PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup service



nepstar
24/02/12, 15:53
Beste WHT'ers,

ben niet zeker dat ik helemaal juist zit maar ik vraag het toch maar even.

Denken jullie dat er of weten jullie uit ervaring dat er veel vraag is naar een goede en eenvoudige backup-service ?

Pantsy
24/02/12, 16:21
Dit hangt er vanaf hoe je het in de markt gaat zetten, ga jij je eigen klanten bedienen of wil je het een online backup service á la kpn laten zijn? Als je bestaande klanten heb, doe een test pilot met ze om te kijken of het product echt eenvoudig en goed is. Daarna kan je het in de markt gaan zetten of in je diensten pakket opnemen.

Patrick_st
25/02/12, 00:06
Het nadeel van online backup is de upload snelheid. Als ik naar onze zakelijke klanten kijk, dan is er echt wel vraag naar. Iedere dag tapes wisselen wordt vergeten en wordt als lastig gezien. Klanten willen een externe backup en online is dan ideaal maar onze (MKB) klanten hebben al snel een backup van 100GB of groter. Vaak hebben ze een ADSL internet verbinding. Het is dan geen doen om 100GB te uploaden. Vaak werken dit soort klanten veel vanuit huis, 's avonds en in het weekend. Dat is onwerkbaar als de online backup bezig is.

Als je een goede prioriteit/upload beperking voor elkaar krijgt, dan kan het interessant zijn. Een goede backup van Exchange en SQL is ook van belang, net als snel met een update komen als er een nieuwe versie door Microsoft wordt uitgebracht.

Goedkope opslagruimte is er momenteel meer dan genoeg te vinden maar een complete totaal oplossing voor het backuppen van een SBS server is een heel ander verhaal.

Arieh
25/02/12, 01:29
Voor een klant draait er een SBS server binnen Hyper-v, waarvan dagelijks een image wordt gemaakt met retentie. Heeft af en toe wel wat kuren, maar op zich werkt 't. Via internet de images transferen gaat inderdaad niet ivm ADSL. Kabel ligt er niet omdat het een bedrijfspand is en glas laten aanleggen is simpelweg te duur. Er worden wel binnen de SBS dagelijks online backups gemaakt van een aantal zaken waaronder exchange; dmv een betaalde abonnementendienst.

Wat betreft vraag; een backup service is nogal ruim. Je hebt de genoemde exchange backups, backup ruimte toegankelijk met ftp/rsync e.d. en backups voor pcs. Verder zijn er al een hoop aanbieders die van alles en nog wat aanbieden. De vraag is er, maar hoe die zich verhoudt tot het aanbod zou ik niet weten ;)

The-BosS
25/02/12, 02:06
Goedkope opslagruimte is er momenteel meer dan genoeg te vinden maar een complete totaal oplossing voor het backuppen van een SBS server is een heel ander verhaal.

Het probleem is niet zozeer het backupen van data maar de recovery of gedeeltelijke recovery er van, heb zelf al paar betalende backup oplossingen gehad waarmee dat zeer moeilijk was.

Wat betreft de backups voor mbk/kmo heb ik bij een klant het volgende gedaan, een nas gezet en die volledig ingesteld en lokaal de backups laten draaien. Daarna de nas meegenomen naar het datacenter en daar laten syncen. Vervolgens de nas terug naar de klant en near live ingesteld om te laten syncen met de online storage, zo voorkom je dat je in 1 keer een paar GB of meer moet uploaden en dat hij niet op bepaalde tijdstippen grote hoeveelheden moet updaten.

Maar als je je wil richten op de consumenten markt dan zou ik mij richten op het simpele gebruikersgemak, geen moeilijke instellingen, simpele backup/restore procedure en er vooral voor zorgen dat alles encrypted (compressed) wordt bij de consument voor het verstuurd wordt naar de online storage.

nepstar
25/02/12, 21:13
Bedankt alvast voor jullie reacties,

om even verder uit te leggen waar ik zat aan te te denken is het volgende:

ik zou zoizo 2 aparte doelgroepen nemen, enerzijds heb ik de gewone consumenten ( thuis gebruikers) deze had ik dan met een heel gebruiksvriendelijke client die zij zelf installeren willen gebruik laten maken van de service dit aan de hand van een soort abonnement van bv 5 gig , 10 , 15 en ga zo door. Via de client interface moeten zijn dan makkelijk kunnen selecteren welke mappen data zij willen backuppen of eventueel restoren. De client zorgt dan ook voor het versleutelen van de data en het verzenden naar de backup server.

Aan de andere hand hebben we de doelgroep bedrijven, gezien het feit dat zij soms meer specifieke eisen hebben zoals het backuppen van Exchange zou ik ook wel met een client willen werken maar dan met meer mogelijkheden natuurlijk.

Nu ik snap ook wel het probleem van de ADSL connecties, nu is het ook weer niet nodig om elke keer weer de volledige backup door te sturen , toch ? dan moet je idd de eerste maal wel je volledige backup doorsturen dit kan idd wel even duren, maar uitendelijk ga je toch voor de zekerheid dat je data ook daadwerkelijk veilig is als je alles binnenshuis houd en er is om het nu erg te zeggen bv een brand dan ben je ook je data kwijt ook al heb je een backup intern gedaan.

ik denk ook dat data steeds belangrijker word dus de zekerheid hebben dat je data veilig is is ook nodig en zeker niets waar je moet op besparen.

Vic D'Elfant
26/02/12, 12:44
Inhakende op het laatste (de volledige backup over het ADSL lijntje), aangezien ik nu zelf een full backup naar kantoor ben aan het uploaden...

Geef de mogelijkheid om de upstream eenmalig of voor een bepaald plan altijd te beperken op een x aantal kB/s. Op dit moment zit de upstream van het consumenten KPN-lijntje van thuis namelijk vol, waardoor mijn vriendin ook geen normaal gebruik kan maken van haar internet. Voor wat betreft de abonnementen voor consumenten: de gemiddelde consument zal nooit op voorhand weten hoeveel GB ze nodig hebben dus daar valt nog iets op te halen op usability-vlak. Kijk het idee van die KPN commercial voor mobiel internet af, en laat ze voor 30 dagen gewoon alles erop zetten dat ze willen, waarna je hun het best passende abonnement aanraadt. Zo voorkom je meteen dat mensen "zunig" gaan doen door hun "Mijn Afbeeldingen" eruit te laten omdat ze anders nét over de 5 GB heen gaan van het goedkoopste pakket.

gjtje
26/02/12, 16:49
Een bare metal recovery van 100GB over je ADSL lijn gaat ook wel even duren. Zeker bij zakelijke klanten zal de RTO een probleem zijn.

De betere zakelijke online back-up providers bieden wel een optie om éénmalig een offline back-up via disk te transporteren en daarna met incrementals te werken. Alleen zal je ook een derlijke dienst voor recovery moeten bieden, met een duidelijke termijn die vaak niet meer dan 1 werkdag zal mogen zijn.
Je zou ook een offline/online optie kunnen maken waarbij er zowel een offline back-up staat voor snelle recovery en een online kopie voor de zekeheid.

nepstar
27/02/12, 08:46
Weet er hier iemand van jullie toevallig een goed backup-software pakket welke voldoet aan bovengenoemde zaken?

Pantsy
27/02/12, 13:39
Sja... r1soft denk ik (of symantec backup maar heb ik geen ervaring mee), het beheer van welke mappen je wilt backuppen/restoren doe je dan op de backup server zelf (online interface) en niet lokaal via de client. Standaard backupped het de hele computer/server, dit kan je allemaal zelf inrichten en directories/disks excluden. Het leuke is, het werkt op block level en daardoor kan je incremental backups efficient gebruik van maken, een oplossing als je periodiek backups draait op een lijn met een lage upload snelheid.

Het nadeel wat ik zie zijn de licentie kosten die er aan vast zitten, zakelijk zal dit wel worden betaald, thuis gebruikers kan je het wel bij vergeten.

nepstar
27/02/12, 14:19
dus ben ik bijna genoodzaakt als ik mij ook op de consumenten wil richten om een eigen software te ontwikkelen ?

patrickekkel
27/02/12, 14:24
Is dit niet een optie ?

http://demoswebsite.net/storage/

User: demo / Password: demo

Ik weet dat deze source 250 dollar kost

Pantsy
27/02/12, 14:26
Of heel goed onderhandelen en grote volumes afnemen bij een backup software partij (risico/ondernemen). Daarnaast zijn dergelijke enterprise backup oplossingen niet geschikt/te uitgebreid voor consumenten, dan is het verstandiger om het af te kijken bij kpn/livedrive bijvoorbeeld en een simpele interface te maken welke een consument kan installeren.

The-BosS
27/02/12, 15:56
dus ben ik bijna genoodzaakt als ik mij ook op de consumenten wil richten om een eigen software te ontwikkelen ?

Je zou op sourceforge of iets dergelijks op zoek kunnen gaan naar opensource software en die aanpassen en rebranden (als het volgens de license mag).

BReady
27/02/12, 18:00
Toevallig ben ik hier ook een tijd naar op zoek geweest.

Ik kwam op BoxBackup (http://www.boxbackup.org/) en zmanda (http://www.zmanda.com/). Beide zijn open source en hebben een Windows client.

nepstar
27/02/12, 21:37
iemand ervaring met Ahsay ?

Cakkie
27/02/12, 22:04
jups, ik gebruik Ahsay voor de backups van mijn foto's/documenten. Op zich vrij simpel in gebruik, maar soms niet altijd even intiutief. Heeft wel een aantal features om het ook zakelijk te gebruiken (zoals mysql/sqlserver/VSS backups), maar voor zakelijk gebruik zou ik hem niet meteen aanraden.

Mijn grootste probleem is vooral de snelheid. Ten eerste is de java client vrij traag, en vraagt de continuous protection service vrij veel CPU, zelfs al je hem niet hebt geactiveerd (je kan wel de windows service disablen, dan heb je er geen last van). Verder is het vooral de restore snelheid die me zeer tegen valt. Dit is op file per file basis en is dus zeer traag. Ik heb 1 keer een restore moeten doen van een documenten folder van een paar 100mb, waar wel veel kleine documenten in stonden, en dat heeft dus echt wel een paar uur geduurd. Als je op deze manier een volledig systeem moet recoveren...

Verder heeft hij ook de vervelende eigenschap om files te encrypten met je account wachtwoord. Als je het wachtwoord nadien wijzigt, dan blijven de files die op de server staan met het oude wachtwoord versleuteld. Als je nadien een restore moet doen, kan het zijn dat hij om een wachtwoord komt vragen telkens het wachtwoord niet overeenkomt met dat van de vorige file.

nepstar
27/02/12, 23:15
okee dus de Ahsay is geen speler meer dan,

wat zijn de ervaringen met R1soft ?

Pantsy
27/02/12, 23:25
Uiterst positief, ik moet wel toevoegen dat wij het enkel gebruiken voor zakelijke klanten welke (virtual) servers bij ons hebben.

nepstar
27/02/12, 23:28
Uiterst positief, ik moet wel toevoegen dat wij het enkel gebruiken voor zakelijke klanten welke (virtual) servers bij ons hebben.

nu goed ik ga zoizo 2 verschillende oplossingen moeten nemen denk ik aan de ene kant iets voor zakelijke klanten en dan een ander pakket ( eevoudiger minder functies ) voor de consumenten.

Ik denk ook dat het voor de consumenten aanders ook te duur word qua licenties

Pantsy
27/02/12, 23:38
Dat kan zeker een goede oplossing zijn, soms kan je niet twee doelgroepen tevreden stellen met één product. Ik zou zeggen vraag een trial aan bij r1soft om het product uit te proberen, voor vragen over r1soft kan je ook hier terecht.

nepstar
28/02/12, 09:08
Dat kan zeker een goede oplossing zijn, soms kan je niet twee doelgroepen tevreden stellen met één product. Ik zou zeggen vraag een trial aan bij r1soft om het product uit te proberen, voor vragen over r1soft kan je ook hier terecht.werkt R1soft ook met een soort van server en client versie ?

Pantsy
28/02/12, 14:55
Hoe bedoel je precies? Je hebt een centrale backup server, clients connecteren daar naar toe om de backups weg te laten schrijven.

nepstar
28/02/12, 15:29
wat ik juist bedoel is ik heb bij mij op de server de server-versie staan , klanten moeten dan een client versie installeren vermoed ik ?

dennis0162
28/02/12, 18:01
Klanten moeten inderdaad een client installeren.
R1soft is een mooi pakket, het kan vrijwel alles.

Zie voor meer info: http://www.r1soft.com

maxnet
28/02/12, 20:03
Nu ik snap ook wel het probleem van de ADSL connecties, nu is het ook weer niet nodig om elke keer weer de volledige backup door te sturen , toch ? dan moet je idd de eerste maal wel je volledige backup doorsturen dit kan idd wel even duren, maar uitendelijk ga je toch voor de zekerheid dat je data ook daadwerkelijk veilig is als je alles binnenshuis houd en er is om het nu erg te zeggen bv een brand dan ben je ook je data kwijt ook al heb je een backup intern gedaan.


Reken eens uit hoe lang dat "even duren" is.

- backup van 100 GB
- ADSL uplink van 1 mbit (100 kbyte netto).

Grofweg 100.000 / 0.1 / 86400 = 11.5 dagen


Zekerheid dat je data echt veilig is heb je daarnaast pas als je de backup getest hebt.
Als het downloaden met 10 mbit gaat, duurt dat "slechts" 1 extra dag. ;)

Tenzij je het alleen aanbied in regio's waar glasvezel populair is, zie ik weinig in zo'n dienst.
Off-site backup kan ook op de ouderwetse manier door een fysieke harde schijf/tape bij een werknemer/vrienden/familie thuis te leggen.

Cakkie
29/02/12, 08:56
Mensen moeten in de eerste plaats nadenken over wat ze willen backuppen. Voor mezelf is dat enkel mijn fotocollectie van 2002 tot heden, en die is 'slechts' 33GB groot. Een muziekcollectie backuppen die je gewoon opnieuw kan downloaden van iTunes is vrij pointless, zelfde gaat voor mensen die hun Windows en Program Files folder mee willen backuppen.

nepstar
29/02/12, 10:57
Mensen moeten in de eerste plaats nadenken over wat ze willen backuppen. Voor mezelf is dat enkel mijn fotocollectie van 2002 tot heden, en die is 'slechts' 33GB groot. Een muziekcollectie backuppen die je gewoon opnieuw kan downloaden van iTunes is vrij pointless, zelfde gaat voor mensen die hun Windows en Program Files folder mee willen backuppen. daar heb je idd een punt , ik denk niet dat de normale consument een backup gaat doen van 100 gig of meer of dit zijn dan mensen die echt ermee bezig zijn en die dan ook geen trage ADSL verbinding gaat hebben.

Er zijn als maar meer consumenten bezig in de digitale wereld en om die mensen ook wat veiligheid in hun data te geven denk ik afgezien van het feit welke internet verbinding ze ook hebben ze toch die belangrijke data zoals foto's niet willen kwijt raken.

Nu even iets heel anders ik was ook aan het denken om een tape library aan te schaffen is dit volgens jullie een goed plan of zijn er mensen met andere gedachten daar over ?

nepstar
07/03/12, 10:57
Kijk eens op www.nl. Het wiel is al uitgevonden. Natuurlijk zijn er beperkingen binnen een online backup, maar voor het MKB is dit meer dan voldoende. Een eerste backup kan even duren, maar daar zijn weekenden voor. Hierna zijn de veranderingen minimaal. Een half uur per dag is al veel.eigenlijk had ik liever toch een licentie gekocht dan te betalen per GB

cj0
09/03/12, 22:24
... ik gebruik Ahsay... de java client vrij traag ...restore snelheid die me zeer tegen valt ... een paar 100mb ... heeft dus echt wel een paar uur geduurd.

Een java client hoeft niet traag te zijn, Crashplan is ook een java client maar vooral tijdens het herstellen veel sneller dan Ahsay. De herstelsnelheid van Ahsay is redelijk, maar sneller dan 31 minuten voor het herstellen 387MB aan data wordt het niet. Zie vergelijkende tabel met snelheden van online backup diensten (http://crashplan.probackup.nl/online-backup/ondersteuning/tips/online-backup-snelheid-vergelijking.nl.html).