is bij een crisis. Ik denk niet dat indien je de betalingstermijn aanpast dat dit tot tijdiger betalen lijdt.

Spyder01
04/05/12, 03:44
Ik denk juist dat onze (r)overheid het probleem verergert. Dit soort regeltjes is leuk maar je hebt er weinig aan. Zowel particulier als bedrijf merkt de gevolgen van bezuinigen en dat veroorzaakt weer dat mensen met geld moeten schuiven. Met de BTW verhoging (verlaging leek me beter, kosten dingen minder, kopen consumenten sneller) gaat het betalen van facturen in ieder geval niet beter worden. Nu heb je al klanten die wel eerder willen betalen maar het niet kunnen, tendens van de laatste tijd.

Randy
04/05/12, 11:54
We zien nu juist dat betalingen veel later worden voldaan dan voorheen, wat wel logisch is bij een crisis. Ik denk niet dat indien je de betalingstermijn aanpast dat dit tot tijdiger betalen lijdt.

En als we er uiteindelijk allemaal aan mee gaan doen wordt het nog langer. Betaal op tijd, allemaal. Dan zit niemand op elkaar te wachten. Probleem opgelost.

Apoc
07/05/12, 13:15
- In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken.

En een kortere betalingstermijn, bijvoorbeeld 2 weken, mag dat ook?

WebMeso
07/05/12, 16:04
En een kortere betalingstermijn, bijvoorbeeld 2 weken, mag dat ook?

- Als u contractueel niets regelt, moet binnen 30 dagen na de factuurdatum worden betaald.

Als je contractueel regelt dat de termijn korter is dan lijkt me dat gewoon toegestaan. Er staat niks over een kortere termijn in de documentatie. Wel staat er dit: "Binnen 30 dagen na de factuurdatum moet worden betaald. Afwijking van deze termijn is vrijwel niet mogelijk." en ik denk dat ze daarmee voornamelijk bedoelen dat het niet langer mag duren dan de 30 dagen.

Het is ook nog niet helemaal duidelijk hoe dit allemaal in de praktijk in zijn werk zal gaan. Idem met herinneringen voor de facturen. Daar kan ik in de documentatie over de wetswijzigingen eigenlijk niks over terugvinden. Dus dan moeten we er maar in 1e instantie vanuit gaan dat de factuur binnen 30 dagen na de factuurdatum voldaan moet zijn? Het lijkt mij dan dat er dan in die periode ook meerdere herinneringen verstuurd moeten zijn.