PDA

Bekijk Volledige Versie : Overzetten van gebruikers DA



tvdh
16/02/12, 14:10
Hallo Allemaal.

Binnenkort ga ik gebruikers overzetten van de ene directadmin server naar de andere.
Dit doe ik met admin backup transfer.

Als ik dit heb overgezet en dan de nameservers wijzig naar de nieuwe server dan wordt deze wijziging niet direct verwerkt (zeg dat het 2 uur duurt)
Hoe kan ik voorkomen dat er bijvoorbeeld geen mail in die 2 uur verloren gaat? De oude server haalt dan de mail op en op de nieuwe is het niet meer zichtbaar.

Alvast bedankt!

Tim

Keizer
16/02/12, 14:15
Je kan een dag later nog een back-up maken van enkel de e-mail, en deze er over heen zetten.

Maar als ik zo'n verhuizing in de nacht uitvoer dan ga ik hier niet speciaal nieuwe backups voor maken..

t.bloo
16/02/12, 14:24
zie http://www.webhostingtalk.nl/directadmin/165537-verhuizen-van-users.html#post1179483

tvdh
16/02/12, 14:38
Wat houdt dns lange en korte tijd precies in?

Spyder01
16/02/12, 15:40
Wat houdt dns lange en korte tijd precies in?

Korte tijd is een TTL van 5 minuten, lang is een TTL van een paar uur cq dagen.

Anyway, ik rsync gewoon altijd de nieuwe / gewijzigde dingen. Als je users gelijk zijn kan dat gewoon. Je kunt het eerst testen door een n mee te geven in het rsync commando, dan zie je wat hij doet (een dry run dus).

tvdh
22/02/12, 10:37
Weet iemand hoe ik het best van alle users de nameservers kan wijzigen?

Dus van ns1.domein1.nl en ns2.domein1.nl naar ns1.domein2.nl en ns.domein2.nl als voorbeeld.

Het is veel werk om dit per user aan te passen.

The-BosS
22/02/12, 14:07
Nog niet geprobeerd, maar wat doet hij als je in admin/reseller je 2 nameserver aanpast en dan een config rewrite doet.


echo "action=rewrite&value=named" >> /usr/local/directadmin/data/task.queue


Anders kun je ook even kijken op http://help.directadmin.com/item.php?id=196 vooral het if else gedeelte, zodat je custom nameservers niet overschrijft. Als alles klaar is wel even de custom dns_ns.conf verwijderen.

Achos
23/02/12, 09:46
Gebruik gewoon je fallbackMX.
1. stop de mailserver op de directadmin
2. zet de accounts over
3. wacht totdat de fallback de mails delivered aan de nieuwe directadmin

brammetjeh
23/02/12, 10:17
Fallback mail service kun je al bij providers als Transip inrichten. De switcht van de dns gaat op zonelift niveau dus de omschakeling kan naadloos alleen kan het dan zijn at je de email na de switch nog even moet backupen en restoren. dus schrijft da dan over de huidige gebruiker heen

Magus
23/02/12, 12:25
Weet iemand hoe ik het best van alle users de nameservers kan wijzigen?

Dus van ns1.domein1.nl en ns2.domein1.nl naar ns1.domein2.nl en ns.domein2.nl als voorbeeld.

Het is veel werk om dit per user aan te passen.

Kan met iets als
sed -i 's/old-word/new-word/g' *

Pas anders ff het script ipchange.sh aan, in de DA scripts directory.

brinkie
24/02/12, 17:56
Vergeet niet hier even naar te kijken?
http://help.directadmin.com/item.php?id=87

Zet de TTL gewoon op 100 seconden ofzo, dan de boel 's nachts overzetten en klaar ben je, volgende dag draait het en niemand heeft iets in de gaten gehad.