PDA

Bekijk Volledige Versie : Hostingbedrijf wel of niet verantwoordelijk voor het maken van back-ups?



drex
09/02/12, 16:25
Hostingbedrijf wel of niet verantwoordelijk voor het maken van back-ups?

Het Gerechtshof in Den Haag heeft onlangs een interessante uitspraak gedaan over het maken van back-ups in een zaak tussen een hostingbedrijf en diens klant. In deze zaak oordeelde het Gerechtshof Den Haag onder meer dat het hostingbedrijf niet verplicht was om een back-up te maken van de database van de klant.
Geschil

In dit geval was een geschil ontstaan tussen een hostingbedrijf en diens klant over het maken van back-ups van de database van de klant bij het einde van het contract. Het hostingbedrijf had namelijk geen back-up gemaakt van de database en de klant had kosten moeten maken om de database opnieuw op te bouwen. De klant stelde zich op het standpunt dat het hostingbedrijf verantwoordelijk was voor de kosten die de klant heeft moeten maken voor het opnieuw opbouwen van de database.
Oordeel van het Gerechtshof

Het Gerechtshof in Den Haag oordeelt dat het hostingbedrijf niet verplicht is om de kosten voor het opnieuw opbouwen van de database van de klant op zich te nemen. Het Hof stelt dat de klant zelf gehouden was om - ter voorkoming van eventuele schade - te zorgen voor een back-up van z'n database, nu de gegevens op deze database klaarblijkelijk van groot belang waren voor z'n bedrijf.
Gevolgen voor uw onderneming

Het is niet zo dat een hostingbedrijf nooit (meer) verantwoordelijk is voor het maken van back-ups van de database van een klant. In de overeenkomst met uw klant kunnen immers andere afspraken zijn gemaakt over het maken van back-ups. Ook uit de manier waarop u uw diensten heeft omschreven kan wellicht (impliciet) volgen dat u wel verantwoordelijk bent voor het maken van back-ups.

Daarentegen zijn er ook uitspraken waarin rechters anders geoordeeld hebben. Het is dus van belang om over deze zaken duidelijke afspraken te maken met uw klant. Zo is van tevoren duidelijk wat u van elkaar mag verwachten en komt u niet voor onverwachte verrassingen te staan.

zie voor het volledige bericht: http://bit.ly/yLxShJ

Wido
09/02/12, 16:48
Deze discussie heb ik al vaker gehad met mensen om me heen, maar tot waar kan je een hoster voor zoiets aansprakelijk stellen?

Stel je voor, een klant neemt voor X euro (en het bedrag doet er weinig toe nu!) een hosting pakket en plaatst daarop zijn belangrijke data. Hij/zij heeft er 5 jaar over gedaan om die database met data te vullen. Hoster blundert, backups zijn corrupt en data is kwijt.

Moet de hoster dan ineens opdraaien voor een schade van wellicht wel tienduizenden euro's? Dan kan een hoster wel direct failliet verklaard worden, want dan zal het vast niet de enige klant zijn waar het bij gebeurd.

De relatief lage bedragen die er aan hosters wordt betaald elke maand staat vaak niet in verhouding met de omzet die een klant doet met een website of de waarde die die data kan vertegenwoordigen.

Naar mijn mening (maarja, ik ben dan ook hoster) kan je een hoster nooit volledig aansprakelijk stellen, dat is een gigantisch risico wat je dan bij de hoster neer legt.

Laten we hier verder geen budget/premium hoster verhaal van maken, want dat is achterhaald. Of je nu 1 euro of 10 euro, of 100 euro per maand voor de hosting betaald, het KAN overal fout gaan.

tjvb
09/02/12, 17:11
Een bekende discussie, ik denk dat het als hoster verstandig is om het te noemen in je algemene voorwaarden. Dan is er tenminste duidelijkheid (of onwetendheid doordat de klant akkoord gaat met iets dat hij/zij niet leest)

Daarnaast lijkt mij dat je zelf zorgt voor backup van bedrijfskritische gegevens of de uitvoering controleert. Gewoon om zekerheid te hebben.

Door het zelf te doen of duidelijk af te spreken met je leverancier weet je ook hoe oud een backup kan zijn. Elk uur de code backuppen zal meestal overdreven zijn. Maar 1 keer per maand een backup van de database zal voor veel websites te weinig zijn.

vDong
09/02/12, 17:33
bij het einde van het contract.
Uhm, zou raar zijn als dat wel zo zou zijn. Ex-klanten die eissen dat je hun data voor X periode bewaard voor ze, zonder compensatie?

Backups voor huidige klanten maken (doe ik expliciet niet voor de klanten, maar voor mij) is 1 ding, voor ex-klanten lijkt mij wat overdreven.

Wido
09/02/12, 17:46
Een bekende discussie, ik denk dat het als hoster verstandig is om het te noemen in je algemene voorwaarden. Dan is er tenminste duidelijkheid (of onwetendheid doordat de klant akkoord gaat met iets dat hij/zij niet leest)

Daarnaast lijkt mij dat je zelf zorgt voor backup van bedrijfskritische gegevens of de uitvoering controleert. Gewoon om zekerheid te hebben.

Door het zelf te doen of duidelijk af te spreken met je leverancier weet je ook hoe oud een backup kan zijn. Elk uur de code backuppen zal meestal overdreven zijn. Maar 1 keer per maand een backup van de database zal voor veel websites te weinig zijn.Maar wat nu als die backups falen en er moet 2 jaar werk overnieuw worden gedaan. Is de hoster dan volledig aansprakelijk?

De klant heeft geen speciale SLA, maar door een fout bij de hoster is de data verloren en is de klant 2 jaar programmeerwerk van 3 developers kwijt.

Is de hoster dan aansprakelijk voor EUR 300.000,00? (3 devs a 50k per jaar).

eMiz0r
09/02/12, 18:33
Daarentegen zijn er ook uitspraken waarin rechters anders geoordeeld hebben. Het is dus van belang om over deze zaken duidelijke afspraken te maken met uw klant. Zo is van tevoren duidelijk wat u van elkaar mag verwachten en komt u niet voor onverwachte verrassingen te staan.

zie voor het volledige bericht: http://bit.ly/yLxShJ

Rechters die anders hebben besloten zonder details te vermelden.... Het lijkt me toch een klare zaak dat vanaf het moment dat je overeenkomst met de wederpartij eindigt, verplichtingen en rechten aan beide kanten komen te vervallen. Einde contract = einde contract (ook in juridische zin zover ik weet). Een rechter die anders oordeelt kan ik me slecht voorstellen, maar er worden ook geen details (of zaken) verder vermeld, dus dat heeft de schrijver vast uit zn duim gezogen :)

Wido, in de rechtsspraak is (zover ik weet) redelijkheid en billijkheid vaak van toepassing. Zo ook op overeenkomsten. Een schadeclaim van zegge 300.000 euro terwijl je 2 euro per maand betaalt is mijn inziens nogal buitenproportioneel. Lijkt me ook niet dat een rechter dat zou toewijzen (al zal dat vast in Amerika anders zijn). Bovendien worden ondernemers geacht de risico's van een contract te kennen. Een ondernemer met 2 ton omzet per jaar op hosting van 2 euro per maand en dan met een flinke schadevergoeding aan komen zetten zal geen stand houden. Om diezelfde reden geldt bijvoorbeeld de wet koop op afstand niet voor ondernemers -> zij horen de risico's van het aangaan van een overeenkomst te kennen.

gjtje
09/02/12, 20:21
Als de back-ups zo belangrijk zijn dan mag de klant betalen voor regelmatige recovery tests, inclusief rapportage. :)

Het lijkt mij dat je dit af dicht in de AV, hier ook. Bij einde contract -> data weg tenzij de klant van te voren aangeeft een kopie te willen + de kosten daarvoor betaald.

PimEffting
09/02/12, 20:58
Laten we hier verder geen budget/premium hoster verhaal van maken, want dat is achterhaald. Of je nu 1 euro of 10 euro, of 100 euro per maand voor de hosting betaald, het KAN overal fout gaan.
Dat het overal fout kan gaan, ben ik het mee eens. Maar het bedrag dat wordt betaald is denk ik wel degelijk relevant. Dit heeft namelijk te maken met de verwachtingen die de hoster schept bij de klant. Voor 1 Euro per maand kan iemand redelijkerwijs niet teveel verwachten. Voor 100 Euro wel.

Mijn advies:
- Goede communicatie met klant
- Regel je algemene voorwaarden
- Sluit een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering af

Dat laatste is vaak niet te betalen, maar we zitten zelf bij http://www.ictverzekeringen.nl/beroepsaansprakelijkheidsverzekering/
Voor een paar duizend per jaar ben je dan gedekt.
Een keer zijn wij een domeinnaam van een klant kwijtgeraakt door een kaper. We konden er zelf niets aan doen, maar klant was (terecht) behoorlijk kwaad. De BAV heeft vervolgens redding geboden door de schade van de klant te dekken (terugkopen van domeinnaam). Ondanks de vervelende situatie hebben we door de verzekering toch een oplossing kunnen bieden.

Thijsvdbrink
09/02/12, 23:01
antwoord is simpel:

SLA.

De hoster is niet verantwoordelijk voor het IQ van de klant, en zolang er geen misleidende voorwaarden zijn, en Backups niet genoemd worden, worden deze dus per definitie niet gemaakt.

Sterker nog... mogen deze niet gemaakt worden, omdat daarmee de hoster er met de data van de klant vandoor gaat.