PDA

Bekijk Volledige Versie : Domein stilzwijgend verlengt wat nu ?



Hostingwalk
19/02/12, 21:53
Beste WHT,

Ik heb bij een webhosting bedrijf een webhosting(per maand) en ook een domeinnaam.
Ik kreeg gelijk een factuur terwijl ik geen tijd had om op te zeggen (er is dus geen melding gemaakt dat het domein kwam te vervallen)

Nu dreigt het bedrijf met een incasso-traject terwijl ik via mail wel degelijk heb aangegeven dat ik het niet zou betalen op basis van "wet van dam".

Graag hoor ik jullie antwoorden.

Pantsy
19/02/12, 21:55
Dan de eerste tegenvraag: is het domain privé of zakelijk betaald?

Hostingwalk
19/02/12, 22:03
Ik ben particulier.
De verlenging gaat ook om 2012.

De webhosting betaal ik ook gewoon.

Ik krijg dit antwoord:
Conform onze algemene voorwaarden bent u verplicht tot betalen indien u weigert te betalen zullen zij de vordering uit handen geven aan intocash.
Alle daarbij extra komende kosten zijn eveneens voor uw eigen rekening.

dennis0162
19/02/12, 22:05
Dan heb je gewoon het recht om het domeinnaam niet te verlegen.

Hostingwalk
19/02/12, 22:06
Verder moet ik ook domeinnamen + webhosting opzeggen
via .pdf.
invullen + e-mailen met handtekeneing.

kan ik dat ook makkelijk doen ?
(aangezien er 100e vragen ook in staan.)

t.bloo
19/02/12, 22:58
Als je aanspraak maakt op de wet van dam dan kun je opzeggen voor over een maand en hoor je een paar euro terug te krijgen van de resterende periode.

Edit: als ik echter zo naar je profiel kijk, dan zal het eerder om een paar kwartjes dan euros gaan...

Hostingwalk
19/02/12, 23:15
hosting is 3 euro per maand
domein 6 euro (nu al 20+ euro door herinneringen)

gaat mij er gewoon om dat ik niks meer met het bedrijf te maken wil hebben.

SmilieBG
19/02/12, 23:22
gaat mij er gewoon om dat ik niks meer met het bedrijf te maken wil hebben.

Dan gewoon betalen en zie het als leer / college geld voor de toekomstige opzeggingen;
Anders kan je nog weken heerlijk in contact met de bedrijf in kwestie blijven, heen en weer mailen, schrijven...

The-BosS
20/02/12, 00:23
Steek je tijd in iets nuttig en neem voor dat bedrag gewoon je verlies (leerschool zoals SmilieBG ook al aangeeft). Of smijt er anders een paar duizend euro tegen neem een advocaat en stap naar de rechtbank om je € 6,- terug te vorderen als het je zuiver om een princiepe kwestie gaat.

dreamhost_nl
20/02/12, 09:22
Houdt er rekening mee dat de Wet van Dam pas is ingegaan op 1/12/11 en dat deze niet met terugwerkende kracht geldt. De hoster heeft dus feitelijk gewoon gelijk.

dennis0162
20/02/12, 09:30
@dreamhost het gaat om een maand contract staat in de TS.

Hostingwalk
20/02/12, 11:19
Is er geen consumenten organisatie of een instelling die mij verder kan helpen ?

Ik ben een particulier en ik kan niet opzeggen omdat ik geen scanner heb en dus geen handtekening kan zetten, Maar ik ben het contract via mail / klantenpaneel aangegaan dus ik kan dan toch ook zo opzeggen lijkt me.
Verder heb ik nooit een handtekening gezet.

Ik krijg ook een factuur van een .nl domein zonder op de hoogte te werden gesteld dat hij zou te komen vervallen.

Maar als ik me recht staat, moet het dan meteen een leerproces zijn.
Ik leer liever hoe ik hier in de toekomst mee te werk gaat.

Pantsy
20/02/12, 11:30
Neem je verlies zou ik zeggen, de bedragen zijn peanuts en naar mijn mening niet de moeite waard om iets verder mee te doen. Je gaat er veel meer tijd in stoppen wat kostbaarder is.

t.bloo
20/02/12, 11:50
Ik krijg ook een factuur van een .nl domein zonder op de hoogte te werden gesteld dat hij zou te komen vervallen.
Dat is toch bij alle abonnementen die je aangaat, dat je na een jaar de rekening voor het nieuwe jaar krijgt?

patrickekkel
20/02/12, 11:53
Voor zo ver ik weet geld de wet van dam enkel voor particulieren die na 1 december 2011 klant zijn geworden.

t.bloo
20/02/12, 12:05
ik kan niet opzeggen omdat ik geen scanner heb en dus geen handtekening kan zetten
Heb je een fototoestel? Uitprinten, neerleggen, foto van maken, klaar. Mijn iPhone heeft zelfs een hogere resolutie dan mijn oude scanner...

Waar een wil is, is een weg!

CT0
20/02/12, 12:23
Ik zou zelf voor die paar euro niet zo moeilijk doen.

Maar de wet van Dam is hier wel min of meer op van toepassing. Zie deze uitspraak:

http://www.recht.nl/nieuws/ondernemingsrecht/archief/index.html?nid=4f18318f4b63af50176

De belangrijkse quote:

Ingevolge de “Wet van Dam”, in werking getreden per 1 december 2011 kan de consument op elk gewenst moment de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een maand. Weliswaar was deze wet op 6 juni 2011 nog niet in werking getreden maar dat neemt niet weg dat op die inwerkingtreding dient te worden vooruitgelopen. Deze wet vormt immers de codificatie van de reeds bestaande maatschappelijke visie over hoe redelijkerwijze bij verlengde contracten dient te worden geoordeeld over opzeggingsmogelijkheden. De overeenkomsten zijn dan ook per 6 juli 2011 geëindigd.

drex
20/02/12, 12:31
Voor zo ver ik weet geld de wet van dam enkel voor particulieren die na 1 december 2011 klant zijn geworden.

Wel alleen particulieren maar ook van voor 1 december 2012!

IT-worX
20/02/12, 13:00
1 december 2011 bedoel je ;-)

DennisWijnberg
20/02/12, 14:07
Houdt er rekening mee dat de Wet van Dam pas is ingegaan op 1/12/11 en dat deze niet met terugwerkende kracht geldt. De hoster heeft dus feitelijk gewoon gelijk.

Hoho, dat is niet helemaal waar :)
http://ictrecht.nl/contracten-en-algemene-voorwaarden/kantonrechter-wet-van-dam-geldt-ook-voor-verlengingen-voor-1-december-2011/

Hostingwalk
20/02/12, 14:46
Ik kon eerder mijn verlies nemen maar we praten nu al over 20 euro omdat de webhoster namelijk steeds administratiekosten rekent.

Ik vind het namelijk raar dat je zo moet opzeggen: https://wjsolutions.hostfijn.com/downloads/opzeggendomeinnaam.pdf
Ik heb het namelijk via E-mail besteld en mag dan ook zo opzeggen lijkt mij.

Maar wat kan ik doen als het bedrijf geen acht neemt aan de wet van dam, en gewoon met zijn betaal procedure verdergaat ?

Het bedrijf is niet bekend met "wet van dam" en zegt ook "U wil is niet uw wet." Dus ik heb me er maar aan te houden. (hun wil is wet)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen alsnog.

Hostingwalk
20/02/12, 15:10
het is momenteel netjes door het bedrijf opgelost en alles wordt 1 maart opgezegd.

drex
20/02/12, 19:00
1 december 2011 bedoel je ;-)
Ach ja, was al een jaartje verder :-))
Dus inderdaad 01 december 2011.........

dreamhost_nl
20/02/12, 19:40
@dreamhost het gaat om een maand contract staat in de TS.

Ooit wel 'ns een maandcontract voor een domeinnaam gezien? TS heeft een maandcontract voor wat betreft de hosting en een jaarcontract voor zijn domeinnaam.

ju5t
21/02/12, 09:53
Effectief heb je na het eerste jaar een maand contract, tenzij je actief hebt verlengd.