PDA

Bekijk Volledige Versie : Klantenpanel Dedicated Servers



dennis0162
12/02/12, 19:39
Wij zijn bezig met het vernieuwen van ons klantenpanel voor Dedicated server klanten.
Nu ben ik benieuwd welke functies jullie je klanten allemaal aanbieden of misschien een goed idee heeft.

Een aantal ideeën:

- reverseDNS (IPv4 en IPv6)
- Server herinstalleren
- Dataverkeer graphs
- Remote Reboot
- Server info weergeven incl. IP's / subnetmask etc.
- Switch Poort log
- Basis monitoring (ping)

Een aantal daarvan hebben we al in het klantenpanel zitten.

The-BosS
12/02/12, 20:03
Dit zijn ook nog leuke opties

Switch poort: open/closed
Switch poort snelheid: 10mbit, 100mbit, 1000mbit (al dan niet met Half of Full duplex).
Poortscan test (op bvb basis poorten)

KerberosX
12/02/12, 20:45
- reverseDNS (IPv4 en IPv6)
- Server herinstalleren
- Dataverkeer graphs
- Remote Reboot
- Server info weergeven incl. IP's / subnetmask etc.
- Switch Poort log
- Basis monitoring (ping)

Ik denk dat je hiermee al een vrij volledig overzicht hebt. Wat ik naast bovenstaande apprecieer bij mijn huidige leverancier is:
- Nieuwe IPs aanvragen en toevoegen (realtime)
- Rescue systeem laden (variant op de server herinstallatie wellicht, indien jouw systeem via PXE werkt)

dennis0162
12/02/12, 21:27
Dit zijn ook nog leuke opties

Switch poort: open/closed
Switch poort snelheid: 10mbit, 100mbit, 1000mbit (al dan niet met Half of Full duplex).
Poortscan test (op bvb basis poorten)

Leuke opties, meteen even op de todo list zetten.


Ik denk dat je hiermee al een vrij volledig overzicht hebt. Wat ik naast bovenstaande apprecieer bij mijn huidige leverancier is:
- Nieuwe IPs aanvragen en toevoegen (realtime)
- Rescue systeem laden (variant op de server herinstallatie wellicht, indien jouw systeem via PXE werkt)

Nieuwe IP's aanvragen wil ik niet realtime laten doen i.v.m. controle qua RIPE voorwaarden etc.

Rescue systeem hebben we inderdaad al.

patrickekkel
13/02/12, 09:10
Leuke opties, meteen even op de todo list zetten.



Nieuwe IP's aanvragen wil ik niet realtime laten doen i.v.m. controle qua RIPE voorwaarden etc.



Je kan eventueel ook in je systeem inbouwen dat de klant via jou control panel de ripe verantwoording moet doen binnen bijvoorbeeld 14 dagen
en dat jij dat weer kan exporteren middels een.csv bestand.
en dan in de voorwaarden zetten dat men het binnen 14 dagen moet verantwoorden zo niet heb jij het recht om die gebruikte ip's weer in te trekken

Arieh
13/02/12, 11:52
Of in ieder geval een paar inputs voor ips aanvragen+reden, en keur je m handmatig al dan niet goed.

dennis0162
14/02/12, 11:59
Wij hebben hier ook inhouse een systeem voor ontwikkeld waar meerdere partijen nu al met veel plezier mee werken. Indien gewenst wil ik je wel een kijkje en inpressie geven hoe wij het gedaan hebben, drop maar PM of mail indien geïnteresseerd.

Ik ben wel benieuwd, ik stuur zo even een PM.


Je kan eventueel ook in je systeem inbouwen dat de klant via jou control panel de ripe verantwoording moet doen binnen bijvoorbeeld 14 dagen
en dat jij dat weer kan exporteren middels een.csv bestand.
en dan in de voorwaarden zetten dat men het binnen 14 dagen moet verantwoorden zo niet heb jij het recht om die gebruikte ip's weer in te trekken

Dat zou kunnen, maar je zit er ook nog met VLAN's etc.


Of in ieder geval een paar inputs voor ips aanvragen+reden, en keur je m handmatig al dan niet goed.

Die komen erbij:)

Nog meer goede ideeën?

Yourwebhoster
14/02/12, 16:09
Die komen erbij:)

Nog meer goede ideeën?
Misschien hebben je klanten nog suggesties? Sommige klanten vinden het leuk om bij dit soort dingen betrokken te worden:) Tenslotte zijn zij diegenen die er straks mee moeten werken.

dennis0162
14/02/12, 16:14
Een aantal klanten heb ik gisteren al een mail gestuurd.

Daar kwam nog uit dataverkeer alerts instellen.
Zodra je bijna tegen je datalimiet aan zit er een mail wordt verstuurd.

t.bloo
14/02/12, 16:15
- historie van de verschillende diensten (kunnen zien wanneer iets gewijzigd is)
- een wel werkend toegangssysteem :) (oh nee, gaat om dedicated servers en niet colocatie...)

t.bloo
14/02/12, 16:17
Zodra je bijna tegen je datalimiet aan zit er een mail wordt verstuurd.

met 95% Mbit lijkt me dat vrij lastig

dennis0162
14/02/12, 16:27
- historie van de verschillende diensten (kunnen zien wanneer iets gewijzigd is)
- een wel werkend toegangssysteem :) (oh nee, gaat om dedicated servers en niet colocatie...)

Goed idee.

(API van DC werkt niet helemaal lekker. Komt binnenkort wat anders heb ik begrepen.)


met 95% Mbit lijkt me dat vrij lastig

Dedicated servers worden over het algemeen met Gb's verkocht.

NWO
14/02/12, 18:59
Cacti kan dat bijvoorbeeld toch prima uitlezen @ dataverkeer?

dennis0162
14/02/12, 19:15
Dat kan ja.

Toin bedoelt alerts sturen met Mbit 95% lastig is.
Omdat je op het begin van de maand dan hoog uitkomt.

The-BosS
19/02/12, 13:48
Dat kan ja.

Toin bedoelt alerts sturen met Mbit 95% lastig is.
Omdat je op het begin van de maand dan hoog uitkomt.

Dat is waar, maar je kan bvb wel een alert systeem maken dat klanten waarschuwt als er bvb een uur lang xx aantal mbit verbruikt wordt. Zo kan de klant bvb dan zelf instellen of hij na 15 minuten of 3 uur of ... minuten/uren/dagen 30mbit of 300mbit of ... constant gebruikt hij een melding hierover krijgt.

Wat ik ook nog gezien heb in een klantenpaneel is de mogelijkheid om de toegekende ip adressen in blackhole te steken of om te kiezen voor een nat, bdridged of static next-hop optie voor bvb vps opstellingen. Daarom moet je dit niet live inbouwen maar kan je bvb een formulier van maken dat de klant de optie geeft of hij nat, bridged of routed wil voor zijn ranges op de dedicated server als hij deze als vps node gebruikt.

dennis0162
19/02/12, 18:37
Gaan we noteren:)

Thanks voor het mee denken!