PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanschaf telefoon zakelijk, abonnement privé



D. ter Horst
03/01/12, 19:17
Beste,

Zelf voer ik zakelijk gesprekken gewoon met mijn privé telefoon en declareer ik deze tot op heden. Nou heb ik een mooie iPhone aangeschaft en de bedrijfsnaam op de factuur laten zetten, maar nu twijfel of ik of het verstandig is deze te declareren. Het is natuurlijk niet helemaal te verantwoorden daar ik de telefoon ook voor een deel privé gebruik, maar mogelijk zijn er regelingen voor o.i.d. Iemand die heer toevallig meer over kan zeggen?

Alvast bedankt :)

WebMeso
03/01/12, 19:33
Denk dat je hieruit wel je antwoord kan halen.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_aftrekken/privegebruik/privegebruik-08.html

YolkNet
03/01/12, 20:26
Dat is inderdaad als je het volledig volgens de regels wilt doen. Maar er is ook een grijs gebied waarbinnen je privé-gebruik van je telefoon wordt toegestaan (i'll see it through the fingers). Het is logisch dat je een privé-telefoontje pleegt of ontvangt op je zakelijke lijn. Dat gebeurt bij veel bedrijven.
Thuis heb ik internet en een vaste lijn nodig voor zakelijk gebruik. Dat mijn vriendin ook dezelfde internetlijn gebruikt en er tv-signaal bij wordt geleverd (3-in-1-pakket) extra handig.
Dus ik zou het niet te ingewikkeld maken en 1 telefoon voor zakelijk en privé gebruiken.

Tim.Bracquez
03/01/12, 20:48
Hier doet de boekhouder een bepaald percentage (België)
Heb het al laten ophogen omdat ik privé zelden bel met de GSM.

visser
03/01/12, 21:42
Beste,

Zelf voer ik zakelijk gesprekken gewoon met mijn privé telefoon en declareer ik deze tot op heden. Nou heb ik een mooie iPhone aangeschaft en de bedrijfsnaam op de factuur laten zetten, maar nu twijfel of ik of het verstandig is deze te declareren. Het is natuurlijk niet helemaal te verantwoorden daar ik de telefoon ook voor een deel privé gebruik, maar mogelijk zijn er regelingen voor o.i.d. Iemand die heer toevallig meer over kan zeggen?

Alvast bedankt :)

Dat ziet er vrij gunstig uit :

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/besluiten/2011/12/07/besluit-loonheffingen-loon-vrijgesteld-loon-en-vergoedingen-en-verstrekkingen/besluit-loonheffingen-loon-vrijgesteld-loon-en-vergoedingen-en-verstrekkingen.pdf

Als ik dit goed interpreteer mag een telefoon 'zakelijk' (en belastingvrij) verstrekt worden als meer dan 10% van de gesprekken zakelijk zijn.
(3.8.1 )

Ook andere betrouwbaar ogende bronnen bevestigen deze interpretatie
http://www.gt.nl/nl/actueel/nieuwsberichten/bijtelling-mobiele-telefoon-te-hoog/1607
http://www.nl.pwc.com/extweb/bn/taxnews.nsf/public/CF08188

Kortom, als je die 10% zakelijk haalt kan een telefoon onbelast verstrekt of vergoed worden.

Dreas
03/01/12, 21:56
Ik ben geen accountant, maar volgens mij kun je inderdaad zowel je telefoon als ALLE belkosten (inclusief prive) op de zaak zetten mits je maar aantoonbaar 10% zakelijk belt.

prekz
03/01/12, 22:10
Ik heb hier geen ervaring mee en daarom wil ik hier zelf ook zeker eens naar kijken :P Maar hoe kan je makkelijk aantonen dat je minimaal 10% zakelijk belt?

Tim.Bracquez
03/01/12, 22:30
Ik heb hier geen ervaring mee en daarom wil ik hier zelf ook zeker eens naar kijken :P Maar hoe kan je makkelijk aantonen dat je minimaal 10% zakelijk belt?
Klantenrelaties hun nummer uit jullie boekhoudsysteem koppelen aan de facturatie?

Denk dat dit zo wel te bewijzen valt. Moet je vrienden ook maar klant maken zeker?

WebMeso
03/01/12, 22:36
Ik heb hier geen ervaring mee en daarom wil ik hier zelf ook zeker eens naar kijken :P Maar hoe kan je makkelijk aantonen dat je minimaal 10% zakelijk belt?

Zijn de kosten en het belastingvoordeel zo enorm hoog dat de belastingdienst dit enorm aantrekkelijk vind? Ze hebben wel wat beters te doen dan zich zorgen te maken over zulke kleine BTW bedragen.

Ik denk dat je je niet zo heel veel zorgen hoeft te maken.

visser
03/01/12, 22:38
Ik heb hier geen ervaring mee en daarom wil ik hier zelf ook zeker eens naar kijken :P Maar hoe kan je makkelijk aantonen dat je minimaal 10% zakelijk belt?

Dat aantonen moet pas gedaan worden als de belastingdienst daarom vraagt.
Ik denk dat dat maar heel zelden zal zijn, gezien het nogal kleine bedrag (tientjes in maand) wat anders bijgeteld moet worden.

(quote uit minfin uitvoeringsregeling :
"De Belastingdienst kan in concrete gevallen vragen het zakelijke gebruik aannemelijk te maken. Dit geldt temeer als de werkgever het toestel aanbiedt via een zogenoemde
cafetariaregeling."
)
Hoe ? Zal wel uitsorteren van telefoonrekeningen zijn.

Ik durf even niet te zeggen of die vraag voor het aannemelijk maken in eerste instantie bij de werkgever (inhoudingsplichtig voor loonbelasting) of de werknemer (belastingplichtig) terecht komt, maar het zal ongetwijfeld spreadsheeten met de telefoonrekening zijn; Als je, zoals de OP "ook" je zakelijke gesprekken met de telefoon doet moet je toch wel heel makkelijk die 10% halen.
Een nogal simpele vuistregel (% gesprekken 'tijdens kantooruren') komt al heel snel in de richting, en als je er dan ook nog wat avonddienst/storingen bij hebt komt je echt wel in die 10%.
Nee, ik zie ook niet of het om #gesprekken, belminuten of gesprekskosten gaat.
Maar als daar de zaak van afhangt ben je waarschijnlijk al heel raar aan het bellen.

Een lease auto (max 500 km voor 0% bijtelling) is heel moeilijk "puur zakelijk", een telefoon (10% 'zakelijke gesprekken') nogal makkelijk.

Marco Mahieu
04/01/12, 00:44
Ik zou het abonnement ook gewoon op je bedrijf laten zetten. U kunt dan, mits het te verantwoorden is dit volledig aftrekken, anders kun je inderdaad een bepaald percentage door naar privé zetten (zoals op de website van de belastingdienst staat, linkje in de eerste reactie). Overleg anders ook even met je boekhouder, dat kan natuurlijk nooit kwaad.

dennis0162
04/01/12, 11:23
Die 10% haal je met gemak lijkt mij.
Abonnementen zijn ook allemaal zakelijk maar bel er ook prive mee.

crossplatform
04/01/12, 11:28
ik heb mijn iphone ook zakelijk aangekocht, staat in de boekhouding en wordt in x periode afgeschreven (m.a.w. dit jaar een iphone 5 ;)).

Mijn nummer is op dit moment nog steeds een persoonlijke simonly.

The-BosS
04/01/12, 11:29
Die 10% haal je met gemak lijkt mij.

Hangt er vanaf wat ze onder die 10% verstaan zoals visser ook al aanhaalt, is het 10% van het bedrag, minuten, .... Want stel je belt 10 uur zakelijk tegen bedrag X en 1 uur prive naar familie in verweglang maar tegen bedrag X maal 11. Wat telt er dan, als het minuten/uren zijn dan telt het wel als het bedrag is dan telt het weer niet :unsure:.

YolkNet
04/01/12, 11:39
En je hoeft het pas te laten zien als de belastingdienst er om vraag zoals visser aangeeft. Dan zal het vast ook om een bepaalde periode gaan, dus niet om de afgelopen jaren. ALS ze er al naar vragen, want het is vrij aannemelijk dat je een telefoon zowel zakelijk als privé gebruikt.
En wanneer is iets privé-bellen? Ik kan een vriend of familie om advies vragen. De sportclub waar m'n schoonmoeder in het bestuur zit is klant van ons. Ik kan haar dus zowel zakelijk als privé bellen

WebMeso
04/01/12, 14:10
En je hoeft het pas te laten zien als de belastingdienst er om vraag zoals visser aangeeft. Dan zal het vast ook om een bepaalde periode gaan, dus niet om de afgelopen jaren. ALS ze er al naar vragen, want het is vrij aannemelijk dat je een telefoon zowel zakelijk als privé gebruikt.
En wanneer is iets privé-bellen? Ik kan een vriend of familie om advies vragen. De sportclub waar m'n schoonmoeder in het bestuur zit is klant van ons. Ik kan haar dus zowel zakelijk als privé bellen

Inderdaad. Het is gewoon een grijs gebied en vrij moeilijk te bewijzen of er echt voor privé is gebeld. Geen zorgen maken en gewoon declareren. Als het een keer gecontroleerd wordt dan kan je dit soort argumenten aanvoeren als ze erom vragen. De kans dat ernaar gevraagd wordt, zal uiterst klein zijn.

maxnet
04/01/12, 15:49
Heb dat nooit helemaal begrepen.
Voor WERKNEMERS geldt dat ze geen loonbelasting over een mobieltje hoeven te betalen als ze die minimaal 10% zakelijk gebruiken.


Maar voor ondernemers met een eenmanszaak of v.o.f. geldt bijvoorbeeld dat ze een telefoonabo en privegesprekken thuis niet mogen aftrekken:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-09.html



In de onderstaande tabel vindt u een opsomming van kosten. Per kostensoort ziet u welk percentage van de kosten u mag aftrekken bij het bepalen van de winst uit onderneming.

Telefoonabonnement thuis 0%
Zakelijke telefoongesprekken thuis 100%


Mobieltje zelf dan wel of niet?
En wat als de prijs van het mobieltje door de abonnementskosten van een telefoonabonnement gesubsidieerd wordt?

WebMeso
04/01/12, 15:57
Mobieltje zelf dan wel of niet?
En wat als de prijs van het mobieltje door de abonnementskosten van een telefoonabonnement gesubsidieerd wordt?

Dat heet toch gewoon het abonnement en dan krijg je de telefoon zogenaamd gratis. Dat staat ook op de factuur of bon. Dus dan gaat het verhaal van subsidiëren niet echt op. Het goedkoopste en handigste is om de mobiele telefoon gewoon los te kopen.

maxnet
04/01/12, 16:06
Dat heet toch gewoon het abonnement en dan krijg je de telefoon zogenaamd gratis. Dat staat ook op de factuur of bon.

Zou het dan fiscaal voordeliger zijn als de telecomaanbieders gewoon het woordje "leasekosten" op de factuur zouden gebruiken? ;)

WebMeso
04/01/12, 16:10
Zou het dan fiscaal voordeliger zijn als de telecomaanbieders gewoon het woordje "leasekosten" op de factuur zouden gebruiken? ;)

Hoe bedoel je dat? Telecomaanbieders maken er sowieso een stuk meer winst op als je je mobiele telefoon afbetaald via het abonnement. Daarnaast zie ik niet in waarom het fiscaal voordeliger zou zijn voor de telecomaanbieder, want die kan de BTW van het aanschaffen van het toestel sowieso wel declareren ook al geven ze deze gratis weg?

The-BosS
04/01/12, 16:14
Hoe bedoel je dat? Telecomaanbieders maken er sowieso een stuk meer winst op als je je mobiele telefoon afbetaald via het abonnement. Daarnaast zie ik niet in waarom het fiscaal voordeliger zou zijn voor de telecomaanbieder, want die kan de BTW van het aanschaffen van het toestel sowieso wel declareren ook al geven ze deze gratis weg?

Ik vermoed dat maxnet het heeft over de voordelen als klant indien de telecom aanbieder lease kosten gebruikt in plaats van abonnement voor "de huur" van het gsm toestel.

WebMeso
04/01/12, 16:20
Ik vermoed dat maxnet het heeft over de voordelen als klant indien de telecom aanbieder lease kosten gebruikt in plaats van abonnement voor "de huur" van het gsm toestel.

Ja, dat snap ik. Maar dan is de marketingtruck van de provider toch weg dat je het toestel gratis krijgt?

maxnet
04/01/12, 16:31
Ja, dat snap ik. Maar dan is de marketingtruck van de provider toch weg dat je het toestel gratis krijgt?

Maar daar krijgt de provider dan het marketingargument voor terug dat zelfstandigen met de "leaseconstructie" flink kunnen besparen.
Wel of niet mogen aftrekken scheelt niet alleen 19% BTW, maar ook tot 52% IB.

WebMeso
04/01/12, 17:02
Maar daar krijgt de provider dan het marketingargument voor terug dat zelfstandigen met de "leaseconstructie" flink kunnen besparen. Wel of niet mogen aftrekken scheelt niet alleen 19% BTW, maar ook tot 52% IB.

Daarvoor moet je bij de providers wezen. Volgens mij hebben ze voor de zakelijke abonnementen op dit moment niet zo'n soort regeling. Correct me if I'm wrong. Anders keertje bellen naar een provider en het idee eens voorleggen? Misschien dat ze op verzoek wel zoiets kunnen bewerkstelligen.

t.bloo
04/01/12, 23:01
Je bent hoster en je koopt een mobiel kantoortje waar je, inderdaad, ook nog ouderwets audio gesprekken mee kunt voeren. Lijkt me zakelijk.

WebMeso
04/01/12, 23:39
Je bent hoster en je koopt een mobiel kantoortje waar je, inderdaad, ook nog ouderwets audio gesprekken mee kunt voeren. Lijkt me zakelijk.

Beeldspraak? De uitleg lijkt mij niet gegrond wanneer je deze bij de belastinginspectie neer zou leggen.

Beetje vaag verhaal zo.