PDA

Bekijk Volledige Versie : wanhoop nabij



crash100
09/02/12, 21:41
ik weet niet of ik hier goed zit.maar weet het even niet meer, ik had een vriend die vond dat ik over moest van een goed werkend windows systeem naar linux.
nadat die het voor driekwart had geinstalleerd, hebben wij ruzie gekregen.
Niet dat windows zaligmakend was maar ik kon ermee uit de voeten...en dat was voor mij voldoende.
Ik kon ftp gebruikers aanmaken enzovoort
Echter na 20 installaties van debian, zie ik het ff niet meer zitten..ik wil gerust het een en ander onder de knie krijgen
en heb debian erop gekregen evenals teamspeak, apache en dergelijke, maar ftp krijg ik niet aan de praat, heb me suf gegoogled en het halve internet afgestruind. leuk zo een vriend die je de zee mee inneemt en vervolgens hard wegzwemt, zo van zoek het maar uit.
ik ben een gewone huis tuin en keuken gebruiker met wat users voor inner circle......als er iemand is die me op wat voor wijze uit deze netelige situatie kan helpen, ik heb er zelfs geld voor over......jullie begrijpen dat die zogenaamde vriend inmiddels tot het verleden behoort.

auto kopen en rijden leuk, monteur is een garage voor en zo zie ik mezelf dan ook als gebruiker.

swedendedicated
09/02/12, 21:49
Wat gaat er precies niet goed?
Zonder fout codes kan niemand je helpen...

crash100
09/02/12, 22:08
?

ik heb webmin/virtualmin/usermin erop staan en heb daar een virtuele server voor me domein aangemaakt die zet die op /home/glasvezel-online.eu
als ik een testuser aanmaak als gebruiker van dat domein wil ik dat diegene mail en ftp kan gebruiken voor me domein.

die maakt die dan aan in /home/glasvezel-online.eu/homes/testuser
maar alleen een maildir

echter alle oude instellingen die ik heb stonden gekoppeld aan /internet/domeinen/glasvezel-online.eu/gebruikers/testuser (voorbeeld)
backup van oude installatie die heeft gewerkt.

eigenlijk vind ik het moeilijk om uit te leggen in text wat er aan schort. omdat ik totaal geen linux ervaring heb.
het enige aan ervaring is de afgelopen 5 weken van vroeg tot savonds laat.

BReady
09/02/12, 23:06
Hoi crash100,

Ik wil je best (remote) verder helpen.
Neem aan dat je de beste server ook wilt beveiligen?

Thijsvdbrink
09/02/12, 23:58
Hey.
Als je wilt oefenen, installeer virtual PC van microsoft, of virtualbox, of vmwareplayer, en installeer dan op je thuispc'tje een virtuele linux. kun je daar lekker op klooien en oefenen met allerlei soorten linuxen, en als je dan een goeie hebt gevonden die het doet, installeer je die op je server.
als je mail wilt hebben, test dan eens met elastix. is een installeerbare linux met een hoop er al op en aan, installatie is supersimpel.

en anders stap je weer over naar windows. mozilla FTP erop, Abbyss webserver erop met PHP en een mysql, en draaien maar.
Wel goed patchen, en je firewall aanzetten, en je gebruikers garantie tot aan de deur beloven.

The-BosS
10/02/12, 14:16
als je mail wilt hebben, test dan eens met elastix. is een installeerbare linux met een hoop er al op en aan, installatie is supersimpel.

Elastix is een voip, unified communication server. Naast asterisk, fax2email, crm, call-center, e-mail, zit er wel geen ftp en apache in. Dus dan mag de TS daar ook terug beginnen op zoeken, naast het feit dat je tal van onnodige voip drivers installeert die je niet nodig hebt voor een LAMP server. Als je dan toch een kant en klare iso installatie wilt dan zou ik ClearOS (http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html) (vernieuwde clarkconnect) nemen. Daar zit standaard zo wat alles in van mail groupware, vpn ,ftp tot windows file sharing. En het belangrijkste van allemaal er is een webinterface waardoor het zeer makkelijk te beheren en te gebruiken is.

Magus
10/02/12, 14:38
is het niet gemakkelijker directadmin of ispconfig of zo'n pakketje erop te (laten) zetten, en iemand die er verstand van heeft even naar de beveiliging te laten kijken (ik neem aan dat het ding aan een openbaar net hangt?)

crash100
10/02/12, 15:39
op me asus rs160 staat debian 6.03 geinstalleerd evenals apache, mysql, php5, proftpd, me sites krijg ik online, me samba heb ik geconfigureerd werkt ook. Ik heb een teamspeakserver draaiend gekregen echter me ftp krijg ik niet zoals ik wil. verder heb ik webmin/usermin en virtualmin erop staan.

ik heb een user aangemaakt daarmee kan ik inloggen in me ftp root (/internet/ftp/ftproot)
ik zie mappen die ik daar heb geplaats maar ze zijn leeg.
me originele data die die in die ftproot moet laten zien staat op: /home/data/xxx /home/data/yyy enz enz
ik krijg dus op de een of andere manier niet de koppeling tot stand tussen /home/data/xxx en /internet/ftp/ftproot/xxx

in mijn fstab staan nog wat regels die verwijzen naar
/home/data/xxx /internet/domeinen/domeinnaam/gebruikers/lamour/ftp/xxx

BReady
10/02/12, 18:33
is het niet gemakkelijker directadmin of ispconfig of zo'n pakketje erop te (laten) zetten, en iemand die er verstand van heeft even naar de beveiliging te laten kijken (ik neem aan dat het ding aan een openbaar net hangt?)

Precies, dat dacht ik ook. Lekker simpel houden allemaal :-).

cfmweb
12/02/12, 11:34
Misschien een gek voorstel, maar als je windows weer eens terugzet dan? Daar kon je wel mee uit de voeten toch? Dan kun je je later altijd nog eens gaan verdiepen in linux enz.

dreamhost_nl
12/02/12, 13:53
Asl dat prima liep is het inderdaad veel handiger om terug te plaatsen. Overstappen van Windows naar Linux doe je niet on-the-fly. Voorafgaand zul je toch echt een leerproces dienen door te lopen.

crash100
12/02/12, 14:53
zou hebben gekund als die die in het verleden ook niet voor mij had ingesteld.
als ik windows erop zet krijg ik hetzelfde als nu, ik weet niets van instellingen.
als het eenmaal werkt kan ik verder ja....maar niets staat goed ingesteld

Robin C
12/02/12, 15:13
Hoi,
Misschien kun je beter centos erop zetten icm kloxo wat zeer simpel te installeren is, zie de handleiding: http://wiki.lxcenter.org/Kloxo+Installation+Guide

Robin

cfmweb
12/02/12, 16:06
Hoi,
Misschien kun je beter centos erop zetten icm kloxo wat zeer simpel te installeren is, zie de handleiding: http://wiki.lxcenter.org/Kloxo+Installation+Guide

Robin

Waarom geef je hem nou zo'n advies? je leest toch dat hij er geen bal van snapt?

@TS, sorry maar dan denk ik dat je je niet moet bezighouden met dit soort dingen. Je weet als je met zoiets begint dat je jezelf een beetje moet kunnen redden met de techniek. En ja dat is klooien, uitproberen, vloeken, zweten en nog een keer proberen totdat het werkt. Zo hebben de meesten het hier geleerd. Dat leer je niet als een ander alles voor je instelt.
No offense..

Robin C
12/02/12, 16:34
Omdat dit hier te installeren is met 3 voorgegeven commando's.

Robin

crash100
12/02/12, 16:51
wat is dit nou weer voor onzin wat je schrijft.....dus je rijdt ook niet in een auto want je kan geen onderhoud aan je motor plegen.
ik mag dus niet gebruik maken van een server die eenmaal is ingesteld en af en toe wegbrengen voor een servicebeurt?????

Vergeet niet dat ik niet om deze situatie heb gevraagd maar door een ex-vriend in deze situatie ben gemanouvreerd, ik had een werkend system onder windows server 2008 maar omdat me vriend zonodig vond dat ik over op linux moest. en doordat ik wat vroeg alleen maar een grote bek kreeg is deze handel niet meer werkend.
respect is 1 ook als iemand is niet snapt...... en dus liet ik me niet uitkafferen door hem. gevolg ruzie.

The-BosS
12/02/12, 17:02
Omdat dit hier te installeren is met 3 voorgegeven commando's.

Robin

En daarmee is de server ook direct beveiligd, ik dacht het niet.

The-BosS
12/02/12, 17:06
wat is dit nou weer voor onzin wat je schrijft.....dus je rijdt ook niet in een auto want je kan geen onderhoud aan je motor plegen.
ik mag dus niet gebruik maken van een server die eenmaal is ingesteld en af en toe wegbrengen voor een servicebeurt?????

Dat mag je zeker, maar het punt dat sommige proberen te maken is dat het niet genoeg is met enkel iemand in te huren om je server te installeren en het daarna zijn vrije loop te laten gaan. Als je iemand inhuurt die zowel de installatie als het verdere onderhoud voor zich neemt dan is dat zeker geen probleem, alhoewel ik denk dat je dan goedkoper uit kunt zijn als je direct ergens een managed dedicated server of managed vps server afneemt in plaats van losse sla contracten voor onderhoud.

dennis0162
12/02/12, 17:11
Het goedkoopste zal zijn om een Managed server te huren dan steeds iemand in te huren.
Als het om niet kritische websites gaat en je houdt van Hobby'en dan kan je het ook zelf proberen.

crash100
12/02/12, 17:18
server 2008 heeft hier 4 jaar gedraaid, afgezien van de instellingen kon ik me prima bedruipen, ftp draaide, kon gewoon users aanmaken en webruimte creeren enz enz voor de rest hoefde ik weinig eraan te klooien.
om die hele zooi ergens anders te parkeren ben ik ook een kapitaal kwijt 15 HD's en een 1 u rackserver
aan een glasvezel verbinding. enige wat ik zoek is iemand die me even kan bijstaan desnoods tegen betaling om de handel weer draaiend te krijgen zodat ik weer verder kan, niets meer en niets minder.

heb inmiddels zelf al debian 6.03 geinstalleerd dat werkt evenals me samba geconfigureerd. heb zelf webmin en virtualmin geinstalleerd.

heb met de weinige kennis die ik heb ook een teamspeakserver draaiend gekregen, alleen de ftp wil niet vlotten zoals ik wil... niet kwestie van niet willen, want google me rot de hele dag en lees erg veel, heb al veel geleerd in de afgelopen paar weken, maar net dat ftp wat ik gebruik voor me familie wil niet vlotten.....

Patrick_st
12/02/12, 19:45
Zelf gebruik ik geen FTP meer maar SFTP. Dat werkt via SSH. Je installeert het met apt-get install openssh-server
Waarschijnlijk is het al geïnstalleerd omdat SSH de meest gebruikte manier is om de server op afstand te beheren.
De meeste FTP cliënts kunnen hier mee overweg. Filezilla client zeker.

The-BosS
12/02/12, 19:48
server 2008 heeft hier 4 jaar gedraaid, afgezien van de instellingen kon ik me prima bedruipen, ftp draaide, kon gewoon users aanmaken en webruimte creeren enz enz voor de rest hoefde ik weinig eraan te klooien.

Als je die nooit geupdate hebt dan heb je ofwel zeer veel geluk gehad dat die nooit gehackt is geweest of heb je een goede firewall gehad. Maar windows is ook redelijk simpel te onderhouden met de klik next klik next en autoupdate. Iets wat je bij linux niet hebt, daar moet je pro-actief je updates bij houden en in sommige gevallen is het gebruik van repo's niet voldoende omdat die nogal achter durven komen wat betreft updates.

Wat betreft je aanvraag voor help bij je installatie zou ik je aanraden op het juiste forum onderdeel een aanvraag te zetten, dan komen de aanbiedingen vanzelf wel (want dat mag hier niet).

patrickekkel
12/02/12, 22:20
Hoi,
Misschien kun je beter centos erop zetten icm kloxo wat zeer simpel te installeren is, zie de handleiding: http://wiki.lxcenter.org/Kloxo+Installation+Guide

Robin

Gezien het feit van al die leuke exploits in kloxo zal ik dat persoonlijk nooit aanraden.
en dan heb je kloxo er op met die 3 commando's, dan nog zit je met het stukje beveiliging.
Want na een installatie zeker niet is geregeld.

flash
13/02/12, 16:58
Om even tussen al het andere geschreeuw door je toch van een mogelijk antwoord te voorzien.


ik krijg dus op de een of andere manier niet de koppeling tot stand tussen /home/data/xxx en /internet/ftp/ftproot/xxx

Lees meer: http://www.webhostingtalk.nl/andere-vragen-en-postings/171974-wanhoop-nabij.html#ixzz1mH2UAe7r


als de /ftp/ftproot/ directory nu leeg is kan je simpelweg doen. (op de commandline)


rmdir /ftp/ftproot
ln -s /home/data /ftp/ftproot

daarmee maakt hij een simlink (snelkoppeling) naar /home/data in /ftp met de naam ftproot.

anders is het ook nog mogelijk als je gebruiker "piet" hebt om het volgende te doen.


rmdir /ft/ftproot/piet
ln -s /home/data/piet /ftp/ftproot/piet

wat hetzelfde doet maar dan op gebruikers niveau. Mag je zelf kijken wat je fijner vind.

crash100
15/02/12, 19:33
bedankt flash,
ik heb bovenstaande gedaan en idd het werkt, kreeg inderdaad de data in me ftp te zien , echter de rechten instellen was minder.
heb van alles geprobeerd..maar ineens ging mijn samba weer muiten enz.
ben nog dag aan het klooien geweest maar denk niet dat dit de oplossing is voor mijn ftp verhaal.
in warftp weliswaar een niet beveiligd proggie voor windows, kon ik gewoon een map willekeurig met een willekeurige naam aan een user koppelen zowel up als download.
en na het lezen van al die ftp probs her en der, denk ik dat ik linux maar moet laten voor wat het is...

van mij mag er een slot op dit onderwerp :mad:

flash
17/02/12, 17:03
Je kan de rechten goed zetten door het volgende te doen: in de directory van de gebruiker



chown -R <gebruikersnaam>:<groep> ./

<gebruikersnaam> en <groep> vervangen door de juiste waarden. hierna zou je alles via de normale weg moeten kunnen beheren.

(Voorbeeld:)

de gebruiker is "flash" en de home directory van "flash" is /home/data/flash



cd /home/data/flash
chown -R flash:flash ./

The-BosS
19/02/12, 19:33
Je kan de rechten goed zetten door het volgende te doen: in de directory van de gebruiker



chown -R <gebruikersnaam>:<groep> ./

<gebruikersnaam> en <groep> vervangen door de juiste waarden. hierna zou je alles via de normale weg moeten kunnen beheren.

(Voorbeeld:)

de gebruiker is "flash" en de home directory van "flash" is /home/data/flash



cd /home/data/flash
chown -R flash:flash ./

Het gebruik van ./ voor eender welk linux commando zou ik ten zeerste afraden, je moet maar eens vergeten een cd te doen en je hebt een groot probleem. Ik gebruik ook altijd zelf het full path voor rm, chmod en chown.

chown -R flash.flash /home/data/flash/

dennis0162
19/02/12, 19:36
Het gebruik van ./ voor eender welk linux commando zou ik ten zeerste afraden, je moet maar eens vergeten een cd te doen en je hebt een groot probleem. Ik gebruik ook altijd zelf het full path voor rm, chmod en chown.

chown -R flash.flash /home/data/flash/

Dat heb ik mijzelf ook aangeleerd nadat ik per ongeluk wat dingen verwijderd had:)