PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht klantenpaneel



DaveBakker
04/01/12, 00:07
Beste forumleden,

ik ben opzoek naar een uniek/niet al te standaard klantenpaneel.

Momenteel ben ik in het bezit van een WHMCS versie maar vind het eigenlijk net niets. Ik heb ook het EK-Hosting klantenpaneel gehad maar die scripting is werkelijk bagger onoverzichtelijk.

Ik zoek zoiets als DeziWeb heeft bijvoorbeeld. Weten jullie mensen die zulke panelen hebben liggen of een website waar je een speciaal klantenpaneel kan kopen (zoals www.klantenpaneel.nl)

Of hebben jullie andere tips?

Ik hoor het graag,
Dave Bakker

WebMeso
04/01/12, 00:19
Misschien kan je wat specifieker zijn over wat het klantenpaneel precies moet bevatten en wat je niet prettig vond aan WHMCS. Zo is het makkelijker om een panel aan te raden. Denk niet dat de forum users van WHT helemaal de moeite gaan nemen om het klantenpaneel van Dezi gaan bekijken om jouw zo een advies te kunnen gaan geven.

Tim.Bracquez
04/01/12, 00:30
Zoals WebMeso zegt, je wensen even uitschrijven.

Het is zo dat er niet zoveel panelen zijn en er altijd wel iets zal zijn dat er niet in zit. Daarom kies voor een klantenpaneel met modulaire opbouw zodat je relatief eenvoudig modules kan toevoegen.

Vaak wanneer je echt custom wilt gaan werken zal je iets op maat moeten laten bouwen.

Marco Mahieu
04/01/12, 00:57
Wat moeten de klanten in het klantenpaneel kunnen? En zoek je er een administratie pakket achter voor jezelf, of is het echt PUUR een klantenpaneel??

Inderdaad even je wensen uitschrijven, lijkt mij het makkelijkste. Aantal opties zijn in ieder geval Parallels, WeFact, of zelf iets (laten) bouwen natuurlijk.

tjvb
04/01/12, 08:36
Deziweb gebruikt toch gewoon DirectAdmin? (http://directadmin.com/)

SF-Jeroen
04/01/12, 09:07
Deziweb gebruikt toch gewoon DirectAdmin? (http://directadmin.com/)

Het gaat over een klantenpaneel, niet over een controlepaneel.

tjvb
04/01/12, 09:08
Het gaat over een klantenpaneel, niet over een controlepaneel.Oeps, dat haalde ik door elkaar. Sorry

Yourwebhoster
04/01/12, 09:50
Je hebt verschillende systemen:
WHMCS
blesta
Wefact
Hostbill

Maar voordat je naar deze systemen gaat kijken moet je inderdaad voor jezelf vaststellen wat je echt nodig hebt. Laat je niet verleiden door de mooie visuele features maar neem wat je echt nodig hebt. Helaas is dat er niet altijd en moet je of genoegen met minder nemen ofzelf iets laten programmeren (dmv plugins, een systeem helemaal opnieuw is duur maar kan ook een optie zijn).

The-BosS
04/01/12, 10:09
Naast de al genoemde opties kan je misschien ook eens kijken naar:

ModernBill / Plesk (http://www.modernbill.com/)
ClientExec (http://www.clientexec.com/)
AWBS (http://www.awbs.com/)
LPanel (http://www.bannerview.com/products/lpanel/)
WhoisCart (http://whoiscart.net/)
AccountLab+ (http://accountlab.com/)
LogicBill (http://logicbill.com/)


Of zoals de rest ook voorstelt je wensen voorleggen aan developers en het op maat laten maken of een bestaand paneel laten uitbreiden of aanpassen.

Spyder01
04/01/12, 10:46
Er is inderdaad genoeg te vinden al hangt e.e.a. van de wensen af. Wil je flexibel zijn, dan moet het al zo zijn dat je zelf de code kunt / mag aanpassen en eventueel op eenvoudige wijze plugins kunt maken om te gebruiken. Uiteindelijk is het de vraag, zoals hierboven ook al aangegeven: Wat wil je er mee, wat moet het kunnen en welke extra voorwaarden zijn voor jou belangrijk?

DaveBakker
04/01/12, 11:48
Super bedankt voor die links! Ik kon naast EK, WHMCS, en Wefact echt niets vinden.

Klanten moeten hun facturen en diensten kunnen inzien, ze moeten diensten kunnen bestellen en deze moeten automatisch aangemaakt worden (een stream in centovacast een host in DirectAdmin.) En dat moet ik zo`n beetje kunnen beheren.

Yourwebhoster
04/01/12, 11:49
Super bedankt voor die links! Ik kon naast EK, WHMCS, en Wefact echt niets vinden.

Klanten moeten hun facturen en diensten kunnen inzien, ze moeten diensten kunnen bestellen en deze moeten automatisch aangemaakt worden (een stream in centovacast een host in DirectAdmin.) En dat moet ik zo`n beetje kunnen beheren.
Verder geen zaken als Knowledge Base, support systeem, CRM voor je zelf?

DaveBakker
04/01/12, 11:52
Ik ben er eigenlijk uit. Zojuist heeft een bedrijf mij aangeboden mijn WHMCS in m`n layout te intergreren. En zoals dat eruit ziet vind ik toch ook erg mooi.

The-BosS
04/01/12, 11:56
Ik ben er eigenlijk uit. Zojuist heeft een bedrijf mij aangeboden mijn WHMCS in m`n layout te intergreren. En zoals dat eruit ziet vind ik toch ook erg mooi.

Dus het ging hem eigenlijk alleen om het design en niet om de functionaliteit/betrouwbaar/... dan?

Tim.Bracquez
04/01/12, 12:02
Ik ben er eigenlijk uit. Zojuist heeft een bedrijf mij aangeboden mijn WHMCS in m`n layout te intergreren. En zoals dat eruit ziet vind ik toch ook erg mooi.
Check toch even of je dit echt wenst. Je kan zomaar niet even veranderen. Test het goed uit, contorleer of er geen extra modules nodig zijn. Je wensen dus eens volledig uitschrijven en zo bekijken welke het meest voldoet.

Het design is niet alles, functionaliteit is belangrijk !

Lees ook online de ervaringen of vraag het op WHT. Ook veiligheid zoals The-BosS aangeeft is belangrijk, WHMCS heeft overlaatst een serieuze hack te verduren gekregen...

DaveBakker
04/01/12, 12:32
Ja ik vond WHMCS wel fijn, ik heb er al mee gewerkt ik vind het alleen niet mooi dat het in die standaard portal layout zit en ik kreeg hem niet net ingebouwd. Maar voor een niet al te hoge prijs kan dit blijkbaar gedaan worden.

Alleen wist ik van die hacks niets af. Is dat niet gewoon omdat de gemodificeerde mappen in de public_html staan? Dus attachments etc, want ze geven aan dat dat een veiligheids risico kan zijn. Anders ben ik wel benieuwd.

The-BosS
04/01/12, 14:20
Alleen wist ik van die hacks niets af. Is dat niet gewoon omdat de gemodificeerde mappen in de public_html staan? Dus attachments etc, want ze geven aan dat dat een veiligheids risico kan zijn. Anders ben ik wel benieuwd.

Dat heeft er niets mee te maken, er kon gewoon via een bug php code uitgevoerd worden door een e-mail te zenden naar support of een ticket aan te maken of .... Zo kan de hacker dus configuratie bestanden inlezen waar bvb mysql user, db, wachtwoord in staat en vervolgens via phpMyAdmin of ander script de volledige database downloaden, aanpassen, deleten, flush, drop (commando's hangen natuurlijk van de user rechten in mysql af). Er zijn zelf scripts te vinden waarmee je 1 regel code geeft en de rest automatisch gebeurt. Maar als je daar extra info over wil vinden zal je dat ongetwijfeld wel op het WHMCS forum kunnen terug vinden.

Tim.Bracquez
04/01/12, 14:44
... veiligheids risico kan zijn...
Zoals The-BosS aangeeft zal je hiermee toch rekening moeten houden bij je keuze. Alles eens mooi op een rij zetten naast elkaar, testen en pluspunten noteren tot je zelf zegt : "dit is het"

Mogelijk zelfs ervaringen van anderen vragen of anderen laten testen of ze hiermee tevreden zijn.

WebMeso
04/01/12, 15:07
Ja ik vond WHMCS wel fijn, ik heb er al mee gewerkt ik vind het alleen niet mooi dat het in die standaard portal layout zit en ik kreeg hem niet net ingebouwd. Maar voor een niet al te hoge prijs kan dit blijkbaar gedaan worden.

Alleen wist ik van die hacks niets af. Is dat niet gewoon omdat de gemodificeerde mappen in de public_html staan? Dus attachments etc, want ze geven aan dat dat een veiligheids risico kan zijn. Anders ben ik wel benieuwd.

Je loopt altijd een risico als bijv. WHMCS gebruikt, want vele gebruiken het en daarom is het interessant voor criminelen om deze te hacken en zo gegevens te stelen. Als je echt zou gaan voor een custom made klantenpaneel dan ben je natuurlijk qua kosten een stuk meer kwijt, maar je bent wel een stuk vrijer in de mogelijkheden en het (later) aanpassen ervan.

Tim.Bracquez
04/01/12, 15:32
Je loopt altijd een risico als bijv. WHMCS gebruikt, want vele gebruiken het en daarom is het interessant voor criminelen om deze te hacken en zo gegevens te stelen. Als je echt zou gaan voor een custom made klantenpaneel dan ben je natuurlijk qua kosten een stuk meer kwijt, maar je bent wel een stuk vrijer in de mogelijkheden en het (later) aanpassen ervan.
Daar heb je een punt, maar je moet het nog altijd uiteraard goed en veilig laten bouwen. Zoals je zegt, dat kost een duit!

The-BosS
04/01/12, 15:56
Je loopt altijd een risico als bijv. WHMCS gebruikt, want vele gebruiken het en daarom is het interessant voor criminelen om deze te hacken en zo gegevens te stelen. Als je echt zou gaan voor een custom made klantenpaneel dan ben je natuurlijk qua kosten een stuk meer kwijt, maar je bent wel een stuk vrijer in de mogelijkheden en het (later) aanpassen ervan.

Het is niet omdat het custom made is dat het daarom veiliger of beter is, hoe vaak zie je niet in custom made dingen dat er geen checks op inputs (get/post) gedaan worden of dat sql injectie mogelijk is.

Langs de andere kant kun je het ook omdraaien en stellen dat een bug/fix vlugger gevonden zal worden in een commercieel (open source) product dan een custom made product.

Yourwebhoster
04/01/12, 16:05
Het is een stuk afwegen. WHMCS kan prima voldoen aan je eisen, maar niet altijd. Je zal bij WHMCS omheen moeten bouwen als je iets custom wilt of dit door WHMCS laten bouwen.

Custom klinkt leuk, vooral als je bekijkt dat het onbeperkte mogelijkheden heeft zonder dat je om encoded zaken heen moet bouwen. Echter ga je de prijs echt niet leuk vinden, afhankelijk van het systeem kan een eigen systeem tienduizenden euro's tot een veel groter bedrag kosten. Dit zijn geen kinderachtige bedragen en voor een start-up of kleine host is het de vraag of zo'n bedrag het waard is.

Note: Custom of niet, bugs blijf je altijd vinden (of die dingen die je in het systemen bugged). Wat beter is kan ik niet zeggen, wel dat bij een custom system en een goede SLA contract je bugs snel opgelost kunnen worden. Maar dan kom je weer op het minder leuke prijskaartje terecht.

WebMeso
04/01/12, 16:05
Het is niet omdat het custom made is dat het daarom veiliger of beter is, hoe vaak zie je niet in custom made dingen dat er geen checks op inputs (get/post) gedaan worden of dat sql injectie mogelijk is.

Langs de andere kant kun je het ook omdraaien en stellen dat een bug/fix vlugger gevonden zal worden in een commercieel (open source) product dan een custom made product.

Misschien dat het zo over komt, maar dat beweer ik ook niet. De veiligheid van een custom panel is natuurlijk helemaal afhankelijk van degene die het bouwt en of hij wel rekening houdt met de verscheidene veiligheidsaspecten.

Ik doelde meer op het feit dat hackers of criminelen voornamelijk afgaan op de grotere projecten om deze te kraken, omdat ze met hun werk in één keer een grote groep te pakken kunnen nemen. Met een custom made klantenpaneel is dat natuurlijk anders.

De keus van een commercieel of custom klantenpaneel heeft natuurlijk van beide kanten voor en nadelen op gebruikersgemak, veiligheid, aanpassingsmogelijkheden en nog veel meer. Men moet zelf de keuze maken door deze punten tegen elkaar af te wegen.

DaveBakker
04/01/12, 18:54
Ik kan zelf ook programmeren alleen een compleet klantenpaneel met betaal api's etc gaat mij niet lukken. Ik ben sinds een maand pas bezig om object georienteerd programmeren te leren dus. En custom-made word hem niet, ik ben 15 dus dat is een iets te grote investering. Mijn budget ligt rond de 300 euro. Wel bedankt voor al deze informatie, ik vind WHMCS heel fijn werken, maar de genoemde punten kloppen wel. Ik ga maar eens verder speuren.

Overigens wil ik wel een CP dat met DirectAdmin werkt, dat gebruik ik namelijk op m`n server.

Yourwebhoster
04/01/12, 19:00
Ik kan zelf ook programmeren alleen een compleet klantenpaneel met betaal api's etc gaat mij niet lukken. Ik ben sinds een maand pas bezig om object georienteerd programmeren te leren dus. En custom-made word hem niet, ik ben 15 dus dat is een iets te grote investering. Mijn budget ligt rond de 300 euro. Wel bedankt voor al deze informatie, ik vind WHMCS heel fijn werken, maar de genoemde punten kloppen wel. Ik ga maar eens verder speuren.

Overigens wil ik wel een CP dat met DirectAdmin werkt, dat gebruik ik namelijk op m`n server.
Even offtopic maar vergeet je een kvk niet (of heb je die al)? Als je die niet op je ouders naam mag zetten of een andere volwassene dan heb je aan 300 niet genoeg.

Ik hoop dat je een serieus business plan hebt en niet de zoveelste bent van ik wil een zolderkamer hoster worden.

WebMeso
04/01/12, 19:11
Waarschijnlijk moet je nog wachten tot je 16 jaar bent.

Zie hier de bijbehorende documentatie.
http://www.kvk.nl/ondernemen/aansprakelijkheid-en-verzekeringen/aansprakelijkheid-bij-minderjarige-ondernemers/


Voor een minderjarige ondernemer is het onhandig om voor iedere rechtshandeling toestemming te moeten vragen. Ook kan het klanten afschrikken dat contracten vernietigbaar zijn. Daarom kan een minderjarige ondernemer handlichting aanvragen bij de kantonrechter. Hiervoor geldt een minimumleeftijd van 16 jaar en is toestemming van de ouders of voogd nodig.


Bij de inschrijving van het bedrijf in het Handelsregister moet u een bewijs meenemen dat de handlichting is verleend. Als u geen handlichting heeft gekregen of nog geen 16 jaar bent, dan is het verstandig om uw ouders mee te laten tekenen. Zo staat vast dat zij instemmen met de start van het bedrijf. Toekomstige zakenpartners die er zeker van willen zijn dat hun overeenkomst niet wordt vernietigd door uw ouders, zullen uw ouders vragen om mee te tekenen. Bijvoorbeeld bij contracten, offertes of bestellingen.

Erik H.
04/01/12, 20:00
Ja ik vond WHMCS wel fijn, ik heb er al mee gewerkt ik vind het alleen niet mooi dat het in die standaard portal layout zit en ik kreeg hem niet net ingebouwd. Maar voor een niet al te hoge prijs kan dit blijkbaar gedaan worden.

Alleen wist ik van die hacks niets af. Is dat niet gewoon omdat de gemodificeerde mappen in de public_html staan? Dus attachments etc, want ze geven aan dat dat een veiligheids risico kan zijn. Anders ben ik wel benieuwd.

Voor een paar tientjes (in dollars nog ja) zijn er 1001 bedrijven, waaronder WHMCS zelf, die dit aanbieden. Heb je daar dan helemaal overheen gekeken?? Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen....

Smashmint
04/01/12, 20:17
Voor een paar tientjes (in dollars nog ja) zijn er 1001 bedrijven, waaronder WHMCS zelf, die dit aanbieden. Heb je daar dan helemaal overheen gekeken?? Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen....

WHMCS heeft zelf ook een videotut over hoe je eigen template met whmcs te integreren, zie

http://www.youtube.com/watch?v=YbYkZSWymsk&list=UU0CxFAphajbBw0yzmglXOSw&index=3&feature=plcp

DaveBakker
04/01/12, 20:28
Nee maar ik had een totaal verkeerd idee in m`n hoofd. Ik wilde dat de klanten op elke pagina ingelogd waren als het ware. Haha, dit kan dus alleen met de CMS addon. En die reikt wel buiten budget. Maar ik ben er nu zelf mee bezig, een ander bedrijf fleurt alle pagina's en icons etc op.

Tim.Bracquez
04/01/12, 20:36
Nee maar ik had een totaal verkeerd idee in m`n hoofd. Ik wilde dat de klanten op elke pagina ingelogd waren als het ware. Haha, dit kan dus alleen met de CMS addon. En die reikt wel buiten budget. Maar ik ben er nu zelf mee bezig, een ander bedrijf fleurt alle pagina's en icons etc op.
Hou je wel rekening met wat de andere forum leden hier zeggen, je leeftijd...

DaveBakker
04/01/12, 20:43
Waarschijnlijk moet je nog wachten tot je 16 jaar bent.

Zie hier de bijbehorende documentatie.
http://www.kvk.nl/ondernemen/aansprakelijkheid-en-verzekeringen/aansprakelijkheid-bij-minderjarige-ondernemers/
Nee, is niet nodig

Even offtopic maar vergeet je een kvk niet (of heb je die al)? Als je die niet op je ouders naam mag zetten of een andere volwassene dan heb je aan 300 niet genoeg.

Ik hoop dat je een serieus business plan hebt en niet de zoveelste bent van ik wil een zolderkamer hoster worden.
Hmm, wat een vertrouwen toch weer, niets negatiefs tegenover jou maar normaliter reageren mensen 'wat prachtig dat iemand serieus op deze leeftijd hiermee bezig is'. Mijn ouders staan volledig garant voor mij, en nee het word geen zolder kamer host. Ik ben ooit venoot geweest bij een ander webhosting bedrijf en besluit nu om mijn eigen zaak te beginnen. En ik ben er al langer dan 8 maanden mee bezig, ik heb zo o.a 2 gloednieuwe dellservers in mijn bezit. Een dedicated voor streaming etc. Ook de administratie en support is dik in orde en allemaal mogelijk. Ik ben niet zo`n jongetje dat zonder enig verstand iets probeert te beginnen. Alles is uitgedacht. Tevens heb ik verstand van php, mysql, asp, html, css. Kan ik Linux servers beheren, ken ik directadmin op m`n duimpje en kan ik hardware problemen oplossen.

Oftewel, ik snap echt niet waarom altijd het woordje zolderkamerhost weer naar voren moet komen als iemand minderjarig is.

En dan niet 8 maanden met websites bezig, dat al 2 jaar. Maar 8 maanden puur met voorbereiding.

Tim.Bracquez
04/01/12, 20:47
Nee, is niet nodig
Zucht. Is waar, je moet ook je elektriciteit niet betalen, of je eten ook niet...

Wat is dit voor een reactie, deze persoon wil je gewoon op wat wijzen wat echt belangrijk is / bij wet moet !

DaveBakker
04/01/12, 20:51
Nee ik zal het ook echt niet zelf uitgezocht hebben, lees de reactie onder Yourwebhosters quote. Dus ik weet niet wat voor reactie jij geeft? Ik probeer niet zomaar wat uit de grond te stampen hoor, het is geen impuls.

Tim.Bracquez
04/01/12, 20:53
Nee ik zal het ook echt niet zelf uitgezocht hebben, lees de reactie onder Yourwebhosters quote. Dus ik weet niet wat voor reactie jij geeft? Ik probeer niet zomaar wat uit de grond te stampen hoor, het is geen impuls.
Klopt, je bent een wonder. Veel succes!

Test je panel goed uit zodat je echt zeker bent wat je wenst en zorg dat je correct bezig bent met de Nederlandse wetgeving

DaveBakker
04/01/12, 20:54
Haha sorry maar ik ga mij niet tot dit niveau verlagen hoor. PM me maar als je meer te mokken hebt.

WebMeso
04/01/12, 20:59
Nee, is niet nodig.

Niet nodig om te wachten? Nee, in principe niet. Maar er zijn volgens mij voordelen als je 16 bent ten opzichte van de regelingen voor het ondernemen wanneer men onder de 18 jaar is.

DaveBakker
04/01/12, 21:10
Wat is dit voor een reactie
Hieronder staat wel een nuttige reactie, neem een voorbeeld.


Niet nodig om te wachten? Nee, in principe niet. Maar er zijn volgens mij voordelen als je 16 bent ten opzichte van de regelingen voor het ondernemen wanneer men onder de 18 jaar is.
Nee inderdaad het is niet nodig. En er hangen inderdaad voordelen aan, heel veel zelfs. Maar ik kan eerlijk gezegd niet wachten om te beginnen en buiten dat, tegen die tijd is alles alweer een stap verder. Ik zal in de business moeten zitten om in die vernieuwingen mee te gaan, en dan kan ik later altijd nog verder en groeien.

Marco Mahieu
04/01/12, 22:40
Jeetje wat is iedereen weer snel op zijn teentjes getrapt zeg...

Dave, het is inderdaad goed als je op jonge leeftijd hier al serieus mee bezig bent. Je reactie is alleen een beetje fel, mensen hier proberen je alleen maar te helpen door je te wijzen op de nodige wetgeving. Dat je daar zelf ook al onderzoek naar gedaan hebt is alleen maar heel erg goed, en geeft ook weer aan dat je er serieus mee bezig bent.

Over een zolderkamerhost ben je zelf begonnen (of heb ik ergens overheen gelezen??).

Ook ik ben destijds op mijn 16e begonnen met mijn bedrijf. Door de tijd leer je altijd nog een hoop bij uiteraard, maar dat geld ook als je 50 bent ;)

Nu je het bedrijf alleen gaat doen, vergeet ook niet na te denken hoe je het e.e.a. Met support gaat regelen.

DaveBakker
04/01/12, 23:38
@marco

Bedankt. En nee ik was Venoot in een klein hosting bedrijfje met 2 servertjes, dus ja eigenlijk wel een zolder kamer hostje. Ik heb nu 'zwart' iets meer dan 400 klanten. Daarom wil ik ook serieus ermee verder. Maar de support heb ik inderdaad lang in me maag mee gezeten, alleen nu ken ik iemand die een studie volgt thuis en ook ervaring ermee heeft. Hij en ik doen samen de support. Ik vooral vanaf mobiel als ik op school bent en hij thuis. Hij krijgt dan netjes betaald per maand. Dus dat moet denk ik wel goed komen, ik bied in het begin alleen support per e-mail, dat is toch niet raar? Ik vind de telefoon persoonlijker, maar echte problemen kan je dan toch niet oplossen.

En mijn excuses voor de felle/aanvallende reacties, ik snap alleen niet zo waarom mensen direct zo'n houding er tegenover moeten aannemen. En het is wel een beetje mijn persoonlijkheid haha. moet ik toch aan werken, maar dat ter zijde.

WebMeso
04/01/12, 23:44
Hij krijgt dan netjes betaald per maand. Dus dat moet denk ik wel goed komen, ik bied in het begin alleen support per e-mail, dat is toch niet raar? Ik vind de telefoon persoonlijker, maar echte problemen kan je dan toch niet oplossen.

En mijn excuses voor de felle/aanvallende reacties, ik snap alleen niet zo waarom mensen direct zo'n houding er tegenover moeten aannemen. En het is wel een beetje mijn persoonlijkheid haha. moet ik toch aan werken, maar dat ter zijde.

Officieel moet je bereikbaar zijn via verscheidene media.

DaveBakker
04/01/12, 23:50
Maar Versio bijvoorbeeld is ook niet telefonisch bereikbaar, of heb ik dat mis vanwege de 24/7 storingslijn? Want die neem ik wel, maar dan via VOIP en een keuze dialoog waarbij de klant zijn servernummer dient door te geven en dan een bericht dient in te spreken.

En via twitter natuurlijk.

Erik H.
05/01/12, 00:37
@marco

Bedankt. En nee ik was Venoot in een klein hosting bedrijfje met 2 servertjes, dus ja eigenlijk wel een zolder kamer hostje. Ik heb nu 'zwart' iets meer dan 400 klanten. Daarom wil ik ook serieus ermee verder. Maar de support heb ik inderdaad lang in me maag mee gezeten, alleen nu ken ik iemand die een studie volgt thuis en ook ervaring ermee heeft. Hij en ik doen samen de support. Ik vooral vanaf mobiel als ik op school bent en hij thuis. Hij krijgt dan netjes betaald per maand. Dus dat moet denk ik wel goed komen, ik bied in het begin alleen support per e-mail, dat is toch niet raar? Ik vind de telefoon persoonlijker, maar echte problemen kan je dan toch niet oplossen.

En mijn excuses voor de felle/aanvallende reacties, ik snap alleen niet zo waarom mensen direct zo'n houding er tegenover moeten aannemen. En het is wel een beetje mijn persoonlijkheid haha. moet ik toch aan werken, maar dat ter zijde.

Zeker niet bedoeld om je af te zeiken maar besef je wel dat je straks klanten gaat hosten die afhankelijk kunnen zijn van hun site. Voor wie het hun broodwinning is, voor wie het belangrijk is. Natuurlijk weet ik niet in welk budgetsegment (hoog-laag of ergens in dat midden) je gaat opereren maar wat nou bij een hele grote storing? Ga je dan je moeder een briefje laten schrijven voor school? En ik neem aan dat jouw "collega" met zijn studie ook op momenten verplichtingen heeft voor zijn studie. Wat gaat dan voor? Zijn examen of de klanten?

Ik zie de afgelopen jaren steeds vaker "kids" van 16 (en jonger) die echt een heleboel kennis hebben en zelfs "slimmer" zijn dan vele mensen boven de 30. Dus dat jij misschien net zo goed of zelfs beter bent dan sommigen die hier op WHT zitten die wel boven de 20, 30, 40 zijn... ik sluit dat niet uit en ik sluit dat bij veel mensen niet uit.

Echter... dat maakt jou, en al die anderen, nog geen goede ondernemer. Google eens naar je leeftijdgenoten (als je een zoekt op *popcorn* op dit forum kom je er al een hoop tegen). Stuk voor stuk briljant in een deel van hun werk maar bij storingen of echte calamiteiten laten ze hun klanten in de stront zakken en geven ze deze branche een bijzonder slechte naam.

Zie het niet als een aanval maar als oprecht respect voor wat sommige mensen van 16 kunnen maar hoe ze daar, zie de resultaten in het verleden, vaak een enorme teringzooi van maken. En Google vergeet niet zo snel en dat zal je eeuwig blijven achtervolgen. Terecht of onterecht.

DaveBakker
05/01/12, 00:52
Haha bedankt Erik. Tevens snap ik je reactie volkomen. Maar eerlijk gezegd, dit gaat heel kapsones klinken maar ik heb aan het meeste of eigenlijk alles wel gedacht. Een echt enorm goede vriend van mij, waardoor ik in dit wereldje ben gerold die heeft ook een aantal units in evoswitch en via hem neem ik ook colocation af. En die woont op steenworp afstand. Zolang de storing niet in de nacht is wilt hij me altijd helpen, naar eigen zeggen en dit word dan ook in het contract opgenomen. Tevens kunnen mijn ouders geld voor nieuwe onderdelen altijd voor schieten als ik die op dat moment zelf niet kan betalen. Ook kan ik zelf wel naar het DC toe, dat is 10 minuten met de trein.

En ik bied het niet al te duur aan, 500mb webruimte, 2500mb dataverkeer 0,75euro per maand.

Misschien klinkt deze reactie iets te mooi om waar te zijn, maar ik heb een SLA overeenkomst met hem afgesloten. En met een x uur hands-on per week.

Erik H.
05/01/12, 01:10
Haha bedankt Erik. Tevens snap ik je reactie volkomen. Maar eerlijk gezegd, dit gaat heel kapsones klinken maar ik heb aan het meeste of eigenlijk alles wel gedacht. Een echt enorm goede vriend van mij, waardoor ik in dit wereldje ben gerold die heeft ook een aantal units in evoswitch en via hem neem ik ook colocation af. En die woont op steenworp afstand. Zolang de storing niet in de nacht is wilt hij me altijd helpen, naar eigen zeggen en dit word dan ook in het contract opgenomen. Tevens kunnen mijn ouders geld voor nieuwe onderdelen altijd voor schieten als ik die op dat moment zelf niet kan betalen. Ook kan ik zelf wel naar het DC toe, dat is 10 minuten met de trein.

En ik bied het niet al te duur aan, 500mb webruimte, 2500mb dataverkeer 0,75euro per maand.

Misschien klinkt deze reactie iets te mooi om waar te zijn, maar ik heb een SLA overeenkomst met hem afgesloten. En met een x uur hands-on per week.

Ik heb ook niet gezegd dat alle slechte punten die ik noem ook op jou van toepassing zijn maar ik baseer die uitspraken op mijn ervaringen in de (en dat mag ik dit jaar eindelijk roepen haha) 10 jaar dat ik hier mee bezig ben. En ik kan je vertellen dat zelfs met een kantoor vol mensen, met diverse vakgebieden, vele jaren ervaring, een berg met spare servers, spare parts etc etc ik nog DAGELIJKS moet constateren dat er iets kan gebeuren waar wij allemaal nog niet aan hadden gedacht.

En ook als je voor een half miljoen euro servers gaat ophangen met centrale storage kan er een heleboel misgaan. Ook terug te lezen op WHT, Tweakers, Webwereld etc. Je kan nooit uitsluiten dat er iets mis gaat... nooit. Wij staan in datacenters van een paar miljoen euro waar tientallen zoniet honderden knappe koppen zich over hebben gebogen en raad eens? Ook daar gaat wel eens iets mis waar ze niet aan gedacht hadden. En waar niet.... ING met miljoenen klanten kan de storing van hun website niet binnen 8 uur repareren en ik heb vorig jaar zo'n 100 momenten niet kunnen inloggen. En toch zullen ook daar honderden knappe koppen heel lang over nagedacht hebben. Motto van het verhaal: je kan overal nog zo goed over nadenken maar je zal toch verrast gaan worden. In negatieve en hopelijk ook positieve zin.

Als ik je 1 tip mag meegeven: duik goed in de cases waar het bij anderen mis is gegaan in de afgelopen jaren, leer daarvan en voorkom die fouten. Dat geeft je al een flinke voorsprong en ik ga jou (ik ken je niet, dus waarom zou ik) niet tot de grond toe afbranden maar je heel veel succes wensen!

DaveBakker
05/01/12, 01:13
Het was ook niet verdedigend bedoeld hoor! Ben alleen maar blij met alle tips en nu weer.
In ieder geval hartstikke bedankt! En poeh 10 jaar haha, ik hoop dat over lange tijd toch ook maar te mogen zeggen.

Ik zal proberen uw tips zo goed mogelijk toe te passen!

Nogmaals reuze bedankt!

WebMeso
05/01/12, 01:30
Het was ook niet verdedigend bedoeld hoor! Ben alleen maar blij met alle tips en nu weer.
In ieder geval hartstikke bedankt! En poeh 10 jaar haha, ik hoop dat over lange tijd toch ook maar te mogen zeggen.

Ik zal proberen uw tips zo goed mogelijk toe te passen!

Nogmaals reuze bedankt!

Over het algemeen lijk je tot nu toe wel goed voorbereid vergeleken met andere hosters die vrij jong waren en hier op WHT om advies hebben gevraagd. Bij jou is mijn mening daarover anders. Dat kan ik concluderen door ten 1e hoe je spreekt en omdat uit je verhaal blijkt dat je toch goed op weg bent en erover nagedacht hebt. Ik ken natuurlijk niet alle ins en outs, maar een goed begin is het halve werk.

Ook gaat het ondernemen over zelf dingen uitzoeken en zo nu en dan gaat er iets fout waarvan je iets leert. Dat hoort nou eenmaal bij het ondernemerschap, maar verantwoordelijkheidsgevoel is nog één van de belangrijkste punten. Meeste jongeren denken snel rijk te worden en niks te doen en daarbij verwaarlozen ze de klantenrelatie of interesseert het ze helemaal niks.

Succes ermee!

The-BosS
05/01/12, 02:00
Hmm, wat een vertrouwen toch weer, niets negatiefs tegenover jou maar normaliter reageren mensen 'wat prachtig dat iemand serieus op deze leeftijd hiermee bezig is'. Mijn ouders staan volledig garant voor mij, en nee het word geen zolder kamer host.

Handig toch zo een prive bank, niks om je zorgen over te maken als het verkeerd gaat dus.


Ik ben ooit venoot geweest bij een ander webhosting bedrijf en besluit nu om mijn eigen zaak te beginnen. En ik ben er al langer dan 8 maanden mee bezig, ik heb zo o.a 2 gloednieuwe dellservers in mijn bezit. Een dedicated voor streaming etc.

Venoot op die leeftijd maak je me niet wijs, je hebt nog niet eens € 300,- over voor administratie systeem wat zou jij dan van aandelen kunnen betalen in een venootschap. Is trouwens bij wet verboden onder de 18 jaar als ik me niet vergis.



Ook de administratie en support is dik in orde en allemaal mogelijk. Ik ben niet zo`n jongetje dat zonder enig verstand iets probeert te beginnen. Alles is uitgedacht. Tevens heb ik verstand van php, mysql, asp, html, css. Kan ik Linux servers beheren, ken ik directadmin op m`n duimpje en kan ik hardware problemen oplossen.

Dat kan gerust zo zijn, maar vergeet niet dat er ook altijd mensen rondlopen die slimmer zijn dan je zelf bent, blijf dus met je voetjes op de grond ;)


Oftewel, ik snap echt niet waarom altijd het woordje zolderkamerhost weer naar voren moet komen als iemand minderjarig is.

Simpel omdat die hun "kantoor" bijna altijd op zolder was/is.


En dan niet 8 maanden met websites bezig, dat al 2 jaar. Maar 8 maanden puur met voorbereiding.

Dat toont toch al enige vorm van ondernemen, dus je bedrijfsplan staat 100% op orde dan?


Bedankt. En nee ik was Venoot in een klein hosting bedrijfje met 2 servertjes, dus ja eigenlijk wel een zolder kamer hostje. Ik heb nu 'zwart' iets meer dan 400 klanten. Daarom wil ik ook serieus ermee verder.

Zie vorige opmerking over venoot, en dat je in het "zwart" werkt moet je vooral op een openbaar forum gaan verkondigen.


Maar de support heb ik inderdaad lang in me maag mee gezeten, alleen nu ken ik iemand die een studie volgt thuis en ook ervaring ermee heeft. Hij en ik doen samen de support. Ik vooral vanaf mobiel als ik op school bent en hij thuis. Hij krijgt dan netjes betaald per maand. Dus dat moet denk ik wel goed komen, ik bied in het begin alleen support per e-mail, dat is toch niet raar? Ik vind de telefoon persoonlijker, maar echte problemen kan je dan toch niet oplossen.

Ik hoop voor jou dat je dan nooit geen problemen hebt wanneer je op school zit of s'nachts, zoals andere zeggen want denk je toen als je server crashed tijdens examen. Verder moet je de wetgeving ook eens doornemen, enkel e-mail is niet goed genoeg. En als je die "vriend" per maand betaald wordt je dus werkgever, denk zelf niet dat dit mogelijk is op je 16 jaar want werkgever is volledig andere wetgeving en verplichting dan zelfstandige.


En mijn excuses voor de felle/aanvallende reacties, ik snap alleen niet zo waarom mensen direct zo'n houding er tegenover moeten aannemen. En het is wel een beetje mijn persoonlijkheid haha. moet ik toch aan werken, maar dat ter zijde.

Omdat je voorgangers het er zo naar gemaakt hebben, je moet in juni maar eens naar de paddenstoelen hosting bedrijven (kuch kuch bedrijven) kijken die in september terug verkocht worden.


Maar Versio bijvoorbeeld is ook niet telefonisch bereikbaar, of heb ik dat mis vanwege de 24/7 storingslijn? Want die neem ik wel, maar dan via VOIP en een keuze dialoog waarbij de klant zijn servernummer dient door te geven en dan een bericht dient in te spreken.

En via twitter natuurlijk.

Daar moet je vooral geen voorbeeld aan nemen, ik zou zeggen lees het versio verhaal eens op wht, tweakers, nu.nl, ...


Haha bedankt Erik. Tevens snap ik je reactie volkomen. Maar eerlijk gezegd, dit gaat heel kapsones klinken maar ik heb aan het meeste of eigenlijk alles wel gedacht.

Daar hebben ze in het engels een goed spreekwoord voor: "Assumption is the mother of all fuckups", zoals andere zeggen gaan zelf multinationals en +10 miljoen kostende datacenters soms eens down gaan.


Een echt enorm goede vriend van mij, waardoor ik in dit wereldje ben gerold die heeft ook een aantal units in evoswitch en via hem neem ik ook colocation af. En die woont op steenworp afstand. Zolang de storing niet in de nacht is wilt hij me altijd helpen, naar eigen zeggen en dit word dan ook in het contract opgenomen.

Dan hoop ik maar dat je geen storing heb tijdens de les en in de nacht zoals eerder al gezegd, wanneer blijft er dan nog tijd over?


Tevens kunnen mijn ouders geld voor nieuwe onderdelen altijd voor schieten als ik die op dat moment zelf niet kan betalen.

Ja zo een persoonlijk bank is echt handig, en wat als ze de kraan dichtdraaien omdat je school resultaten bvb slecht zijn.


Ook kan ik zelf wel naar het DC toe, dat is 10 minuten met de trein.

Aangezien je uit je vorige berichten alles gecovered hebt door iemand tijdens de dag (stand-by) te hebben maar s'nachts niet, hoeveel treinen rijden er bvb om 3u s'nachts naar het datacenter.


En ik bied het niet al te duur aan, 500mb webruimte, 2500mb dataverkeer 0,75euro per maand.

Misschien klinkt deze reactie iets te mooi om waar te zijn, maar ik heb een SLA overeenkomst met hem afgesloten. En met een x uur hands-on per week.

Dat moet je zelf weten, het is te zeggen dat moet je zelf bepalen ik hoop voor jou dat je uit de kosten geraakt. Vergeet ook niet om rekening te houden met later of ga je binnen 3 jaar plots je prijs x5 doen omdat mama en papa je rekeningen niet meer betalen en je zelf belasting/sociaal lasten/... moet betalen.


Neem het niet persoonlijk op wat ik zeg maar als goed advies, het is namelijk de harde realiteit die je nu misschien nog niet goed beseft. Ik hoop dat je slaagt in wat je wil bereiken en dat we hier binnen x aantal tijd geen popcorn topics moeten lezen over je of dat je bij bedrijf overname gezocht terecht komt.

DaveBakker
05/01/12, 12:41
1. Handig toch zo een prive bank, niks om je zorgen over te maken als het verkeerd gaat dus.

2. Venoot op die leeftijd maak je me niet wijs, je hebt nog niet eens € 300,- over voor administratie systeem wat zou jij dan van aandelen kunnen betalen in een venootschap. Is trouwens bij wet verboden onder de 18 jaar als ik me niet vergis.

3. Dat kan gerust zo zijn, maar vergeet niet dat er ook altijd mensen rondlopen die slimmer zijn dan je zelf bent, blijf dus met je voetjes op de grond ;)

4. Simpel omdat die hun "kantoor" bijna altijd op zolder was/is.

5. Dat toont toch al enige vorm van ondernemen, dus je bedrijfsplan staat 100% op orde dan?

6. Zie vorige opmerking over venoot, en dat je in het "zwart" werkt moet je vooral op een openbaar forum gaan verkondigen.

7. Ik hoop voor jou dat je dan nooit geen problemen hebt wanneer je op school zit of s'nachts, zoals andere zeggen want denk je toen als je server crashed tijdens examen. Verder moet je de wetgeving ook eens doornemen, enkel e-mail is niet goed genoeg. En als je die "vriend" per maand betaald wordt je dus werkgever, denk zelf niet dat dit mogelijk is op je 16 jaar want werkgever is volledig andere wetgeving en verplichting dan zelfstandige.

8. Omdat je voorgangers het er zo naar gemaakt hebben, je moet in juni maar eens naar de paddenstoelen hosting bedrijven (kuch kuch bedrijven) kijken die in september terug verkocht worden.

9. Daar moet je vooral geen voorbeeld aan nemen, ik zou zeggen lees het versio verhaal eens op wht, tweakers, nu.nl, ...

10. Daar hebben ze in het engels een goed spreekwoord voor: "Assumption is the mother of all fuckups", zoals andere zeggen gaan zelf multinationals en +10 miljoen kostende datacenters soms eens down gaan.

11. Dan hoop ik maar dat je geen storing heb tijdens de les en in de nacht zoals eerder al gezegd, wanneer blijft er dan nog tijd over?

12. Ja zo een persoonlijk bank is echt handig, en wat als ze de kraan dichtdraaien omdat je school resultaten bvb slecht zijn.

13. Aangezien je uit je vorige berichten alles gecovered hebt door iemand tijdens de dag (stand-by) te hebben maar s'nachts niet, hoeveel treinen rijden er bvb om 3u s'nachts naar het datacenter.

14. Dat moet je zelf weten, het is te zeggen dat moet je zelf bepalen ik hoop voor jou dat je uit de kosten geraakt. Vergeet ook niet om rekening te houden met later of ga je binnen 3 jaar plots je prijs x5 doen omdat mama en papa je rekeningen niet meer betalen en je zelf belasting/sociaal lasten/... moet betalen.

15. Neem het niet persoonlijk op wat ik zeg maar als goed advies, het is namelijk de harde realiteit die je nu misschien nog niet goed beseft. Ik hoop dat je slaagt in wat je wil bereiken en dat we hier binnen x aantal tijd geen popcorn topics moeten lezen over je of dat je bij bedrijf overname gezocht terecht komt.
1. Vind ik een beetje lage opmerking van je, ik zeg zeg als ik iets tijdelijk niet kan betalen bv. Ze krijgen het altijd binnen 2 weken terug...

2. Ik heb al een WHMCS lifetime zonder branding in een opwelling aangeschaft toen, dus nee inderdaad. En ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen. Overigens bestaat een VOF niet echt uit aandelen en het is ook niet beursgenoteerd. Maar ik ben simpelweg mede-eigenaar geweest ik heb geen zin om het hele verhaal uit te leggen.

3. Zeg ik dan van niet? Dat weet ik heus wel hoor, sterker nog ik dien nog veel te leren. Maar als om zulke dingen gevraagd word mag ik die dan niet vermelden? Je doet nu net alsof ik mezelf helemaal ophemel en dat doe ik niet.

4. Oke.

5. 100% zou ik niet durven te zeggen maar ik weet zeker dat het in iedergeval wel in orde is.

6. Het zal ook zo`n probleem zijn om die paar tientjes hier te vermelden...

7. Nee, dan ben ik niet zijn werkgever. Ik neem colocated bij hem af, met een SLA overeenkomst. Dus dan ben ik zijn klant, dat is toch wel wat anders, niet?

8. Ja, dat kan ik begrijpen. Maar dat hoeft niet per definitie te zeggen dat ik ga floppen of wat dan ook.

9. Alsof ik dat zelf niet gelezen heb. De censuur die Reshad op sitedeals pleegt is niet goed, zelfde met ISPgids. Maar enorm slecht is de dienstverlening van versio ook weer niet hoor. Overigens beantwoord je post nog steeds m`n vraag niet.

10. Dat snap ik, daarom heb ik ook een SLA contract + remote reboot kitje.

11. Tijdens de les kan m`n 'hoster' het oplossen voor mij. 'S nachts alleen als hij er zelf ook is, en anders kan ik altijd nog gebruik maken van remote reboot, en dat lost veel dingen vaak al op.

12. Normaliter betaal ik alles zelf hoor, zoals ik al aangaf beetje flauw/laag. Nu probeer je het te brengen alsof ik een of ander verwend jong ben. In tegendeel...

13. Lees 10 + 11.

14. Er word niets door me pappie betaald.. Lees 1 + 12

15. Dit is ook niet persoonlijk bedoeld, gewoon een direct antwoord op jouw post. En ik ben me heus bewust van de risico's, voordelen, nadelen etc. Maar niet geschoten is altijd mis, en als het me op deze leeftijd lukt (waarvan ik zelf redelijk overtuigd ben) maak ik grotere kans in deze markt dan dat ik over 2/3 jaar begin.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback, tips en op-/aan- merkingen.

En WebMeso jij bedankt voor het 'vertrouwen' haha!

Tim.Bracquez
05/01/12, 12:57
Het belangrijkste is dat je jouw klanten laat weten wie je bent en hierover eerlijk bent.

IT-worX
05/01/12, 13:13
//Mod edit: stoppen met deze onzinnige opmerkingen.

Yourwebhoster
05/01/12, 13:16
Nee, is niet nodig

Hmm, wat een vertrouwen toch weer, niets negatiefs tegenover jou maar normaliter reageren mensen 'wat prachtig dat iemand serieus op deze leeftijd hiermee bezig is'. Mijn ouders staan volledig garant voor mij, en nee het word geen zolder kamer host. Ik ben ooit venoot geweest bij een ander webhosting bedrijf en besluit nu om mijn eigen zaak te beginnen. En ik ben er al langer dan 8 maanden mee bezig, ik heb zo o.a 2 gloednieuwe dellservers in mijn bezit. Een dedicated voor streaming etc. Ook de administratie en support is dik in orde en allemaal mogelijk. Ik ben niet zo`n jongetje dat zonder enig verstand iets probeert te beginnen. Alles is uitgedacht. Tevens heb ik verstand van php, mysql, asp, html, css. Kan ik Linux servers beheren, ken ik directadmin op m`n duimpje en kan ik hardware problemen oplossen.

Oftewel, ik snap echt niet waarom altijd het woordje zolderkamerhost weer naar voren moet komen als iemand minderjarig is.

En dan niet 8 maanden met websites bezig, dat al 2 jaar. Maar 8 maanden puur met voorbereiding.
Reden waarom ik hier over begin is dat er vele personen zijn die zwart of met kvk een hosting bedrijf kunnen te draaien zonder de nodige kennis. Als je een SLA hebt waarbij anderen de problemen voor jou oplossen is dat prima, maar daarmee voorzie je nog niet alles. Je moet bijvoorbeeld procedures opstellen wat je gaat doen als er wat fout gaat, etc etc..

Vennoot kan je niet zijn, onofficieel misschien. Maar een vennoot leg je officieel vast, tenzij het een zwart werken is en dat is wat mij betreft ook zolderkamer. Ik wens je veel succes maar het enige wat ik wil zeggen is verkijk je er niet op en regel eerst je kvk, 400 klanten hebben zonder kvk is gewoon slecht en je het loopt het risico dat je een boete krijgt (of je ouders). Zeker nu je het allemaal publiekelijk maakt.

tjvb
05/01/12, 13:47
Iets meer dan 400 klanten en dan een paar tientjes? Hoe ga je daar ooit je brood mee verdienen?

Heerlijk, een SLA overeenkomst dat hij wat doet als hij aanwezig is.

Als remote reboot meestal je oplossing is vraag ik me af waarom. Net zoiets als mijn auto slaat soms af maar als ik aan de sleutel draai start die weer. Een leuke pleister maar meestal niet een echte oplossing.

Je motivatie is mooi, je idee is leuk maar ik vraag me af of je overal over hebt nagedacht. (Hou het maar op gezonde twijfel)

WebMeso
05/01/12, 14:01
Aangezien je uit je vorige berichten alles gecovered hebt door iemand tijdens de dag (stand-by) te hebben maar s'nachts niet, hoeveel treinen rijden er bvb om 3u s'nachts naar het datacenter.

Als het met de trein 10 minuten naar het DC is dan zou je natuurlijk zelfs op de fiets of de scooter erheen kunnen. Het is maar net welke responstijd hij gaat aanbieden of dit van toepassing is.

WebMeso
05/01/12, 17:08
Iets meer dan 400 klanten en dan een paar tientjes? Hoe ga je daar ooit je brood mee verdienen?

Zijn ouders smeren zijn brood nog. Dus hij heeft nog genoeg tijd om uit te breiden.


Heerlijk, een SLA overeenkomst dat hij wat doet als hij aanwezig is.

Wat wil je hiermee zeggen, want ik snap het namelijk niet.

Dave, je kan ook nog googlen naar andere jonge ondernemers. Er bestaan genoeg websites met verhalen van en over jongere ondernemers waarbij er uitgelegd wordt hoe ze het hebben aangepakt en wat de valkuilen zijn. Deze verhalen kunnen je van bepaalde problemen weerhouden.

Over het algemeen wordt hier negatief gereageerd op jongeren die een bedrijf starten. Al valt het bij jou tot nu toe nog mee. Opbouwende kritiek wordt hier al vrij snel gegeven. Dat gegeven krijg je al mee. In 1e instantie vroeg je ook helemaal niet om advies over hoe je een bedrijf kan starten, maar was je daar al mee bezig en vroeg je om raad over een klantenpaneel.

The-BosS
05/01/12, 17:30
Vind ik een beetje lage opmerking van je, ik zeg zeg als ik iets tijdelijk niet kan betalen bv. Ze krijgen het altijd binnen 2 weken terug...

Tja want bij een echte bank zou je geld niet krijgen, dus inderdaad handig. Niks verkeerd mee overigens maar ik heb hier zo mijn twijfels over als het wel over een lening gaat en niet gewoon sponsoring.


Ik heb al een WHMCS lifetime zonder branding in een opwelling aangeschaft toen, dus nee inderdaad. En ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen. Overigens bestaat een VOF niet echt uit aandelen en het is ook niet beursgenoteerd. Maar ik ben simpelweg mede-eigenaar geweest ik heb geen zin om het hele verhaal uit te leggen.

Een VOF bestaat wel degelijk uit aandelen, iedere vennoot heeft namelijk x aantal % aandelen in de VOF en een deel van je percentage moet je volstorten bij aanvang en het volledige bedrag van je percentage moet volstort worden binnen bepaalde periode. Leuk dat je het allemaal beter lijkt te weten, maar heb je ook 3 jaar bedrijfs recht gestudeerd?


Zeg ik dan van niet? Dat weet ik heus wel hoor, sterker nog ik dien nog veel te leren. Maar als om zulke dingen gevraagd word mag ik die dan niet vermelden? Je doet nu net alsof ik mezelf helemaal ophemel en dat doe ik niet.

Ja dat komt zo over, door op te sommen wat je allemaal kan. Kan gerust zo zijn, maar schep daar niet over op, want dat kan je later in de problemen brengen als er ooit eens iets fout gaat. Dan zal het zijn van: "kijk de grote jan die geen kl*ten kan", beter om je nederig voor te doen en het dan op te lossen, dan hoog van de toren te blazen en een probleem niet kunnen oplossen.


100% zou ik niet durven te zeggen maar ik weet zeker dat het in iedergeval wel in orde is.

Awel dan stap de kvk binnen en de bank en begin je eigen bedrijf zonder steun van je ouders.


Het zal ook zo`n probleem zijn om die paar tientjes hier te vermelden...

Tuurlijk niet, zo denken de mensen ook die miljoenen verduisteren.


Nee, dan ben ik niet zijn werkgever. Ik neem colocated bij hem af, met een SLA overeenkomst. Dus dan ben ik zijn klant, dat is toch wel wat anders, niet?

Dan spreek je ook niet over iemand die het even oplost voor je, maar dan spreek je over je (zolderkamer) leverancier die het oplost als die zelf geen examen heeft.


Dat snap ik, daarom heb ik ook een SLA contract + remote reboot kitje.

Tijdens de les kan m`n 'hoster' het oplossen voor mij. 'S nachts alleen als hij er zelf ook is, en anders kan ik altijd nog gebruik maken van remote reboot, en dat lost veel dingen vaak al op.

Jij bent dan waarschijnlijk de eerste die een kernel panic, driver probleem, io failure, packet loss, "fuckup alla delete", ... kan oplossen door even een reboot te doen. Als je een nieuwe kernel installeerd en deze veranderd de drivers bvb van eth0 en eth1 zodat die eerst eth1 (wordt dan eth0) en eth0 (wordt dan eth1) wordt dat niet opgelost door dat ding 200 keer te rebooten.


Normaliter betaal ik alles zelf hoor, zoals ik al aangaf beetje flauw/laag. Nu probeer je het te brengen alsof ik een of ander verwend jong ben. In tegendeel...

Nee zo laat je het zelf overkomen.


Er word niets door me pappie betaald..

Ow dus je betaald jouw deel van de huishuur (of lening af), jouw deel van de elektriciteit/water/gas/... die je verbruikt, je koopt je eigen kleren/eten/... ook allemaal zelf. Of met andere woorden je woont misschien al volledig zelfstandig zonder data mama en papa je geld toe steken (buiten de lening voor materiaal [als je al nodig zou hebben]).


Dit is ook niet persoonlijk bedoeld, gewoon een direct antwoord op jouw post. En ik ben me heus bewust van de risico's, voordelen, nadelen etc. Maar niet geschoten is altijd mis, en als het me op deze leeftijd lukt (waarvan ik zelf redelijk overtuigd ben) maak ik grotere kans in deze markt dan dat ik over 2/3 jaar begin.

Naar mij moet je niet kijken hoor, ik vat niets persoonlijk op (toch zeker niet op een forum) tenzij je specifiek zegt dat ik het persoonlijk moet opvatten ;).


Als het met de trein 10 minuten naar het DC is dan zou je natuurlijk zelfs op de fiets of de scooter erheen kunnen. Het is maar net welke responstijd hij gaat aanbieden of dit van toepassing is.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe ver je nog naar het station moet, met de trein is is het ook maar 8 minuten naar het datacenter, moet alleen nog een uur er over doen tegen dat ik in station ben. Ben vlugger in het datacenter met de auto, dan met de auto naar het station om naar het datacenter te gaan. Of de trein dan ook direct in rechte lijn naar het datacenter gaan, terwijl je met fiets/brommer nog even 30km om moet rijden voor weet ik wat welke reden ;).

Smashmint
05/01/12, 17:53
Een VOF bestaat wel degelijk uit aandelen, iedere vennoot heeft namelijk x aantal % aandelen in de VOF en een deel van je percentage moet je volstorten bij aanvang en het volledige bedrag van je percentage moet volstort worden binnen bepaalde periode. Leuk dat je het allemaal beter lijkt te weten, maar heb je ook 3 jaar bedrijfs recht gestudeerd?


Je kan het aandelen noemen, ik zou het liever een x % eigenaar noemen, als je hier geen contact voor opstelt ben je standaard elk voor 50 % eigenaar. Dit percentage hoef je NIET te storten in je bedrijf of wat dan ook. Enige kosten zijn gewoon de VOF inschrijving bij de kvk wat 2x een eenmanszaak is, dus ongeveer €90,-.

Ik spreek dan over een inschrijving in Nederland :)

DaveBakker
05/01/12, 17:58
@Tim
Dat doe ik ook, iedereen waarvoor ik wat doe vertel ik eerlijk over mijn leeftijd. Gelukkig schrikt dat bijna niemand af. Want als je de zaken op orde hebt kan het lijkt mij ook gewoon.

@tha boss
Ik woon 3 straten van het station. Ook design ik veel en ja ik koop mijn eigen kleren etc. En dat ik me stroom bijvoorbeeld niet betaal lijkt me toch wel logisch, beetje stomme vergelijking. Ik woon nog bij mijn ouders. En ik krijg geen support/sponsoring van me ouders. Wat betreft de KVK dat ben ik toch ook van plan of is lezen zo moeilijk? Man o man, en ik moet toestemming van m`n ouders hebben en dan de KVK binnengaan, dus niets met geld.

@Webmeso
Nogmaals bedankt, en ja dat over die negatieve reacties merk ik wel ondanks dat dit bijna allemaal opbouwend is.

@tjvb
Voor de zoveelste keer, ik heb heus wel aan het meeste gedacht, klinkt misschien heel hoog maar het is toch echt zo. En ja er kan ooit een storing komen dat weet ik, als ik dan niet op school ben ben ik met een kwartier in evoswitch en anders heb ik altijd nog die uren remote-hands.

WebMeso
05/01/12, 18:02
@tha boss
Ik woon 3 straten van het station. Ook design ik veel en ja ik koop mijn eigen kleren etc. En dat ik me stroom bijvoorbeeld niet betaal lijkt me toch wel logisch, beetje stomme vergelijking. Ik woon nog bij mijn ouders. En ik krijg geen support/sponsoring van me ouders. Wat betreft de KVK dat ben ik toch ook van plan of is lezen zo moeilijk? Man o man, en ik moet toestemming van m`n ouders hebben en dan de KVK binnengaan, dus niets met geld.

In principe hebben je ouders wel te maken met geld, want zij zijn verantwoordelijk voor het bedrijf en alles wat eromheen draait. Als jij dus een boete van xx.xxx krijgt of een rechtszaak speelt op dan komt het aan op jouw ouders.

DaveBakker
05/01/12, 18:11
Ja ik was van plan een verzekering ertegen af te sluiten ben even de naam kwijt, en dan zijn alle artikelen uit je AG gedekt. Overigens is de kans dat je echt in de schulden draait zeker op het begin niet zo heel groot in deze branche. Alhoewel dat kan er ook net vanaf hangen maargoed.

En ja mijn ouders zijn wel verantwoordelijk, maar ze stoppen me niets toe.

Yourwebhoster
05/01/12, 18:27
Ja ik was van plan een verzekering ertegen af te sluiten ben even de naam kwijt, en dan zijn alle artikelen uit je AG gedekt. Overigens is de kans dat je echt in de schulden draait zeker op het begin niet zo heel groot in deze branche. Alhoewel dat kan er ook net vanaf hangen maargoed.

En ja mijn ouders zijn wel verantwoordelijk, maar ze stoppen me niets toe.
Daar vergis je je in. Als je servers bijvoorbeeld niet meer functioneren (worst case) en data is verloren dan kunnen je klanten je in gebreke stellen. Daar kan je natuurlijk wel tegen verzekeren, maar je hebt wel een KVK nodig om een bedrijfsverzekering te kunnen afsluiten.


Misschien is het leuk om met iemand te sparren hier, heb er zelf helaas geen tijd voor maar wellicht dat iemand dat leuk vind. Initiatieven zijn leuk, maar een backup plan kan je enige zekerheid bieden (financieel en juridisch dan, aangezien je deze al op technisch vlak zegt te hebben).

DaveBakker
05/01/12, 18:52
Hoebedoel je sparren?

En ja zo`n verzekering sluit ik af als ik me kvk heb. Kost enkele tientjes.

Yourwebhoster
05/01/12, 19:12
Hoebedoel je sparren?

En ja zo`n verzekering sluit ik af als ik me kvk heb. Kost enkele tientjes.
Gewoon, sparren:) Kijken hoe jij over dingen denkt/voor je ziet en horen wat anderen er van vinden;)

The-BosS
05/01/12, 19:32
Gewoon, sparren:) Kijken hoe jij over dingen denkt/voor je ziet en horen wat anderen er van vinden;)

Dat verstaat de jeugd niet ;), dat heet/noemt tegenwoordig brain stormen (of is dat ook al uit de mode als woord).

WebMeso
05/01/12, 19:35
Dat verstaat de jeugd niet ;), dat heet/noemt tegenwoordig brain stormen (of is dat ook al uit de mode als woord).

Dat is volgens mij de term die tegenwoordig nog steeds wordt gebruikt. Sparren zag ik ook meer als tegen elkaar opboksen en discussiëren, maar die term heb ik nog nooit gebruikt in zulke context. Als brainstormen nu ook uit de mode is dan betekent het dat ik ook al oud begin te worden.

Yourwebhoster
05/01/12, 20:00
Dat verstaat de jeugd niet ;), dat heet/noemt tegenwoordig brain stormen (of is dat ook al uit de mode als woord).
Daar zeg je wat, hoor het nog vaak genoeg:) Brain stormen hoor je inderdaad vaker.

cfmweb
05/01/12, 21:09
Wat is er mis met "van gedachten wisselen" ?

DaveBakker
05/01/12, 21:12
Het is allemaal wel goed hoor haha!

cfmweb
05/01/12, 22:48
Het is allemaal wel goed hoor haha!

O, ik reageerde op de mannen hierboven die bezig waren met de terminologie van sparren, opboksen, discussiëren en brainstormen.

Inhoudelijk heb ik over het klantenpaneel niets toe te voegen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat je de zaken goed overdacht hebt, en de kritiek in dit topic als inspiratie zult gebruiken om de overige risico's af te schermen.

Succes!

DaveBakker
05/01/12, 22:50
Ik snap hem haha!

Maar bedankt, tof om te horen, ik hoop jullie met 2/3 maanden trots m`n website te kunnen tonen!

DaveBakker
05/01/12, 22:53
Sparren zag ik ook meer als tegen elkaar opboksen en discussiëren\
Ja ik ook en dan nog meer op de manier van elkaar de grond in trappen maar dat bedoelde hij dus niet haha!

WebMeso
05/01/12, 23:05
Ik snap hem haha!

Maar bedankt, tof om te horen, ik hoop jullie met 2/3 maanden trots m`n website te kunnen tonen!

Je kan je website dan hier laten bespreken en feedback ontvangen (http://www.webhostingtalk.nl/website-besprekingen-hosting-gerelateerd/).

We zien je website wel tegemoet dan!

Yourwebhoster
06/01/12, 00:36
Ja ik ook en dan nog meer op de manier van elkaar de grond in trappen maar dat bedoelde hij dus niet haha!
Kan ook, maar of je verzekering of je ouders dat leuk vinden is een ander verhaal.... Je moet het meer zien van jouw blik en iemands anders zijn blik hierop laten botsen en kijken wat er uit komt. Brainstormen vind ik eigenlijk niet helemaal het juiste woord omdat daarbij nog een idee moet onstaan, bij sparren heb je meestal al een idee en ben je benieuwd wat een ander er van vind (naar mijn idee van). Iig punt is duidelijk gemaakt haha.