PDA

Bekijk Volledige Versie : Goedkoopst mogelijke start



candida
23/03/12, 01:47
Dag iedereen

Ik ben een eerstejaars student en al enkele jaren beheer ik in mijn vrije tijd enkele websites als hobby. Ik heb dan ook twee jaar geleden een reseller pakket gekocht om het beheer een beetje makkelijker te maken. Een deel van deze ruimte wordt gebruikt door enkele klanten, maar de rest staat grotendeels vrij.

Al enkele maanden zit ik met de gedachte om de rest op het internet te verkopen, maar na wat opzoekingswerk kwam ik terecht aan een overvloed aan informatie. Ik hoop dat enkele mensen die jaren geleden in mijn schoenen stonden, me hier wat klare, bondige informatie kunnen verschaffen over hoe je dit nu het beste aanpakt.

In het kort zoek ik dus een manier om een officiëel bedrijf op te richten zodat ik volledig legaal webruimte kan verkopen, en dit met een minimuminbreng aan kapitaal (de resellerruimte moet gekocht worden, maar die heb ik natuurlijk al!) en papierwerk. Het oprichten van een eenmanszaak, hoe verloopt dat nu precies? Wie moet ik aanspreken, en met welke kosten gaan dit gepaard?

Ik ben meerderjarig en heb een basiskennis van boekhouden. Mijn (eventueel) bedrijf zal nog niet eens een omzet van € 1000 halen per jaar, dus ik neem aan dat ik in een 'vereenvoudigde' zone van boekhouden terecht zal komen en zal genieten van een beter belastingstarief, of zelfs een (gedeeltelijke) vrijstelling. Voor het weinige beheer van een resellerhosting en klantenservice hoef ik me ook geen zorgen te maken, dat heb ik voldoende ervaring mee gekregen over de jaren heen.

Let wel dat ik eigenlijk een 'licentie' zoek om zeer klein deel te verkopen op het internet. Dit is volledig als hobby om een beetje bij te verdienen, in bijberoep. Als ik met andere woorden een boekhouder onder de arm moet nemen, of er meer dan €500 aan kapitaal mee is gemoeid, denk ik niet dat het de moeite is om er zelfs aan te beginnen. Bestaat er een regeling voor zeer goedkope activiteiten in bijberoep, zoals dit?

Dank bij voorbaat

Groetjes

PS: Het gaat hier over het Belgisch recht. Ik wil voor het bedrijf met mijn volledig kapitaal garant staan, er is dus geen volledige scheiding nodig.

Tim.Bracquez
23/03/12, 09:18
Wanneer je als zelfstandige begint kan je niet zomaar even snel geld maken.
Zo ga je ook mensen hebben die bij je klant gaan zijn, echter draag jij daar verantwoordelijkheid voor, deze zullen dan betalen en (hopelijk) bij jou blijven. Je hebt dus verplichtingen het hele contract door, en ook erna als ze dit verlengen! Dus denk na over de jarenlange verplichtingen die je het naar je klanten toe.

Enkele vragen hierbij zijn:
- Wat doe je als er een storing is tijdens je studies/examen ?
- Wat na dit jaar? Toekomstvisie?
- Garanties , verzekering, ... ?
- Wat als je samen met je ouders op vakantie gaat? Wie helpt je dan?

In de huidige situatie die je zit zonder sociale lasten (vrijstelling) en mag je tot een 2300 tal euro winst maken (wat je als student mag verdienen), meer info kan je bij Unizo inwinnen of ga gewoon naar de beurs: http://entreprendreondernemen.be/2012/subscribe.php?lng=nl

De kosten vallen mee, maar 500 euro heb je zeker.
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BA)
- Ondernemingsnummer, BTW nummer: 140 tal euro


Als student mag jij trouwens factuurtjes opmaken tot een totaal van ~2300 euro zonder BTW en zonder ondernemingsnummer. Informeer hier ook bij unizo even voor of op die beurs, of bij een boekhouder in de buurt.

Dingen voor op te letten
- Kindergeld
- maximale bedragen (is ergens te vinden) om nog ten laste te zijn
- Ouders