PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS Of Dedicated Nemen? Zie specificaties ->



Klaas Koopman
11/01/12, 12:38
Hallo webhosters en mede webmasters!

Momenteel zit ik met mijn sites op een shared hosting, echter werd mij verteld dat ik eens moet gaan kijken naar een VPS of een Dedicated Server.

Ik heb zo'n 85 websites in verschillende branches, verdeeld over verschillende hostingpartijen. Dit aantal verwacht ik te verdubbelen volgend jaar. Momenteel verbruik ik zo'n 3500 mb aan schijfruimte en 15 gig aan bandwidth, althans dat denk ik ongeveer. Ook heb ik enkele klanten, die ik momenteel help met hun hosting, dit zou ik ook graag willen blijven uitoefenen.

Zelf heb ik geen verstand van webhosting, ik weet nog net hoe je bestanden upload, chmod etc, maar daar blijft het wel bij. Ik zoek dus een snelle host uit NL, die mij snel kan ondersteunen bij eventuele problemen (extra: meerdere ip's?).

1. Maar wat zou ik nodig hebben, een vps, een dedicated of iets anders?
2. En wat voor prijzen moet ik aan denken?
3. En zijn er bedrijven die jullie kunnen aanraden?

Alvast hartelijk bedankt!

Ramon Fincken
11/01/12, 12:40
Als je geen verstand hebt moet je dan _altijd_ een managed VPS of dedi nemen. Geen unmanged.

Klaas Koopman
11/01/12, 12:44
Als je geen verstand hebt moet je dan _altijd_ een managed VPS of dedi nemen. Geen unmanged.

Ik heb wel wat verstand hoor, maar van hosting minimaal haha. Zou je ook de vragen willen beantwoorden voor me, voor zover je dat zou kunnen:
1. Maar wat zou ik nodig hebben, een vps, een dedicated of iets anders?
2. En wat voor prijzen moet ik aan denken?
3. En zijn er bedrijven die jullie kunnen aanraden?

Piwi-Web
11/01/12, 12:46
1. VPS is net zo snel als een dedicated (indien fatsoenlijke ISP) en het is schaalbaar
2. Gezien je geen verstand van webhosting is managed toch wel een must. Voor een prijs kan je best een topic openen in aanbiedingen gezocht met harde specificaties en eisen.
3. Hier zitten veel ISP's ... voel je 'm al? :)

t.bloo
11/01/12, 12:50
Je hebt zeker geen dedicated nodig. Sowieso is het tegenwoordig voor de meeste gevallen verstandiger een VPS en niet een dedi meer te nemen. De virtualisatielaag helpt enorm met het snel oplossen van onverhoopte storingen.

Wil je zelf niet op root niveau aan de server sleutelen, neem dan een managed server. Je moet er rekening mee houden dat een server iedere week tot maand technisch onderhoud nodig heeft.

We mogen in dit deel van het forum geen aanbiedingen plaatsen en ook geen prijzen noemen. In het "aanbiedingen-gezocht" onderdeel kun je anoniem een aanvraag doen.

Reken er op, dat de goedkope prijzen die je overal ziet voor VPS-en altijd unmanaged zijn. Er komt nog bij een control panel en installatie en backup en DNS en ook extra IP adressen wordt doorgaans iets voor gevraagd.

Ramon Fincken
11/01/12, 12:56
Ik heb wel wat verstand hoor, maar van hosting minimaal haha precies, en daarom vermeld ik dus dat je het beter uit handen kan geven zodat je zelf geen updates en veiligheidsinstellingen hoeft te doen.

Klaas Koopman
11/01/12, 12:58
1. VPS is net zo snel als een dedicated (indien fatsoenlijke ISP) en het is schaalbaar
2. Gezien je geen verstand van webhosting is managed toch wel een must. Voor een prijs kan je best een topic openen in aanbiedingen gezocht met harde specificaties en eisen.
3. Hier zitten veel ISP's ... voel je 'm al? :)
Bedankt voor je reactie. Zou je mij een VPS aanraden dan? En wat bedoel je met "het is schaalbaar"?


Je hebt zeker geen dedicated nodig. Sowieso is het tegenwoordig voor de meeste gevallen verstandiger een VPS en niet een dedi meer te nemen. De virtualisatielaag helpt enorm met het snel oplossen van onverhoopte storingen.

Wil je zelf niet op root niveau aan de server sleutelen, neem dan een managed server. Je moet er rekening mee houden dat een server iedere week tot maand technisch onderhoud nodig heeft.

We mogen in dit deel van het forum geen aanbiedingen plaatsen en ook geen prijzen noemen. In het "aanbiedingen-gezocht" onderdeel kun je anoniem een aanvraag doen.

Reken er op, dat de goedkope prijzen die je overal ziet voor VPS-en altijd unmanaged zijn. Er komt nog bij een control panel en installatie en backup en DNS en ook extra IP adressen wordt doorgaans iets voor gevraagd.
Bedankt voor je reactie, ik zal bij Aanbiedingen gezocht een topic openen.

Klaas Koopman
11/01/12, 13:11
Welke dingen moet men weten, alvorens ik een topic open bij Aanbiedingen?

t.bloo
11/01/12, 13:15
Deze zaken zijn in ieder geval handig om te vragen of om over na te denken:
- aantal cpu cores
- minimale hoeveelheid geheugen
- benodigde diskruimte
- benodigde dataverkeer
- aantal IP adressen
- gewenste minimale netwerk snelheid (100/1000 Mbps)
- gewenste control panel (DA, Plesk, Cpanel, ...)
- iets over SLA, beschikbaarheid, reactiesnelheid, storingsdienst
- budget

Klaas Koopman
11/01/12, 13:36
Ik zou echt niet weten wat ik met dit aan moet:
- aantal cpu cores
- gewenste minimale netwerk snelheid (100/1000 Mbps)

t.bloo
11/01/12, 13:43
Dan heb je er waarschijnlijk ook geen hoge wensen voor. Het aantal CPU cores is ongeveer het aantal processen dat de VPS tegelijkertijd af kan handelen. Voor een simpele server is 1 core voldoende, voor een server met drukker bezoek is twee cores toch wel aan te bevelen.

Voor een server met 100 eenvoudige klanten en het DirectAdmin control panel heb je verder zeker 1000 MB geheugen nodig, maar je zult merken dat 2000 MB geheugen soepeler werkt als er bijvoorbeeld ook veel modules in apache/php geladen zijn.

De netwerkaansluiting is voor kleine servers niet zo van belang. Een gigabit aansluiting geeft vaak net iets snellere netwerk reacties. Als het heel druk is op de server, dan kan een gigabit verbinding helpen tegen bottle necks op het netwerk. 1000 Mbps is doorgaans wel duurder dan 100 Mbps aansluitingen. Voor de meeste klanten met uw profiel is een 100 Mbps aansluiting voldoende.

Verder ook nog iets dat nodig kan zijn: backup oplossing.

Verder is een eigenschap van een VPS dat de beheerder het aantal cpu cores, het geheugen en het dataverkeer relatief eenvoudig kan aanpassen als daar behoefte aan is. De diskruimte uitbreiden is niet zo eenvoudig.

Mastje
13/01/12, 13:47
Waarom zou je moeten uitbreiden naar een VPS/dedicated server? Hebt je problemen bij de partijen waar je shared hosting afneemt?

Dat iedereen aanraad om voor een VPS/dedicated server te gaan kijken, vind ik erg overdreven. Als je vind dat je veel last hebt van dat je websites traag zijn of dat je websites met regelmaat even niet te bereiken zijn, dan kan ik je aanraden om te zoeken naar een oplossing in de trend van een VPS of dedicated server.

1 van de redenen die ik kan bedenken is dat het kostenplaatje lager lijkt. De kosten kunnen echter hoger uitvallen dan je wilt. Het voordeel van shared hosting is, dat je over het algemeen op een krachtige server zit, met veel geheugen en een sterke processor. Nadeel is dat je deze deelt met, over het algemeen, meer dan 500 tot meer dan 2000 andere websites.

Dit heeft ook echter weer meerdere voordelen t.o.v. van een VPS of dedicated server. Als jij heel toevallig (bijvoorbeeld) eens in het nieuws komt met 1 van je websites, dan hebt jij het voordeel van deze krachtige server. Tevens ook een nadeel is, dat de andere gebruikers hetzelfde kan overkomen, waardoor jouw website wat trager is. Een eigen VPS of dedicated server heeft meestal minder geheugen en een minder krachtige processor, waardoor je deze voordelen niet hebt.

Mocht de server van je shared hosting een storing hebben, dan wordt deze over het algemeen snel opgelost. Dit voordeel hebt je ook bij een managed VPS of dedicated. De prijzen hiervoor zijn echter vele malen hoger, omdat je de kosten niet deelt met honderden andere gebruikers & websites. Als je een aanbieding vraagt in het Aanbiedingen gezocht forum, zal je zien dat de prijzen hoger liggen dan unmanaged VPSen of dedicated oplossingen, welke ik met nadruk afraad.

Je hebt veel websites, maar ze lijken allemaal redelijk klein, aan de hand van wat ik zie aan je verbruik. Ik raad je zelf aan om te zoeken naar een groot resellerpakket bij 1 of meerdere providers.

t.bloo
13/01/12, 14:11
Reseller kan natuurlijk ook (had de vraag geïnterpreteerd als VPS of DEDI), is veel goedkoper en veel eenvoudiger. De voordelen en nadelen die Mastje beschrijft kan ik me helemaal in vinden.

Die twee "aanbiedingen" die je hebt zijn unmanaged, dus dat is niet voldoende in deze situatie.

systemdeveloper
15/01/12, 03:10
Er zijn veel redenen waarom iemand naar een vps zou 'kunnen' gaan, ook al geeft het gebruikte traffic of resources er geen aanleiding toe. Het kan makkelijker zijn, zeker als je zoveel sites hebt is een 'admin' nivo in je controlpanel vaak erg handig. Je kunt afwijken van de standaard settings en limiten op de shared omgeving. Je kunt de boel beter beveiligen of juist kiezen voor meer gemak, je hebt minder tot geen last van anderen, etc.
En soms is het ook gewoon veel cooler om je eigen vps/server te hebben :)

1) een vps.
2) als je snel support en hulp wilt (anders gezegd, als je bij een probleem een oplossing wilt ipv. een reply van de helpdesk hoe je het zelf kunt oplossen) dan ontkom je al niet aan een managed dingetje. Prijzen kun je verder geen pijl op trekken omdat het vaak ondoorzichtig is wat bij een hoster nu daadwerkelijk onder 'management' valt en in hoeverre dat ie überhaupt bekwaam is in die dingen.
3) 2 van de drie hierboven ken ik en volgens mij zit je daar helemaal niet slecht :)

CharlieRoot
15/01/12, 19:20
Ik heb wel wat verstand hoor, maar van hosting minimaal haha. Zou je ook de vragen willen beantwoorden voor me, voor zover je dat zou kunnen:
1. Maar wat zou ik nodig hebben, een vps, een dedicated of iets anders?
2. En wat voor prijzen moet ik aan denken?
3. En zijn er bedrijven die jullie kunnen aanraden?

Er zijn te veel zaken te noemen die een VPS beter bruikbaar maken dan een Dedicated server. Een deel hiervan is al benoemd. Naar mijn idee dus altijd voor VPS kiezen.

Prijzen zijn zo niet echt te noemen. Hangt heel erg van de partij af. Kwaliteit betaal je voor. Het kan voor een 'paar tientjes' maar bezuinig er niet op.

Ik geloof niet dat wij jou providers meten aanraden, de helft hier bied deze diensten wel ;)

chielsen
16/01/12, 13:08
Mij lijkt me dat als je een managed klein vpsje neemt en wanneer nodig upgradet (schaalbaar betekent makkelijk meer resources alloceren) je prima af bent. Waarschijnlijk kan het bedrijf waar je de server afneemt je ook wel het een en ander adviseren.
Verder lijkt het me niet zo nuttig hier nog technische vragen te stellen aangezien je niet weet hoe zwaar het is wat je nu draait en de globale kennis ook een beetje ontbreekt.

Wat ik wel zou vragen aan het bedrijf waar je de server gaat nemen is of hij je server wil tunen. Dwz bepaalde instellingen aanpassen zodat je server optimaal loopt. Denk hierbij aan Mysql config (cache), apache config en bijv Php caching aanzetten(xcache of APC), mits je php gebruikt.

Domenico
16/01/12, 17:51
Je gelooft het niet maar er zijn toch partijen die via PM een aanbieding sturen. De volgende die dit doet krijgt een ip ban en een eervolle vermelding op het forum!

The-BosS
16/01/12, 19:00
Je gelooft het niet maar er zijn toch partijen die via PM een aanbieding sturen. De volgende die dit doet krijgt een ip ban en een eervolle vermelding op het forum!

Laat me raden, het zijn dan waarschijnlijk personen die niet kunnen posten op aanbieding zelf omdat ze nog geen 100 posts hebben of hun ratio niet voldoende is.

Dezo
16/01/12, 19:34
Hallo webhosters en mede webmasters!

Momenteel zit ik met mijn sites op een shared hosting, echter werd mij verteld dat ik eens moet gaan kijken naar een VPS of een Dedicated Server.

Ik heb zo'n 85 websites in verschillende branches, verdeeld over verschillende hostingpartijen. Dit aantal verwacht ik te verdubbelen volgend jaar. Momenteel verbruik ik zo'n 3500 mb aan schijfruimte en 15 gig aan bandwidth, althans dat denk ik ongeveer. Ook heb ik enkele klanten, die ik momenteel help met hun hosting, dit zou ik ook graag willen blijven uitoefenen.

Zelf heb ik geen verstand van webhosting, ik weet nog net hoe je bestanden upload, chmod etc, maar daar blijft het wel bij. Ik zoek dus een snelle host uit NL, die mij snel kan ondersteunen bij eventuele problemen (extra: meerdere ip's?).

1. Maar wat zou ik nodig hebben, een vps, een dedicated of iets anders?
2. En wat voor prijzen moet ik aan denken?
3. En zijn er bedrijven die jullie kunnen aanraden?

Alvast hartelijk bedankt!

1) Een dedicated lijkt me overkill zoals al eerder gezegd is. Je kan starten met een VPS maar ook een resellerpakket (shared hosting) bij een degelijke provider die weet waar hij mee bezig is en niet al te veel aan overselling doet moet zeker nog lukken. Voordeel van een VPS is dat je niet afhankelijk bent van anderen op de server en dat je makkelijk je VPS kan upgraden als je behoefte wat meer wordt. Bij een VPS ga je best op zoek naar een managed VPS inclusief backups en controlepaneel.

2) Vanaf 100 euro per maand voor een degelijke VPS oplossing of 25 euro voor een degelijk resellerpakket

3) Plaats een aanbieding hier op WHT en vermijd de goedkoopste :)

systemdeveloper
16/01/12, 19:35
Je gelooft het niet maar er zijn toch partijen die via PM een aanbieding sturen. De volgende die dit doet krijgt een ip ban en een eervolle vermelding op het forum!
Dat geloof ik niet... het kan toch niet zo zijn dat mensen ondertussen nog steeds niet de regels lezen, terwijl er al zo vaak op gehamerd is? :)

Dezo
16/01/12, 19:44
Dat geloof ik niet... het kan toch niet zo zijn dat mensen ondertussen nog steeds niet de regels lezen, terwijl er al zo vaak op gehamerd is? :)

Sorry, ik had mijn bril niet op :p