PDA

Bekijk Volledige Versie : MX backup server



tvdh
17/02/12, 11:42
Hallo,

Ik wil graag een backupserver voor als de mailserver plat zou gaan.

Nu heb ik deze handleiding gevonden, die ziet er goed uit:

http://forums.untangle.com/tips-tricks/10401-create-your-own-mx-backup-server.html

Enigste probleem vind ik dat je alle domeinen handmatig toe moet gaan voegen, dat beschrijven ze zo:
domain1.com smtp:mail.domain1.com
domain2.net smtp:mail.domain2.net
domain3.org smtp:mail.domain3.org

Weet er iemand een makkelijkere manier? Elke nieuwe klant die ik nu aan zou maken op de andere server moet ik hier dus nog handmatig toe voegen.

Kan dit slimmer?

Bedankt!

BReady
17/02/12, 12:14
Indien de betreffende domeinnamen in een database worden opgeslagen, kan je gebruik maken van de postfix database connectie.
Alle domeinen worden dan rechtstreeks uit de database gelezen waardoor je ze er niet 'hard' in hoeft te zetten.

tvdh
17/02/12, 12:25
Zou ik ze uit de db van powerdns kunnen halen?
Server is tevens de 2e nameserver..

asusk7m550
17/02/12, 12:26
Indien de betreffende domeinnamen in een database worden opgeslagen, kan je gebruik maken van de postfix database connectie.
Alle domeinen worden dan rechtstreeks uit de database gelezen waardoor je ze er niet 'hard' in hoeft te zetten.

Let er dan wel op dat de database niet op dezelfde server staat als waar de mailserver op staat. Anders gaat het nog steeds niet werken.

vDong
17/02/12, 12:59
Zou ik ze uit de db van powerdns kunnen halen?
Server is tevens de 2e nameserver..
Niet direct, postfix wil andere informatie dan pdns heeft. Wat je wel kan doen is een cron scriptje schrijven die nieuwe domeinen dagelijks/uurlijks/oid toevoegd aan de backup mx service.

tvdh
17/02/12, 13:15
Niet direct, postfix wil andere informatie dan pdns heeft. Wat je wel kan doen is een cron scriptje schrijven die nieuwe domeinen dagelijks/uurlijks/oid toevoegd aan de backup mx service.
Zou ik dan met een mysql query de data eruit kunnen halen en hiermee het configuratiebestandje van postfix vullen?

BReady
17/02/12, 13:29
Zou ik dan met een mysql query de data eruit kunnen halen en hiermee het configuratiebestandje van postfix vullen?
Jup, dat is exact wat ik bedoelde.

Postfix biedt ondersteuning voor MySQL. Er is genoeg op Google hierover te vinden.

dennis0162
17/02/12, 13:49
Kijk even naar deze How-to: http://www.somerandomstuff.com/2010/04/26/backup-mx-with-postfix-mysql/
Je moet alleen even de Mysql Query's wat aanpassen.

redbeenl
17/02/12, 19:01
Zorg er wel voor dat op je fallback MX ook een spamfilter draait. De meeste spammers sturen hun mail naar de fallback server. Hierdoor kan je een aantal problemen krijgen, of je gaat spam bounces vanaf de fallback server versturen waardoor je de kans loopt dat je fallback mx op abuse lijsten komt, of je mailserver ontvangt heel veel spam van je fallback server. Een fallback zonder spamfilter zorgt voor meer problemen dan je er voordeel van hebt. De meeste mailservers houden mail ongeveer 7 dagen in de queue als deze niet direct afgeleverd wordt.

vDong
17/02/12, 23:06
Zou ik dan met een mysql query de data eruit kunnen halen en hiermee het configuratiebestandje van postfix vullen?Bijna, ik bedoelde met een mysql query de data eruit halen en die in de postfix mysql database inserten, maar ik zie niet in waarom het niet in een configbestandje zou kunnen.

The-BosS
19/02/12, 18:48
Bijna, ik bedoelde met een mysql query de data eruit halen en die in de postfix mysql database inserten, maar ik zie niet in waarom het niet in een configbestandje zou kunnen.

Bedoel je dit soms:

postfix/main.cf


...
transport_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql-virtual_transports.cf
...


postfix/mysql-virtual_transports.cf


user = <uservandb>
password = <paswdvandb>
dbname = <dbvanpostfix>
query = SELECT transport FROM transport WHERE domain='%s'
hosts = 127.0.0.1


Ik gebruik een eigen api om de domeinnamen in te lezen en dan in de transport tabel te 'inserten' als hij nog niet bestaat of te 'updaten' als de transport locatie veranderd is etc via een cron. Maar in princiepe zou je dat ook moeten kunnen met je dns database en via cron updaten naar de postfix transport tabel.

vDong
20/02/12, 10:54
Die transport table kan je vullen met in inhoud van deze pdns query:
select name from domains where type="SLAVE";

Als je daar in een loopje doorheen loopt en automatisch toevoegd aan de transport tabel gaat dat goed zolang je een standaard manier hebt voor de primaire mailserver (mail.domain.tld bv of 1 dnsnaam voor alle domains)