PDA

Bekijk Volledige Versie : Webhosting administratie



Unipolair
07/01/12, 00:10
Hallo mede WHT-ers,

Ik ben onlangs benaderd door een bedrijf wat mijn facturatie compleet over wilde nemen.
Ze willen alles uit je handen nemen en betalen al je facturen standaard binnen 14 dagen uit.
Zij nemen de looptijd van de klanten over en ook het incasso traject als dat nodig mocht zijn.
In feite ben je verzekerd van je geld.

Kosten vielen mij heel erg mee, 25 euro excl. BTW per maand abonnementsgeld en
van elke factuur 2%.

Toch twijfel ik nog. Niet zozeer om de makkelijkheid en eventuele gevolgen, maar het voelt
voor mij of ik een deel van mijn 'kindje' weggeef.

Wat is jullie mening?

cyberbootje
07/01/12, 00:52
Toch twijfel ik nog. Niet zozeer om de makkelijkheid en eventuele gevolgen, maar het voelt
voor mij of ik een deel van mijn 'kindje' weggeef.

Wat is jullie mening?

Die mening deel ik ook!
Daarnaast, je hebt toch een bepaalde band met je klanten en als die partij "bot" reageert op administratievragen dan kunnen ze in feite de boel voor je verzieken.
Ik zeg niet dat ze dit gaan doen natuurlijk maar ik zou de touwtjes toch echt liever zelf in de hand houden wat dat betreft;)

YolkNet
07/01/12, 12:33
Heb je echt zoveel slechtbetalende klanten dat je het zelf niet aankunt? Anders kun je het inderdaad overwegen. Of je afvragen wat je nog met zulke klanten moet.

WebMeso
07/01/12, 18:00
Toch twijfel ik nog. Niet zozeer om de makkelijkheid en eventuele gevolgen, maar het voelt
voor mij of ik een deel van mijn 'kindje' weggeef.

Wat is jullie mening?

Het klinkt interessant, maar er zullen vast ook nadelen aan zitten. Je geeft wel iets uit handen wat van essentieel belang is voor het runnen van je bedrijf. Je moet zelf een afweging maken of je het compleet uit handen wilt geven en er niet meer naar om hoeft te kijken. Daarnaast is het van belang of het zulke grote voordelen oplevert (tijdsbesparing, geld, moeite, etc) om sowieso een poging te wagen. De hamvraag is natuurlijk of de relatie met de klant er niet onder lijdt.

chrishkg
07/01/12, 18:55
Behalve het feit dat het je tijd kan schelen maar ik wat ik persoonlijk bang voor zou zijn wat gebeurd er met trouwe klanten die altijd netjes betalen en net deze maand een week te laat betalen..Als ze meteen worden gesommeerd met rechtzaken en daardoor een andere provider zoeken zou in mijn ogen zonde zijn

WebMeso
07/01/12, 19:20
Behalve het feit dat het je tijd kan schelen maar ik wat ik persoonlijk bang voor zou zijn wat gebeurd er met trouwe klanten die altijd netjes betalen en net deze maand een week te laat betalen..Als ze meteen worden gesommeerd met rechtzaken en daardoor een andere provider zoeken zou in mijn ogen zonde zijn

Rechtszaken zullen nou niet 1 2 3 gestart worden. Wel zal er een incassotraject gestart worden na meerdere herinneringen. Misschien dat hier goede afspraken over zijn te maken met deze partij. Als zij meteen actie ondernemen, geen ruimte over laten voor enige speling en ook zelf extra kosten rekenen om de betaling te incasseren dan zou ik niet in zee gaan met deze partij. Sommige klanten zullen dit niet in dank afnemen als ze bijvoorbeeld 1x vergeten zijn om een betaling te voldoen.

drex
07/01/12, 22:08
Geeft wel een slechte indruk naar je klanten toe uit....zou het nooit en te nimmer doen. Tenzij ik meer slechte betalers zou hebben dan goed betalende klanten.

dreamhost_nl
08/01/12, 10:23
Kosten vielen mij heel erg mee, 25 euro excl. BTW per maand abonnementsgeld en
van elke factuur 2%.


Maakt eens een rekensommetje en ga na of het te betalen bedrag lager/hoger is dan de hoeveelheid debiteuren die per maand niet betalen.

YolkNet
08/01/12, 10:48
Ik zou het ook zelf proberen op te lossen. Misschien is er een reden dat er laat wordt betaald. Overheden betalen vaak te laat, daar doe je niks tegen. Bij andere klanten kun je misschien kijken of ze bereid zijn tot een automatische incasso.
Of als de bedragen aan de hoge kant zijn willen ze misschien liever periodiek een klein bedrag betalen in plaats van het volledige bedrag in 1 keer.

maxnet
08/01/12, 18:52
Probleem met de meeste van dit soort factoring bedrijven is ook dat ze niet gericht zijn op e-commerce, maar meer bedoeld zijn voor ouderwetse bedrijven (tandartspraktijken e.d.)

Denk aan vaak ontbrekende zaken als: online kunnen betalen, buitenlandse klanten die alleen Engels kunnen en niet gewend zijn aan betalen per bankoverschrijving, fraude preventie (zonder vooruitbetaling van de eerste periode kan je moeilijk controleren of de opgegeven gegevens wel echt van de klant zijn).

Tim.Bracquez
08/01/12, 18:59
Het is ook zo dat jij je klanten kent en hierop kan inspelen. Soms weet je gewoon dat een klant even nodig heeft om te betalen en dan gaat dit bedrijf dit mogelijk gelijk innen.

Heb er ook een dubbel gevoel bij, het is uiteraard kostelijk om zelf dit te doen (lees: iemand in dienst nemen) voor een beperkt aantal facturen.
De dag vandaag met automatisering zal dit uiteraard in de IT minder zo'n vaart lopen. Je kan zelfs incasso automatisch laten inschakelen of door 1 druk op de knop, mogelijk is dit wat? (zo zou ik het verkiezen)

Hoe dat ik de TS begrijp heb je gewoon wel altijd het geld of de klant nu betaald of niet, best een leuke zekerheid maar of dit opweegt tegen de rest is een lastige

maxnet
08/01/12, 19:30
Kosten vielen mij heel erg mee, 25 euro excl. BTW per maand abonnementsgeld en
van elke factuur 2%.


Zijn dat overigens wel alle kosten?
Ben zeker bij kleinere bedragen van een paar tientjes al snel meer dan die 2% kwijt aan de transactiekosten van de betaling.

WebMeso
08/01/12, 19:35
Zijn dat overigens wel alle kosten?
Ben zeker bij kleinere bedragen van een paar tientjes al snel meer dan die 2% kwijt aan de transactiekosten van de betaling.

Waarschijnlijk voor het bedrijf wel. Dat zijn de kosten die jij dan betaald. Waarschijnlijk zullen ze gewoon extra kosten rekenen aan de klant voor een incassotraject en dat gaat misschien zelfs gewoon direct via het ingeschakelde bureau zonder dat de hoster ertussen komt. Dus dat het bureau direct de extra kosten factureert aan de klant.

Tim.Bracquez
08/01/12, 19:37
Ben zeker bij kleinere bedragen van een paar tientjes al snel meer dan die 2% kwijt aan de transactiekosten van de betaling.
Hangt uiteraard af wat ze allemaal ondersteunen, met PayPal gaan ze dit niet rond krijgen

WebMeso
08/01/12, 19:42
Zijn dat overigens wel alle kosten?
Ben zeker bij kleinere bedragen van een paar tientjes al snel meer dan die 2% kwijt aan de transactiekosten van de betaling.


Hangt uiteraard af wat ze allemaal ondersteunen, met PayPal gaan ze dit niet rond krijgen

Nu jij erop antwoord. Zie ik wat maxnet precies bedoelde. De topic starter heeft het helemaal niet over 2% transactie kosten. Of een betalingsmogelijkheid. Het bedrijf wil als betaling gewoon 25 euro excl. BTW per maand als abonnementsgeld en van elke factuur 2% als inkomsten.

Nergens wordt vermeld dat het bedrijf de transactiekosten gaat betalen. Deze kosten zijn natuurlijk gewoon voor de hoster en bij een Paypal account worden de transactiekosten ook gewoon automatisch afgeschreven van de hoster zijn Paypal account. Daar komt het administratiebedrijf helemaal niet tussen.

Unipolair
10/01/12, 03:20
Sorry voor mijn late reactie, we hebben een nieuwe spruit erbij, dus ik was even offline ;).

Ik begreep echter wel dat jij bepaald hoe er omgesprongen wordt met de incasso enz.
TransActiekosten zijn inderdaad voor de klant.

Ik heb er wel oren naar, want dan heb ik gegarandeerd mijn geld, maar ja.. Het blijft lastig, dat gevoel van iets uit handen geven.

maxnet
10/01/12, 12:22
Ik begreep echter wel dat jij bepaald hoe er omgesprongen wordt met de incasso enz.


Hoe had je dat precies in gedachte?

Als je een factuur van 20 EUR hebt, en ze maar 2% rekenen, dan verdienen ze daar welgeteld 40 cent aan.
Lijkt me niet dat ze daar gratis een papieren herinnering voor kunnen gaan sturen.

Gok dat een klant wel degelijk METEEN met administratie/incasso kosten te maken gaat krijgen, als deze te laat met betalen is.
(wellicht bij sommige klanten helemaal niet zo'n slecht idee, maar dat terzijde ;))

WebMeso
10/01/12, 12:59
Sorry voor mijn late reactie, we hebben een nieuwe spruit erbij, dus ik was even offline ;).

Ik begreep echter wel dat jij bepaald hoe er omgesprongen wordt met de incasso enz.
TransActiekosten zijn inderdaad voor de klant.

Ik heb er wel oren naar, want dan heb ik gegarandeerd mijn geld, maar ja.. Het blijft lastig, dat gevoel van iets uit handen geven.

Bedoel je in plaats van transactiekosten niet de incassokosten? Ze maken als bedrijf natuurlijk de meeste winst op incassokosten, want dat gaat meestal om een xxx bedrag.

Het lijkt mij niet zo dat je helemaal mag bepalen hoe er omgesprongen wordt met de incasso aangezien zij gewoon binnen twee weken de facturen uitbetalen zal je wel gewoon aan bepaalde regels gebonden zijn. Check de AV eens goed.

The-BosS
10/01/12, 17:00
Wat ik me afvraag is wat het nu eigenlijk oplevert aan (tijd)winst, moet je nog altijd zelf je factuur maken en deze naar de klant zenden of maken zij je factuur en zenden zij het op naar de klant? Want in het geval je nog alles zelf moet doen lijkt het me ook geen tijdswinst op te leveren en in het geval van een slechte betaler kan je het net zo goed zelf bij een incasso bureau neerleggen.

In het geval zij de factuur maken voor je, hoe weet je dan dat alles correct is en hoe weten ze welke factuur ze moeten maken? Kortom ofwel moeten ze dan toegang hebben tot je bestellingen of moet je het hun ook doorgeven (en dan kan je net zo goed zelf factuur maken). Als je wederkerende facturen hebt kun je dan opgeven wat elke maand gefactureerd moet worden en maken zij dan iedere maand de factuur of moet je dit ook zelf doen? Betalen zij het briefpapier/envelop of moet je hun dat geven en hoe zit het met postzegels?

Als een klant wil opzeggen moeten ze dat dan bij jou doen en moet jij dat dan doorgeven aan het administratie bureau of moet de klant dat bij hun doen en moet het administratie bureau het dan aan jou laten weten zodat je de diensten kan stopzetten.

Kortom er lijken mij hier nog teveel vragen om te zeggen van doen of niet doen.

Unipolair
11/01/12, 00:37
Zover ik het nu weet en van de informatie wat ik gezien heb, is het zo dat ik een factuur maak met de juiste klantgegevens. Deze factuur stuur ik digitaal op naar het bedrijf en ik ontvang daarop binnen 14 dagen mijn geld.

Zij factureren vervolgens uit hun eigen naam (de klant is op de hoogte van de wijze van factureren en de afhandeling hiervan).

Alles wat ze aan extra kosten maken, betalen ze zelf!

De klant weet ook dat het verlengen en/of opzeggen (wet V dam) uitsluitend bij de hoster gaat, ook dit is duidelijk gecommuniceerd naar de klant.

Ik denk dat alles valt en staat met communicatie.

WebMeso
11/01/12, 01:00
Zover ik het nu weet en van de informatie wat ik gezien heb, is het zo dat ik een factuur maak met de juiste klantgegevens. Deze factuur stuur ik digitaal op naar het bedrijf en ik ontvang daarop binnen 14 dagen mijn geld.

Zij factureren vervolgens uit hun eigen naam (de klant is op de hoogte van de wijze van factureren en de afhandeling hiervan).

Alles wat ze aan extra kosten maken, betalen ze zelf!

De klant weet ook dat het verlengen en/of opzeggen (wet V dam) uitsluitend bij de hoster gaat, ook dit is duidelijk gecommuniceerd naar de klant.

Ik denk dat alles valt en staat met communicatie.

Dit kan voor misverstanden zorgen. Als dat bedrijf jouw facturen stuurt dan heb je een kans dat ze deze negeren, omdat ze denken dat het van jouw bedrijf afkomt. Als het bedrijf nou een email adres van jouw domein zou gebruiken dan zou dat een simpele oplossing zijn welke misverstanden voorkomt. Waarschijnlijk willen ze dat wel doen op verzoek.

Geen idee of dat mogelijk is in verband met het systeem wat ze hiervoor gebruiken.

Unipolair
11/01/12, 01:43
Lijkt me een mooie oplossing... Voor mij is de toegevoegde waarde dat ik snel(ler) mijn geld heb, zonder dat ik me bezig moet blijven houden met administratie.. Ik kan me bezighouden met wat ik leuk vind .. Webhosting :) en meer

The-BosS
11/01/12, 03:54
Zover ik het nu weet en van de informatie wat ik gezien heb, is het zo dat ik een factuur maak met de juiste klantgegevens. Deze factuur stuur ik digitaal op naar het bedrijf en ik ontvang daarop binnen 14 dagen mijn geld.

Zij factureren vervolgens uit hun eigen naam (de klant is op de hoogte van de wijze van factureren en de afhandeling hiervan).

Alles wat ze aan extra kosten maken, betalen ze zelf!

De klant weet ook dat het verlengen en/of opzeggen (wet V dam) uitsluitend bij de hoster gaat, ook dit is duidelijk gecommuniceerd naar de klant.

Ik denk dat alles valt en staat met communicatie.

Nja addertje onder het gras is wel dat jouw klant jouw klant niet meer is, je kan pas spreken van klant <=> leverancier relatie met betrekking op wie de factuur betaald en opstelt. In dit geval wordt het administratie bedrijf dus leverancier (als zijnde tussen persoon), klant moet dus ook opzeggen bij hun lijkt me.

YolkNet
11/01/12, 08:32
...zonder dat ik me bezig moet blijven houden met administratie..

Was het maar zo eenvoudig. In je openingsbericht schrijf je dat ze alleen de facturatie van je overnemen. Dus een papiertje met een bedrag dat naar de klant gaat en die betaalt het bedrag dat erop staat.
De helft van het facturatietraject moet je nog steeds zelf blijven doen: factuur met gegevens maken en versturen. in plaats van digitaal naar de klant te sturen, gaat het naar een ander bedrijf.
De rest van je administratie(werkzaamheden) blijft verder gelijk. Het enige wat je dus wint is dat je gegarandeerd geld ontvangt.

Je zou ook eens moeten kijken hoeveel facturen per maand (of per jaar) je verstuurd. Dan weet je ook welke kosten je ongeveer van dat bedrijf kwijt bent. Bedenk dan eens of je voor dat geld niet beter uit bent als je die paar slechte betalers zelf achter de broek gaat zitten (met o.a. eerder genoemde opties als autom. incasso en betalen in delen).

Jorem
11/01/12, 20:14
Sorry voor mijn late reactie, we hebben een nieuwe spruit erbij, dus ik was even offline ;).

Ik begreep echter wel dat jij bepaald hoe er omgesprongen wordt met de incasso enz.
TransActiekosten zijn inderdaad voor de klant.

Ik heb er wel oren naar, want dan heb ik gegarandeerd mijn geld, maar ja.. Het blijft lastig, dat gevoel van iets uit handen geven.

Gefeliciteerd :).

Ik zou gewoon zorgen dat je genoeg klanten hebt dat je je gegarandeerde inkomsten hebt van de bedrijven die keurig betalen. Nu ga je al je inkomsten aan 1 bedrijf hangen. Wat als daar nu iets misgaat. Heb je helemaal niks want alle contracten lopen bij hun. Dan liever af en toe een klant die niet betaald. Mail naar incasso bureau en die doet de rest. Is toch echt niet zoveel werk lijkt me.

Verder goed (online) facturatie pakket die automatisch de maandelijkse facturen klaarzet en eventueel verstuurd. Laad je iedere maand je bank uitdraai in en zie je meteen welke er nog open staan. Klik op herinnering versturen en je bent klaar.
Om het jezelf nog makkelijker te maken op vaste dag factureren (klanten halverwege de maand facturen tot einde maand en daarna steeds volledige maand). Dan ben je maar 1x a 2x per maand een uurtje bezig.

YolkNet
11/01/12, 21:11
Hoe zit het met de terugkoppeling? Krijg je elke week/maand een overzicht van de klanten die een betalingsachterstand hebben?
Het lijkt me voor je communicatie met klanten (en vervolgopdrachten) wel handig om te weten of ze net zo netjes met hun verplichtingen omgaan als jij (het leveren van diensten/producten)

Domenico
11/01/12, 22:33
sorry voor mijn late reactie, we hebben een nieuwe spruit erbij, dus ik was even offline ;).

gefeliciteerd!

Xeron
16/01/12, 19:29
Totdat de beste organisatie besluit je niet langer uit te betalen om wat voor reden dan ook. Er zijn vaak erg veel kleine lettertjes in een dergelijke overeenkomst.

Ik heb het gezien van dichtbij. Dat was dan een voorfinancierder maar die besloot niet meer te betalen. Gevolg was dat de opdrachten uitbesteed moesten worden aan een ander bedrijf om toch inkomsten te houden en belangrijker het personeel te betalen. Gevolg daarvan was dat de bank besloot de bankrekening te blokkeren op verdenking van fraude. Gevolg daarvan was faillissement. Achteraf bleek dat de bank fout zat maar dan is het al te laat natuurlijk.

Dat begon met de kleine lettertjes van de voorfinancierder. Al met al is het voor mij een stimulering om de administratie en betalingen van mijn facturen altijd intern te houden.