PDA

Bekijk Volledige Versie : Van shared naar dedicated of vps voor groeiende magento shop(s)?



THDJ
06/02/12, 12:41
Hallo,

Op dit moment host ik een aantal hard groeiende magento webshops op een shared (magento) account bij één van de bekendere magento hosters. Op drukke dagen hebben we op dit moment gecombineerd c.a. 2500 bezoekers. Door deze drukte heb ik al een aantal keer mijn shared hosting account moeten upgraden omdat ik over de cpu load limieten ging.
De snelheid van de magento shops is niet slecht(belanfgrijkste pagina’s <2s) maar kan en moet beter. Dit is een van onze doelstellinen voor dit jaar Dit zit deels in de verbeteringen in magento (templates) maar ook deels in optimalisaties die we door de shared hosting niet kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld PHP opcode caching.
Met de kosten die we komend jaar voor de shared magento hosting gaan maken kan ik ook een VPS nemen of zelf een server kopen en die colocaten (Ca €2k/jr). Beide scenario’s hebben voor/nadelen:

VPS
Geen zorgen over de hardware(crashende schijven) en uptime, wel controle over server. Alleen twijfels over de snelheid, is dit vergelijkbaar met een eigen server?
Voordeel: relatief schaalbaar en voor zo ver ik kan zien goedkoper.

Dedicated server
Zelf een server kopen en die beheren. Hier is denk ik een flinke performance winst mogelijk. Onderhoud al een tijdje onze dev server (gentoo Linux based) en deze is bijna net zo snel als de ‘live’ shared hosting omgeving op oude hardware (oude hardware). Deze heb ik zelf van de grond af aan opgebouwd.
Qua hardware zat ik te denken aan een relatief simpele 1u server: 2x quad core xenon, 8gb, 2x 74gb sas, raid 1. Zoiets: http://www.serverhome.nl/home/hp-dl140g3.html (mits betrouwbare hardware) of een nieuwe dell. Moet hier evt. nog verder induiken.
Voordeel: maximale performance winst door dedicated hardware & optimalisaties. Doel is laadtijd +/- 1s van product en categoriepagina’s. Veel groei mogelijk met relatief dezelfde kosten (10k/dag moet ook geen probleem zijn)
Nadeel: Tijd kwijt aan beheer. Kost tijd die we ook kunnen investeren in zaken waar we goed in zijn: verkopen via internet. Ander nadeel is wellicht stabiliteit, deze omgeving is niet redundant hoewel onze development server eventueel als fallback zou kunnen dienen. Dit wil ik dan realiseren door daar een (recente) kopie van de live site mee te laten draaien.

Of toch.. shared hosting
Voordeel: geen omkijken naar os/platform, goede backups, goede service
Nadeel: wordt steeds duurder, snelheid niet optimaal.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over mijn overwegingen. Kloppen mijn aannames? Wat zouden jullie doen?

cyberbootje
06/02/12, 13:33
Zal het kort en krachtig houden...

Persoonlijk zou ik gaan voor een virtuele server, is toch iets fijner in omgang.
Een goede virtuele server is in veel gevallen schaalbaarder en zelfs sneller dan een normale server.

Let wel, de 5,- vpsjes gaan niet de snelheid geven van een eigen server/sneller zijn dan een eigen server.
Een beetje virtuele server ligt tegen de 50,- p/m aan(indicatie)
Vraag naar de hardware, virtualisatietechniek, etc... De goede kunnen zelfs in totaliteit meer performance bieden dan een losse server als je het mij vraagt.

Eflicta
06/02/12, 13:35
Werkende bij een Magento hoster (en misschien wel de hoster waar jij het over hebt, gezien de CPU limieten), weet ik uit ervaring dat een dedicated oplossing absoluut het snelste zal zijn.

Je kan natuurlijk zelf een VPS of een dedi afnemen en zelf beheren (maar dit kost veel tijd, tijd = geld) of een managed dedi afnemen.

Een VPS met Magento, zelf heb ik er slechte ervaringen mee. Magento is IO intensief en om dat goed op te vangen op een VPS, moet je flink tweaken (memcache, APC, varnish, et cetera). Het zelfde geldt in grote lijnen voor een fysieke machine, alleen kan je daar smokkelen door er een SSD in te mikken (dat is een van de dingen die wij doen, :))

Nadeel van een VPS is dat ook geheugen duurder is, en dat gebruik je juist met APC en memcache.

Dedi: 8GB is waarschijnlijk voldoende, maar meer (16GB) geeft je meer ruimte. Ik zou er zelf SSD's in mikken, vaak sneller EN veiliger dan een old-school disk.

Levert je huidige ISP geen managed dedi servers? Dan heb je optimale performance, geen omkijken naar beheer en zijn de kosten zeer redelijk over het algemeen!

THDJ
06/02/12, 14:23
Thanks voor de antwoorden.

Ik heb wel een aantal (op het oog) goede VPS-en gezien. 4-cores, 8gb geheugen etc. Daarnaast met een geoptimaliseerde image. Dus Tmpfs voor cache en ook eaccellerator. (bijvoorbeeld: http://wiki.xlshosting.nl/Opbouw_Magento_en_Joomla_Optimised_VPS). Budget van €100/mnd is niet zo'n probleem.

Is het mogelijk daarmee de beoogde performance te halen?

Zou 16gb ipv 8gb nu al echt nodig zijn? Magento cache en eaccellerator/APC moeten volledig uit geheugen kunnen draaien. We hebben ca 2500 producten (10% krijgt 80% bezoeken) en max 2500 bezoekers. Eind van dit jaar is dit (hopelijk) 5000/dag .

Over huidige hoster (byte) ben ik overigens wel tevreden! Ze hebben wel dedicated magento omgevingen maar die kosten ca. 7k/jr. Ik zou eens kunnen informeren of ze ook andere oplossingen hebben.

systemdeveloper
06/02/12, 14:35
Magento is niks voor shared hosting, al hangt dit wel een beetje van je provider af maar 2500 bezoekers op een dag is niet zo veel. Op een uur is dat nog niet eens veel...

Een vps en dedi kun je lastig met elkaar vergelijken omdat een dedi vaak maar 1 blokje hardware is en een vps vaak op een multi-node redundant platform van 50-100k staat. Bij je eerste serieuze storing ga je dat verschil snel merken.

Een vps hoeft daarentegen helemaal niet goedkoper te zijn dan een dedicated server. Het draait een beetje om het feit of jij dedicated resources (cpu, lun, nics, ram eventueel) op je vps wilt of dat je alles wilt sharen met anderen. Dedicated resources is meestal gewoon volle prijs betalen, maar je voordeel ligt dan wel in de flexibiliteit van een vps tov dedi.
En uiteraard kan een vps ook op een sdd storage staan.

Maar schalen op een dedi is vaak beperkt omdat je alleen in de breedte kunt schalen (bv mysql offloaden naar een apparte db server). Op een vps platform kan je vps over het algemeen groeien tot het aantal cores en ram van de fysieke machine en daarna is er pas 'noodzaak' aan extra hardware.

Mocht je direct over willen naar wat meer redundante setup en betere schalingsmogelijkheden dan zijn vpssen gewoon de 'way-to-go'. Je zou dan bv kunnen denken aan het huren van 2 vps nodes waarop je een aantal vpssen zet die zorg dragen voor redundante web, mysql, en storage faciliteiten met een leukek cacheserver ervoor. Kost even wat tunen, maar je kunt dan precies aangeven wat en hoe je wilt schalen.
Hebben we overigens wel leuke ervaring mee in ons 'knutsellab', maar zoals ik al aangaf... waarschijnlijk een beetje overkill voor 10K bezoekers per dag :)

Eflicta
06/02/12, 15:36
Thanks voor de antwoorden.

Ik heb wel een aantal (op het oog) goede VPS-en gezien. 4-cores, 8gb geheugen etc. Daarnaast met een geoptimaliseerde image. Dus Tmpfs voor cache en ook eaccellerator. (bijvoorbeeld: http://wiki.xlshosting.nl/Opbouw_Magento_en_Joomla_Optimised_VPS). Budget van €100/mnd is niet zo'n probleem.

Is het mogelijk daarmee de beoogde performance te halen?

Zou 16gb ipv 8gb nu al echt nodig zijn? Magento cache en eaccellerator/APC moeten volledig uit geheugen kunnen draaien. We hebben ca 2500 producten (10% krijgt 80% bezoeken) en max 2500 bezoekers. Eind van dit jaar is dit (hopelijk) 5000/dag .

Over huidige hoster (byte) ben ik overigens wel tevreden! Ze hebben wel dedicated magento omgevingen maar die kosten ca. 7k/jr. Ik zou eens kunnen informeren of ze ook andere oplossingen hebben.

tmpfs voor je cache is handig, maar met goed gebruik van APC/Memcache heb je het in principe niet nodig, :) Ook dingen als fullpage cache (zit in de enterprise, maar lightspeed doet het ook goed ;)) werken lekker mee om de snelheid omhoog te krijgen!

Wij hebben bewust 16GB is veel servers gedaan (inmiddels alweer 24G) omdat 8G vaak te weinig blijkt (ook met dedicated machines). APC en memcache snoepen erg veel, zodra je je config in orde hebt :) Voordeel van een VPS is natuurlijk dat je makkelijk(er) meer geheugen kan nemen. Beginnen met 8G en zodra het nodig is, door naar meer geheugen.

Toevallig, ik ben een van de systeembeheerders bij Byte ;) Een andere oplossing dan wat je op de website ziet staan, hebben we niet. Wel zijn we aan het spelen met aantal opties om Magento sneller te maken. Mocht 7K/jr geen probleem zijn, moet het ook geen probleem zijn om een razendsnelle site te krijgen (wel meer hosters kunnen het voor dit bedrag, overigens :)) Leuke voorbeelden zijn www.babypark.nl en www.jumbopet.nl

EliteSwitch
06/02/12, 15:44
Overweeg een managed dedicated server. Laat de desbetreffende partij een kwalitatieve server inrichten met DirectAdmin en geef het beheer uit handen waardoor je harde afspraken maakt m.b.t. uptime garanties en upgrades voor in de toekomst.

Voordelen:
- Beschikking over volledige resources van het systeem
- Geheel afgeschermd van andere gebruikers
- Onderhoud wordt door de betreffende partij gedaan
- Jij kunt je volledig richten op het onderhouden en uitbouwen van je webshops

Yourwebhoster
06/02/12, 17:51
Je kan natuurlijk een aanbieding aanvraag hier doen en wachten op de reacties van de magento hosters. Die kunnen je de beste aanbieding doen en optimalisatie op maat aangezien dit niet standaard werk is zoals een simpele website waar je bedrijfs informatie op staat.

Ik zou SSD's aanraden, net voor een klant ook zo'n server opgeleverd en de website is veel sneller dan de server waar gewerkt werd met traditionele schijven (verdere optimalisatie moet nog uitgevoerd worden afhankelijk van wat de klant verder nog op zijn Magento systemen heeft draaien). Wat ook beter kan zijn is helemaal zonder een control panel te werken zodat je alleen draait wat echt nodig is. Let overigens ook op dat je een snelle CPU hebt: Magento vreet vooral veel van de CPU, ik raad aan hier niet op te korten.

Cybafish
06/02/12, 19:17
Ik begrijp niet zo goed waar hier nu zo interessant over wordt gedaan (no offence). Als TS 2000 euro per jaar betaalt voor zijn magento hosting dan mag hij daar ook stevige verwachtingen tegenover zetten. We hebben het hier wel over het tienvoudige van wat stevige shared hosting kost.

Een webshopje met 2500 bezoekers per dag (is als je de nacht buiten beschouwing laat effectief +/- 3 per minuut) moet echt prima in een shared hosting omgeving kunnen draaien. Nu is magento vrij loom, maar dat neemt niet weg dat een dedicated server rijkelijk overdreven is en met het gegeven budget waarschijnlijk niet op kan tegen een door professionals geconfigureerde shared hosting server. De reden dat veel mensen tegen de limieten van shared hosting omgevingen aanhikken is omdat ze kiezen voor een partij die een gammele omgeving biedt.

Zo wordt er in dit topic verwezen naar een "magento image" van XLS hosting, waarbij standaard suPHP ingebakken zit 'voor de veiligheid'. Als je een VPS hebt voor je eigen magento omgeving, dan heb je helemaal geen suPHP nodig en kun je prima onder de apachegebruiker DSO'en. Of wat te denken van mod_ruid? Dat scheelt gemakkelijk 30% op je laadtijden. Er wordt ook weer gedaan alsof een tmpfs een speciale functie is die je alleen tot je beschikking kunt hebben bij een VPS of dedi. Nou sorry, maar een goede shared hoster heeft zijn /tmp partitie standaard op een ramdisk gemount.


Een vps en dedi kun je lastig met elkaar vergelijken omdat een dedi vaak maar 1 blokje hardware is en een vps vaak op een multi-node redundant platform van 50-100k staat. Bij je eerste serieuze storing ga je dat verschil snel merken.

Nog zo'n mooi stukje stemmingmakerij. Hoe kom je erbij! 95% van de VPS'jes die op internet worden aangeboden zijn afkomstig van hosters die machines met veel cores en veel RAM opsplitsen in kleine xen-brokjes. Gewoon een in stukken gehakte op zichzelf staande server. We hebben het dan over apparaten van pak 'm beet 2000 euro inkoop.

Als je niet enorm bedreven bent in het beheren van een server, dan moet je het vooral gewoon lekker uitbesteden. Je kunt wel gaan goochelen met een eigen (tweedehands) server, maar als puntje bij paaltje komt dan schiet je gewoon tekort en zit je uren zo niet dagen met je handen in het haar op zoek naar de oplossing van een jou volledig vreemd probleem. Die tijd en moeite kun je beter steken in het beheer van je shop.

Managed dedicated server? Als je een server wil die dezelfde performance levert als een goed opgezette shared omgeving, dan heb je een dedi nodig die je, excl. softwarelicenties, zeker € 200 per maand (unmanaged) gaat kosten. Bijgevolg is dan wel dat die server feitelijk nauwelijks belast wordt, maar je hebt die CPU power wel nodig om de laadtijden zo kort mogelijk te houden. Daarom: shared bij een partij die weet wat ze doet zodat jij nergens omkijken naar hebt.

systemdeveloper
06/02/12, 19:36
Slecht geslapen, Cybafish?

Ik gaf al aan dat 2500 bezoekers per 'uur' nog niet veel is, maar TS vraagt gewoon of zijn aannames goed zijn m.b.t. shared, vps en dedi.

Ennuh 'Stemmingsmakerij'? Verklaar je nader? (Dat een hoop hosters het niet goed doen, dat weet ik al lang. Maar dat heeft hier niks mee te maken.)

Cybafish
06/02/12, 21:25
Prima geslapen ;-)

Betrek mijn stuk niet te veel op jezelf, zo was het namelijk niet zo (heftig) bedoeld. Je sprak echter wel van een situatie waarin VPS's 'vaak' in een multi-node setup van 50-100k draaien. Dat beeld kan ik niet beamen en ik heb toch de nodige m2's DC bewandeld. TS moet zich daarom m.i. goed bewust zijn van de verschillen en vooral niet voetstoots uitgaan van de betrouwbaarheid van VPS's.

systemdeveloper
06/02/12, 21:59
Prima geslapen ;-)

Betrek mijn stuk niet te veel op jezelf, zo was het namelijk niet zo (heftig) bedoeld. Je sprak echter wel van een situatie waarin VPS's 'vaak' in een multi-node setup van 50-100k draaien. Dat beeld kan ik niet beamen en ik heb toch de nodige m2's DC bewandeld. TS moet zich daarom m.i. goed bewust zijn van de verschillen en vooral niet voetstoots uitgaan van de betrouwbaarheid van VPS's.
:) Mja, je hebt wel gelijk dat veel clubjes een server pakken en volproppen met vpsjes op local storage. Ik ging daar bij mijn post (stom genoeg) niet van uit omdat dit imho een beetje in de categorie 'test'/'hobby' platform valt (of ik kijk gewoon over die 95% heen)
;)

wybovdme
07/02/12, 21:59
Is het geen mogelijk om hier voor een gehuurde dedicated server te kiezen, hierbij heb je ook geen omkijken naar de server maar toch de kracht van een volledige server.

drex
07/02/12, 23:22
Voor zeer snel groeiende Magento webshops zal shared hosting (en ook VPS) echt niet werken zal zelfs een teleurstelling gaan worden, dedicated met bijvoorbeeld SAS en/of SSD met voldoende RAM en Quad Core CPU zullen eerder in de richting kunnen komen. En dan natuurlijk nog de nodige fine-tuning.........

HDAICT
24/02/12, 11:16
MOD EDIT: welkom op WHT! Je posts zijn tot nu toe niet echt naar het niveau wat wij hier verwachten, lees de forum regels even door en het zal je verduidelijken wat ik bedoel (leading/adverteren)

@Drex.. Een VPS moet prima kunnen, maar dan heb je gewoon wel 1GB geheugen nodig en een goede core. Maar er zijn inderdaad Magento Webwinkels die het hiermee niet redden

magentohosting
01/03/12, 10:48
Alle 3 de oplossingen die de TS in zijn OP aanbrengt zouden prima kunnen.

Een VPS en dedicated server zal toch moeten worden beheert, ik weet niet in hoeverre je dit zelf kan (en wilt, ook een erg belangrijke), maar dat kan tricky zijn als je niet zeker weet wat je doet.
Voordeel van een VPS / dedicated server is dat jij de enige bent die erop draait en alle resources in gebruik kan nemen.

Een shared omgeving is leuk, mits het goed is ingericht (stabiel, snelheid, etc.). Het fijne hieraan is dat je dan zelf geen omkijken meer hebt naar bepaalde zaken (back-ups, server crashes en storingen). Het enige wat je moet doen is op zoek gaan naar een goede, uitgebreide magentohostingpakket wat aan jouw eisen voldoet.

Ik, als ik jou was, verschillende bedrijven vragen om offertes en de mogelijkheden qua stabiliteit, groeimogelijkheden, back-up en fail-over en natuurlijk onderhandelen over de prijs.
En natuurlijk ook in hier op WHT in het 'Aanbiedingen gezocht' deel een topic openen en kijken of daar interessante dingen uitkomen.