PDA

Bekijk Volledige Versie : Server hosting voor China



Mark-2012
04/01/12, 15:44
Goedenmiddag,

voor onze dochteronderneming in China (Shanghai) ben ik op zoek naar een server in Nederland die vanuit China toegangkelijk moet zijn, dit omdat de verbindingen in China niet altijd even stabiel zijn (uit ervaring).

We moeten de server zelf in kunnen richten en het belangrijkste is dat we er een ERP systeem op kunnen instaleren & kunnen werken met Microsoft Office en Outlook.

Ik Heb met verschillende partijen gebeld en die vertelden mij dat er een 'latency' in de verbinding zou kunnen zitten dat zorgt voor irritatie als je aan het werk bent. (3 tot 10 seconden)

Mijn vraag is of iemand weet hoe andere bedrijven uit China dit doen? Het lijkt me dat we niet de enige zijn die op een server in het buitenland willen werken.

Wie o wie kan mij hiermee helpen? Alvast bedankt!

Groetjes Mark

(heb in ieder geval totaal geen ervaring met servers of iets dergelijks dus communiceer in baby-taal a.u.b.)

WebMeso
04/01/12, 15:51
Goedenmiddag,

voor onze dochteronderneming in China (Shanghai) ben ik op zoek naar een server in Nederland die vanuit China toegangkelijk moet zijn, dit omdat de verbindingen in China niet altijd even stabiel zijn (uit ervaring).

Als de verbinding in China niet stabiel is dan heb je toch hetzelfde probleem als je een server neemt in Nederland? De traffic gaat toch eerst over het Chinese netwerk. Of bedoel je dat niet? Er zal sowieso altijd een latency in de verbinding zitten, omdat China nou eenmaal niet naast de deur van Nederland ligt.

ju5t
04/01/12, 15:52
Je gaat zeker tegen vertraging aanlopen. Er zijn verschillende methoden mogelijk maar dat is erg afhankelijk van je ERP systeem, zij kunnen je misschien beter adviseren in wat er mogelijk is. Dit kun je samen met een leverancier bespreken. Er zijn misschien alternatieven (import/export data uit ERP, realtime synchronisatie tussen locaties). Maar de leverancier van je ERP systeem heeft een beter inzicht in wat je nodig hebt.

Pantsy
04/01/12, 15:57
Een klant van ons heeft er voor gekozen om lokaal de diensten neer te zetten (op kantoor), dit doordat de vertraging/latency inderdaad niet wenselijk is. Wat er vervolgens is opgezet is een synchronisatie process van de bestanden naar nederland. Mocht de boel onverwachts crashen in Shanghai, dan kunnen ze meteen de data op externe harddisks zetten en op het vliegtuig stappen (sja... is toch veel sneller met grote volumes).

Yourwebhoster
04/01/12, 15:58
Latentie heb je altijd, met een ping kan je meten hoe lang je er over gaat doen.
Een ping kan je in Windows doen door start -> cmd en dan ping google.nl bijvoorbeeld in te voeren. Je kan bedrijven vragen om een IP (bijvoorbeeld 178.21.20.99, een IP in Serverius) waar je naar mag pingen en de resultaten vergelijken. Hoe lager hoe beter. Let wel, doe dit vanuit China.

Eventueel kan je de resultaten hier delen, ik weet helaas niet wat de ping tijden van onze Chinese klanten zijn. Dit kan ook sterk verschillen per lokale internet provider.

Tim.Bracquez
04/01/12, 17:04
... dan kunnen ze meteen de data op externe harddisks zetten en op het vliegtuig stappen (sja... is toch veel sneller met grote volumes).
Daar zeg je wat, zo nog een blog gelezen van iemand dat dit per UPS (express) versstuurd heeft omdat de verbinding te traag was en dit berekend had. Je haalt zo vaak snellere resultaten voor veel data dan over het internet.

TS: Wat je kan doen is meerdere providers contacteren en hun een test ip vragen en dan je medewerkers ginds vragen deze ip's eens te pingen.
Deze tool laat toe al die test IP's in te geven en te pingen. http://cybernetnews.com/ping-test-tool-for-windows/
Lager is beter en timouts mag je niet voorbij zien komen

WebMeso
04/01/12, 17:14
TS: Wat je kan doen is meerdere providers contacteren en hun een test ip vragen en dan je medewerkers ginds vragen deze ip's eens te pingen.
Deze tool laat toe al die test IP's in te geven en te pingen. http://cybernetnews.com/ping-test-tool-for-windows/
Lager is beter en timouts mag je niet voorbij zien komen

De TS kan ook aan de provider vragen om een Looking Glass om zo verschillende IPs en websites te kunnen testen. Let op: niet alle internet providers bieden deze mogelijkheid aan.

Tim.Bracquez
04/01/12, 17:16
De TS kan ook aan de provider vragen om een Looking Glass om zo verschillende IPs en websites te kunnen testen. Let op: niet alle internet providers bieden deze mogelijkheid aan.
Klopt maar zo heb je gelijk een eigen test vanuit het kantoor.

WebMeso
04/01/12, 17:19
Klopt maar zo heb je gelijk een eigen test vanuit het kantoor.

Geen idee hoe groot het bedrijf daar is in China, maar misschien zitten ze wel op verschillende locaties of is het ook de bedoeling dat werknemers vanuit huis kunnen werken. Dat heeft de TS niet gespecificeerd. Als dat zo zou zijn dan kan is het handig om van beide opties gebruik te maken.

ju5t
04/01/12, 17:29
Voordat je iets gaat bedenken waar je wat gaat onderbrengen en kijkt naar vertragingen ga je toch eerst kijken wat er mogelijk is vanuit het ERP systeem? Iedereen loopt net een stapje te hard naar mijn idee.

Pantsy
04/01/12, 17:37
In het ergste geval kan je beter afwijken van het ERP systeem, de chinese cultuur is een tikje anders en wellicht het ERP systeem niet geschikt voor de medewerkers (ik mompel maar even wat). Naar mijn mening moet je niet vanuit het ERP systeem kijken maar puur naar de feiten en ervaringen over de verbindingen van en naar the great firewall of china. Je bent daar simpelweg afhankelijk van, de enige oplossing van de ERP leverancier zou zijn een hosted oplossing lokaal in china zelf.

ju5t
04/01/12, 18:04
Als je kijkt naar de feiten dan neem je in overweging dat er al een ERP systeem is, lijkt mij. Natuurlijk moet je kijken naar verbindingen en de problemen die verbindingen in China kunnen geven, maar dat komt pas nadat je kijkt naar hoe het een en ander gehost gaat worden. Dan kun je pas verder een beslissing maken.

IT-worX
04/01/12, 19:41
1. pak een goedkoop pc'tje en poot deze neer in China
2. installeer bvb ubuntu of centos
3. installeer smokeping
4. verzamel zoveel mogelijk nederlandse ip's
5. laat smokeping dit bvb een weekje monitorren
6. check je stats van smokeping en je ziet welke server/welk netwerk de beste lantency heeft naar China

Zo zou ik het doen?

zebrafilm
05/01/12, 06:01
Ik kan je niet over ERP adviseren maar heb wel wat algemene ervaring:
Zelf werk ik regelmatig vanuit China op mijn servers hier waar ik ook voor wat Chinese bedrijven websites heb draaien. Het is wel te doen over het algemeen zolang je maar een VPN gebruikt. Het lijkt de enige manier om de great firewall te omzeilen en ook de consument heeft het ontdekt en gebruiken nu allerlei westerse VPN services. Benieuwd hoe lang dat goed gaat.
De regels voor hosting of het opzetten van websites in China zijn de laatste tijd weer strenger geworden. Er moet veel 'gemeld' worden bij de regering…
Je ziet bij bedrijven ook grote bundels glasvezel binnen komen maar ik heb nog nooit een plek gevonden die meer dan 4mb down kreeg….
Zelf ben ik aan het kijken of ik niet wat in Hong Kong of Singapore / Thailand in een rek kan hangen om de latency te verbeteren. Vooral Thailand lijkt nog erger dan China.
Mijn advies zou dan ook zijn om toch iets dichter in de buurt van China te zoeken, Er zijn vast genoeg goede plekken te vinden.

Tim.Bracquez
05/01/12, 10:10
1. pak een goedkoop pc'tje en poot deze neer in China
2. installeer bvb ubuntu of centos
3. installeer smokeping
4. verzamel zoveel mogelijk nederlandse ip's
5. laat smokeping dit bvb een weekje monitorren
6. check je stats van smokeping en je ziet welke server/welk netwerk de beste lantency heeft naar China

Zo zou ik het doen?
Ga je mooie resultaten mee zien, maar iets te moeilijk om uit te voeren denk ik

hrodenburg
05/01/12, 10:25
Buiten dat vraag ik mij af of ping (ICMP dus) wel een goeie test is. Is het niet zo dat de "great chinese firewall" aan content inspection doet? Oftewel layer 7 filtert? Dan kan ik mij namelijk voorstellen dat je icmp tests positief zijn, terwijl http een drama is.
Ook de genoemde vpn oplossing bevestigd dit misschien wel. Dat verkeer is encrypted, en valt dus weinig aan te "zien". Misschien dat wel https dan een oplossing is?

visser
05/01/12, 22:40
Goedenmiddag,

voor onze dochteronderneming in China (Shanghai) ben ik op zoek naar een server in Nederland die vanuit China toegangkelijk moet zijn, dit omdat de verbindingen in China niet altijd even stabiel zijn (uit ervaring).

We moeten de server zelf in kunnen richten en het belangrijkste is dat we er een ERP systeem op kunnen instaleren & kunnen werken met Microsoft Office en Outlook.

Ik Heb met verschillende partijen gebeld en die vertelden mij dat er een 'latency' in de verbinding zou kunnen zitten dat zorgt voor irritatie als je aan het werk bent. (3 tot 10 seconden)

Mijn vraag is of iemand weet hoe andere bedrijven uit China dit doen? Het lijkt me dat we niet de enige zijn die op een server in het buitenland willen werken.

Wie o wie kan mij hiermee helpen? Alvast bedankt!

Groetjes Mark

(heb in ieder geval totaal geen ervaring met servers of iets dergelijks dus communiceer in baby-taal a.u.b.)

Als de *verbindingen* in China niet altijd even stabiel zijn, gaat een server buiten China dat probleem niet oplossen;
Die mensen vanuit Shanghai moeten toch over Chinese verbindingen naar buiten.

Een server buiten China lost wel een mogelijk van probleem van "instabiel datacenter of lokaal personeel, of lokale regelgeving" op, maar niet een probleem van slechte lijnen binnen China.

Latency is inderdaad een probleem, en zowel Outlook/Exchange als typische "enterprise" pakketten zijn daar gevoelig voor.
(het probleem is dat die programmeurs te weinig van netwerken snappen, en de eerste versies meestal op en voor een LAN omgeving met latency <1msec ontwikkeld zijn.)

Latency is de tijd die het kost om "heen en weer" te gaan, en op lange afstanden is dat (oa) vanwege de fysieke afstand.
De lichtsnelheid is wel hoog, maar niet hoog genoeg. In glas is het ca 200,000 km/sec , en dan kom je met een mooie vuistregel uit op 1msec round-trip tijd per 100 KM.

Waar je last van hebt zijn applicaties die voor een enkele pagina of enkel ding tientallen tot honderden keren op en neer moeten naar de server, en dat alleen maar achter elkaar kunnen doen. Dus de volgende vraag gaat pas uit als het antwoord op de vorige binnen is.
Dingen met allemaal veldjes die allemaal vanuit een database gevuld worden.

Als je met 1msec 100x op en neer moet ben je 100 msec (dus 0,1 seconde) verder. Lekker snel.

Zit je op 100 msec afstand (heel reƫel voor AsiaPac) dan ben je 100x 100msec = 10,000 msec = 10 seconden verder. Super traag.
In dit hele verhaal speelt de _bandbreedte_ nog totaal niet mee. Ook al heb je 10 Gbit van de ene naar de andere kant, die 100 msec op en neer is fysica en niks aan te doen.
(bij lagere bandbreedtes, zeg, <1Mbit/sec, geeft de beperkte bandbreedte ook nog een latency ondergrens).

[de bandbreedte van een doos harddisken met een koerier sturen is gigantisch, maar de latency is wel erg hoog]

Wat kun je doen ?

Ten eerste kijken hoe erg het is . Die andere posters die allemaal zeggen "ping tijd meten" hebben geen ongelijk, maar als je dan ziet 100 msec, of 150 msec, of 80 msec , weet je nog niet hoe snel JOUW applicatie aanvoelt als je erachter zit in Shanghai.

Je hebt wan simulators, dat is software op een PC (of een 'kastje') die latency, beperkte bandbreedte , en packetloss kan introduceren.
Dat zet je tussen je client en je server, je stelt 'm in op standje China (neem maar 150 msec en een paar megabit) en dan ga je eens kijken hoe erg het is.
Of andersom, je kijkt welke kwaliteit verbinding je moet hebben om 'nog net acceptabel' te kunnen werken. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat mensen zich een beetje rijk gerekend hadden in de planning van WAN capaciteit.

Voorbeeld : (wanem) http://wanem.sourceforge.net/

[Zou trouwens ook erg nuttig zijn als webdevelopers dat eens gebruikten, en dan de stand "umts van t-mobile" bij demonstratie aan de klant laten kiezen. ]

Opties :
Zoeken naar een goede kwaliteit hosting in China (of dichtbij), en dan data synchroniseren.

Je hebt nogal dure en complexe apparatuur die latency (en bandbreedte) 'faked' op wanverbindingen. In elk geval Exchange/Outlook wordt ondersteund, maar je ERP pakket zal er erg vanaf hangen. (merken als Riverbed, Cisco WAAS ).

Wat denk ik wel een goede optie is hier, hosten in NL , en de gebruikers "ver weg" via Terminal server of Citrix een lokale client geven in hetzelfde DC.
De remote desktop oplossingen zijn veel minder gevoelig voor latency (ook al moet je wel een beetje goed mikken met de muis) dan de typische client-server software met een LAN-achtergrond.
Trouwens, ook voor lokale mensen kan het voordelen hebben om die via een serverfarm te laten werken , als het uitrollen en bijhouden van ERP clients veel werk is.
Het wil niet zeggen dat je voor alles thin-client moet gaan, maar voor een aantal applicaties kan dat beslist een zinvolle keuze zijn.

Testen zou ik beslist aanraden; Overigens wordt dit soort vragen (inclusief het neerzetten en testen met zo'n wansimulator) ook nogal eens neergelegd bij een (netwerk)consultancy/advies bedrijf , als men graag advies wil en intern niet voldoende tijd/kennis heeft om de zaak voldoende goed uit te zoeken.
Het kost wel wat, maar de kosten voor de business bij een verkeerde keuze liggen al snel een stuk hoger.

T. Verhaeg
06/01/12, 02:54
Heb je al eens gekeken naar producten zoals een Branch Repeater van Citrix? Dit zijn WAN optimalisators die bij hoge latency echt wel leuke dingen kunnen doen voor de user experience van XenApp en / of XenDesktop in het bijzonder zoals Visser al zegt.

Toevallig dat ik een tijd terug weer een PoC afgerond heb voor een klant waarbij de use case was om AutoCAD over ICA sessie met een 200 ms latency (ook gemuleerd met wanem) door die apparaten heen te jagen.. Was niet echt leuk meer, maar een Office pakket (Word bijv) was goed te doen.

zebrafilm
06/01/12, 10:02
Uit ervaring kan ik zeggen dat er goed te werken is op een Exchange server als die in NL staat. Het is daar geen bananen republiek en het internet is gewoon goed in SH. Het probleem is de afstand en de Chinese overheidscontroles die wat vertragen maar over het algemeen valt het erg mee.
Als je daar http://speedtest.net draait zie je dat ook pings naar Taiwan, Hongkong en Singapore wat hoog zijn maar het is geen drama.
Zelf werk ik wel met veel grote (video) bestanden en dan is bandbreedte wel een issue. De (Nederlandse) Wetransfer service loopt voor geen meter maar ik vermoed dat dit 'pesten' is omdat via Chinese providers grote bestanden wel weer redelijk over komen. Je kunt het dus niet alleen op de techniek gooien en je zult inderdaad moeten testen wat wel en niet acceptabel werkt.

zebrafilm
07/01/12, 09:09
1001010011

visser
07/01/12, 10:43
Uit ervaring kan ik zeggen dat er goed te werken is op een Exchange server als die in NL staat. Het is daar geen bananen republiek en het internet is gewoon goed in SH. Het probleem is de afstand en de Chinese overheidscontroles die wat vertragen maar over het algemeen valt het erg mee.
Als je daar http://speedtest.net draait zie je dat ook pings naar Taiwan, Hongkong en Singapore wat hoog zijn maar het is geen drama.
Zelf werk ik wel met veel grote (video) bestanden en dan is bandbreedte wel een issue. De (Nederlandse) Wetransfer service loopt voor geen meter maar ik vermoed dat dit 'pesten' is omdat via Chinese providers grote bestanden wel weer redelijk over komen. Je kunt het dus niet alleen op de techniek gooien en je zult inderdaad moeten testen wat wel en niet acceptabel werkt.

Pesten zou misschien wel kunnen, maar de verklaring peering vs transit capaciteit ligt wel erg voor de hand hier.
Ook in China zijn er Internet Exchanges, en ik kan me voorstellen dat transit er verhoudingsgewijs wel vrij duur is; In dat geval kan een provider daar merkbaar krap in zitten waar capaciteit naar peering partners wel voldoende is.