PDA

Bekijk Volledige Versie : ik wil graag een eigen forum gaan opzetten en ik vraag mij af wat ik hier voor nodig



rdevos
15/01/12, 18:25
beste gebruikers,

ik wil graag een eigen forum gaan opzetten en ik vraag mij af wat ik hier voor nodig heb...


Veel opslagruimte en dataverkeer
3.000 MB opslagruimte en 60 GB dataverkeer per maand. Goed voor duizenden foto's, een weblog, of wat je ook maar wil opzetten. Jouw eigen domeinnaam
Bij een succesvolle website hoort natuurlijk ook een mooie domeinnaam. Daarom is de domeinregistratie inbegrepen in de prijs.

PHP, Perl, MySQL, Cronjobs
En al het andere waar het hartje van een programmeur sneller van gaat kloppen. De laatste stabiele versies en hoge performance. Dagelijks gegenereerde statistieken
Blijf op een overzichtelijke manier dagelijks op de hoogte van het succes van jouw website. Meten is weten.

Eenvoudig backups maken en herstellen


zou dit voldoende zijn voor een goed draaiend forum systeem? ik zat te denken aan simple machine forum software, deze werkt voor mij het beste. ik zou graag jullie mening willen of misschien bieden jullie wat anders aan ik heb n budget van 35 euro.

zou dit haalbaar zijn voor 2500 gebruikers en 200 berichten gemiddeld per dag?
mvg richard. :)

pcman
15/01/12, 18:43
We mogen hier geen aanbiedingen plaatsen.
Als je een aanbieding plaats in het juiste forum deel denk ik wel dat er een paar aanbiedingen zullen komen.
De 35 euro die je stelt is die per maand of per jaar?
Je stelt dat je onbeperkt aantal mailadressen wilt echter onbeperkt bestaat niet.

Mastje
15/01/12, 21:39
Ik denk dat mijnheer vroeg of dit voldoende was voor een dergelijk pakket.

Of het voldoende is, ligt er aan wat je gebruikers allemaal doen op het forum. Is het een fotografie forum waar gebruikers HQ foto's plaatsen ? Dan kan het binnen korte tijd krap worden. Ga er maar vanuit dat het ruim voldoende is met dat aantal gebruikers en berichten per dag. Ik denk niet dat je de 5GB dataverkeer ga halen, laat staan de 3GB webruimte.

Je zit hier overigens op een forum met webhosters. Bij dergelijke aanvragen wilt iedereen hier je overhalen dat jij hosting bij hun bedrijf afneemt. Ik denk dat je beter naar een webmaster site kan gaan voor dergelijke vragen ;)

The-BosS
16/01/12, 00:46
Of het voldoende is, ligt er aan wat je gebruikers allemaal doen op het forum. Is het een fotografie forum waar gebruikers HQ foto's plaatsen ? Dan kan het binnen korte tijd krap worden. Ga er maar vanuit dat het ruim voldoende is met dat aantal gebruikers en berichten per dag. Ik denk niet dat je de 5GB dataverkeer ga halen, laat staan de 3GB webruimte.

True, maar aantal berichten zegt natuurlijk niks, je kan net zo goed een forum hebben met 1 bericht per dag maar wel 10.000 views per dag. Kortom om een compleet beeld te krijgen zul je toch echt moeten weten hoeveel hits (views/post) er zijn per dag (maand). Idem met die 3GB webhosting, ik had een klant die enkel een forum hoste en na een paar jaar 15GB groot was. Mensen posten nu ook eenmaal images of andere dingen, dus hangt er ook weer vanaf wat je er mee doet. Dan heb ik het nog niet eens over log files die je eventueel wilt bijhouden, want dat kan serieus oplopen (als dat ook in je quota van je eigen hosting zit).

YolkNet
16/01/12, 08:54
Waarom begin je niet met een klein pakket en kijk je hoe het forum zich ontwikkelt? Een groter pakket afnemen is altijd mogelijk. Het is zonde van je geld als je een groot pakket hebt en maar weinig nodig blijkt te hebben

Thijsvdbrink
16/01/12, 12:44
Begin eens op een heel klein machientje, en wacht even of al die gasten wel op komen dagen.

SMF is een mooi forum, maar heeft een security-flaw, en niet zo heer erg goede anti-registratie/spam bot defense.
Ik heb er een voor 2 jaar beheerd, maar we zijn overgestapt op een nieuwe beheerder,en andere forumsoftware.

Kijk even of je het serverbeheer wilt doen, en of dat linux of windows moet zijn (ik draaide een windows SMF op een 2GB/1proc/1Mbit/ 3x niks server, voor 200 concurrent users)
en of je wel monitoring wilt hebben...

markisoke
16/01/12, 12:52
Zoals hierboven inderdaad al gezegt is, gewoon kijken wat je nodig hebt.
Je kan beter wat kleiner beginnen en iets minder betalen dan heel groot beginnen en teveel betalen.

EliteSwitch
31/01/12, 18:55
Wat voor soort forum ga je precies opzetten? Mocht het iets compleets nieuw zijn, dan zul je inderdaad de groei moeten analyseren en hierin op in moeten spelen door tijdig te upgraden zodat het forum niet langzaam en/of ermee stopt.

Indien het een forum is met een achterliggende idee wat al bestaat zul je eventueel kunnen kijken naar de statistieken van z'n dergelijke website en een ruwe schatting maken. Uiteindelijk moet je het desbetreffende forum blijven analyseren om de groei te kunnen waarborgen! Succes.

gjiddema
01/02/12, 12:19
Ik heb begrepen dat IPBoard de beste forum software is met de minste load op je server, dan kun je daar rekening mee houden.

AE86
04/02/12, 17:14
Let bij het kiezen van het hostingpakket niet alleen op de eenvoudig te vinden specificaties. Ook erg belangrijk zijn bijvoorbeeld:

Backups
Algemene voorwaarden
Uptime garantie
Reputatie
Orde op zaken


Etc, etc... Bedenk goed bij welke hoster je je pakket af gaat nemen. Zorg dat dit een hoster is welke voldoet aan jou specifieke wensen omtrent de support. Er zijn meerdere sites waarop "reviews" van verschillende hosters geplaatst worden.