PDA

Bekijk Volledige Versie : KVK bijdrage is dit jaar verlaagd en verdwijnt in 2013



WebMeso
19/04/12, 15:37
Zo'n twee jaar geleden werd bekend gemaakt dat de KVK bijdrage misschien zou afgeschaft worden (http://www.webhostingtalk.nl/lounge/164992-kvk-mogelijk-afgeschaft.html).

Dit jaar zijn de kosten van de bijdrage met 10% gedaald en volgend jaar (2013) zal de heffing dan ook helemaal verdwijnen voor ondernemingen die staan ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Het nieuwsbericht dat de heffing helemaal afgeschaft zou worden is al een tijdje geleden uitgegeven, maar ik heb het hier nog niet op het forum voorbij zien komen.


De heffingen kosten ondernemers in totaal 160 miljoen euro per jaar. Eerder maakte minister Verhagen al bekend dat de heffing in 2012 tien procent lager wordt. Vanaf 1 januari 2013 verdwijnt de heffing helemaal. Hierdoor hoeven er niet langer 2,2 miljoen acceptgiro’s verstuurd te worden, wat vijf miljoen euro per jaar scheelt. Bovendien hoeven ondernemers niets meer in te vullen en terug te sturen. Dat scheelt twaalf miljoen euro aan administratieve lasten.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/verlaging-bijdrage-kvk
http://www.kvk.nl/over-de-kvk/factuur-kvk/
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/eleni/nieuws/2011/09/06/heffing-kamer-van-koophandel-verdwijnt.html

dicktump
19/04/12, 16:14
Edit van mijn eerste bericht: rekenfoutje :)

Ik vraag me hierbij alleen af waar ze dan die 160 miljoen euro vandaan gaan halen. Want ik neem aan dat de KvK nog steeds kosten maakt. Of komt dat nu bij de algemene belastingbetaler vandaan?

patrickekkel
19/04/12, 16:16
Toch ben ik bang dat je nu een hoop bedrijven gaat krijgen die je liever niet op de markt had willen zien.

dennis0162
19/04/12, 16:21
Toch ben ik bang dat je nu een hoop bedrijven gaat krijgen die je liever niet op de markt had willen zien.

Ik denk dat het wel mee valt omdat € 40,00 natuurlijk ook "niks" is.

patrickekkel
19/04/12, 16:28
Ik denk dat je straks rond de vakantie's dan wel anders gaat praten dennis :)

Spyder01
19/04/12, 16:29
Ik denk dat je straks rond de vakantie's dan wel anders gaat praten dennis :)

Dat zal wel meevallen, dat zijn vaak van die pipo's zonder KvK inschrijving :)

Axel Polfliet
19/04/12, 16:30
De drempel was altijd al heel laag, er zal misschien een lichte stijging zijn maar aangezien het merendeel "prutsers" al aan de slag gaat zonder KvK zal het niet echt exploderen met nieuwe aanmeldingen (verwacht ik)

The-BosS
19/04/12, 17:01
Dus vanaf 2013 loopt het vol met jongeren/mensen die een eigen bedrijf starten en er nu totaal niks voor moeten doen of kennen. Goed bezig daar in nederland moet ik zeggen (sarcasme), hadden ze nu nog de kvk kosten afgeschaft en gezegd je moet bedrijfsbeheer + diploma hebben van wat je wil doen had ik het nog kunnen verstaan.

De redenering is ook totaal verkeerd als je het mij vraagt, het kost teveel aan personeel etc om kvk draaiende te houden dus schaffen we het maar af. Wat is er verkeerd met 10% op te slaan in plaats van het af te schaffen of het te verdubbelen of maal 5? Dan hou je tenminste mensen over die daadwerkelijk willen ondernemen en er iets voor over hebben en zelf al verlies je een deel aan inschrijvingen dan brengt het nog meer op als vroeger.

dreamhost_nl
19/04/12, 17:42
Dus vanaf 2013 loopt het vol met jongeren/mensen die een eigen bedrijf starten en er nu totaal niks voor moeten doen of kennen.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit een extra strenge controle van de Belastingdienst op nieuwe bedrijven in de hand zal gaan werken.

t.bloo
19/04/12, 17:51
De hoogte/laagte van de KvK bijdrage is wel het laatste waar ik als ondernemer last van heb. Het is leuk om het niet te hoeven betalen maar uiteindelijk maar een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk. Daarnaast is iedere drempel om te starten eigenlijk wel wenselijk...

The-BosS
19/04/12, 17:54
Ik denk eerlijk gezegd dat dit een extra strenge controle van de Belastingdienst op nieuwe bedrijven in de hand zal gaan werken.

Dan nog moeten ze er niks voor kunnen zolang hun btw/belasting maar in orde is, of ze het zeer goed moeten kunnen verduisteren of oplichten.

YolkNet
19/04/12, 19:04
Bij de KvK blijven mensen werken neem ik aan en die zullen toch ergens van moeten worden betaald. Zouden de seminars en uittreksels zoveel geld opleveren dat ze de bijdrage kunnen missen? Of komt er een extra toeslag voor ondernemers vanuit de Belastingdienst?
Of we noemen het geen bijdrage meer, maar lidmaatschapsgeld / abonnement.
Nog een paar maanden, dan zullen we er achter komen

WebMeso
19/04/12, 20:36
Bij de KvK blijven mensen werken neem ik aan en die zullen toch ergens van moeten worden betaald. Zouden de seminars en uittreksels zoveel geld opleveren dat ze de bijdrage kunnen missen? Of komt er een extra toeslag voor ondernemers vanuit de Belastingdienst?
Of we noemen het geen bijdrage meer, maar lidmaatschapsgeld / abonnement.
Nog een paar maanden, dan zullen we er achter komen

De veranderingen staan al vast. Hieronder nog eens 3 aanpassingen benoemd welke voor kostenbesparing zouden moeten zorgen.



Punt 1.
De naam voor het maatwerkgesprek wordt veranderd in adviesgesprek. Deze omschrijving sluit beter aan op de inhoud van het product, de belevingswereld van de klant en geeft beter weer wat de dienst de klant oplevert. Kortom, de naam communiceert beter en sluit beter aan op de benaming zoals die in de dagelijkse praktijk wordt gehanteerd.

Punt 2.
Het product ‘afdruk-op-verzoek via de balie’ gaat vervallen. Het gaat hierbij om het uitdraaien van informatiebrochures die op de website staan en gratis zijn te downloaden. Het gaat hierbij niet om het printen van een uittreksel of andere (electronische) producten uit het handelsregister. Voor de handelsregisterproducten wijzigt het tarief in 2012 niet. Het product ‘afdruk-op-verzoek’ vervalt aangezien er geen vraag meer naar is omdat de meeste mensen thuis over een computer en printer beschikken.

Punt 3.
Het product handelsnaamadvies vervalt aangezien ondernemers vaker zelf een onderzoek online doen door gebruik te maken van een gratis zoekfunctie op de website www.kvk.nl dan dat zij aan de kamers van koophandel vragen om dit te doen. De computerprogrammatuur om het handelsnaamadvies te kunnen leveren is verouderd en om het product in de toekomst te kunnen blijven leveren zou nieuwe programmatuur moeten worden ontwikkeld. Besloten is om dit niet te doen, te meer omdat de kamers van koophandel in de toekomst niet meer aansprakelijk gesteld willen worden voor handelsnaamadviezen waarbij achteraf een juridisch gevecht ontstaat of de handelsnaam wel of niet lijkt op de handelsnaam van een reeds bestaande onderneming.

Alexander
20/04/12, 00:46
Dus vanaf 2013 loopt het vol met jongeren/mensen die een eigen bedrijf starten en er nu totaal niks voor moeten doen of kennen.

De drempel van de KVK heeft de oplichters etc natuurlijk niet tegengehouden. Die kosten vallen voor hun in het niet. De stumpers misschien wel, maar die gaan vanzelf wel weer uitgefilterd worden. Al met al veranderd er weinig denk ik.

WebMeso
01/05/12, 16:22
Hier nog wat extra informatie over de veranderingen bij de KVK. Daarbij kan gedacht worden aan de 12 regionale Kamers van Koophandel (KvK) en Syntens welke worden samengevoegd tot 1 organisatie. Ook komt er één digitaal Ondernemersplein en een aantal fysieke loketten verspreid door Nederland. Daarbij worden de KvK en Syntens worden samengevoegd tot het ondernemersplein. Bij het digitale Ondernemersplein kan je uiteindelijk op één plek terecht voor alle informatie, voorlichting en advies over ondernemerschap en (digitale) transacties met de overheid.

De invoer van het platform, om deze te digitaliseren, is dit jaar begonnen en het plein zou uiterlijk op 1 Januari 2014 afgerond zijn en van start gaan.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/samenvoeging-kvk-syntens